| | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 23. 1. 2011 / 07:38 | |
| | Mám kromě pojížděcích a hlavních světlometů na letadla ještě tato světla:
1. poziční zelené a červené na koncích křídel
2. červený rotační maják na vršku trupu uprostřed letadla
3. antikolizní strobo na koncích křídel
4. strobo na konci kormidla nahoře.
Kdy se která světla zapínají a vezměme to od momentu přípravy letadla na stojánce až po vzlet. Děkuji za radu |
| |
|
| | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 23. 1. 2011 / 08:01 | |
| | 1. NAV lights - mely by byt zapnute, kdyz je pilot (posadka) na palube. Tedy zapinat co nejdrive, vypinat co nejpozdeji
2. BEACON lights - pouziva se k indikaci beziciho motoru. Zapina se tedy tesne pred nahozenim, vypina se po vypnuti motoru.
3. STROBE lights - pouziva se obvykle za letu a nekdy jeste na zemi pri pojizdeni jako pomocne svetlo pri nizke viditelnosti nebo kdyz je tma. Takze se obvykle zapinaji na zemi kdyz neni dobre videt, nebo pak pred vstupem na drqhu spolu s pristavacimi svetli (landing lights). Narozdil od pristavacich svetel, ktere se obvykle vypinaji nad FL100 se stroba nechavaji zapnute po cele dobe letu a vypinaji se po uvolneni drahy (nebo v pripade spatne viditelnosti tesne pred zajetim na drahu).
4. Nevim o tom, ze by nahore na kormidle melo byt dalsi strobo s extra ovladacem. Pokud je to opravdu blikajici strobo a ne stabilne svitici bile svetlo (navigacni svetlo svitici stabilne na kormidle smerem dozadu, nebo logo svetlo, svitici z ocasnich vodorovnych ploch na kormidlo), asi bych jej resil stejne jako bod 3. |
| |
|
| | | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 23. 1. 2011 / 08:03 | |
| | oprava bodu 3. - pri spatne viditelnosti se vypinaji pred zajetim na stojanku, nikolivek na drahu ... |
| |
|
| | | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 23. 1. 2011 / 09:33 | |
| | Pokial mam spravne info, po vzlete by sa mali strobe light vypinat po dosiahnuti FL 100, tak isto je to aj pri pristavani ale v opacnom poradi. Nad FL 100 ostavaju zapnute iba pozicne alebo navigacne svetla. Pokial sa mylim tak ma opravte. |
| |
|
| | | | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 23. 1. 2011 / 09:41 | |
| | Zhasinat stroby nad FL100 je krapet nestastne reseni Preci ve vzduchu musis byt videt.
Nad FL100 se zhasinaj obvykle recognition lights. Ja osobne strobace pri pristavani zhasinam jen v noci. Pri podrovnani to je dost neprijemny na oci. U letadel s vetsim rozpetim je to v poho. |
| |
|
| | | | | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 23. 1. 2011 / 09:51 | |
| | Asi to zhasinanie strobe nad FL 100 neni presne definovane, asi zalezi aj od predpisov danej spolocnosti. Viac krat sa mi stalo ked som letel real - lietadlo v let. hladine malo zapnute na kridlach iba biele pozicne svetla. |
| |
|
| | | | | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 23. 1. 2011 / 10:01 | |
| | Je pravda, že před časem byly skutečně společnosti, které stroby nad FL100 vypínaly, teď jsem o tom už dlouho neslyšel.
Jinak zde zmíněné zapínání strobů na zemi při nízké dohlednosti či za tmy není pravda, naopak stroby se na zemi používat nemají, neb oslňují, zejména za zmíněných podmínek. Zapínají se až těsně před vstupem na dráhu či při jejím křižování. A naopak, za podmínek nízké dohlednosti a tmy se podle potřeby kvůli oslňování nezapínají ani na přistání, ani na vzlet, stejně jako přistávací reflektory.
Ale to jsou jen obecné principy. Každý typ, každá letecká společnost to může a často má jinak, já jsem kupříkladu zažil tolik různých variant, že si netroufnu říct, jak "se to má dělat". Většinou, když u světel někdo skálopevně vykládá, jak to má být, tak jen proto, že nic jiného nezažil
Jediné co je pevně dané je to, co je v předpise, a to jsou poziční světla a majáček. |
| |
|
| | | | | | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 23. 1. 2011 / 10:09 | |
| | Nechapem, preco aj pouzivanie strobov nie je zahrnute vo vseobecnych predpisoch.
Co ked si nejaka spolocnost da do svojich predpisov, ze stroby ma pouzivat za kazdych podmienok ?
Potom budu oslepovat inych pilotov a nikto im nic nemoze, lebo to maju v predpisoch spolocnosti ?
|
| |
|
| | | | | | | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 23. 1. 2011 / 10:29 | |
| | Neboj, k tomu nedojde, protože vlastní předpisy ti stejně musí schválit letecký úřad a tam by úplná kravina neprošla. |
| |
|
| | | | | | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 23. 1. 2011 / 10:09 | |
| | No na to jsem se te zrovna chtel zeptat. My na letadle nemame beacon, takze si muzem blikat akorat strobacema. V noci je nechavam na pojizdeni vypnute, ale uz nekolikrat se mi stalo, ze me ridici sam upozornoval at si je zapnu. To same pri cekani na odlet u drahy, taky je radsi vypinam (vcetne taxi a landing lights), ale uz se parkrat ozvali at si je zapnu.
Pripada mi to trochu blby, zvlast kdyz ceka vic letadel v rade, my mame nejmensi rozpeti a kolegum za nami to flashuje primo do oci... |
| |
|
| | | | | | | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 23. 1. 2011 / 10:28 | |
| | To je poměrně zarážející, že nemáte majáček. ATR sice ten červený také neměla, byl bílý, ale nebyly to typické stroby. Ty byly myslím separátně, ale už si moc nepamatuju. Není to u vás náhodou taky tak, tedy že to je sice bílé, nikoliv však tolik intenzivní? Protože stroby, o kterých mluvím, jsou tak intenzivní, že tím bezpečně oslníš. Na několika letadlech jsem se v případě strobů setkal přímo s omezením "nezapínat při pojíždění v blízkosti jiných letadel a osob" |
| |
|
| | | | | | | | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 23. 1. 2011 / 10:41 | |
| | nene, jsou to opravdu hodne intenzivni stroby na koncich kridel. Pohyb v noci pouze na nav lights neni asi uplne koser, ale ty strobace uz jsou moc. |
| |
|
| | | | | | | | | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 23. 1. 2011 / 10:44 | |
| | Tak to je skutečně prapodivuhodné, s tím jsem se na žádném letadle nikdy nesetkal. Už proto je to zarážející, že stroby na dráze či v její blízkosti jsou nepsaným signálem Runway is blocked! |
| |
|
| | | | | | | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 23. 1. 2011 / 11:58 | |
| | Týjo, myslel jsem, že červený majáček je v "povinné výbavě" každého éra... |
| |
|
| | | | | | | | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 23. 1. 2011 / 14:59 | |
| | Ivo
asi není.Vždyť si vezmi letadla v simulátoru některý mají a jiný nemají |
| |
|
| | | | | | | | | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 23. 1. 2011 / 15:07 | |
| | No, abych pravdu řek, tak jsem takové éro asi ještě neviděl, pokud to nebyl nějaký historik nebo ULL. Zajímalo by mě, co je to za éro. Moc jich asi nebude, ne? |
| |
|
| | | | | | | | | | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 23. 1. 2011 / 16:35 | |
| | napřiklad Piper 28 Archer II |
| |
|
| | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 23. 1. 2011 / 09:57 | |
| | | |
|
| | | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 23. 1. 2011 / 15:03 | |
| | Peter to je od Míry vyčerpávající odpověď. Pokusím se to dodržovat.
Ještě tak donutit tu šílenou Cessnu,aby stoupala 2 500 feet / za minutu a né , že ať jí škrtím jak jí škrtím stejně dost dlouho po startu si hraje na Concorde v režimu max. climb
P.S. Už mne za to včera trochu proprcnul Londýnskej centr |
| |
|
| | | | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 23. 1. 2011 / 17:24 | |
| | Myslíš Cessnu Citation X? Nevím jak ta, ale náš Sovereign bez potíží dělá pod FL100 5-7000fpm, a pokud takhle rychle nedostoupáváš poslední hladinu - dvě, není s tím žádný problém. |
| |
|
| | | | | | Kdy se zapínají různá světla na letadle. 24. 1. 2011 / 12:11 | |
| | Ano myslím Citation X .Dám na autopilotu VS 2 500 feet/min a škrtím plyn co to jen jde,stejně se chvíli plaší přes 3 500,potom konečně klesne rychlost na 200,takže madam se začne rovnat na 1 200 a potom teprve následují dvě zhoupnutí mezi 1 200 až 3 000 a potom to teprve drží.Samozřejmě,že plyn musím hlídat jako ostříž a štelovat ho od 54 do 80,aby to stoupání k něčemu vypadalo |
| |
|
|