| | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 19:49 | |
| | Zdravím,
rád bych se zeptal; začal jsem létat na Airbusu A320 od Areosoftu. Když jsem si zvykl na řízení systémem "fly-by-wire", všiml jsem si, že když jdu na přistání, tak ve výšce asi 300ft nad zemí mě najednou letadlo kopne čumákem dolů tak, že to horko těžko vyberu . Přitom až ve výšce asi 100ft se "fly-by-wire" vypne.
Nevíte proč to tak kopne?
Díky!
|
| |
|
| | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 19:55 | |
| | já lítám na wilco a320 na fs2004 ale todle se mi stane při vypnutí autopilota |
| |
|
| | | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 20:03 | |
| | To taky, ale já celé finále (už od FAFu) lítám na ruku |
| |
|
| | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 19:58 | |
| | Kdyby "FBW" kdykoli vyplo tak to rozflákáš ;o) |
| |
|
| | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 20:11 | |
| | V případě, že vypínáš autopilota, je letadlo správně vyvážené? |
| |
|
| | | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 20:16 | |
| | Ehm... To jsem u Airbusu ještě nenastavoval. Já myslel, že vyvážení je automaticky |
| |
|
| | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 20:14 | |
| | Tím myslíš, že tam ve 100 ft dáš direct law? Proč? Nebo to chápu blbě? |
| |
|
| | | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 20:18 | |
| | "direct law" - ten pojem neznám. Všiml jsem si, že ve 100ft se to najednou ovládá, jako by to "fly-by-wire"nemělo... |
| |
|
| | | | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 21:47 | |
| | Pokud je mi známo, tak A 320 ve výšce 50ft skutečně automaticky přechází do direct law. Je to však pouze jiný (degradovaný) režim systému řízení, neznamená to, že se FBW "vypne" |
| |
|
| | | | | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 22:09 | |
| | to není pravda. Do Direct law (ale ještě to prověřím v AMM) jde až na zemi, pokud LGCIU dostane diskrétní signál stlačeného tlumiče (do té doby je stále hlídán a monitorován (např na Alpha Floor)). Ve 30 FT to začne na PFD ukazovat doporučenou výchylku směrovky místo FD tzv. Yaw Bar Index, pokud je tedy LOC schopný. Pak v 50 ft každý letadlo (tedy i Boeingy) při autolandu přecházení v 50ft na předem vypočítaný profil trati (tzn výška, úhel náběhu,... a při určité výšce stáhne plyny). Takže už letadlo nebere v potaz sondy (kromě alpha prób a RA), ale dělá to, co má naprogramované v závislosti na výšce od RA. Proto řachli ty Turci,... |
| |
|
| | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 00:03 | |
| | Tak v tomto případě máš skutečně pravdu, koukal jsem na netu, jak to je, a podlehl jsem mýtu
A persistent myth is that the Airbus will blend back to direct law during the flare mode. This is not true. The aircraft remains in normal law but normal law has a flare mode that adds a pitch down at 50’.
|
| |
|
| | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 09:18 | |
| | ...neřachli Turci náhodou kvůli tomu, že místo aby dělali co měli - to zn. monitoring mašiny, složili ruce do klína a čekali co bulík provede? |
| |
|
| | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 14:33 | |
| | ale letadlo jim podrovnalo vysoko, kvůli závadě PA |
| |
|
| | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 18:40 | |
| | Tak to nebylo, Kopřík ma v podstatě pravdu
http://www.onderzoeksraad.nl/docs/rapporten/Rapport_TA_ENG_web.pdf
V kostce řečeno, vlivem závady radiovýškoměru byl automat tahu na přiblížení v režimu RETARD, tedy stahuje na volnoběh. A/T nepřidal při nastavené rychlosti, čehož si piloti všimli a manuálně plyn přidali, po uvolnění plynových pák se tyto opět stáhly na volnoběh, letadlo začalo znovu decelerovat, až se dotalo na stick-shaker, kde terve kapitán zareagoval a pokusil se letadlo z pádu vyvést, což se mu již nepovedlo a řízli s tím o zem.
O žádné vysoké podrovnání vlivem závady PA (passenger address? ) nešlo
|
| |
|
| | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 18:45 | |
| | Ale k tomuto došlo, protože si AP myslel, že je má podrovnat,... |
| |
|
| | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 18:53 | |
| | Tak si přečti ten rozbor... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 20:19 | |
| | aha, koukám na pěknej překlep, měl to bejt RA. Ale jo, to všechno je spávně. systém autolandu jim zapracoval, jak měl,... To že měli dát TOGA je věc jiná. Protože pod 50 FT RA už letadlo jede výška/úhel náběhu a při určitý výšce stáhne plyny.Ale v tomto režimu nehlídá rychlost,... Takže Autoland zapracoval správně, ale chyba byla v posádce, že si neuhlídala závadu RA |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 20:45 | |
| | Kachno, ty mě chceš zničit...
přečti si o tom případě něco, dá se toho najít celkem dost a v zjednodušený, stále ale pravdivý podobě i na Wikipedii
Protože mi zjevně nevěříš, postnu sem výcuc událostí poté, co došlo k závadě RA
The throttles were pulled back to idle thrust, but the autothrottle unexpectedly reverted to "retard" mode, which is designed to automatically decrease thrust shortly before touching down on the runway at 27 feet (8.2 m) above runway height. At 144 kt, the pilots manually increased thrust to sustain that speed, but the autothrottle immediately returned the thrust lever to idle power because the first officer did not hold the throttle lever in position. The throttles remained at idle for about 100 seconds while the aircraft slowed to 83 kt, some 40 kt (75 km/h) below reference speed as the aircraft descended below the required height to stay on the glideslope. The stick-shaker activated at about 150 metres (490 ft) above the ground, indicating an imminent stall, the autothrottle advanced, and the captain attempted to apply full power. The engines responded, but there was not enough altitude or forward airspeed to recover; the aircraft hit the ground tail-first at 95 knots (176 km/h; 109 mph).
Tenhle případ s autolandem NEMÁ nic společného! |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 22:15 | |
| | Já si myslím,že má, ale to teď nevyřešíme. O tom dáme řeč u piva,... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 22:56 | |
| | No, jenže to bude až za půl roku a to mezitím zapomenem, o čem jsme se tu hádali |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 22:20 | |
| | ...strojníci to nebyli, ale chovali se jako strojníci...co tam ku*va dělali, že si nevšimli, že jim mašina padá pod prdelí???A o 40 knotů? o je bez komentáře - a že v tom posádka l,ítá až po uši jsem tvrdil už předloni, když sebou práskli.HOWGH! |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 7. 12. 2011 / 07:56 | |
| | To víš, třeba byla na stolečku zrovna turecká káva a to pak jdou všechny žerty výškoměru stranou |
| |
|
| | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 19:52 | |
| | Jak to ve skutečnosti funguje u autolandu? U Wilca B735 to funguje jednoduše... po zachycení LLZ a GS připnu k CMD A CMD B a pak hlídám, že v 50ft přeskočí pitch mod na FLARE.
Jak to funguje v reálu? |
| |
|
| | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 19:37 | |
| | ...díky náčelníku, že ses mě zastal Jináč Míra Dušínůj tady loni obšírně vysvětloval laikům, co všechno bulík předvádí než se opravdu sesype (s ohledem na tuhle kraksnu)...navíc v kokpitu byli 3 piloti, tím nepochopitelnější a zbytečnější mi to celé přišlo....Asi to byli máchovi strojníci včetně kapitána....jo a už se v TVS učíte maďarsky? |
| |
|
| | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 19:46 | |
| | Három Němtudom, já spíš přemejšlim o francouzštině. Docela se mi v týhle frankofonní provincii (Québec) líbí
A strojníci to v tom Amsterdamu rozhodně nebyli, třeba kapitán měl 5000h na Phantomu...
Takže tak. Na "leteckém původu" fakt nezáleží |
| |
|
| | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 19:51 | |
| | No to jsem zvedavej, jak tam budete prelitavat 326ku a 526ku, pac Narsarsuaq na VMC nic moc... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 19:55 | |
| | Já to mám vymyšlený jinak, na léto doma, na zimu tady. Už jsem si tu zalítal PA-18 Super Cub a Bonanzu, ve výhledu mám PA-12 a Mooney, to mi na toho půl roku vystačí.
Je to tu daleko lepší než ten bordel v dopravním létání, co v ČR teď je |
| |
|
| | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 20:19 | |
| | ...tím spíš jsem to u těch turků nepochopil.... zbytečná smrt |
| |
|
| | | | | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 22:15 | |
| | jinak, abych doplnil. co je Direct Law, je to režim řízení, kdy výchylky nevypočítává počítač, ale pilot pozicí sidesticku určuje vychýlení kormidel. Systém FBW se dá vypnout pouze vypnutím ELAC 1,2, FAC 1,2,3 a i pak se Airbus dá řídit. |
| |
|
| | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 22:18 | |
| | Četl jsem " a se dá i Airbus řídit" a nedivil se. |
| |
|
| | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 07:59 | |
| | Podle mě se FBW vypnout dát nemůže Můžou se maximálně měnit jeho režimy, tedy jak moc do toho pilotovi kecá počítač. Tedy aspoň pokud jsem správně pochopil, že FBW označuje řízení bez přímého propojení ovladače s řídícími plochami, které je nahrazeno elektrickými signály. Pokud by se FBW vypnulo, nebylo by jak ovládat řídící plochy letadla, protože žádné mechanické spojení se sidestickem neexistuje. |
| |
|
| | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 08:36 | |
| | Asi tak
|
| |
|
| | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 14:35 | |
| | no vidíš to a airbus se řídit dá,... |
| |
|
| | | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 20:25 | |
| | Takže na oprávněný popud kolegy ješto doplním že "fbw" je druh řízení letadla, kdy se místo mechanického řízení (např. táhly) používáno ovládání pomocí elektrických signálů. Jednoduše řečeno, pilot řídí letadlo pomocí "joystiku" ze kteréhého signály jdou přez počítač, který je dále zpracovává, případně upravuje podle režimu letu na servomotory které přímo pohybují řídícími plochami. V případě že není teda řízení zálohováno klasickým mechanickým nebo hydraulickým řízením, by po vypnutí "fbw" pilot ztratil nad letadlem kontrolu.
Spokojený Kolego?
Péro z Gauče!
|
| |
|
| | | | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 20:28 | |
| | Spokojený Kolego!
|
| |
|
| | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 07:35 | |
| | a ti airbusy to ted amají zálohovaný těmi lanky nebo táhly nebo něčím??? |
| |
|
| | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 08:01 | |
| | Nemají. Jako záloha je druhý sidestick. |
| |
|
| | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 08:12 | |
| | no to je teda záloha ) takže když z nějakého důvodu nepůjde elektrika... tak arrivederci ... |
| |
|
| | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 08:52 | |
| | No mají tam "lanka" a těm lankům se říká dráty
Ale vyřešeno to mají tak, že při totálním výpadku elektriky to vyhodí náporovou turbínku, která zajístí přísun el. energie jak pro řízení, tak pro životně důležité přístroje A to mají prakticky všechny moderní éra (bez elektriky je ti i to řízení v podstatě k ničemu, jak letíš třeba v mraku a třeba i za tmy) |
| |
|
| | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 09:09 | |
| | no to já vím že moderní éra mají RAT ale zajímá mě jestli to má každý airbus (i třeba 15 let starej) nebo ne...a pokud vím tak RAT neslouží primárně k dodání energie ale spíš k zachování funkčnosti hydrauliky... |
| |
|
| | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 09:14 | |
| | To bude vědět přesně Kachna. Já žiju v domění, že ta náporová turbínka u letadel s FBW funguje i jako dodavatel el. energie pro samotné řízení. Že by pak letěli na baterku se mi nechce věřit |
| |
|
| | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 09:27 | |
| | tak jsem se dočetl že ta turbínka nemá svůj vlastní generátor ale zprovozní hydraulický systém který má svůj záložní generátor na výrobu elektrické energie tím pádem by pak mělo vše víceméně fungovat...ale nemyslím si že by 20let starej airbus měl už RAT....a nebylo by řešení zklesat do nižší hladiny a nahodit APU ?(v případě teda že ještě máme nějaké to palivo)... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 11:00 | |
| | Proč by proboha všechny Airbusy nemohly mít RAT? RAT se do dopravních letadel montuje od 60tých let, jedním z prvních byl VC10 - a to už je setsakra staré letadlo. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 11:54 | |
| | RAT musí mít každé letadlo s FBW. Nebo myslíš, že by zcela bez možnosti ŕízení letadlo poslušně kleslo do výšky, kde je možné nahodit APU a v případě, že se nahodit podaří (přičemž nefunkčnost APU je celkem běžná závada, se kterou se může i létat), teprve by bylo možné ho řídit? Kam na ty svoje představy chodíš? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 12:06 | |
| | Stacilo napsat ze RAT musi mit kazde letadlo s FBW..nechodim na to nikam jelikoz nelitam playstation tudiz o tom nic nevim a to si to mam jako vycucat z prstu? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 14:47 | |
| | Airbus s APU Honeywell 131-9 (A) může APU použít pro generování el. energie ve všech hladinách letu |
| |
|
| | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 14:42 | |
| | tak, RATka tlakuje modrou hydrauliku a na ní je nouzovej generátor,... RATka je na všech Airbusech, min. od A310
Koukám, že okolo Airbusu je spousta mýtů |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 19:54 | |
| | To víš... počítačům ještě nikdo neporozuměl |
| |
|
| | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 14:54 | |
| | mno, to je trochu složitější, ale vesměs pokud němáš nypájený AC zběrnice a určitou dopřednou rychlost, tak vypadne RATka |
| |
|
| | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 11:45 | |
| | No a čím je poháněné čerpadlo hydrauliky? Přece elektřinou ty lojzo RAT vyrábí elektřinu, která napájí FBW řízení a hydraulické pumpy. |
| |
|
| | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 11:51 | |
| | Ale to ja tvrdim od zacatku Franto, ze primarne slouzi k zajisteni hydrauliky ale to dokaze vyrobit tolik ze tim napaji i pristroje,fmc atd? |
| |
|
| | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 12:50 | |
| | S tím Lojzou bych byl trošku opatrný - teď jsi tím lojzou ty. RAT v Áčku elektřinu pro FBW nevyrábí. RAT na A320 funguje tak, že tlakuje "BLUE" hydrauliku, a ta pak pohání nouzový generátor. |
| |
|
| | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 14:38 | |
| | na jednu stranu máš pravdu, na druhou ne |
| |
|
| | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 14:41 | |
| | Prakticky všechny možná jo, ale třeba takový b737 rat nemá.... a přitom je to nejen moderní, ale i docela zásadní letadlo |
| |
|
| | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 14:52 | |
| | s tou moderností bych pomlčel(alespoň systémovou), ale 737ma, protože má mechanický řízení, zálohu nepotřebuje. Záložním zdrojem jsou baterky a APU |
| |
|
| | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 19:58 | |
| | Pokud vím, tak 737dma čisté FBW nemá Možná ty nejnovější generace (900, nebo ER). O NGčka jsem se ještě moc nezajímal. Já jsem "classic" |
| |
|
| | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 20:08 | |
| | Ani čisté, ani špinavé, FBW u 737 není a ani si nejsem tolik jistý, že by bylo nějak potřeba, lítá to i bez něj |
| |
|
| | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 20:14 | |
| | Tak to je fajn Já myslel, že v dnešní době bude tendence tyhle zhovadilosti cpát úplně do všeho, co má křídla... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 21:28 | |
| | No to sice ano, ale 737ma je 40+ let stara konstrukce, NG, ne NG. |
| |
|
| | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 7. 12. 2011 / 00:14 | |
| | ale tys nepsal nic o fbw. tys psal, že každý moderní letadlo má rat |
| |
|
| | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 7. 12. 2011 / 08:15 | |
| | Jsem si myslel, že někomu, kdo se považuje za natolik inteligentního jako ty, z kontextu celé diskuze dojde, že se bavíme stále o FBW a letadlech jim vybaveným No, příště si dám větší pozor |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 7. 12. 2011 / 10:10 | |
| | aha... tys to vlastně opět myslel jinak ... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 7. 12. 2011 / 23:18 | |
| | Tuhle poznámku fakt nechápu... Když nechápeš souvislosti a nejsi schopen si spojit diskuzi, kde se bavíme o A320 a záloze FBW, popř. tom, co se děje, když vypadne elektrika, tak to by ses měl asi zdržet "hlasování" |
| |
|
| | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 11:37 | |
| | To nevíš, že když vypnou proud, tak spadnou všechny proudové letadla?
Jinak si myslíš, že takové letadlo má jeden zdroj elektřiny a jediný okruh?
A myslíš, že kdyby tam byla ta záloha lanky, tak bys tou malou páčkou dokázal při výpadku energie překonat síly v řízení a letadlo ovládat? To jsi docela naivní |
| |
|
| | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 11:38 | |
| | haha no spíš mě zajímá jak je zálohovaná ten FBW...je mi jasný že když jim padne šťáva že asi hned nespadnou |
| |
|
| | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 18:53 | |
| | Koneckonců mechanické propojení mezi řízením a řídícími plochami nemají mnohá letadla už dlouhá léta. Kupříkladu B767 (a myslím, že i Tu-154) nic takového nemají, ztráta všech tří hydraulických systémů rovná se finito, a přesto se to nikdy nestalo |
| |
|
| | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 19:29 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 19:52 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 21:29 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 21:32 | |
| | No, tak to treba Radim prostuduje, promysli, a prijde na CO? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 21:59 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 21:48 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 22:37 | |
| | Možná než budeš radit ostatním, ať myslí, mysli ty
TU-154 has an irreversible hydraulic control system. Control efforts of yoke and the pedals is transmitted through a system of rods to the front hydraulic swing (booster) and have the output rod booster resulted in movement of the aero surface. To create a force on column apply spring
Neboli: Tu-154 má nevratný hydraulický systém řízení. Výchylky beranů a pedálů jsou přenášeny systémem lan k hydraulickému pracovnímu válci, a z něj jsou přenášeny táhly k ovládacím plochám. Síla na řízení je vyvozována pružinami.
Tedy přesně to, co mi staří piloti létající Tu-154 říkali. Mezi oběma konci hydraulických pracovních válců není žádné mechanické spojení (jako u B737), ztráta hydrauliky tedy má za následek nemožnost "manual reversion", tedy mechanickáho řízení.
Pokud to někdo se znalostmi Tu-154 může potvrdit nebo vyvrátit, budu jen rád
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 22:49 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 21:50 | |
| | nic ve zlém, ale 737 je říditelná pomocí lan. |
| |
|
| | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 21:55 | |
| | Ačkoliv Luděk dost namachrovaným způsobem odpovídá, tak zrovna v tomhle příspěvku bych s ním i souhlasil V 737dmě nemáš (díkybohu) ten malinkatý knytlík, co mají Ačka a o tom to je Na páce, která má metr výšku uděláš výrazně větší sílu než na takovém knytlíku, který má jen pár cm A proto by bylo dost obtížné ovládat to éro s takovou páčkou přes lana - muselo by tam být hooodně převodů a kladek, abys to uřídil |
| |
|
| | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 21:59 | |
| | Taky jich tam spoustu je. jediné kormidlo které je na 737 ovládaný i v nouzi stby hydroulikou je směrovka... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 22:02 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 23:32 | |
| | No a teď si představ, že místo metrové páky máš mít třebas 15 cm páku... to máš víc jak 4x tolik převodů, abys s tím dokázal vyvinout zhruba stejnou sílu, jako s těmahle lanama a metrovým sloupkem řízení a vo to ide |
| |
|
| | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 22:04 | |
| | Když máš pocit, že odpovídám namachrovaně, tak setřu i tebe a to i přesto, že se mnou souhlasíš Žádné kladky a převody by tady vůbec nepomohly, protože převod do síly by logicky musel být na úkor délky pohybu, tedy na úkor velikosti výchylek. Takže bez převidu by s pákou nikdo nehnul a s převodem by zase vychylky kormidel byly nepoužitelně malé |
| |
|
| | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 22:13 | |
| | tak jinak a320 v případě že odejde FBW jediné co se dá ovládat a to za předpokladu že funguje modrá hydraulika je stabilizátor a směrovka. B 737 Jde pomocí lan ovladát, křidýlka výškovka a s stby hydroulikou směrovka. a netáháš lanama celí kormidlo sám ale pomocí tabu který ti pomáhají... a jsem ochtnej se stebou o tom hádat... párkrát jsem již měl možnost pozorovat tt to v akci |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 22:46 | |
| | no, nevim, ale stabilizátor není napájený modrou hydraulikou, pokud mi paměť nešálí,...
ještě jsi na něco u B737mi zapomněl,.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 23:03 | |
| | Moje chyba stab u 320 je z zluty a zeleny, to nemeni nic na tom, ze jde ovladat bez fbw. Na co jsem z rizeni u 737 zapomnel??? koukam do analu co mam doma a nic me nenapada |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 7. 12. 2011 / 20:18 | |
| | výškovce jsou tlakový panely, které snižují sílv v přízení,.. ale nepamatuju se, jestli jsou i na křidýlkách |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 7. 12. 2011 / 23:26 | |
| | Myslíš "balance tab"?
Takové plošky jsou i na křidélkách, ale tam to bude spíš asi aileron trim, ikdyž jako dynamické vyvážení to může být spojeno taky |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 7. 12. 2011 / 23:31 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 8. 12. 2011 / 08:31 | |
| | a moh bys to prosím popsat, vo co gou? Nějak nevím, co si pod tím představit |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 7. 12. 2011 / 23:35 | |
| | Na první přečtení jsem tam viděl navíc "ro"... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 22:54 | |
| | podle těch nákresů modrá hydrauliuka neutáhne stabilizatory,Yaw Damper,podvozek a reverzy... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 23:35 | |
| | Sice nechápu, jak jsi mě "setřel", ale jsi prostě borec! Závist |
| |
|
| | | | | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 22:08 | |
| | To samozřejmě vím, ale pilot se docela nadře, přestože má v ruce pořádné kormidlo S tím malým klacíkem Airbusu bys při přímém propojení na řídící plochy lanovody nejspíš ani nehnul. |
| |
|
| | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 14:36 | |
| | | |
|
| | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 20:16 | |
| | Fly-by-wire se rozhodně nevypne, bez něj by A320 a vyšší nešel řídit, protože žádný jiný systém řízení nemá Nejspíš si pleteš FBW s autopilotem. Příčina bude v nesprávném vyvážení před vypnutím autopilota. |
| |
|
| | | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 20:21 | |
| | A jak se dá u A320 nastavit vyvážení? |
| |
|
| | | | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 20:37 | |
| | Normálně si airbus vyvažuje sám, ale nevim, jak to aerosofťáckej airbus zvládá, jinak samozřejmě ručně, pokud máš nastaveno např na joysticku |
| |
|
| | | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 20:33 | |
| | Nějak mi nejde do hlavy, jak by AP moh lítat se špatným vyvážením (nebavím-li se o autolandu)? Jde to vůbec? Aby šel AP spustit, musí být éro vyvážené, nebo se pletu? |
| |
|
| | | | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 20:40 | |
| | Právě, vyvažování je podstata většiny (všech?) autopilotů, nebo ne? |
| |
|
| | | | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 21:14 | |
| | Co real, to netuším, ale v FS je to záležitost model od modelu. Neznám A320 od Aerosoftu, ale kdyby hypoteticky někdo při vzletu přitáhl a rovnou mu šlo zapnout A/P, tak by ten vyrovnával na vychýlenou výškovku a pokud by zároveň se zapnutým A/P odpojoval snímání z joye (to umí třeba iFly, protože jinak i malé výchylky A/P vypínají), tak při vypnutí by letadlo bylo vytrimováno na přitažení a joy ve střední poloze by poslal letadlo k zemi...
Ale je to jenom hypotéza... |
| |
|
| | | | | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 22:03 | |
| | Tvoji hypotézu jsem vyzkoušel
Hned co jsem přitáhl, tak jsem zapnul AP. AP letoun okamžitě srovnal do navolené rychlosti stoupání. Poté, co jsem obkroužil letiště a nalítl jsem nad dráhu, jsem AP vypojil. Letadlo bylo naprosto srovnané a stabilní - i když jsem nehrábl na joy.
Mimochodem; při zaplém AP jsem zkusil lehce zakmrdlat s joystikem a AP to nevypojilo
Jinak velmi zajímavá hypotéza
|
| |
|
| | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 22:09 | |
| | To, jestli ti to odpojí AP nebo ne závisí čistě na modelu. Wilco 737 umí vypnout AP při určité velikosti zásahu, kterou si lze navolit v konfiguraci, což je fajn. |
| |
|
| | | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 07:35 | |
| | mně ifly při zakvedlání joyem autopilota vypne.... |
| |
|
| | | | | A320 - "fly-by-wire" 5. 12. 2011 / 23:13 | |
| | No, mrnavy letadla se s tim do jiste sily umeji poprat bez vyvazeni. Jednou se mi za letu rozbil electric trim, ale jelikoz to byl delsi let ve vyssi hladine, tak jsem to doletel na AP s "manual" trimem |
| |
|
| | | | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 08:45 | |
| | Takže takový semipilot, jo? |
| |
|
| | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 11:19 | |
| | | |
|
| | | | A320 - RAT 6. 12. 2011 / 11:37 | |
| | pěkný...takže podle náčrtu hydraulickýho systému (4.2) je RAT na modrém okruhu který není propojený se žlutým ani zeleným...tudíž RAT neutáhne stabilizatory,Yaw Damper,podvozek, reverzy...chápu to dobře?? Ale jak z toho dostane nějakou šťávu mi zůstává zatím záhadou... |
| |
|
| | | | | A320 - RAT 6. 12. 2011 / 11:51 | |
| | Podívej se pořádně na obrázek,to co pohání modrá hydraulika tam máš napsáno a namalováno a el.systém je o několik stánek vpředu.Systém řízení je v 5.kapitole srozumitelně popsán ale doporučuji důkladnější studium.
|
| |
|
| | | | | | A320 - RAT 6. 12. 2011 / 11:52 | |
| | Nenasel jsem ale spojitost mezi emergency generatorem v nakresu elektriky a mezi mOdrou hydraulikou....asi to fakt chce dukladnejsi studium |
| |
|
| | | | | A320 - RAT 6. 12. 2011 / 11:56 | |
| | | |
|
| | | | | | A320 - RAT 6. 12. 2011 / 12:09 | |
| | | |
|
| | | | | | | A320 - RAT 6. 12. 2011 / 12:15 | |
| | super díky tak konečně jsem našel odpověď v jednom náčrtu kde je RAT propojená přímo na emergency generator a jsem spokojen... |
| |
|
| | | | | A320 - RAT 6. 12. 2011 / 13:47 | |
| | Jak já to vidím, tak ten tlak by měl být dostatečný pro to, aby se to letadlo dalo ovládat a daly se vytáhnout klapky / spoilery. Podvozek možná vypadne sám elektrikou, to jsem nezjistlil, ale jak k... zabrzdím, když se dostanu až na to letiště ? |
| |
|
| | | | | | A320 - RAT 6. 12. 2011 / 14:55 | |
| | asi nějaky alternative brakes? ) |
| |
|
| | | | | | | A320 - RAT 6. 12. 2011 / 16:06 | |
| | Alternative brakes jsou na žlutym... |
| |
|
| | | | | | A320 - RAT 6. 12. 2011 / 14:56 | |
| | nouzovej, brzdovej akumulátor? |
| |
|
| | | | | | | A320 - RAT 6. 12. 2011 / 14:57 | |
| | nebo vyhodíš z vokna kotvu |
| |
|
| | | | | | | A320 - RAT 6. 12. 2011 / 16:09 | |
| | Ten právě taky podle toho schématu pracuje se žlutým okruhem hydrauliky, tak nevím, jeslti jede bez jejího tlaku, nebo ne... |
| |
|
| | | | | | | | A320 - RAT 6. 12. 2011 / 16:39 | |
| | po nějaký předepsaný čas ti ten akumulátor udrží tlak... na tak 4 šlápnutí do brzd. |
| |
|
| | | | | | A320 - RAT 6. 12. 2011 / 16:50 | |
| | modrá hydraulika tahá křidýlka, spoiler 3l/h a 3rh vyškovku a směrovku.... krom toho je napojena na sloty a na klapky které pujdou ven poloviční rychlostí, nouzový generátor ktery napájí nozovou ac a dc bus. RAT má učinnost do 80uzlu pak airbus umírá a jen na žlutý akumulátor zastavuje, baterka samo napájí dál. podvozek je vysunován gravitačně.. to znamená že se mechanicky odbloukují zámky dveří a pak up locky na podvozku |
| |
|
| | | | | | | A320 - RAT 6. 12. 2011 / 17:13 | |
| | chyba klapky nejedou vubec jen Sloty, klapky jsou na zelenou a žlutou |
| |
|
| | | | | A320 - RAT 6. 12. 2011 / 14:50 | |
| | nevidím, proč by to mělo tahat všechno. je tam takovej ventil a ten udpojí nedůležitý věci,... |
| |
|
| | | | | | A320 - RAT - vlákno PLAYSTATION? 6. 12. 2011 / 19:39 | |
| | Jsme letecké fórum - co takhle diskusi o autobusech přesunout do sekce LÉTAJÍCÍ HRAČKY??? |
| |
|
| | | | | | | A320 - RAT - vlákno PLAYSTATION? 6. 12. 2011 / 20:22 | |
| | no, ale já vám tady nemůžu povídat zadarmo to, co do mě můj zaměstnavatel naivestoval, abych to povídal za peníze,.. |
| |
|
| | | | | | | | A320 - RAT - vlákno PLAYSTATION? 6. 12. 2011 / 21:49 | |
| | Tak to nepovídej, ale napiš Zatím je tu velmi mnoho zajímavého čtení na hodně dlouhou dobu, ale čím víc, tím líp |
| |
|
| | | | | | | A320 - RAT - vlákno PLAYSTATION? 6. 12. 2011 / 20:32 | |
| | tyvole to už ani debata o letadlech není dobře? No to mně poser.... |
| |
|
| | | | | | | | A320 - RAT - vlákno PLAYSTATION? 6. 12. 2011 / 21:31 | |
| | o letadlech? Kdyby to alespon Echo bylo, o tom lze mluvit jako o letadle alespon nekdy |
| |
|
| | | | | | | | | A320 - RAT - vlákno PLAYSTATION? 6. 12. 2011 / 21:48 | |
| | To jako když stojí v hangáru vedle RC modelů a není na něj moc vidět, jo? |
| |
|
| | | | | | | | A320 - RAT - vlákno PLAYSTATION? 6. 12. 2011 / 22:03 | |
| | ..radši napiš, kdy dáš Sluku v Bene na lyže Už máš přezuto??? |
| |
|
| | | | | | | | | A320 - RAT - vlákno PLAYSTATION? 6. 12. 2011 / 23:31 | |
| | To by bylo zajímavé, ale asi bychom v ní zmrzli. Byla mi zima, i když bylo léto, tam kurva pěkně fouká |
| |
|
| | | | | | | | | A320 - RAT - vlákno PLAYSTATION? 7. 12. 2011 / 11:31 | |
| | ...Toník je zvyklý, vždyť je voják a stíhač! |
| |
|
| | | | | | | A320 - RAT - vlákno PLAYSTATION? 7. 12. 2011 / 13:31 | |
| | Co máš proti Scarebusu? |
| |
|
| | | | | | | | A320 - RAT - vlákno PLAYSTATION? 7. 12. 2011 / 15:23 | |
| | ...jen jsem si trošku rýpnul, protože víc než týden nebylo proč na érák chodit - viz ta diskuse, že jeden má svátek a druhý si prdnul......fekální vtipy mě brali na základní škole |
| |
|
| | | | A320 - "fly-by-wire" 6. 12. 2011 / 19:46 | |
| | Velmi zajímavé |
| |
|
| | | A320 - "LDG INHIBIT" 7. 12. 2011 / 18:42 | |
| | Zatímco se tady rozběhla diskuse plná - pro mě - nových věcí , tak jsem identifikoval můj problém blíže...
Zjistil jsem, že se mě začne Airbus tlačit k zemi poté, co jsem blízko prahu dráhy a na PFD se rozbliká (vpravo dole pod umělým horizontem) nápis "MM" . Na ECAMu se rozsvítí růžový nápis "LDG INHIBIT" a ovládání jde doháje .
Takže nevíte náhodou někdo, co ten nápis "LDG INHIBIT" znamená? |
| |
|
| | | | A320 - "LDG INHIBIT" 7. 12. 2011 / 21:30 | |
| | | |
|
| | | | | A320 - "LDG INHIBIT" 7. 12. 2011 / 21:54 | |
| | Tak to je super rada, vypne si fpw a budete mit super airbus... |
| |
|
| | | | | | A320 - "LDG INHIBIT" 7. 12. 2011 / 22:13 | |
| | Holt Aerosoft no... |
| |
|
| | | | A320 - "LDG INHIBIT" 7. 12. 2011 / 21:48 | |
| | LDG INHIBIT nema znacit nic jinyho, nez ze jsou nektere veci (nekriticke zavady) potlaceny, aby neodvadeli pozornost od kritickeho manevru. Jestli to ma souvis s tvym problemem nevim. CHtelo by to videt v praxi, neumis to natocit na video? |
| |
|
| | | | | A320 - "LDG INHIBIT" 8. 12. 2011 / 23:44 | |
| | Díky za odpovědi
Problém byl během dneška vyřešen
Fór byl v tom, že když jsem přistával na letišti , měl jsem nastavenou výšku na AP těsně nad ranvejí a ikdyž jsem měl vypnutého AP, tak jak jsem klesal na ranvej, přiblížil jsem se k nastavené výšce a FBW mě najednou k ní potlačilo...
Takže, před každým přistáním jsi nastavuji výšku - i na vypnutém AP - min. 1000ft nad ranvejí a problém je pryč |
| |
|
| | | | | | A320 - "LDG INHIBIT" 9. 12. 2011 / 04:09 | |
| | Nastavuj si výšku pro nezdařené přiblížení, to je standardní postup před přistáním na všech letadlech |
| |
|
| | | | | | | A320 - "LDG INHIBIT" 9. 12. 2011 / 04:18 | |
| | No, to je (nelita-li se zrovna RNAV priblizeni v LNAV/VNAV modu... coz mi pripomina, ma TVS IAN?)... ale stejne by to nemelo delat tohle |
| |
|
|