| | | Množství paliva 3. 12. 2004 / 08:11 | |
| | Létám s B737-700 (PMDG). Pro let si počítám palivo v BOEING FUEL PLANNERU. Často se mi stává, že na cílovém letišti přistávám už jen na výpary (100 liber v každém křídle a už bylo i míň) a to se na to musím připravovat už dřív, zahajuji klesání dřív snižuju rychlost, prostě vše abych něco ušetřil. Určitě asi dávám malou rezervu a vítr asi udělá své. Kolik je povinná rezeva a kolik se tak dává pro APU a TAXI?
Jak se to dělá v reálu, když se jedná o poměrně dlouhý let a s plným letadlem a nějakým tím nákladem, se kvůli hmotnostním omezením nemůže natakovat potřebné polivo. Protože když tu 737 obsadím na všech sedadlech a něco dám do carga, tak do centrální nádrže už moc paliva nedám.
Předem díky za reakce. |
| |
|
| | | Re: Množství paliva 3. 12. 2004 / 08:49 | |
| | No ... kdyz je takovy let na ktery nestaci palivo (treba travelacky lety do brazilie, nebo do thajska), tak se leti s mezipristanim ... nic komplikovaneho .) |
| |
|
| | | | Re: Re: Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 08:56 | |
| | A jak to udelas v FS. Pristanes, otevres okno kde zadas kolik paliva v nadrzi a pokracujes???? |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 08:58 | |
| | No, vzhledem k tomu ze je dosti nerealne, aby civilni B737 tankoval z nejakeho tankovacicho letadla, tak me zadny jiny zpusob nenapada...
Jinak, pokud letis s mezipristanim tak se jedna prakticky o dva lety, a i letovy plan vyplnujes z mista A do bodu mezipristani a pak je dalsi letovy plan z mista kde jsi pristal do bodu B....)
Hele, je treba se fakt ptat na kazdou koninu, jejiz reseni je celkem logicke? |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 09:05 | |
| | Tak jsem to nemyslel, jde o to,ze jsem zaznamenal,ze kdyz otevru tvornu Flightpalnu,ci doplnovani paliva,popr koukani do mapy,tak me pripada,ze se hra prerusi. Tak jen jestli na to neni nejak finta,jak na to ,aby se to neprerusovalo???? |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 09:29 | |
| | Mno na nekterych letistich jsou tzv. "fuel loading areas" ktere vypadaji bud jako mala benzinka nebo nadrz na palivo a v jejich blizkosti kdyz zastavis tak se ti zacne doplnovat palivo. Problem je ze se ti doplni do 100%.
Takze asi praktictejsi bude ze tam pristanes. Zajedes na stojanku, z menu si das fuel settings dosypes tam palivo a z do FMC nabusis dalsi leg... ne? |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 09:31 | |
| | JO te benzinky jsem si vsiml napr v Insbrucku. No jde o to,ze mi prijde zvlastni,ze se ta hra prerusi((( At uz u paliva,ci noveho palnu apod(( a nebo kdyz pri letu otevru mapu. |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 10:12 | |
| | 1) hra se neprerusi (ani pri cerpani paliva z dialgu change fuel) ani pri vytvoreni noveho planu .. tam je treba jenom na otazku zodpovedet ze nechces, aby te FSka presunula na vychozi misto letoveho planu
2) reseni ze zajedes s letadlem na fuel stojanku a nechas si dat plny nadrze, je spatna, zcestna, nepouzitelna, nevhodna ... proste ji nedelej (pokud litas s velkymi jety, s cessnou a podobnejma sragorkama neni problem) |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 10:14 | |
| | To jo,necham ze nechci na vychozi misto,ale cas se zastavi po dobu me pritomnosti v techto oknech(( TZN,okolni zivot stoji,je to neco jako pause. Aspon me to tak pripada |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 10:18 | |
| | no boze.. a to vadi? pak je jeste jedna vec nepouzivat ten FSkovy planovac.. pak sice prijdes o "ATC", a atc se k tobe bude chovat jako k VFR bez letoveho planu, coz stejne neni zadna strata, protoze ATC v FSce je tak trosku pro legraci |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 10:20 | |
| | Proc nepouzivat ten planovac?A jaky tedy???
Jinak me to prijde hloupe,ze se to prerusi. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 10:31 | |
| | Nechci se vám do toho motat, ale asi bych forexovi ještě sdělil, že mezipřistání není součástí letového plánu. Letový plán se vždy podává z jedné do druhé destinace, jestli to je jako mezipřistání nebo konečná, tam není důležité. Proto asi není na závadu, že se "hra přeruší" , protože se stejně musí všechno naplánovat znova. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 10:33 | |
| | To jsem pochopil, ze musim letet z A do B a z B do C,kde B je mezipristani.Jen jsem se zamyslel nad skutecnosti,ze konec koncu i v zivote planujes a zivot se ti nezastavi. TO by tak yspousta co porad premysli a planuji nezestarla))))) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 10:41 | |
| | Boha jeho .. ja vubec nechapu co tu resis? ze se ti na pet , deset minut zastavi simulace? to si snad delas legraci ne? proste to tak je, nic s tim neudelas, neni na tom nic spatnyho ... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 10:50 | |
| | Jestli tu nekdo neco resi,tak si to ty. Puvodne kdyz se podivas zpet,tak jsem se ptal,jeastli na to neni nejaka finta,jak to prerusovani obejit. )))) Kdyz neni tak neni. Tecka
"Tak jsem to nemyslel, jde o to,ze jsem zaznamenal,ze kdyz otevru tvornu Flightpalnu,ci doplnovani paliva,popr koukani do mapy,tak me pripada,ze se hra prerusi. Tak jen jestli na to neni nejak finta,jak na to ,aby se to neprerusovalo????" |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 11:03 | |
| | Tak si v nastavení zruš položku " Pause on task switch" . Nebo tak nějak. Teď přesně nevím jak se to jmenuje protože nesedím u Fsky. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 11:57 | |
| | Ted jsem taky mimo FSku,ale odpol na to juknu. Diky z akonstruktivni radu |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | /Hodne Re:/ Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 12:38 | |
| | Pause on task switch je na neco jineho .. pokud jses ve flight planneru ci v setting fuel, tak ti to nijak nepomuze...
tato funkce je k tomu, ze defaultne se FSka zastavi (pause) pokud se alt-tabem prepnes do jine aplikace (treba do wordu ... nebo do IExploreru)... kdyz to zrusis, tak letadlo leti a vse pokracuje i kdyz jses treba na druhem monitoru v internet exploreru wordu a tak .) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Re: /Hodne Re:/ Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 12:50 | |
| | Ja to jeste nemel moznost testnout.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 10:42 | |
| | ale to uz jsem tu psal ) ze se to planuje jako dva samostatny lety .) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 13:15 | |
| | a nestačilo by do FP např. LKTB-LKPR-LKKV do poznámky napsat :
"/LKPR technical landing due refueling and continue to LKKV" ? myslím "laicky" ?) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 13:19 | |
| | a co by se tim stalo????? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 15:11 | |
| | no letěl bys na jeden FP. Ale asi to nepůjde, protože pak nebude sedět EET ajiné |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva -otazka na Tragedii z JZD 3. 12. 2004 / 13:04 | |
| | tak si vypni v nastaveni FS zaškrtavatko .. "pause" pri .. neviem čom presne. ALe da sa ze FS beží aj ked ty trebars pises vo worde ... |
| |
|
| | | Re: Množství paliva 3. 12. 2004 / 10:56 | |
| | No, ja davam na kazdy let (pokud to neni jen nejaky hodinovy skok) rezervu cca 8 000 lb. a na konci mi vzdy zbyde kolem 3.500 - 4.500 lb. coz si myslim ze je na pripadny go-around, krouzeni nad letistem nebo na prilet do alternativni destinace tak akorat. |
| |
|
| | | Re: Množství paliva 3. 12. 2004 / 11:03 | |
| | Pokud je to tak, tak to je někde hrubá chyba, protože tento planner byl poměrně důkladně otestován a fakt funguje reálně.
Zkontroluj jednotky ( lbs/kg ).
Rezervy :
Povinná rezerva je na 30minut ve vzduchu.
Dále musíš mít zahrnut let na záložní letiště (povinné u IFR ).
Taxi - dle komplikovanosti letiště 10-20 minut.
APU - tak na hodinu provozu nejmín
Dodatečná rezerva - dle uvahy ( 500kg typ bych řekl ).
Orientačně na LKKV - LKPR se zálohou LKTB to může být tak 3-4 tuny , ne míň. |
| |
|
| | | | Re: Re: Množství paliva 3. 12. 2004 / 12:38 | |
| | Jednotky jsou v pohodě, to je mi jasný (kg/lb). Možná to dělám špatně s tou povinnou rezervou. Vždy jsem zadal přesnou vzdálenost, letovou hladinu, záložní letiště (musím se příznat, že to jsem střílel od oka, dal jsem tak 50), potom TAXI tak 30 min, APU 30 min, a rezervu 500 - 1000. Těch 30 min ve vzduchu se teda připočte k zadávané vzdálenosti? |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Množství paliva 3. 12. 2004 / 18:33 | |
| | Nezapomen mit dobre zadane hodnoty ve FMC - ZFW z planneru a FL z planneru na zaklade kterych to bylo vypoctene. |
| |
|
| | | Re: Množství paliva 3. 12. 2004 / 15:25 | |
| | mno co ja vim tak presne tyto otazky jsou nadherne popsany v manualu k PMDG jen se neostychat a najit tuhle kapitolu.... |
| |
|
| | | Re: Množství paliva (k jádru pudla) 3. 12. 2004 / 19:53 | |
| | No, nejpřesněji ti odpověděl PavelS, já pro pořádek to jenom trošku doplním.
Požadované palivo na palubě se skládá z:
-paliva pro pojíždění (TXF)
-traťové palivo (TPF)
-záložní palivo (RSF)
-mimořádné palivo
O APU se nikde nemluví. Je zajímavé, alespoň co se 737 týče, že jsem se s tím setkal vždycky jenom u FS
TXF - Palivo pro pojíždění se u 737 dává standardně 200kg. Akorát na letištích, kde se dá čekat dlouhé pojíždění a vyčkávání na zemi (CDG, SVO, LHR, AMS když se sedá na 36R) je na uvážení cpt, zda k tomu něco přihodí.
TPF - traťové palivo, trip fuel, se nejlíp určí ze všech těch fuel plannerů nebo jak se tomu říká.
RSF - záložní palivo, reserve fuel, to je asi pro simpiloty ta největší neznámá. Skládá se z
-paliva pro nepředvídané okolnosti (contingency). Zjednodušeně řečeno contingency je na pokrytí nečekaných změn (změna trati, vítr, nedosažení optimální hladiny atd). Je to 5procent z trip fuel, traťového paliva
-paliva pro let na náhradní letiště, alternate fuel (ALF), to je jasný, to je pro G/A, stoupání do hladiny, přílet a přistání na záložním letišti
-konečné zálohy paliva FRF (final reserve fuel), v tom je zahrnuto oněch 30minut letu vyčkávací rychlostí ve výšce 1500ft. B737 má tuto hodnotu fixně 1250kg.
-dodatečného paliva (v tom jsou zahrnutý různý ETOPS požadavky, tomu já nerozumim)
Pro informaci, množství záložního paliva (tj. součet všech výše uvedených položek) při letu do Prahy se zálohou Brno (nejčastější kombinace) vychází kolem 2600kg celkem
EXF - mimořádné palivo, extra fuel, to je to, co si cpt může přihodit ná základě svého úsudku.
Protože je to všechno počítaný příliš na doraz, zpravidla se přidá trochu EXF, extrafuel, a to většinou tak, aby po přistání v Praze zbylo na zemi kolem 3500-4000kg. Když hrozí špatný počasí, tak víc.
A jen tak pro zajímavost - ČSA má jako minimální plnění pro vzlet (i kdyby se šly lítat okruhy) 4400kg. To ale jiní provozovatelé můžou mít jinak
Jo a jak píšeš, že pro ušetření paliva začínáš klesat dřív a pak letíš pomalu - to není dobrá metoda!!!!!
Soráč jestli jsem to podal moc "vědecky"
------------------------------------------------------------------------------------
Ještě jsi se ptal na plnění u plnýho letadla - rozdělení letu na dva úseky je taková finanční darda, že se dělá jenom u extra dlouhých linek (viz zmiňovaná Fortaleza). Jinak když je to na hranici doletu (tj.4-5h u 737classic) tak se omezuje payload (nikdy ne palivo, i když jsou se stowingem někdy diskuze). Samosebou u linek, jako je Jekatěrinburg, obchodní oddělení ví, že nemůže prodat plnou mašinu.
Největší problémy tohohle rázu byly u linek PRG-SVO-KLV a zpět v době, kdy to lítaly pětikila a nesmělo se plánovat Vnukovo a Domodědovo jako zálohy (SVO-Moskva Šeremetěvo, KLV jsou Vary). Tehdy se jako záloha braly Helsinki, a to vycházelo záložní palivo kolem 5,7tuny. A když bylo v Moskvě hnusně, tak to holt čas od času muselo něco zůstat doma... |
| |
|
| | | | Re: Re: Množství paliva (k jádru pudla) 3. 12. 2004 / 22:11 | |
| | Já jen doplním že CONTINGENCY se může podle JAR-OPS snížit na 3% jestliže se stanoví tzv. ENROUTE ALTERNATE, což je vhodné letiště ležící v kružnici se středem na trati ve vzdálenosti 25% traťové délky a poloměrem 20% traťové délky.Dá se tak na 4 hodinovém letu B737 ušetřit tak 300kg.
Další metoda je tzv. přeplánování za letu. Princip je v tom že se určí tzv bod přeplánování, na kterém se posádka podle aktuálního paliva na palubě rozhodne jestli poletí dál na cílové letiště, nebo poletí na záložní letiště po trati. Při vhodné volbě bodu a záložního etiště se dá tak ušetřit 500kg na čtyřhodinovém letu. Opět se ale snižuje pouze CONTINGENCY FUEL. Z ostatních položek (jak je brilatně popsal AJS) se nesmí ubrat nic.
U ČSA se ale tyto způsoby moc nepoužívají. Slyšel jsem ale že u FA a TVS se využívali hojně.
Dá se taky použít snížení rychlosti na MACH 0,73 .To se občas použije na již zmíněný Jekatěrinburg kde to ušetří asi tunu. Bere se ale tuna paliva navíc a ne tuna nákladu protože nikdo nechce lítat po ruskejch stepích na NDBéčka a ještě při tom pořád šilhat na palivoměr.
|
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Množství paliva (a zase od jádra pudla) 4. 12. 2004 / 10:58 | |
| | Počkej, snížení rychlosti na .73 ušetří tunu? Když si na dlouhých tratích při zpoždění hrajem s macháčkem (=zvyšujem, udělá to na 4hodinách maximálně pár set kilo (tak 300) sežranejch navíc, ale ušetří to třeba 15-20minut letu (což je údajně kolem 40 000kaček). A na kratších letech se to na palivu neprojeví vůbec. Když jsem to nakousl - cost indexy vaříte vy? Šejkové sice utáhli kohoutky, to chápu, ale já se někdy bojim, že nám to v hladině začne šejkrovat na pádovce. Jediný letadlo, který v dnešní době nepředletí Boeinga ČSA letícího v horizontu na ECON je Turbolet
Děláš na flajtu, žejo? Jestli jsem se netrefil, tak DISREGARD |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Množství paliva - doplnění pro AJS - snížení macháčka 5. 12. 2004 / 14:49 | |
| | Záleží to na hodně na větru. Na zpátečce ze SSH to před 14 dny udělalo 800kg. Foukalo ale tak, že to stejně bylo málo a sedali jsme v BTS. Ještě viditelnější je to na A310. Tam se standardně snižuje z M81 na M80 a dělá to 1000 až 1200kg na 8 hodinách a MTOW. Na krátkejch letech je nesmysl to používat.
Momentálně je tak draho že cost indexy jsou mimo ekonomický režim letadla. Proto je třeba v PRG cost index stejnej jak pro 400 tak i pro 500. Kdyby cost index spadnul hodně pod 20 tak by to asi chudák FMS neustál
...a škrtnul, prdnul a .... spadnul.
|
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva - doplnění pro AJS - snížení macháčka 6. 12. 2004 / 14:56 | |
| | Dík za vysvětlení.
Jinak mi ale přijde divný, že v současnosti při těhle cost indexech vychází rychlost ECON nižší než LRC. Není to divný? Teda budu rovnou upřímnej, já si v těhle číslech nejsem moc jistej... |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva - doplnění pro AJS - snížení macháčka 6. 12. 2004 / 15:49 | |
| | Divný to je. Tyhle kouzla uměj asi jen výkonáři ale fakt je ten že výrobci letového softwaru asi nepočítali s možností tak nízkých cost indexů.
Možná je to v tom že u ČSA se pořád líta FUEL SAVE filozofie a proto to nutí FMS pořád stahovat plyny.
|
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Množství paliva (k jádru pudla) 30. 4. 2005 / 18:56 | |
| | a čeho dosáhnou tím že poletí na záložní letiště??? Když si někdo koupil někam letenku tak tam jako nakonec nedoletí?? nechápu... |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Množství paliva (k jádru pudla) 30. 4. 2005 / 19:12 | |
| | No obvykle se dosáhne toho, že to všichni přežijou, což mi přijde docela důležitý
Na záložní letiště se lítá, když původní destinace nepřijímá ( mlha, požár, zemětřesení, díra v dráze, atomový útok, marťani, povode'n, tsunami, cunami a pod .
V tomto případě je cestujícím celkem jedno, kde zrovna jsou.
Pokude se nepletu, tak klasické aerolinky samozřejmě zaplatá hotel a zdarma dopraví cestující na původní plánované letiště , low-costy se na ně vy....ou.
P.S.: VA samozřejmě taky ))
|
| |
|
| | | | Re: Re: Množství paliva (k jádru pudla) 4. 12. 2004 / 00:55 | |
| | Já bych měl takový dotaz ale nevím jestli to není spíše pro zástupce TVS.
Kdyš se lítaj charterové lety a mašina letí Ostrava - Brno - Monastir. Dejme tomu že v Ostravě je nejvýhodnější plnění, tak naberou palivo v Ostravě z Ostravy to vezmou přes Brno a z Brna už do Monastiru.
Jak to řeší v Brně s Maximální přistávací hmotností ??? |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Množství paliva (k jádru pudla) 4. 12. 2004 / 01:48 | |
| | Sice nejsu od TVS ale mrkni do historie fora... Latom tu cosi o tom, jak to u nich delaji s tankovanim popisoval .. muize to byt tak cca mesic, mesic a pul .. ne vic... |
| |
|
| | | | Re: Re: Množství paliva (k jádru pudla) 4. 12. 2004 / 09:55 | |
| | Díky za skvělé vysvětlení. To s tím klesáním dřív a zpomalením, je mi jasné, že se to takhle nedá, ale chtěl jsem zkusit, jestli takhle doletím a doletěl. Sice těsně nad prahem při podrovnání motory zhasly, ale klaplo to ))) |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Množství paliva (k jádru pudla) 4. 12. 2004 / 10:09 | |
| | No jo, ale kdyby jsi zůstal v hladině déle, tak by jsi doletěl s rezervou. Protože v hladině je menší spotřeba paliva, než při plazení se u země |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Množství paliva (k jádru pudla) 4. 12. 2004 / 14:21 | |
| | Ja jaaa... na budikach je to krasne videt, jak to u zeme chlasta jak notorik a na hladine to jenom tak usrkava .) |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva (toršku mimo jádro pudla) 4. 12. 2004 / 16:44 | |
| | Jak říká moje babička: "Lítej pomalu a nízko a do zatáček brzdi!" )) |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Množství paliva (toršku mimo jádro pudla) (a trosku OT) 4. 12. 2004 / 23:27 | |
| | Heh.. zrovna tohle mi v patek v hospode na pivu rikal znamej ) |
| |
|
|