FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 29. 11. 2024, svátek má Zina Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
LKPR mimořádka :-( Jeden příspěvek | Celý strom
LKPR mimořádka :-(   15. 2. 2012 / 17:17
AJS
Když teď odhlédneme od lidské stránky tragédie a podíváme se na to technicky, je to další důkaz, že moderní přístup k bezpečnosti letecké dopravy funguje. Dříve se na všechno dívalo pohledem, že CHYBA SE NESMÍ STÁT. V posledních desetiletích se ovšem při konstrukci letadel i jejich provozu vychází z principu, že selhání jednoho elementu je možné a i do jisté míry, vyjádřené pravděpodobností, akceptovatelné. Vysazení jednoho motoru, agregátu, trhlina kdesi v konstrukci, ale i chyba lidského faktoru a zdravotní problémy. Proto jsou i zdravotní prohlídky sice přísné, určité odchylky se však akceptují. Systém je totiž nastavený tak, že selhání jednoho elementu při správné funkci nezpůsobí další zhoršování situace a let může být bezpečně dokončen. Neplatí to samozřejmě 100%, fatální stále můžou být neuhasitelný požár na palubě nebo nadměrné strukturální narušení draku, třeba po srážce či podobně.

Třeba selhání kapitána v letadle má být v první řadě podchyceno druhým pilotem, v další řadě na to může přijít ATC resp. společnost, v další řadě jsou to přístroje, které na to upozorní, atd atd. Samotného mě v takových případech vždy ve finále potěšilo, jak uvedený samoregulační systém zafungoval. Totéž platí o technických závadách. Je to systém, který spolehlivě funguje od sedmdesátých let a zlepšuje se, i když gradient je v poslední době díky dosažené úrovni velmi malý. Jedním ze základních pilířů tohoto systému je kromě konstrukce a údržby letadel výcvik posádek, zejména F/O. Jak nám v kapitánském výcviku blahé paměti říkal pan Bíla, "hýčkejte si své copiloty". A celé je to monitorováno systémem Flight Data Monitoring, který při správném fungování a nezneužívání (slyším vlky výti) odhalí i se zpětnou platností případné špatné trendy ve společnosti

Co mě znervózňuje je, že jsou stále země, které sice provozují "západní techniku", ale nikoliv "západním stylem". Třeba Čína, Indie a některé další země v oblasti. Tam si F/O projde několika stupni výcviku, a v těch nižších ani nemá povoleno letadlo pilotovat, pouze vede komunikaci a provádí funkci pilota monitorujícího. Jeho praxe je minimální a jak ukázalo několik případů z poslední doby (při nepřítomnosti cpt v kokpitu si F/O nastavoval sedačku, drbl do řízení, AFDS přeskočil do režimu CWS, letadlo začalo klesat a dotyčný nejen že nebyl schopen situaci zvládnout, ale ještě jí zhoršil), tak přes provedený formální výcvik je schopnost zvládnout situaci za zhoršených podmínek, třeba v monzunech s umírajícím kapitánem na vedlejším sedadle, omezená. A oficiální pohled na problém? Kapitánovi se NESMÍ NIC STÁT. Tečka
 
LKPR mimořádka :-( - Swordfish Zobrazit celý strom15. 02. 12 v 15:24
LKPR mimořádka :-( - Tragédie v JRD Zobrazit celý strom15. 02. 12 v 15:26
LKPR mimořádka :-( - Swordfish Zobrazit celý strom15. 02. 12 v 16:40
LKPR mimořádka :-( - jsabo Zobrazit celý strom15. 02. 12 v 15:26
LKPR mimořádka :-( - Luděk Ch. Zobrazit celý strom15. 02. 12 v 16:04
LKPR mimořádka :-( - Darkner Zobrazit celý strom15. 02. 12 v 16:20
LKPR mimořádka :-( - dandee Zobrazit celý strom15. 02. 12 v 19:31
LKPR mimořádka :-( - Radimmm Zobrazit celý strom15. 02. 12 v 21:51
LKPR mimořádka :-( - čmeliak Zobrazit celý strom15. 02. 12 v 22:16
LKPR mimořádka :-( - Radimmm Zobrazit celý strom15. 02. 12 v 22:25
LKPR mimořádka :-( - Luděk Ch. Zobrazit celý strom15. 02. 12 v 22:41
LKPR mimořádka :-( - Radimmm Zobrazit celý strom15. 02. 12 v 17:17
LKPR mimořádka :-( - Koprik Zobrazit celý strom15. 02. 12 v 18:54
LKPR mimořádka :-( - Radimmm Zobrazit celý strom15. 02. 12 v 19:10
LKPR mimořádka :-( - Tragédie v JRD Zobrazit celý strom15. 02. 12 v 19:21
LKPR mimořádka :-( - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom15. 02. 12 v 22:06
LKPR mimořádka :-( - Radimmm Zobrazit celý strom15. 02. 12 v 22:22
LKPR mimořádka :-( - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom15. 02. 12 v 22:49
LKPR mimořádka :-( - Luděk Ch. Zobrazit celý strom18. 02. 12 v 09:23
LKPR mimořádka :-( - Fabo™ Zobrazit celý strom18. 02. 12 v 09:39
LKPR mimořádka :-( - miso84 Zobrazit celý strom18. 02. 12 v 13:54
LKPR mimořádka :-( - Lejzy Zobrazit celý strom18. 02. 12 v 14:03
LKPR mimořádka :-( - Radimmm Zobrazit celý strom18. 02. 12 v 15:20
LKPR mimořádka :-( - Martas Zobrazit celý strom18. 02. 12 v 15:30
LKPR mimořádka :-( - Radimmm Zobrazit celý strom18. 02. 12 v 16:12
LKPR mimořádka :-( - Lowmick Zobrazit celý strom18. 02. 12 v 15:43
LKPR mimořádka :-( - Radimmm Zobrazit celý strom18. 02. 12 v 16:03
LKPR mimořádka :-( - Swordfish Zobrazit celý strom18. 02. 12 v 15:44
LKPR mimořádka :-( - Fabo™ Zobrazit celý strom19. 02. 12 v 04:27
LKPR mimořádka :-( - Swordfish Zobrazit celý strom19. 02. 12 v 10:29
LKPR mimořádka :-( - Fabo™ Zobrazit celý strom19. 02. 12 v 18:59
LKPR mimořádka :-( // OT checklisty do chytrych zarizeni - Fabo™ Zobrazit celý strom19. 02. 12 v 19:18
LKPR mimořádka :-( // OT checklisty do chytrych zarizeni - Swordfish Zobrazit celý strom19. 02. 12 v 19:38
LKPR mimořádka :-( - Míra Dušínůj Zobrazit celý strom19. 02. 12 v 03:06
LKPR mimořádka :-( - Radimmm Zobrazit celý strom16. 02. 12 v 00:13
LKPR mimořádka :-( - Swordfish Zobrazit celý strom16. 02. 12 v 20:08
LKPR mimořádka :-( - adagio Zobrazit celý strom16. 02. 12 v 20:32
LKPR mimořádka :-( - Lejzy Zobrazit celý strom18. 02. 12 v 13:51
LKPR mimořádka :-( - Tragédie v JRD Zobrazit celý strom02. 05. 12 v 10:57
Gonzo
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ