FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je neděle 1. 12. 2024, svátek má Iva Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů Jeden příspěvek | Celý strom
Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   26. 11. 2004 / 09:56
Petr Slavíček   
Na Pandoře jsem narazil na povzdech jednoho virtuálního ATC na naprostou neschopnost některých online pilotů. Zajímalo by mě, kdo z vás má vypracované standardní postupy pro své oblíbené letadlo (případně obecné postupy) a taky je dodržuje? Myslím tím nejenom že ví jak s letadlem zacházet, ale taky jestli ví v jakém pořadí se co dělá a dělá to vždy stejně. Z vlastní zkušenosti: off-line můžu letět a nic nepředpokládaného se po mě nechce - pokud letím online může po mě chtít ATC vpodstatě cokoli a zmatkování v takové chvíli je dost běžná reakce (přemýšlím co vlastně chce?, jak to mám udělat??, jak mu mám odpovědět???, mám napřed mluvit a pak dělat nebo obráceně????????)
Myslím si proto, že pokud se chtějí setkávat ATC s vcelku profesionálními piloty, měly by např. divizní stránky IVAO (já na VATSIM nelítám tak to tam situaci neznám) věnovat prostor i přípravě pilotů. Můžete si sice přečíst a nějak pochopit výukové kapitoly, ale jejich praktické použití je už něco naprosto jiného.
Rád bych aby se noví online piloti nebáli lítat a nestáli jako já prvních 14 dní vždycky 20min. na stojánce, než jsem seodvážil vůbec požádat o povolení.

Tak co vy na to?
 

Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   26. 11. 2004 / 10:05
Willy
Myslim, ze vymyslet neco jako obecne postupy asi moc nepujde, protoze ty se typ od typu letadla pomerne dost lysi. Stejne jako asi nemuzes chtit po ridicich aby ti vymysleli na jednotlive typy letadel standartni postupy, protoze to je podle me vyhradne vec pilotu a provozovatelu tech letadel, ridici maji maximalne postupy ktere souvisi primo s rizenim provozu v jednotlivych oblastech.

Ale plati, ze postup provadeni je takovy ze nejdrive odpovedet, a potom podle moznosti co nejdrive provadet (ale kdyz ridicim vcas neodpovis, tak hlavne v silnejsim provozu z toho asi budou nervni a nebudou vedet co se s tebou deje ) Na druhe strane, kdyz ridici pozaduje neco, co pro me technicky nebo jinak neni mozne, vhodne, nebo bezpecne, nebo udela nejakou vylozenou chybu treba v navedeni pri vektorovani, tak mu to vzdycky muzes rict, odmitnout a pozadat o neco jineho, co ti lepe vyhovuje.

A jeste k tem SOPs, zaklad pro ne vydava vyrobce letadla, v pripade virtualnich pilotu vyrobce SW, pokud vim, tak jak PMDG pro 737, tak Flight1 pro ATR snad jeste lepe to ma v manualu zpracovane. Navic se da hodne "okoukat" z ruznych tutorial flightu, ktere take byvaji soucasti dokumentace k lepsim FS add-onum. Ve skutecnosti si tyto postupy jeste provozovatele ruzne doplnuji a upravuji k obrazu svemu, coz ale ve virtualnim letani nevim jak dost dobre vyresit, jedine asi fakt sehnat postupy primo od nejake spolecnosti.
 

Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   26. 11. 2004 / 11:26
PavelS
Postupy jsou dvojího typu :

-postupy pro ovládání letadla ( check-listy ). Musím říct, že většina pilotů "starší věkové kategorie" poměrně důsledně používala víceméně reálné checklisty pro určitý typ letadla ( 737). Nevím, jak to vypadá mezi online piloty dnes , ale na VATSIMu se mi zdá, že většina pilotů tak postupuje dosud. Nicméně zdůrazňuji, že toto je věc pilota a žádný ATC se nikdy nebude plést do toho, jestli jsem zapomněl vysout klapky, nebo podobně.

- postupy pro komunikaci a postupy přibližovacích a odletových procedur jsou rovněž věcí pilota, bez nich nemá online létání charater simulace , ale stává se jen hrou. S těmito pravidly ATC rádi pomůžou a většina zákaldů , to jest mapy a související data se dají stahnout..

Znovu tu opakuji, že není možné ( prostě to nejde zvládnout i kdybychom sebevíc chtěli ) mít na VATSIMu checklisty pro piloty na různé typy nebo výukové materiály jak ovládat x-typů letadel. Jak jsem psal už i na Pandotu - tohle by mělo být doménou Virtálních aerolinek.
 1x  

Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   26. 11. 2004 / 11:28
Kolbiš (OK-KOL)
No toto je asi dost složitá otázka. Já lítám online poměrně krátce, takže vím na co asi narážíš, ale je to případ od případů různé.

V každém případě. Jsou chvíle, kdy si chci zalítat a nemám moc času na zbyt. Pak je asi jednodušší stisknout Ctrl+E a věži se zahlásit s tím, že už mám motory po nahození. Někdy si zase chci pohrát i s nastartováním, zahřátím a podobně. Pak se můžu věži zahlásit s tím, že žádám o povolení spustit motory a o schválení letového plánu. Řídící většinou nahození povolí obratem s tím, že o plánu rozhodne během chvilky a pak se ozve, jestli už může "dávat" nebo rovnou řekne, že se máš ozvat až budeš připraven převzít instrukce. V obou případech můžeš na stojánce sedět "neomezeně dlouho" a v klidu si dělat postupy.

Co se týče postupů při přiblížení na přistání a podobně, tam je pakárna, když vím jistě, že letím na neobsazené letiště, mám už zapnuté ILS a podobně a v tom se mi ozve ATC, že se mu mám přihlásit na frekvenci xy a pak mne začne řídit a vede to prakticky k přerušení přistání a k opakování. Ale většinou se to nestane, protože nový řídící nechá (alespoň mám tu zkušenost) tyto piloty v klidu sednout, případně je jen upozorní na vítr a že se teď připojil.

No a pak jsou případy, kdy si v klidu dělám startovací procedury na neobsazeném letišti, rozjedu se k prahu dráhy, najedu na dráhu. Vše hlásím do UNICOMU a najednou zjistím, že přede mnou o pojížděčku dřív najelo jiné letadlo a já se dovím, že to řídí ATC, který se připojil během doby co já jsem startoval, ale neozval se mi. To považuji za velkou chybu toho řídícího, protože buď měl mlčet, ale neměl přede mne pustit to druhé letadlo nebo mne měl včas zarazit. Ale mám pocit že trošku odbočuji a nerad bych se do toho zamotal.

V každém případě i piloti i ATC jsou různí )
 

Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   26. 11. 2004 / 11:46
Petr Slavíček   
Jsem rád, že se objevily tak obsáhlé příspěvky. Já jsem ani něchtěl jako odpověď konkrétní postupy - spíš jsem chtěl rozproudit diskuzi na téma :
Je dostatek přehledných informací pro začínající piloty? Pokud ne tak co s tím?
Většina informací je značně roztroušená a poněkud nesouvislá. Zvláště pro začátečníky by se hodil nějaký úvod do online létání. Myslím, že se toho opravdu spousta lidí bojí zbytečně.
Pozn. Začátečníci (a nejen ti) často létají na defaltech a tam se o vypracovaných postupech asi mluvit nedá.
 

Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   26. 11. 2004 / 12:03
Tragédie v JRD
1) dostatek (a prehlednych) informaci pro piloty IMHO je
1a-2) ano jsou roztrousene, ale zase bych to jako zavazny nedostatek nevidel. s profi addony typu PMDG atd se navic k pilotum dostavaji velice kvalitni informace o postupech a dalsich vecech, ktere caso maji svuj zaklad v realu

co se tyce veci, ktere nesouvis primo s ovladanim daneho letadla (napr. to jak se meri vysky, teploty, nejake ty zaklady navigace atd), tak jsou pohromade v manualu k FS, na internetu ve skolicce ...

takze IMHO vlastne zase tak moc roztrousene nejsou

4-5) ted jde o to o jakych postupech mluvis... jestli mas na mysli postupy daneho letadla (checklisty) tak s tim je to na defaultech horsi, ale ne beznadejne ... MS pro ne checklisty ma a ucebni pomucka je to dobra

Nebo mluvis o obecnych postupech, ktere jsou nezavisle na typu letadla a pak viz predchozi body - informace jsou, na ruznych mistech, + na strankach dotycnych virtualnich siti je dostupny dostatek ucebniho materialu, prizpusobeneho pro virtual
 

Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   26. 11. 2004 / 12:03
PavelS
Dostatek přehledných informací pro nové piloty se řeší intenzivně na VATSIM i IVAO forech po celém světě a obávám se, že jednoduché řešení neexistuje. Svého času jsem zkompiloval návod shrnující základy komunikace, postupů pro IFR lety, procedury při přiblížení plus technické informace o připojení . Mělo to přes 30stránek a prakticky nejsem schopen to udržovat aktuální. Proto to nechci zveřejňovat. Problém je, že úroveň těch nováčků je velice rozdílná - když napíšeš nějaký postup , který je v zásadě použietelný na default, tak přijde 50 dotazů od PMDG, že tohle tam je jinak , apod.
Příprava pilota na online asi zůstane ještě nějakou dobu na individuálním shánění materiálů a ladění postupů vlastní silou. na druhou stranu, připadá mi to docela zajímavé si všechno vyhledat, zjišťovat a zkoušet. Určitě se přitom pilot dozví víc , než kdyby si stáhl stostránkový dokument s obrázky a podle toho bod po bodu postupoval. V reálu to pajk stejně podle toho nejde....
 

Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   26. 11. 2004 / 12:06
MilanP
Problem dle meho neni ve zvladnuti toho ci onoho (receno slovem nejmenovaneho prezidenta letadla, ale vubec samotnym provedenim VFR/IFR letu. Tohle si novacci musi osvojit nejlepe offline, ale kazdy ATC (alespon na VATSIMu) nabidne pomoc i onlajn. Pri studiu lze vychazet z literatury - napr. Pilot Resource Center na vatsim.net, Ing. Soldan "Postupy pro lety podle pristroju" -www.pilotshop.cz + more dalsi poobne literatury, a pak poslouchat a cvicit a ptat se....
 

Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   26. 11. 2004 / 12:07
ph
Tohle uz sis prostudoval?
http://ivao.edunet.cz/Training/ sekce Tutorialy

Jinak doufam, ze je zbytecne pripominat, ze pred online letanim by se mel clovek dobre seznamit s ovladanim stroje na kterem lita a zaklady navigace. Pro to je idealni Learning Center ve FS.

Sam jsem zacinal jsem zacatkem roku (sice na VATSIMu, ale to je celkem jedno) a nemel jsem pocit, ze je malo informaci. I kdyz je pravda, ze nekdy je treba chvili hledat, ale to k tomu asi patri.




 

Re: Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   26. 11. 2004 / 12:15
PavelS
Já mám teď chvíli volněji, takže intenzivně přispívám

Vrátím se k základní otázce: "Zda používáte a dodržujete postupy ?"

Můj názor - i všech ATC na VATSIMU ( IVAOu asi taky ) je, že to celé je právě o dodržování a používání postupů , respektive o jejich simulaci. Jinak to online lítání na uvedených sítích opravdu nemá ten pravý smysl. Pokud chcete lítat "svobodněji" , tak na to není potřeba aparát a technologie simulace radarů a ATC na těchto sítích. Lze lítat naprosto v pohodě v multiplayeru. To jen pohled "z druhé strany " ( od radaru ).
 

Re: Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   26. 11. 2004 / 12:39
Petr Slavíček   
Aby nedošlo k omylu - nemluvím za sebe, ale spíše obecně za některé "vyplašené" začátečníky, kterým už snad tolik nejsem.
Tutoriály jsem prostudoval celkem pečlivě, pro IVAO-CZ jsem přeložil téměř všechny kapitoly L-5, Tragéd může potvrdit - čekají na zveřejnění.
 

Re: Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   26. 11. 2004 / 19:13
miki_pilot
Díky za ten link !!! Je to dobré, že se občas objeví nějaký zajímavý www prostor !!!!! Dík MIKI
 

Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   26. 11. 2004 / 13:34
Karel
=================
off-line můžu letět a nic nepředpokládaného se po mě nechce - pokud letím online může po mě chtít ATC vpodstatě cokoli a zmatkování v takové chvíli je dost běžná reakce (přemýšlím co vlastně chce?, jak to mám udělat??, jak mu mám odpovědět???, mám napřed mluvit a pak dělat nebo obráceně????????)
=================

Povzdech onoho virtuálního řídícího byl především o tom, že způsob letu některých virtuálních pilotů je, diplomaticky řečeno, nepředvídatelný. A to z několika důvodů, které právě souvisí s tím, na co se ptáš. Když máš vektrorovat Learjet v úseku středního přiblížení a zařadit ho na lokalizér do volného prostoru mezi pořadí 1 a pořadí 3, předpokládáš na základě znalostí parametrů tohoto letadla, jak by se mělo v prostoru chovat. Řídící o tom letadle potřebuje znát několik základních údajů: kategorie v úplavu (wake turbulence, vychází především z hmotnosti stroje), maximální rate of descend/climb, počet motorů a přibližné rozměry (na GND pro potřeby přidělování gate/stojánek). Existují samozřejmě i jiné dodatečné informace (viz např. ServInfo), ale ty nejsou nezbytné. Když ale pilot Learjetu vykrouží oblouk za jehož rádius by se nemuselo stydět plně naložené Jumbo, pak je někde problém

Stejně tak pokud zapausuje simulaci a přepíná na Overhead panel, nebo listuje v manuálu či v poznámkách o konverzaci s ATC, je to na intonaci hlasu řídícího rychle poznat. Další obvyklou chybou je, že pilot potvrdí (readback) přijetí instrukcí od ATC, ale v klidu pokračuje v původní činnosti po další tři minuty. Nebo se přiřítí (se zpocenou řití) do TMA na 300kts IAS a pak se diví, že se věci odehrávají příliš rychle na to, aby do nich ještě byl schopen sám zasahovat . Dalo by se pokračovat, ale je to opravdu o tom, že je pilot schopen ovládat svůj stroj v maximálním souladu s reálem a tím je jeho chování předpověditelné a hlavně ovlivnitelné snahou řídícího. Je to koneckonců právě o procedurách.

Tyto procedury jsou, jak již bylo několikrát řečeno, odlišné podle typu a operátora. Daný typ se u různých operátorů zase tolik neliší. Srovnáš-li SOP B734 ČSA a Travel Servisu, příliš mnoho významných rozdílů nenajdeš. Něco jiného je samozřejmě u rozdílných typů. Ideální pole působnosti virtuálních aerolinek. Problém je někdy tyto informace získat, záleží na přístupu VA, popř. jsou součástí manuálů kvalitně udělaných add-onů nebo se dají získat ze známosti přímo od operátora (to je ale velmi vzácná výjimka).

Pak jsou procedury vztahující se k danému prostoru, ať už ho rozlišujeme podle třídy či podle obsluhy (typu - CTR, TMA, ACC). To je pro řídícího kolikrát vůbec to nejdůležitější, aby pilot znal tyto postupy. Navíc jsou popisány na výukových a FIRových stránkách online sítí. Všechny informace jsou v přehledné a koncentrované podobě, myslím.

Procedury, či spíše předpisy, týkající se frazeologie jsou jasně dány, není o čem diskutovat. Jedná se o předpis "Radiotelefonní postupy a letecká frazeologie a terminologie pro poskytování letových provozních služeb a provádění letů", vydáno Ministerstvem dopravy jako provozní příručka pod č. j. 1284/2003-220-SP. Pak jsou k dispozici přepisy komunikace či vzorová komunikace (školička, stránky D.C.) a samozřejmě internet a odkazy na downstreamy z reálných pracovišť ve světě. Tam ale hrozí nebezpečí, že zaslechneš cosi, co se předpisové komunikace může dosti lišit )

Na IVAO je možnost se jednoduše připojit na kanál TeamSpeaku a poslouchat bez toho, aby pilot připojen on-line. To může pro začátek také pomoci se zorientovat v tom, jak probíhá komunikace a co se bude po chudákovi pilotovi chtít. I když by to samozřejmě mělo být naopak, ATC je služba pro piloty

Stejně tak by si měl pilot rozmyslet, jaký Expected Time Of Departure si zadá to letového plánu. V současnosti IvAc (klient ATC pro IVAO) zobrazuje v letovém proužku tuto informaci a řídící se tomu ve většině případů přizpůsobuje. Chce to tedy plánovat tento čas rozumě a ne se připojit za minutu slot. Nechat si klidně oněch 20 minut fóra je naprosto v pohodě, zvláště když je hustší provoz.

Mých 50 haléřů...

Karel
 

Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   26. 11. 2004 / 13:48
Petr Slavíček   
Díky. (Myslím že to bylo hezkých pár korun...)
Takový souhrn může pomoci spoustě lidí dát si pozor na některé zásadní věci, které si možná při čtení příruček ani moc neuvědomí.
 

Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   27. 11. 2004 / 20:27
kuma   
Mnjo - nemám stroj na to, abych létal ve virtuálním řízeném prostoru. Raději se vrhám do skutečného vzdušného prostoru a myslím, že v této diskusi ještě něco chybí. Možná, že to ale je jen můj pohled na věc...

"Postupy" jsou nejen check-listy (které jsou skutečně jen a pouze věcí posádky a jikoliv dispečera)

anebo "způsob manévrování" tím kterým letounem, aby dispečer dovedl předpovědět chování toho kterého letounu - znát každý typ dispečer nemusí a ani nemůže - stačí, když letoun zařadí do určité kategorie a tím mantinelů, kudy a jak jej pak může řídit.

Nejde také jen o "pravidla komunikace" - která podle nátury dispečera a pilota může být vemi nepředpisová a přesto účelná (viz "Yelow Bird" v reportáži J.Peroutky z prvního předvedení Z-242 v Oshkoshi, USA)

- ale o postupy dané pro jednotlivé situace pro každé letiště - hlavní možné situace příletů, odletů, nezdařených přistání a podobně. To je to, co na velkých letištích spojuje myšlení pilota a myšlení dispečera, který má právo předpokládat, že pilot dodrží tyto "postupy" a nepřiřítí se ze severu jako kanec 6 majlí od prahu dráhy 24, aby se ostrou pravou "usadil do ajelesu" a divil se, cože to po něm ten dispečer vlastně chce.

Pro virtuální piloty a navíc začátečníky je asi dost těžké se k těmto dokumentům dostat (pro každé civilizované letiště jsou SID, STAR a podobně součástí AIPU v oddílu AD. Pro maličkou Ruzyni je to dohromady asi 27 stran).

Ale to je právě rozdíl mezi skutečným a virtuálním, létáním, kde pilot po takovém přiblížení neriskuje ani papíry, ani zaměstnání (a hlad nenasytných krčků svých dětiček doma...)

To je taky důvod, proč nešetřím peníze na IVAO schopný počítač - jednak bych utratil pětkrát tolik za ajpy - a pak bych určitě (znova) zešedivěl.
 

Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   27. 11. 2004 / 20:48
Totti10
V cem je konkretne IVAO tak narocne na pocitac? pokud si chces opravdu "jenom" virtualne zalitat s zivym ridicim, tak staci stahnout detaily, mit nejake pripojeni (IVAO na internet neni vubec narocne) a hotovo.... a AIPy sou stazeny za minutku, staci vytisknout a hura na to!
 

Re: Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   27. 11. 2004 / 21:08
Vita Zenisek
Narocne na pocitac asi neni, rozhodne je ale narocne na cas a koordinaci sveho letoveho casu s dalsimi lidmi.
Vselijake vyse popsane postupy se daji dodrzovat i offline
 

Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   27. 11. 2004 / 22:11
PavelS
Skoro nevím, jestli si děláš srandu, nebo to je míněno vážně?

Celá VATSIM/IVAO simulace je dle mého názoru přesně o tom co píšeš - naučit piloty ( v tomto případě virtuální ) "spojit své myšlení s dispečerem". To je největší "přidaná hodnota" online létání. Opravdu nejde o to, zda se pilot jednou uřekne, nezreadbackuje, a podobně. Jde o vytvoření vazby mezi nimi navzájem s respektováním pravidel. Výsledkem je simulace letového provozu, nejen simulace letu. Současně se piloti i ATC naučí reflektovat okolní provoz a okolní komunikaci - a to je na online létání unikátní, nenahraditelné nějakou strojovou simulací.

Máme již hodně indicií, že návyky z onlinu ( VATSIM/IVAO ) jsou přenosné do reálu, navíc na té "nejelementárnější úrovni" - čili na úrovni podvědomých návyků, které jsou při létání/řízení to nejdůležitější. Dnes už se zdá , že to platí jak pro virtuální ATC , tak piloty.

Vedle tohoto přínosu - který, opakuji, je podle mne unikátní, zásadní, nenapodobitelný - se mi ale zdá nesmyslné snášet argumenty typu, že musím stáhnout 27 stran něčeho. Mimochodem každý online pilot má podle mých pozorování tak dvoje-troje desky A4 o 200stránkách dokumentace a moc jim to nevadí...

Argument, že je potřeba výkonný počítač asi úspěšně odbourají jiní, co se týče AIPu, tak všechno okolo létání v Čechách je zpracováno a stažitelné jak na IVAO , tak na VATSIM , takže argument, že je těžké se k těm dokumentům dostat opravdu neberu...

PavelS
VACC-CZ, Event. Coord.
 

Re: Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   28. 11. 2004 / 00:11
A.J.Scandall   
"Máme již hodně indicií, že návyky z onlinu ( VATSIM/IVAO ) jsou přenosné do reálu, navíc na té "nejelementárnější úrovni" - čili na úrovni podvědomých návyků, které jsou při létání/řízení to nejdůležitější."

Tak s tímhle hodnocením bych byl hoooodně opatrnej!
Protože zkušenost praví, že lepší žádné návyky než špatné. A bohužel, to musim přiznat i z vlastní zkušenosti a x-krát jsem na to už upozorňoval, simulátor právě přinese víc špatných návyků než dobrých!!!!!!!
 

Re: Re: Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   28. 11. 2004 / 10:11
Vita Zenisek
Nevim jak u ridicich, ale u pilota urcite. Napr. zavile civeni pred sebe "na monitor" jsem odbouraval pomerne pracne...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   28. 11. 2004 / 14:09
Jaakov   
jojo ja taky....pri zatackach sem cumel dopredu pred sebe jak pitomec....:tfuj, ale prekonat to neni zas tak tezky....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   28. 11. 2004 / 14:26
Tragédie v JRD
Presne tak ... diky FSce a Onlajnu se toho pro real clovek dost dovi i hodntone informace a pri teoreticke casti vycviku ma trosicku usnadneou situaci (kdyz prijde rec na ruzny prakticky veci jako prostory, mereni vysek a takove veci).... ale co se tyce prakticke stranky, tak navyky jsou hrozne... ale uz z simu clovek vi ze musi honit kulicku a vi co se stane, kdyz da knipl od sebe .)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   28. 11. 2004 / 14:51
Fero
jo a jake sou treba ty hrozne navyky???? nekdo tu zminoval ze pri zatackach cumi pred sebe jak pitomec, ja teda cumim z bocniho okna na to staranu na kterou zatacim, protoze je hezkej vyhled,.... kam mam teda cumet??
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   28. 11. 2004 / 16:56
miki_pilot
Prosím VÁS , snad všude se píše, že podklady (mapy atp.) určené pro FS simulaci se nesmějí požívat v reále.Takže je jasné, že to vždycky budou dva rozdílné světy (simulace a reál), je jen otázka na kolik se vždy podaří danou simulaci přiblížit tomu reálu. Prostě FS je určen především pro širokou veřejnost a na originál simulaci letů se stejně používají nepoměrně dražší a jinačejší simulátory. Je fakt, že FS postoupil hoooodně dobředu, ale furt to holt bude to čumění do obrazovky............ MIKI
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   28. 11. 2004 / 17:00
Tragédie v JRD
Proboha ziveho, precti si jeste jednou o cem se bavime

...pises o uplne o necem jinem, nez o cem se tu bavime, nikdo tu neresi nejake mapy atd... jedine o cem jsme se bavili je prechod z virtualu do realu a to jake navyky (a nakolik spatne) si clovek prinese z pocitace do realnyho letadla...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   28. 11. 2004 / 17:36
PavelS
To jsem opet rozproudil diskusi :
a) asi to ode mne - blbe - vyznelo, ze létáním v FSce vznikají návyky automaticky použitelné při létání v reálu. To nikoliv, dokonce jsem jedním z těch, kteří se domnívají, že úspěšnější je opačný postup - t.j. začít v reálu a pak pokračovat v FSce ( to myslím vážně . O problemech při přenosu návyků svědčí i příspěvky dalších real pilotů, o koukání do zatáček apod...
b) celá diskuse byla o onlinu - tam jsem časem nabyl přesvědčení , že řada věcí - hlavně okolo komunikace - je natolik dobře simulovaná, že vytváří návyky použitelné v reálném výcviku , což mi nezávisle na sobě potvrdilo několik pilotů různé úrovně ( nemyslím z AK . Čili skutečně si myslím, že online lítání je užitečná součást leteckého vzdělání a reálný výcvik urychluje ( a to zřejmě i na straně ATC )
c) Myslím, že otázka vhodnosti použití desktop-simů pro real výcvik se zkoumala minimálně v USA a existuje "FAA papír", kde jsou výslovně stanoveny minimální - především hardwarové - požadavky na systém. Hlavní problém je v nezbytnosti hardwarově simulovat nezávisle na sobě páky řízení, plyn, stavění vrtule a pedály, nestačí joystick , což celý systém - hlavně v našich podmínkách - prodražuje k nepotřebnosti. Bez těchto "řídidel" nejsou systémy akceptovatelné, předpokládám, právě proto, že dávají špatné návyky.
d) K poznámce na mapách "For sim purposes only"- ta se tam dává, aby se zamezilo použití neupgradované a tudíž neaktuální, ale stažitelné mapy. Jinak - pro online - naše mapy sedí na 100% s realem ( ale o tom to opravdu nebylo ).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   28. 11. 2004 / 19:10
Fero
tak jo teď už to zní líp a kam se mám teda čumět do těch zatáček
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   28. 11. 2004 / 19:54
skyfly
Musím aj ja k tejto diskusii prihodiť svoj postreh, týkajúci sa ani nie tak postupov ako samotného lietania - neni to tak dávno čo som otázku pozitívnehio či negatívnehoo vplyvu FS na reálne lietanie riešil sám so sebou.Priznám sa, že som kedysi začal s FS čiastočne aj preto, lebo momenrtálne nemám jednak peniaze na vlastné éro a jednak neustále požičiavanie si lietadla je finančne i časovo náročné.A tak som sa utešoval, že sa s pomocou FS aspoň udržím trochu v kondícii Asi pred mesiacom som letel reálne s ULLa po cca 7 mesačnej pauze !!!( až sa za to hanbím ) ale v ten deň som spravil 16 pristání a jedno bolo krajšie ako druhé, dokonca moj kamoš -pilot ktorý má nalietané viac než 6000 hodín, bol zo mňa prekvapený jak mi to ide po takej dlhej pauze.Zdalo sa mi, že hodiny strávené lietaním okruhov s Lancairom vo FS majú na tom svoj podiel..ale who knows...?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   29. 11. 2004 / 11:01
A.J.Scandall   
No, já ti řeknu ještě jednu věc ohledně těch návyků. První moje letecká práce byla na L-410. To byl reál jako kráva. Jenže jeden instruktor mě tam vštěpoval svůj úhel pohledu na radiokorespondenci. Jo, pravda, do Anglie jsem s tim taky doletěl, jenže jaká to byla hrůza jsem zjistil až u aerolinky, kde mě začali tvrdě tepat. Trvalo mi dobrý půlrok, než jsem se naučil mluvit normálně. Prostě jediný pro reál akceptovatelný způsob je řádný výcvik, a praxe. A basta fidli. Jo, přiznávám, můžeš se dost naučit na simu, když budeš mít na opačné straně profesionální (rozuměj reálné) řídící, a ostatní "piloti" okolo tebe budou taky praktici. Protože důležitou součástí výuky je i odposlouchávání od okolí.
Já jsem totiž taky zažil nějaký ten on-line let, jako pozorovatel. Technicky mě fascinovalo, jak to šlape, ale po odborné stránce to byla bída, to mi věř (nutno přiznat, že řídící byli podle přízvuku němci, asi to nebyl nikdo z vás)
A jen pro zamyšlení zdánlivý off-topic - je starou známou skutečností, že líp se na vrtulníku naučí lítat člověk letectvím nepolíbený a za ruku nevzatý, než pilot plošníků.

Nene, já jsem fanda do simulátorů, jinak bych tu nebyl. A uznávám určitý přínos který mají. Nediskutuju dokonce nad tím, jestli by pokročilejší simulátorovej pilot byl po smrti či omdlení obou pilotů přistát - přesvědčil jsem se osobně na simulátoru na kuřích nožičkách, že jo, pokud odolá pokušení si to "vzít do ruky" a přistane v autolandu. Obecně to dá přehled o technice, technologiích, postupech, perfektní to je na naučení se funkce radionavigačních přístrojů, dokonalý na naučení se práce s FMS, navíc je to hezký, ale tím to hasne!!!!
Takže nejsem nějak negativně zaujatej proti přínosu flight simulátoru. Ale jsem dost realista a neskromně si myslím, že můžu hodně porovnávat. Protože na simu mám za těch deset let asi 500h na stovce různejch typů, v reálu 2500 na asi šestadvaceti. A 150h/3typy na kuřinožím simu

A máš kliku, že jsi za tu poznámku o pilotech z AK dal smajlíka. Jinak GRRRRRRRRRRRRRRRRRRR já jsem jeden takovej)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   29. 11. 2004 / 11:39
MilanP
No ja bych to zas tak cerne nevidel... Pokud muzu porovnat radiokorespondenci z realu a kdyz ji slysim od tech nasich nej trebas na VATSIMu, tak bych rekl ze je to na 90% stejny - pozor ale mluvim o ATC ne o pilotech . Do tech 10% se vejde par drobnosti jako trebas absence zadosti pilota Avoid clouds nebo jak to je, coz je dano mozna tim ze FS nesimuluje wx radar na ND, a dalsi veci ohledne pocasi... BTW nedavno byli nasi na RLP kde si svoje znalosti testovali - mozna nekdo kompetentni by k tomu dal komentar jak dopadli...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   29. 11. 2004 / 12:00
A.J.Scandall   
Dobře, znovu zopakuju pointu, která nebyla asi tak patrná - technicky to problém není, simulátor na ŘLP asi bude běhat na podobném principu jako tady, ale problém je v tom, KDO tě to učí a KDO je v okolních "letadlech". Tím nemyslím žádnou osobní narážku, nikoho jsem z vás konkrátně na "rádiu" neslyšel. Ale jde o to, kdo zaručí, že to opravdu má hlavu a patu a že cvičenec nepochytí špatné návyky? Tak jako kdysi já na Turboletu? I když vezmeme eventualitu, že všichni "řídící" budou profíci, stačí když "letci" v tom budou tápat, dělat zběsilosti, a cvičenec pochytí něco špatně.

Znova zopáknu to, co už jsem psal a byla moje první reakce na dané téma - s všobecným hodnocením návyků pro reálné létání/řízení opatrně! To se samosebou nevylučuje s tím, že jednotlivci, kteří to berou vážně a učí je někdo z praxe, můžou prospět dobře na trenažéru. Já se přeci taky svýho času nemusel učit ovládat FMS, to už jsem přeci uměl z DF737
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   29. 11. 2004 / 11:45
PavelS
ad) radiokorespondence : jsem přesvědčen , že český VATSIM se reálu hodně přibližuje, jak postupy, tak frazeologií, tak "stylem" ( mám na mysli ze strany ATCs ) a za tím si stojím. Tímto Tě zvu kdykoliv na "poslechovou exkursi" Vzhledem k tomu , že na IVAO nelítám ( z technických, opakuji - technických důvodů, Karle , tak nechci posuzovat.

ad) výcvik : Ano, to nezpochybňuji a vůbec o tom není řeč, že "jediný akceptovatelný způsob je výcvik"....

ad) přistání simpilotem : Můj názor je, že nepřistál a to v důsledku stressu. Tímto asi naseru hodně lidí , ale myslím, že ve zmiňované podobě ( čti: oba piloti mrtví nebo bezvědomí, vlezu do kabiny, nějak sednu ) je to utopie. ( Nelze porovnávat s tím, že řada lidí pod dohledem instruktora s tím v bedně nějak přistane, o tom není pochyb , ale tohle by bylo jiný kafe a pokud by to někdo zvládnul, tak hooodně velkej respekt. )

ad AK) )
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   29. 11. 2004 / 12:11
A.J.Scandall   
My se prostě neshodnem
(EDIT - na tomhle místě byl poznatek z mého osobního výzkumu ohledně možnosti přistát v nouzi s 737 "pilotem-simptákem", který jsem původně vůbec nechtěl ventilovat z obav z mylné interpretace. Protože by to mohlo rozvířit zbytečnou debatu, vymazal jsem ho. Tím se P.T. publiku omlouvám. Čtenář A.J.Scandall)


Dobře, já se nějak podívám, jak se napíchnout na tu síť.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   29. 11. 2004 / 14:31
crazy
Presne vidim scenu, kdy se po vyrazeni obou pilotu pretahuji 4 koupaci-simptaci, kdo z nich sedne ke kniplu
 

Hodnekrat Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   29. 11. 2004 / 12:14
Tragédie v JRD
kdyz tak ctu celou tuhle debatu, tak z te nekriticnosti nekterych lidi (neber to osobne mam takovy trosku neprijemny pocit.... Ze skoro vsichni zijeme v takove "bubline" (at uz "modri" tak "cerveni") jak skvele to virtualni / potazmo online letani je a jaky jsme borci, kteri by se zrazu mohli porovnavat s realem, ale zapominame, ze se vlastne stale jedna o hru a i kdyz si na ten real snazime hrat co to jde, tak to proste nejde srovnavat.

Je sice hezky, ze na VATSIMu ci na IVAO dodrzujeme nejakou tu frazeologii (kdyz to je na tom vlastne to nejjednodussi), nejake ty postupy atd, ale argumentovat zrovna timhle a dokazovat tim jaky jsme borci mi prijde uplne mimo misu. Kdyby to bylo tak jednoduchy, tak proc by ridici prochazeli vic jak dvouletym full-time vycvikem a piloti museli prochazet martyriem leteckyho vycviku ...?

Tot asi tak vse
TK
 

Re: Hodnekrat Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   29. 11. 2004 / 17:45
PavelS
No asi uzavřu svoji kontroverzní účast v tomto vláknu a zbytek necháme na "ústní jednání" ,ať už z očí do očí nebo z mikrofonu do sluchátek ( pozvání platí nejen pro AJS ...).

Nicméně, pro JZD : v cizině se naše onlinové šílenství spíše tituluje jako "hobby" ne jako "game ".
 

Re: Re: Hodnekrat Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   29. 11. 2004 / 18:36
Tragédie v JRD
to jestli "hobby" nebo "game" je ve finale jedno .... klidne vem muj prispevek a tam kde jsem pouzil je to jenom hra, nahrad "je to jenom konicek" ....
 

13× Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   29. 11. 2004 / 13:05
Karel
Pavlovo pozvání je na místě. Ostatně, jako návaznou re akci poooommmaaallluuuu připravujeme presentaci on-line řízení letového provozu (především ATC, ale ostatní funkcionality systému budou prezentovány také) pro zájemce z reálného ŘLP. Bohužel zatím nemáme k dispozici vhodné prostory.
(Off-Topic: pokud byste někdo měl možnost na jeden den získat zdarma [maximálně za mírný obolus] místnost s dostatečně kapacitním a volným [porty na firewallu] internetem a možností rozumě nastěhovat a vystěhovat počítače - pište na moji adresu)

Poslechnout si komunikaci v onlinu je možno prakticky kdykoliv. Teď budu mluvit za červené - IVAO:
- nutno nainstalovat TeamSpeak klienta pro hlasovou komunikaci
- nutno se zaregistrovat na IVAO a obdržet tzv. VID (členské číslo) a Password (heslo )
- stahněte a nainstalujte si utilitu ServInfo
- v ServInfo si nastavte v sekci Options|Connection Parameters|TeamSpeak Settings si nastavte své Login Name (VID) a Password pro připojení k TeamSpeaku, dále pak svoji "volačku" (Nickname), např. Observer_Pepa
- v ServInfo si nastavte Options|Customize Country Buttons|Czech Republic, Praha FIR a např. LKPR
- v ServInfo klikněte na ikonu IVAO a nechte si načíst data
- klikněte na ikonku s vlajkou ČR a potom poklepejte na jméno řídícího
- na dialogovém okně s informacemi o řídícím klikněte dole v sekci Voice na tlačítko Join a voalá...

TeamSpeak dokonce umožňuje si komunikaci nahrávat (mód Record). Takže je možno si ji dále přehrávat v klidu off-line. Tímto způsobem je možno si poslechnout kdykoliv (ehm, tedy, pokud je vůbec někdo online) komunikaci na síti IVAO. V případě VATSIMu je to z obdobné, pouze se musíte připojit pomocí SquawkBoxu jako pilot nebo pomocí ASRC coby např. LKPR_OBS(erver).

Podotýkám, že observování na TeamSpeak kanálu je anonymní, do chvíle než by někdo začal "rušit". Pak je Channel Admin oprávněn takového uživatele kicknout off

K tématice použitelnosti návyků virtuálního řídícího letového provozu bych si dovolil sdělit, že to odhaduji na 50-70% podle stanoviště. Zbytek jsou konkrétní fajnovosti závislé na konkrétním letišti, na procedurách konkrétního pracoviště, na rozdílech mezi částmi simulace/reálu v elektronické versus papírové formě, "službičkách" jednotlivým operátorům (v zahraničí), na NOTAMech, atd. Tím samozřejmě neříkám, že by jakýkoliv virtuální ATC zastal z 50-70% práci reálného řídícího. Mluvím o návycích, které by mohly ušetřit např. náklady na výcvik.

Karel
 

Re: 13× Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   29. 11. 2004 / 13:24
Tragédie v JRD
K tématice použitelnosti návyků virtuálního řídícího letového provozu bych si dovolil sdělit, že to odhaduji na 50-70% podle stanoviště. Zbytek jsou konkrétní fajnovosti závislé na konkrétním letišti, na procedurách konkrétního pracoviště, na rozdílech mezi částmi simulace/reálu v elektronické versus papírové formě, "službičkách" jednotlivým operátorům (v zahraničí), na NOTAMech, atd. Tím samozřejmě neříkám, že by jakýkoliv virtuální ATC zastal z 50-70% práci reálného řídícího. Mluvím o návycích, které by mohly ušetřit např. náklady na výcvik.
-----
prijde mi ze 50-70% je hooodne prehnane cislo ....a i kdyby, tak je dost vyrazne znehodnocene tim, kolik spatnyh navyku / zlozvyku by si z virtualniho rizeni prinesl ...
 

OT Re: 14× Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   29. 11. 2004 / 13:36
Karel
===========
kolik spatnyh navyku / zlozvyku by si z virtualniho rizeni prinesl ...
===========
Konkrétně, soudruzi, kon-krét-ně! Ale myslím, že bychom si na toto měli založit jiný thread. Původně to bylo o připravenosti pilotů...

Karel
 

Re: OT Re: 14× Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   29. 11. 2004 / 14:10
A.J.Scandall   
Tak Karle, chceš to, máš to. 90procent lidí si tady plete SOP s checklistama. Lítáme podle check-listů? Základní chyba. Check-list není Make-list. Předevčírem jsem na tohle téma něco napsal (v tomhle threadu), blbec jsem se uklik a přišel o to a pak jsem byl línej to psát znovu.

To je jenom zběžné poukázání na běžnou, a přitom zcela zásadní chybu.
Prohlídni si začátek threadu.
 

Re: Re: OT Re: 14× Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   29. 11. 2004 / 14:33
Karel
Chtěl jsem na začátku napsat také nějaké "zásadní" prohlášení k variantám různých postupů, které by mohly přicházet při této otázce v úvahu. Po pěti odstavcích mi zbuchnul počítač, tak jsem se na to vy..al.

Přesto přesevšechno jsem rád, že se konečně začíná rýsovat přehled toho, na co je třeba se zaměřovat. Začal jsem s tím výčtem už trochu v mém prvním-pozdním příspěvku - pouze z hlediska virtuálního. Po šestnácti RE: se nám konečně začínají tříbit odpovědi na původní otázku i z obecnějších témat. Training bafuňáři všech virtuální aerolinií - podněty do výukových dokumentů!

Mimo topic: Na poli vzdělávání virtuálních ATC se již debatovalo o možnostech, kterými se posunout na další vyšší úroveň. Uvidíme, co se z toho vyvine. Možná se ukáže, jak může být spolupráce zdánlivě konkurenčních sítí efektivní...

Cokoliv dalšího je vítáno, díky za konkrétnost.

Karel
 

8xRe: OT Re: 14× Re: Dodržujete postupy? EDITováno   29. 11. 2004 / 14:46
A.J.Scandall   
"Možná se ukáže, jak může být spolupráce zdánlivě konkurenčních sítí efektivní..."

... a pak se obě konkurenční sítě spojí v odboji proti kverulantům typu AJS a TRvJZD, krví podepíší smír, vznikne IVSIM, s fialovou barvou ve znaku, a všichni budou žít spokojeně a pokud neumřou, budou žít spokojeně až do smrti..)))))))

EDIT: pokud můžu něco doporučit na téma příruček, nejlepší dokument, co jsem viděl (a bohužel asi tak 10x lepší, než ten, co máme my v naší fabrice) má na svejch stránkách TRvJZD. Je to ta příručka na B737-300 - 800 Continental. To totiž nejsou jen checklisty, to je kompletní SOP, psané pro černocha s kostí v nose, takže je to snadno srozumitelný. Akorát pozor, některý věci jsou šitý na míru US předpisům a zvyklostem (hlavně protihlukové postupy po vzletu, v Evropě se používá ten druhý postup) konec EDIT.


sakra já se už tři hodiny "učim" něco novýho o zajícovi (zajíc - žije v lese, žije v lese), manuály rozházený po posteli, a z těch tří hodin jsem využil tak deset minut protože furt krafu na ňákym periskopu. Já se nikdy nedonutim tu hnusnou oranžovou příručku celou přečíst... že já nezůstal tim elektrikářem
 

Re: 8xRe: OT Re: 14× Re: Dodržujete postupy? EDITováno   29. 11. 2004 / 15:31
Karel
=========
pokud můžu něco doporučit na téma příruček, nejlepší dokument, co jsem viděl (a bohužel asi tak 10x lepší, než ten, co máme my v naší fabrice) má na svejch stránkách TRvJZD. Je to ta příručka na B737-300 - 800 Continental. To totiž nejsou jen checklisty, to je kompletní SOP, psané pro černocha s kostí v nose, takže je to snadno srozumitelný. Akorát pozor, některý věci jsou šitý na míru US předpisům a zvyklostem (hlavně protihlukové postupy po vzletu, v Evropě se používá ten druhý postup)
=========

Myslím, že pro většinu z virtuálních pilotů, kteří chtějí být "within procedures" při létání online, by zatím stačil onen "fabrický". To byl můj studijní materiál na DreamFleet B734 (jak už jsem psal jinde). Teď jsem zjistil, že dva žluté listy z něho si nosím v tašce už minimálně rok . Pak že nejsme úchylní!!!

Před cca půl rokem jsem měl možnost se "dotknout" také SOP jiného našeho lokálního operátora, SOP pro B 737-800. Což mi posloužilo k přeškolení na typ NG, resp. PMDG.

Dotaz: není toho v onom Continentálním B734 -300 až 800 přílš mnoho najednou? Myslím tím poznámky typu: platí pro -300 až 800 s výjimkou -400 za podmínek xxx a -500 za podmínek xxx s přihlédnutím k podmínkám yyy, atd.?

Ber to jako řečnickou otázku. Samozřejmě, že si to můžu přečíst sám

Karel
 

10xRe: OT Re: 14× Re: Dodržujete postupy? EDITováno   29. 11. 2004 / 15:49
A.J.Scandall   
No jasně, že je toho v tom Continentalu příliš mnoho najednou. Ale vždyť nám jde přeci o návyky použitelné v reálu. Tfuj, to od mně byla jedovatá slina:-/

Co myslíš tím "fabrickým"? Žluté listy? No ty jsou jen v QRH, a jsou na nich check-listy a tabulky s výkonama. Jo a na konci grafy s rámcově popsaným vzletem a přistáním. To není SOP
 

Nepočítaně× Re: Dodržujete postupy? EDITováno   29. 11. 2004 / 16:57
Karel
to byla ale jedovka, zelená.....

Tak nechutná, že odpověď máš ve svém e-mailu

Karel
 

Re: Nepočítaně× Re: Dodržujete postupy? EDITováno   29. 11. 2004 / 17:41
A.J.Scandall   
Dobře Karle, přesvědčil jsi mě, že v tom guláš nemáš.

Počkej tak hoďku a taky ti na mail odpovim. Napíšu to v přestávkách při čtení tý děsný oranžový příručky Že jsem nezůstal tím elektrikářem...

 

Re: Re: Nepočítaně× Re: Dodržujete postupy? EDITováno   29. 11. 2004 / 19:08
Totti10
Jojo, tahle prirucka je uzasna vec. Dlooouhou praci jsem z toho vyzobal jenom to pro NG, upravil par kapitol, vytisknul zaknihoval a tuhle krasnou bichli pouzivam jako manual na PMDG.... ostatne do toh jsem se ani nepodival a ani nepodivam ))
Takze vsechny checklisty, postupy atd delam podle tohohle.... i vsechny problemy a co nevim resim s timhle - hned mam pocit trosku vic realisticnosti...... a o to jde predevsim
 

Re: Re: 8xRe: OT Re: 14× Re: Dodržujete postupy? EDITováno   29. 11. 2004 / 15:56
Tragédie v JRD
ale Karle.. vzdyt to te prece nezabije... nejses zadny orezavakto a jeste se apson neco naucis a navic, kdyz si hrajeme na tu realitu ...
 

Re: Re: OT Re: 14× Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   29. 11. 2004 / 17:00
Rychlokvaška
No, myslím že v tom že lítáme podle checklistů by se ono drobné nadšené procento simptáků urazilo ;o) Pokud můžu mluvit za sebe, tak pro nějakých 5 typů letadel který používám mám samozřejmě ony 1-2 tisícistránkové dokumenty a troufnu si i říct, že jakž-takž prostudované a používané v simulátorové praxi. A většina těch co tu na tohle téma debatují to dělají podobně...Samozřejmě s vyjímkou sekcí jak vrazit roličku papíru do ACARS tiskárny, co znamená který tlačítko na palubním telefonu pro attendanty a většiny emergency procedures, pač nám je FSka většinou nesimuluje, apod. Skoro bych se i styděl loadovat éro bez použití příslušných grafů, tabulek a postupů, o programování palubní mašiny a ovládání drtivé většiny funkcí na palubě nemluvě...
 

Re: Re: Re: OT Re: 14× Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   29. 11. 2004 / 17:18
A.J.Scandall   
Tak jseš v těch deseti procentech

Abych se přiznal, pokud "lítam" ve FS, směle se hlásím k těm devadesáti procentům, co lítá podle check-listů anebo dokonce podle nich nelítá vůbec (můj případ). Vždyť je to jen hra))
 

Re: Re: Re: Re: OT Re: 14× Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   30. 11. 2004 / 12:38
Rychlokvaška
No jo no, někomu holt zbydou v reálu jen malý éra, někomu ani to ne a tak se snaží hrát na skutečnost co to jde ;o)
 

Re: Re: 13× Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   29. 11. 2004 / 14:03
A.J.Scandall   
Souhlas s TRvJZD

Zdánlivě odbočím - několik našich instruktorů či inspektorů mi říkalo, že výrazně menší problémy při výcviku byly s lidmi, kteří přišli k firmě s náletem 200hodin a mokrým razítkem v piloťáku (pakliže se u takových neprojevuje nezdravé sebevědomí z rychlého postupu), než s lidmi, kteří přišli a měli spoustu hodin od jiných provozovatelů (to si můžu vysvětlit jako že to byl asi i můj případ :-/ A taky případ spousty stíhačů, bombardérů, práškařů, Air Ostraváků atp.) Protože ti si přivezli hodně návyků z jiných typů nebo z jiného druhu létání.

Když to vrátím zpátky k tématu - nevidím důvod, proč by to mělo i u simulovaného/reálného ŘLP být jinak.
Pozitívum vidím v tom, že jako simulátoroví nadšenci máme větší a lepší přehled o tom, o co jde. Ale co se návyků týče, opakuju to, co už někdy předevčírem - byl bych s hodnocením hooooodně opatrnej.
 

Re: Re: Re: 13× Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   29. 11. 2004 / 17:59
j.s.
Lidi, vy se tu tak krásně hádá..., ehm, diskutujete, že se musím taky přidat )

To je furt samá realita, ale zapomíná se na jednu věc. Ve FS nejde o život. V reálu nejsou ty postupy pro srandu králíkům, nýbrž aby se minimalizovalo riziko havárie, která je v letectví zpravidla tragická. Ve virtuálnu používáme reálné postupy spíš jen pro to, abychom se přiblížili reálu, než že bychom je skutečně potřebovali. Možná je v tom i skrytá touha po reálném létání. Ono hnedle zahřeje víc u srdce, když člověk ví, že ve FS dělá něco úplně stejně jako v reálu než když mu někdo znalý řekne, že si jen hraje na počítači.
Teď, po cca ročním lítání na vrtulnících ve FS, bych ocenil víc reality v ovládání, simulaci všech možných letových režimů a podobné věci. Ale proč vlastně? Zkrátka proto, že do skutečného vrtulníku si asi nesednu, natož, abych ho mohl pilotovat. Tak se tomu chci alespoň maximálně přiblížit na PC a když mi někdo řekne, že v simu musím pro start motoru provést nachlup stejné výkony jako v reálném stroji, mám radost, protože to už je přece skoro stejné jako kdybych to uměl doopravdy v opravdickém letadle. Jenže stejné to není.
Online létání na VATSIM/IVAO do FS skutečně přinese až neskutečný závan reality. Možná i proto si pořád říkám (už několik let ))), že s tím zase začnu. Ovšem třeba já osobně jsem to vždycky bral spíš jako takové hraní si na piloty a řídící. Prostě mít ten pocit, že si letím oblohou ve svém vlastním vrtulníku (co v reálu stojí desítky milionů korun) s avionikou (co by v reálu stála minimálně stovky tisíc) a kolem je skutečný letový provoz. Při takovém létání se i člověk u PC chová trochu jinak, člověk má pocit, že o něco jde, už si nemůže létat jak chce. Jako v reálu.
Když tak vidím nároky na piloty VATSIM/IVAO dnes a srovnám to s dobami dávno minulými, jen si říkám, kdy se začnou udělovat virtuální letecké licence na základě teoretických i praktických zkoušek. Stejně jako nachlup stejná uniforma a perfektní znalosti hvězdné lodi Enterprise neudělají z fanouška StarTreku příslušníka Hvězdné flotily, znalost a dodržování reálných postupů ve virtuále neudělají z leteckého nadšence pilota. Bude to pořád jen nadšenec a fanda. Z nadšence a laika se může stát nadšenec - odborník s rozsáhlými znalostmi o skutečném létání, časem třeba i skutečný pilot(pár takových už jistě je), ale nic víc. Takový fanda bude v pilotní škole zase téměř na začátku.
 

Re: Re: Re: Re: 13× Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   29. 11. 2004 / 18:17
Petr Slavíček   
Jsem dost překvapen a vlastně taky potěšen, že můj nenápadný příspěvek vyvolal takovou vlnu příspěvků. Zatím jsem diskuzi spíše udiveně sledoval. Dost mě překvapuje, s jakou sveřepostí se zde "zápasí" o reálnost nebo nereálnost virt. létání. Myslím, že čím více se naše chování jako virt. pilotů nebo ATC bude přibližovat k reálnému, tím lepší pocit simulace můžeme mít. Ale kdo z nás může opravdu věnovat virtuálnímu "výcviku" tolik času a prostředků jako ti pro něž je to náplň jejich práce.
Myslím že i proto by měl být brán ohled na ty, jejichž virtuální výcvik není na nevyšší úrovni a také by jim mohla být nabídnuta větší pomoc těch zkušenějších. K tomu asi směřoval můj původní příspěvek
 

Re: Re: Re: Re: Re: 13× Re: Dodržujete postupy? aneb připravenost online pilotů   29. 11. 2004 / 18:20
Karel
No, a protože jsi to celé zpunktoval, tak máš za úkol z celého threadu vyzobat to nosné a důležité, náležitě to zpracovat a dát "odborné" veřejnosti k dispozici Ať nezůstane jen u diskuse...

Karel
 

VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ