Není pravda, že by ženský, jako celek, byly nějak horší v letadle, než muži, není ale ani pravda, že by byly lepší, jak politicky a genderově "korektní" společnost velí říkat.
Určité dílčí rozdíly samozřejmě jsou. Jsou svědomitější. Mají větší problémy s fyzickou sílou a dá jim větší potíž ty "silové" okamžiky v životě letadla, jako třeba vysazení motoru na dvoumotoráku, dostat pod kontrolu. To není jen o tělesné konstituci, ale s obecně s přístupem k působící síle, chlap se zabejčí až mu naběhnou žíly, ženská se v prvopočátku podvolí a až pak hledá cestu, jak vyzrát. Naučit se "zabejčit" některým holkám dělalo potíže. To jsou rozdíly pilotážní a technické. Větší rozdíly jsou v tom, jakou volí strategii v řízení letu jako celku, ale opět, nelze říci, že by to dělaly hůř, nebo líp, dělají to trochu jinak, většina situací, které leží mimo SOP, má totiž více než jedno správné řešení a pokud si každý vybere jiné a přitom správné, who cares...
Zbytek už není pravda:
- holky nejsou horší piloti než muži
- holky nejsou lepší piloti než muži
- nemusí být x-krát lepší než muž, aby dosáhly stejné pozice, ta doba už je dávo pryč, zůstaly jen tyto předsudky
- nejsou menší egoisti než muži
- nejsou odolnější proti leteckým nekázním než muži
Osobně s holkama lítám docela rád, a na poměry jsem jich v kokpitu zažil hodně. Procento slabých a dobrých je u nich zhruba stejné jako u kluků, jen je trochu větší rozptyl od průměru, ty dobré jsou opravdu dobré a ty horší jsou opravdu horší, což je ten problém, který jim v očích mnoha lidí, nejen mužů, jako celku ubližuje. Může to být ale statistická chyba daná velikostí souboru, kdyby žen létalo tolik, co můžů, byly by ty výsledky možná blízké. Jinak si nejsem vědom nějakých podstatných rozdílů, které by měly zavdávat názorům, že:
a) s ženskou posádkou se cítím lépe než s mužskou
b) s mužskou se cítím lépe než s ženskou
Mě osobně, když letím jako cesťák, je to úplně fuk |
|