| | | Počet pilotů na palubě 17. 10. 2010 / 15:17 | |
| | Zdravím,
zajímalo by mě, jak je to s počtem pilotů v posádce:
1) Kdy musí být tzv. zesílená posádka, tzn 3 piloti? Tuším, že to záleží na době trvání letu + se k tomu počítá něco před letem a něco po něm (hodina+30 minut?).
2) Víte o nějaké lince, kdy by posádku tvořily 2 dvojice (tzn. 2 kapitáni a 2 druzí piloti), kteří se během letu vystřídají? Muselo by to být snad jedině u extra dlouhých letů (třeba LHR-AKL).
Díky za odpovědi. |
| |
|
| | | Počet pilotů na palubě 18. 10. 2010 / 13:17 | |
| | Tohle záleží na konkrétní společnosti a letu.
Pakliže se všechno vejde do normy (ať už státní, nebo dané provozovatelem), letí standardní posádka (Cpt + F/O)
Pakliže se o určitou nevelkou míru překročí norma, může provozovatel na let vyslat tzv. zesílenou posádku, kde alespoň jeden letec musí být kvalifikovaný na obě sedadla. U společností, které toho nevužívají příliš často, je tím třetím zpravidla letec s kvalifikací instruktora, ten již ze své podstaty může sedět na obou sedadlech, a je zpravidla také velitelem celého ansámblu. Kdo kdy co a jak poletí, se vzájemně dohodnou, ten, kdo je momentálně tím navíc, si de sednout zpravidla dozadu mezi cestující.
Pakliže se jedná o ještě delší let, a letadlo je vybaveno místem pro odpočinek posádky (crew rest), prodlužuje se norma ještě dále. Jelikož společnosti, které toto využívají, už jsou zpravidla na tento druh létání více zavedené, a nasazovat na každý takový let kombinaci instruktor, Cpt, F/O by pro ně bylo moc drahé, mají zavedenou funkci tzv. cruise pilota (cruise captaina, relief pilota, jak to kdo nazve), což je zpravidla nejmíň zkušený letec, který má kvalifikaci jen na hladinový let, ale zato může sedět vlevo i vpravo, nahradí tedy po dobu odpočinku Cpt i F/O.
Ještě delší lety mívají dvě plné posádky, které se střídají. Jeden z kapitánů je PIC, druhý "second in command".
Variant, jak to může proběhnout, je doslova něurékom, každá společnost, každý letecký úřad může mít či schválit spoustu různých kombinací a pravidel, nelze tedy nějak jednoduše říct "je to tak a tak a basta fidli".
Osobně jsem se setkal jen se zesílenou posádkou instr, cpt, F/O, a upřímně řečeno, nemám to rád. Pokud není v letadle crew rest, kde by se člověk mohl převlíknout, natáhnout a v klidu schrupnout, je to k ničemu. A crew rest se dává až do wide-body a to jen někdy. |
| |
|
| | | | Počet pilotů na palubě 19. 10. 2010 / 02:04 | |
| | Raz bude Autopilot sefom celej posadky..............coskoro |
| |
|
| | | | | Počet pilotů na palubě 19. 10. 2010 / 08:31 | |
| | jj, a piloti tam budou jen proto, aby ho dofukovali |
| |
|
| | | | | Počet pilotů na palubě 19. 10. 2010 / 09:25 | |
| | To bude ten moment, kdy se na velký lítání vykašlu, a budu se věnovat jen tomu malýmu. Naštěstí na našich dinosaurech z doby ledový (B 737) to zatím ani zdaleka nehrozí |
| |
|
| | | | Počet pilotů na palubě 19. 10. 2010 / 15:14 | |
| | To je hezký, žes to tak podrobně popsal, ale mě by hlavně zajímalo:
1) jaké jsou (aspoň přibližně) ty normy, kdy už musí letět zasílená posádka,
2) zda se ví o nějaké konkrétní lince, kde jsou na palubě 2 kompletní posádky. |
| |
|
| | | | | Počet pilotů na palubě 19. 10. 2010 / 15:29 | |
| | Zjevně čekáš jednoduchou odpověď, ta na to není, takže to bude muset zkusit někdo jiný |
| |
|
| | | | | | Počet pilotů na palubě 19. 10. 2010 / 21:52 | |
| | Ok, tak to zkusím jinak. Co třeba linka LHR-AKL? To je ta nejdelší (bez mezipřistání), kterou jsem našel. Dá se zjistit, jak silná posádka to lítá (Air New Zealand), jestli jen zesílená nebo 2 kompletní? |
| |
|
| | | | | | | Počet pilotů na palubě 21. 10. 2010 / 10:08 | |
| | A jseš si jistej, že je to non-stop? To, že se to nabízí "bez mezipřistání" nevylučuje tech-stop. Dám krk na to, že to non-stop není, byl by to absolutní rekord (10 000NM po ortodromě), o asi 1800NM delší než doposud prokazatelně nejdelší non-stop let New York - Singapur.
Ale i lety jako EWR-SIN a kratší už určitě létají dvě plné posádky. |
| |
|
| | | | | | | | Počet pilotů na palubě 21. 10. 2010 / 10:10 | |
| | Teď jsem dokonce našel na letuska.cz, že ten LHR-AKL se letí s Jumbem "bez mezipřistání" 26h Takže tím je to jasný |
| |
|
| | | | | | | | | Počet pilotů na palubě 21. 10. 2010 / 13:13 | |
| | to tankujou za letu, ne? |
| |
|
| | | | | | | | | | Počet pilotů na palubě 21. 10. 2010 / 18:13 | |
| | No ne, právě, že někde sednou a nabumbají se. Asi tak, jako my budeme lítat v zimě "přímo" do Karibiku |
| |
|
| | | | Počet pilotů na palubě 19. 10. 2010 / 18:09 | |
| | Nevím, co bych si říkal, kdyby se můj soused na sedadle v půlce letu zvednul a začal se převlíkat do uniformy, že jde řídit. |
| |
|
| | | | | Počet pilotů na palubě 19. 10. 2010 / 18:14 | |
| | By se nepřevlíkal, seděl by už v montérkách. Ale stát by se ti to klidně mohlo. Přesně z těhle důvodů to zesilování nemám rád, nerad ve službě šaškuju mezi lidma |
| |
|
| | | | | | Počet pilotů na palubě 19. 10. 2010 / 18:24 | |
| | Ono by to asi nebylo lepší, kdyby pilot seděl vedle mě v předposlední řadě. |
| |
|
| | | | | Počet pilotů na palubě 21. 10. 2010 / 13:03 | |
| | Nebo vyleze z technického průlezu z carga, opráší čepici, popřeje: "Dobrý den, vážení cestující" a odkráčí do kokpitu |
| |
|
| | | | | | Počet pilotů na palubě 21. 10. 2010 / 13:27 | |
| | A prvního cestujícího se zeptá: Mám prej jít dopředu pilotovat, nevíte kde jsme a kam letíme??? |
| |
|
|