Tohle záleží na konkrétní společnosti a letu.
Pakliže se všechno vejde do normy (ať už státní, nebo dané provozovatelem), letí standardní posádka (Cpt + F/O)
Pakliže se o určitou nevelkou míru překročí norma, může provozovatel na let vyslat tzv. zesílenou posádku, kde alespoň jeden letec musí být kvalifikovaný na obě sedadla. U společností, které toho nevužívají příliš často, je tím třetím zpravidla letec s kvalifikací instruktora, ten již ze své podstaty může sedět na obou sedadlech, a je zpravidla také velitelem celého ansámblu. Kdo kdy co a jak poletí, se vzájemně dohodnou, ten, kdo je momentálně tím navíc, si de sednout zpravidla dozadu mezi cestující.
Pakliže se jedná o ještě delší let, a letadlo je vybaveno místem pro odpočinek posádky (crew rest), prodlužuje se norma ještě dále. Jelikož společnosti, které toto využívají, už jsou zpravidla na tento druh létání více zavedené, a nasazovat na každý takový let kombinaci instruktor, Cpt, F/O by pro ně bylo moc drahé, mají zavedenou funkci tzv. cruise pilota (cruise captaina, relief pilota, jak to kdo nazve), což je zpravidla nejmíň zkušený letec, který má kvalifikaci jen na hladinový let, ale zato může sedět vlevo i vpravo, nahradí tedy po dobu odpočinku Cpt i F/O.
Ještě delší lety mívají dvě plné posádky, které se střídají. Jeden z kapitánů je PIC, druhý "second in command".
Variant, jak to může proběhnout, je doslova něurékom, každá společnost, každý letecký úřad může mít či schválit spoustu různých kombinací a pravidel, nelze tedy nějak jednoduše říct "je to tak a tak a basta fidli".
Osobně jsem se setkal jen se zesílenou posádkou instr, cpt, F/O, a upřímně řečeno, nemám to rád. Pokud není v letadle crew rest, kde by se člověk mohl převlíknout, natáhnout a v klidu schrupnout, je to k ničemu. A crew rest se dává až do wide-body a to jen někdy. |
|