Nic ve zlém, všichni přežili, komise shledala, rozhodla, uzavřela, amen.
Nicméně - z pohledu cessnomila (a když si představím, že by se mi tohle stalo, tak co bych schytal od svého instruktora) vidím těžiště průseru v trochu jiíncýh momentech:
- palivový systém cessny má jednu vychytávku - náporovou "odvzdušňovací" trubičku v levé nádrži, která vytváří nad hladinou nádrží mírný přetlak. V běžném provozu to nehraje zas tak velkou roli, ale za letu to urychlí průtok paliva potrubím, při přerušení dodávky paliva se to může hodit (aspoň to vědět). Komise nezmiňuje.
- lze spekulovat, že pilot letěl už od začátku pouze na jednu (asi tu plnější) nádrž. Vylétal palivo (30 litrů odpovídá délce letu) a zdechlo to. V jakékoliv jiné situaci (palivo na "both" = "cross-feed") by se asymetrie paliva při letu srovnávala. Mému názoru odpovídá text ve zprávě, který popisuje, že když motor zdechnul, pilot přepnul na "both" Tak ale měl mít nastavený kohout už od startu (viz příručka cessny "preflight checklist")
- i když nemůžu zaručit, že to dokážu tak jak se to má, jsem neustále otloukán že v určitém časovém intervalu mám aktivně a vědomě zkontrolovat motorové budíky, včetně palivoměrů (5-10 minut: Palivový kohout - palivoměry, tlak a teplota oleje, suction, EGT, otáčky, chod motoru). Pokud by motor bral z jedné nádrže a ve druhé by to trčelo nehnutě, asi by si toho člověk mohl všimnout... Taky by si měl všimnout, že letí na jednu nádrž - ušetřil by si problémy
- nevím jak byli vysoko při vysazení, ale je zvláštní, že se mu to nepodařilo nahodit... Stát se to jistě může, stres to asi byl, ale pokud příčinou vysazení skutečně byla bublina v palivovém systému, tak po přepnutí na plnou nádrž by po několika sekundách (na protečení paliva) mělo vše fungovat normálně... Je mi podezřelé, že touhle okolností se komise vůbec nezabývala. V jakém režimu byl motor v době vysazení, jak byla nastavena směs, ohřev, přípusť, nastřikovací pumpička??
- vadí mi, že inspektoři ÚZPLN píšou o přelévání paliva v zatáčkách - kurňa! pokud je zatáčka zalétnuta aspoň trochu čistě, tak se palivo NEMŮŽE přesunout z jedné nádrže do druhé - to by musel lítat jen samé výkluzy nebo samé skluzy (ale ne skluzy a výkluzy, zase by se top vyrovnalo). Navíc - pokud měl palivový kohout jen na jednu nádrž, tak se palivo přelít nemůže (leta v letu na zádech odvzdušňovací hadičkou přes centroplán).
- v "Závěrech" mi pak teda chybí, že pilot neudělal DÚ na ČPZ a proč už to znova nenahodil...
SHRNUTO: ta zpráva ÚZPLN stojí pěkně za prd. |
|