| | | Autopilot (použití při startu) 26. 3. 2011 / 18:56 | |
| | Zdravím, omlouvám se, zda tento problém zde někdo řešil, ale nepovedlo se mi nic najít.
Rád bych se zeptal na přesný postup použití autopilota při startu, tj. kdy zapnout A/T, kdy pouzit N1, popr. prepnout na FLCH... Osobně létám s 763 od Level-D a pri startu mam vzdy gulas v tom, kdy a jak autopilota vlastne pouzit... Děkuji za odpovědi. |
| |
|
| | | Autopilot (použití při startu) 26. 3. 2011 / 19:26 | |
| | Standardní postup pro použití autopilota závisí na konkrétních postupech aerolinky. Boeing doporučuje nejméně 500ft AGL a mít letadlo stabilizované v pitch/thrust a vytrimované. Pravidlem (i když ne nutností), je mít nejprve vybrané režimy (HDG HOLD, HDG SEL nebo nejčastěji LNAV a LVL CHG, V/S nebo nejčastěji VNAV) a pak až teprve zapínat autopilota. Pokud se to dělá naopak, autopilot se zapne ve stabilizačním režimu (HDG HOLD nebo ATT a V/S), což není úplně optimální, zvlášť když člověk nedává pozor...U nás máme např. podle SOP postup v 400ft AGL lateral mode (většinou LNAV) v 1500ft AGL - climb thrust, VNAV, Center CMD. Samozřejmě to ale není nutnost, bez autopilota můžeš letět libovolně dlouho, klidně celý let.
Používat autopilota dřív než podle výše uvedených SOPs a/nebo bez předem zvolených režimů je občas potřeba, hlavně v různých situacích, kdy se po vysazení jednoho motoru řeší kvůli okolnímu terénu emergency turn. Člověk ale musí vědět co dělá a následně modifikovat režimy.
Pro použití autothrust je pak standard mít na MCP panelu A/T switch na ARM, na TMSP panelu vybraný TO (ve stupních C) a CLB (nic, 1 nebo 2) derate, podle příslušných performance výpočtů pro vzlet a stoupání. To zajistí, že pro vzlet bude použitý autothrust (asi jediná výjimka, kdy Boeing doporučuje použití manuálního řízení a zároveň autothrust) s příslušným derate. Postup je pak takový (opět závisí na dané aerolince, popisuju naše SOP), že po potvrzení povolení ke vzletu PF hlásí "set 1.2" (u 767 "set 70%"), PNF nastaví daný EPR výkon, nebo N1 otáčky a až se motory ustálí na zvoleném výkonu hlásí "stabilized". Načež PF hlásí "EPR" (u 767 "N1") a zmáčkne příslušné tlačítko na MCP. Tím se aktivuje daný režim autothrust, thrust páky se automaticky posunou na nominální hodnotu a na EADI FMA se jako potvrzení rozsvítí "EPR" nebo "N1", které se pak po dosažení rychlosti 80kt změní na "THR HOLD". |
| |
|
| | | | Autopilot (použití při startu) 26. 3. 2011 / 19:33 | |
| | A až tě to přestane bavit , tak doporučuju před vzletem A/T switch na OFF, flight director na OFF a prostě přidat výkon na spočítanou hodnotu, v těch 1500 AGL to trochu stáhnout ze vzletového na stoupací režim (což třeba u 757 při max. TO derate to není vlastně ani žádná změna) a jinak s tím letět jako s úplně normálním letadlem |
| |
|
| | | | | Autopilot (použití při startu) 26. 3. 2011 / 19:34 | |
| | Teda podotýkám pro tohle musíš být nejprve freelance pilot a 65 dní se postit, protože tohle mají strojníci zakázáno a ohrožují tím životy své i cestujících. |
| |
|
| | | | Autopilot (použití při startu) 26. 3. 2011 / 23:11 | |
| | Díky za vyčerpávající info, zase jsi mi objasnil pár nesrovnalostí. Nicméně, můžeš mi eště osvětlit, co je to přesně ten derate? Díky |
| |
|
| | | | | Autopilot (použití při startu) 26. 3. 2011 / 23:15 | |
| | | |
|
| | | | | | Autopilot (použití při startu) 26. 3. 2011 / 23:23 | |
| | Ha, tušil jsem, že už se to tu probíralo. Díky mooc. |
| |
|
| | | Autopilot (použití při startu) 26. 3. 2011 / 22:28 | |
| | Tobe ten strojnik lezi v zaludku kde ten chlap lita mu zarazim shortcuty a report hned pri kazde chybe |
| |
|
| | | | Autopilot (použití při startu) 26. 3. 2011 / 22:51 | |
| | Haha, to právě nikdo neví |
| |
|
| | | | Autopilot (použití při startu) 26. 3. 2011 / 23:09 | |
| | | |
|
| | | | Autopilot (použití při startu) 27. 3. 2011 / 12:39 | |
| | | |
|
|