Blbost, Zarembo, pleteš tu nudle s pískem míst máákem.
1) Dakota se startuje snadno - pokud máš všechny úkony správně provedceny (včetně tail-wheeel-locku a prop-fine-pitch ) tak jen dáš plný plyn (oba throttly dopředu) ve správné rychlosti lehounce potlačíš, abys vyrovnal podélnýý sklon - a dakota se sama vznese.
2) to co popisuješ ty, to je startz motorů (známý trojhmat) - ale pokud někdo lítá MAAM dakotu, tak to určitě zná, protože v průvodních textech je na to milion odkazů, zrovna na strtování motorů si dali virtuálové z MAAm dost záležet.
3) k tématu - nastavení vrtulí na start - sorry, ale jsem překvapen, jak povrchně se někteří (s libovými výmluvami na své strojnictví- Lowmicku sem se mi dívej!) vymlouvají u tak triviální věci (!!!) nastavení vrtule NENÍ TYP OD TYPU !!! Záíkladní pravidla jsou stejná - pokud je stavitelná vrtule u pístového motoru (a myslím, že u turbin je to jen malinko jinak), tak platí pořád stejně (Vivat, dakota, commando, AN-2, AV-14, Jak-11, Metasokol atd.atd.):
* motor se startuje s vrtulí na jemný návěh (fine pitch) aby při púrotáčení a rozběhu motoru vrtule zbytečně nebrzdila
* podle motorové zkoušky daného motoru (spíše podle daného systému přestavování vrtule) se v rámci motorové zkoušky přestavuje vrtule z jemého na hrubý (u dakoty a An-2 - mají stejné motory !!!) se modré páky stahují směrem dozadu)
* před ukončením motorové zkoušeky se vrtule přestaví na fine-pitch (modré dopředu)
* na pojíždění (vysoké otáčky, malá dopředná rychlost) jsou vrtule ponechány na jemný úel náběhu (modré dopředu)
* před startem se kontroluje nastavení vrtulí na "fine pitch" - je to součást preflight checklistu (DÚ před vzletem nebo DÚ na ČPZ)
* po dosažení určité výšky, rychloati a režimu se začínají vrtule přestavovat - a tam je to pak (sice velmi podobně) ale individuální podle typu letadla, motoru atd.
* před přistáním (!) v poloze "po větru" - "na úrovni přistávacího T" -"downwind" (to je všechno totéž, jen jinými jazyky ) se jednak vysouvá podvozek a nastavuje motor pro (finální) klesání. Po poklesu otáček na určitoéu mez (podle motoru) se vrtule přestavuje natvrdo na "fine pitch", a to: a) až po poklesu otáček proto, aby se nepřetočil motor - a za b) protože start je režim, který kromě pokusu o přistání je vždy a pokaždé ( s výjimkou kluzáků) příprava na "go around" - opakování. A protože při rozhodování o G-A je šrumec a přestavení vrtule trvá několik sekund, je nutné mít pro tento případ vrtuli připravenou pro opakovaný vzlet.
* na finále se tom celé kontroluje (podvozek, vrtule na fine-pitch)
* po přistání se s vrtulí nic nedělá. Zapraporovat při vypínání není nutné a v příručkách jsem to zatím nepotkal (u pístovejch - u turbopropů se to dělá na zpomalení doběhu turbiny) |
|