| | Re: Cestovní hladina 16. 12. 2004 / 11:02 | |
| | Hladina se určuje podle typu letadla a očekávané hmotnosti. Pokud jsou standardní podmínky je vypočtená cestovní hladina stejná pro celý let. Letadlo stoupá až do bodu TOC (top of climb) v cestovní hladině letí do bodu TOD (top of descent) a potom začne klesat. Tyto body jsou určeny exaktním výpočtem. Body TOC a TOC jsou uvedeny v navigační přípravě. Před klesáním dá pilot na vědomí ATC že je v bodu TOD (ready for descent). Výsledná hladina je pokud možno co nejekonomičtější. Při krátkých letech se také bere v úvahu aby sewardky měly čas na servis. Takže je třeba snížit FL aby se letělo aspoň 15minut v hladině.
Hladina se ale může v průběhu letu měnit. Ve výpočtu se zahrnuje vliv počasí (třeba že fouká moc silný protivítr a v nižších hladinách je to lepší) nebo jsou to provozní omezení na tratích (někde je nařízeno třeba max FL270), nebo že letadlo je na začátku letu těžké a po spálení určitého množství paliva může stoupat na vyžší FL.
Za letu ukazuje FMS aktuální ekonomickou hladinu. Ta může být ale také nemusí stejná jako plánovaná hladina.
Občas se stane že ATC nechá vyklesat na nižší hladinu ve značné vzdálenosti od letiště. Letadlo pak letí dlouho na nižší hladině a má větší spotřebu. Nejvíc je to problém na příletech no NewYorku, kdy není nikdy paliva nazbyt a ATC nechá letět ve FL240 třeba 30minut.
Toto všechno se také započítává do navigační přípravy a výsledné palivo potřebné na let zahrnuje tyto vlivy. |
| |
|