FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 29. 11. 2024, svátek má Zina Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
OT: Neco od medialnich mrdek Jeden příspěvek | Celý strom
OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 10:31
Lejzy
Tolik demagogie a vytrhavani z kontextu se jen tak nevidi.

http://zpravy.idnes.cz/at-s-nami-svet-komunikuje-cesky-chteji-piloti-malych-letadel-vadi-jim-anglictina-gda-/domaci.asp?c=A100914_204905_domaci_vel
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 10:33
skyfly
presne ! naprosty souhlas !

samozrejme s tebou, nie s tym člankom !
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 11:03
Mike2811
A co teda chtějí? Resp. v čem je ta demagogie (pro nezasvěcené)?
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 11:08
Tragédie v JRD
je to o tom, ze z EASy vypadl pred tydnem a neco dokument, ktery uzemnoval blaniky. vypadl v anglictine. UCl se omezil na to, ze v dokumentu prelozil do cestiny jen jednu vetu asi o peti slovech, ze lety blaniku se zakazujou.

a ***** z aeroklubu do medii zacal vykrikovat, ze dokud to nedostanou v cestine, tak ten zakaz nebudou respektovat.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 11:35
Mike2811
Soukromý pilot, resp. provozovatel letadla, který bude operovat jen na našem území, musí umět bezpodmínečně angličtinu?
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 11:39
turbík
Nebylo by to na skodu
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 12:00
N.G.
bohuzel nemusi ale oni maj problem se i naucit hlaskovaci abecedu
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 12:57
kuma   
Tentokrát se neshodnem.

Nemluvím už vůbec o tom článku, protože to je slátanina nejhoršího zrna, která míchá už ne jabka s hruškama, ale jahody a makadam. Prostě novinářská sračka, jinak to popsat nejde. Že se toho jiný novinář chytne a maže si to kolem huby mne, bohužel, nepřekvapuje...

Ale tvůj odsudek kroků vedení AeČR je, IMHO, bohužel také dosti povrchní... V proslaveném "sporu" Šantána a ÚCL nešlo ani tak o nerespektování jakéhosi "zákazu", ale o prvotní stanovisko ÚCL k cizojazyčnžým, nařízením přicházejícím k nám z EU. Přestože v luftě komunikujeme anglicky, pro provozovatele letadel v ČR je pořád úřední řečí čeština.

Doporučuji prostudovat článek 58 zde:
SDF" target="_blank">http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2008:079:0001:0049SDF

a vůbec před případnou další argumentací přečíst celou dotyčnou diskusi na glidingu
http://www.gliding.cz/forum/viewtopic.php?f=4&t=2709&sid=08a881d215b84af9e494a957c8b28133&......
(už tady na to byl jednou odkaz, najdete tam názory primárních aktérů této "commedia buffa" - ne jen informace agentury "JPP")
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 13:02
Tragédie v JRD
Ja to beru z toho, co jsem videl. A emotivni vykriky toho cloveka v telefonu v televiznich novinach, ze dokud to nebude v cestine, tak to nebude respektovat, mi stacily.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 13:06
kuma   
No, ale přece jenom aspoň něčím pohnuly - sice ne ve vztahu k uzemnění blaníků, ale ke "světonázoru", že některé odbory ministerstev (a to je v podstatě ÚCL) jen překládají papír z pravé ruky do levé, aniž by si "zadaly" - a od toho tu, IMHO, skutečně tito úředníci nejsou. Kdyby ŠAntán nedělal takové pitominy, jako posílat na ÚCL dopisy v maďarštině, tak by asi nikoho nenapadlo v tom šťourat...
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 17:10
jardaa
Tragéde, musím s tebou souhlasit. Jako zaměstananec AeČR se za jednání našeho tzv. presidenta velice stydím. Pan Dvořák vůbec nedomýšlí důsledky svého hrubého jednání pro náš podnik, který bohužel má dost restů. Při auditech(vykonává UCL), které jsou každý rok povinné, se klidně může stát, že nás ti úředníci, do kterých se tak obouvá, velice snadno smetou a to oprávněně. Doufám, že Šantána někdo brzy zastaví.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 17:13
jardaa
jo a ještě jsem chtěl říci, že gliding je forum, kam v naprosté míře přispívají amatérští piloti, víkendový hobbisté...takže tam melou taky pěkný s.ačky!!
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 17:24
AJS
A tímhle jsi nám chtěl prosímtě říct co...?!?
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 17:25
Pips   
A ono je i jako zaměstnání profesionální plachtař? jako pro které by ten gliding jako primárně byl? Já jestli jsem něco někde nepřehlídl.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   16. 9. 2010 / 08:38
Premek
Nó, těch profesionálních plachtařů bylo víc, zrovna teď mě napadá cpt. R.Pearson co učil v Gimli 767-mu jak se dělá skluz ;o))
http://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_Glider
 

OT: Neco od medialnich mrdek   16. 9. 2010 / 08:42
Pips   
Ano, toho taky znám, ale ten si s náma určitě nepíše na glidingu
 

OT: Neco od medialnich mrdek   16. 9. 2010 / 08:45
Premek
No jasně, protože ho neučili česky... Ale jinak by tam určitě byl... ;o))
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 19:40
OK-BKY
No jako uplny ptakoviny tam taky nepisou. rozhodne jsou to lidi kteri tim ziji, a hlavne to nejsou takovy kraviny jako napsali novinari na idnesu...
 

OT: Neco od medialnich mrdek   16. 9. 2010 / 00:56
kuma   
No, nejsem Šantánův advokát, ale mrzí mne, jak más staženou prdel, že by ti "všemocný kravaťák z ÚCL" mohl při nejbližších auditech zavřít tvůj "podnik", kde jsi zaměstnán. A to dokonce snad jen kvůli Šantánově drzé hubě (nepíšeš že třeba kvůli tomu, že jako zaměstnanec možná nemáš ve všem takový pořádek, jaký bys asi měl mít - protože kdybys měl, tak by ses auditů asi nemusel bát, Šantán nešantán, ne?).

Bohužel si myslím, že taková pseudokázeň je spíš autocenzurou, která je zlatým podhoubím pro korupci a totalitu... Šedá masa...

Občas je potřeba nějaký včelín otočit vzhůru nohama a praštiti do něj klackem, jinak by v šedé mase všechno chcíplo.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 10:37
Tragédie v JRD
cekal jsem, kdy se to tu opbjevi ... clanek sice prekrouceny a prehnany az beda , ale svym zpusobem trefny. Vedeni aeroklubu si o takovy clanek minuly tyden doslova reklo. Bejt clen, tak se za jejich "vystupovani" v mediich stydim.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 11:08
turbík
Je to opravdu ostuda.Kdyz to chce aeroklub prelozit at to svym clenum preklada sam...Nevidim problem ze jsou direktivy psane v anglictine.Podle me anglictina v dnesni dobe patri uz k zakladnimu vseobecnemu vzdelani
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 11:11
N.G.
Yah, i say burn them burn them, they turned me in to a newt.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 11:21
Kendy   
Wow..."šprechenzí engliš"?
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 12:32
Helicopter pilot
Promiň, ale na tvůj, a teď promiň, blábol musím reagovat;o)
Protože pokud nedoplníš svou větu "Podle me anglictina v dnesni dobe patri uz k zakladnimu vseobecnemu vzdelani" o slova "v letectví", tak to blábol je...
Nikdo není povonen se učit zrovna angličtinu, někdo se raději naučí němčinu, fracouštinu, nebo španělštinu... Nikde není dáno že zrovna angličtina je nejsvětovější ze všech světových jazyků ;o)
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 12:39
turbík
Kazdy ma pravo na svuj nazor Podle me patri.. Ale je to vec nazoru..Kdo se neuci anglictinu sam sebe dost odepisuje ..Muj pocit
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 12:52
Tragédie v JRD
jedna vec, ze se uci neco jineho.. ale kdyz pomineme cinstinu, kterazto je z toho titulu, ze cinanu je tolik, celkem vladne, tak bych s tim, ze anglina je z aklad, i celkem souhlasil. tomu se nevyhneme.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 13:38
Helicopter pilot
Fajn pánové, takže jinak.
Dokaď nebude angličtina povinný předmět, nemůžeme z něho dělat "uřední jazyk".

Tím neřeším původní téma;o)
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 14:44
fl1ght3r   
100% souhlas
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 14:01
Aldaran
Ani v letectví... Chápu, že ti odmalička vzdělávaní v angličtině (současní 30letí a méně) budou machrovat... Chtělo by to také trochu empatie, mezi letci (a aeroklubáky zvláště) je spousta "dědků" (45 a více) kde byla povinná jen ruština a mnohde se angličtina ani jako volitelný předmět učit nedala. Ještě k tomu musíš připočíst to, že v pokročilém věku to leze do hlavy mnohem hůř, než v mládí a sebelepší, nebo sebedražší jazykový kurz na tom nic nezmění. Neznalost angličtiny je tedy na stejné úrovni jako neznalost katechizmu současné mladé generace. Se základním a všeobecným vzděláním to nemá nic společného.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 14:46
N.G.
No tak s tím ani trochu nesouhlasím taky znám peknějch pár strarejch chlapuv aeroklubech a vzdy je to stejné veswtina ti rekne ze se to proste ucit nebudea je jim to ukradené a zbytek to vzládne v pohodě protože chtějí. Můj názor je jednoduchej chceš lítat nauč se aspon základy. Jinak zustaň na zemi
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 14:52
fl1ght3r   
Tak pokud vim, tak česká letiště leží na území ČR a jediným úředním jazykem je čeština, tak proč by jsem se měl učit angličtinu ? Něco jinýho jsou mezinárodní letiště, tam budiž ale na aeroklubových letištích mi to přijde naprostá volovina. Jak už tu zaznělo, na letištích je spousta lidí, kteří už se tu angličtinu fakt nenaučí. Mě by zajímalo jak by jste se tvářili kdyby se všechno psalo např. v čínštině, pochybuju že by jsi se najednou naučil čínštinu
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 15:10
N.G.
Na aeroklubackejch letištích si povidaj co chtěj ono často i česká frazeo je pro ne moc velkej záhl a odpověd bývá stále stejná "celej život mluvím takhle tak se to nebudu učit jinak" což není ukázka toho že se to nemůžou naučit ale nechtějí a to si pak člověk říká jestli vůbec čtou předpisy nebo jedou podle toho co se dříve naučili. Ještě jednou nemíním tím všechny. Letectví není jen tak nějakej koníček je to záhul všichni to víme a tak se k tomu mají tak stavět za druhé je tu ten problém co s cizinci budeme je nutit mluvit českz když chtějí letet na jakékoli naše letiště. Kde je celá bezpečnost když se mnoho našich pilotu neumí ani správně zahlásit na okruhu. Anglictina bourá jazykové bariery a to je to hlavní i starý chapi cizinci to zvládají tak proč ne my. A teď trochu morbidne ty starý chlapi u nás co se to nikdy neučili už moc dlouho létat nebudou a když bychom měli pravidla že vše bude v čestine kde se to naučí mladí do budeme už do konce mluvit jen česky to asi ne. Pak by se stále stávalo to co se ted stává že kluk co dělá ifr trénink ani pořádně nerozumí anglicky to je ostuda.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 15:32
Aldaran
No nevím... když jsem přistával na LKVR, šprechtilo se tam helmutsky a z těch helmutů nevypadlo anglické slovo. Když jsem v létě projížděl Francií, na malých letištích NIKDE podtrhuji NIKDE nemluvili jinak než francouzky. S tou mezinárodností a univerzální angličtinou bych v to v "malém létání" tak horké neviděl. Ale jak je naším dobrým zvykem, musíme být papežštější než papež a Evropské unii lezeme do prdele, nedivil bych se, kdyby součástí piloťáku a přezkoušení bylo povinné předložení zkoušky FCE nebo CAE.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 15:39
N.G.
No francie je případ sám pro sebe a chceme bejt jako francouzi Já teda ne já žáby nerad.

A ano zkoušká z aj by měla být povinná nebo piloták omezen jen na létání uvnitř čech a mimo mezinárodní letiště a to by jsi koukal jak najednou se to naučit dokáží.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 15:44
Tragédie v JRD
tak vzdyt to uz v podstate je ... formalne bez anglictiny v pilotaku nemuzes za hranice ceska a slovenska.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 16:52
kuma   
Nemáš pravdu. Pokud poletím do Německa, můžu komunikovat německy a angličtinu nepotřebuji. Totéž ve Francii, Itálii atd. - to je i podstata toho, že můžem volně na Slovensko.

Kolik jsme toho tady namluvili, že třeba ve Francii je (i letecká)angličtina jen velmi nelibě trpěný parazit!

Přžed několika dny jsem byl zrovna ve Francii vezen jakousi blonďatou mladou paní, která celou cestu vesele povídala skoro bezvadnou angličtinou - po několika dnech v žabožroutově zásadní průlom... Než jsme dojeli na letiště, tak na sebe prozradila, že je ve skutečnoisti naturalizovaná Švédka...
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 17:23
N.G.
Námitka o ničem když se nechtějí naučit anglicky težko se budou učit francousky italsky atd..
 

OT: Neco od medialnich mrdek (a zpestřující kvíz)   17. 9. 2010 / 09:29
kuma   
Ach jo hochu, hochu, jsi nějakej urputnej. Až mám dojem, že na na hajzl sedáš jen jednou půlkou a tak sereš zcela mimo mísu.

Kdo tady jako mluvil o tom, zže by se staří piloti, kteří neumějí anglicky měli učit francouzsky (italsky, svahilsky...)?

Bylo by dobré si uvědomit, že generační vývoj (sekulární trend) zas není tak rychlý, aby se dala udržet teorie, že zatímco nastupující generace je inteligentní, odcházející generace jsou a priori idioti. Já vím, je těžké si představit, že v temném středověku byli lidi inteligentní prakticky stejně, jako je naše společnost - a společensko-kulturní rozdíl byl způsoben pouze nesrovnatelně nižší intenzitou toku informací... ale je to skutečně tak.

PS: otázka pro zvídavé - kolik slov má k dispozici svahilština pro rozlišení zvířat? Lze napovědět, že pro popis zvířat by i v letectví tato slovní zásoba stačila, takže by v tomto šlo i svahilštinu používat jako mezinárodní letecký jazyk bez problémů (=kvíz není 100% OT)
 

OT: Neco od medialnich mrdek (a zpestřující kvíz)   17. 9. 2010 / 13:34
N.G.
Tak tohle je prešně to co jsem neřekl. Nikdo neřekl že stařší jsou hlupáci atd.. řekl jsem ža spíš mají mnohem větší tendence k tomu se to prostě neučit. A několikrát jsem zduraznil že ne všichni stejně jako ne všichni mladí se učí. Jen říkám že ten poměr je obrácenej. A bohužel AK šefují starší kteří uplně nehledí do budocnosti, opět ne všichni.
 

OT: Neco od medialnich mrdek (a zpestřující kvíz)   17. 9. 2010 / 14:20
kuma   
A co ty zvířata? ty bys nevěděl? (jen tak BTW...)
 

OT: Neco od medialnich mrdek (a zpestřující kvíz)   18. 9. 2010 / 11:35
N.G.
Svahlistina je naprosto regulerní jazyk a řekl bych že každej znás velmi dobře ovládá po prár pivech jen nevim jak by nám prošlo s ucl že musíme být ožralí abzcho mohly spávně mluvit
 

OT: Neco od medialnich mrdek (a zpestřující kvíz)   18. 9. 2010 / 11:38
kuma   
Pokud nevíš - tak nevíš v tom je podstata kvízu.
Já nepsal nic o ÚCL, ale o letecké komunikaci.

Mohu otázku přeformulovat
- kolik má svahilština jmen zvířat?
- bylo by tedy možné používat svahilštinu v oblasti jmen zvířat v letecké komunikaci?
 

OT: Neco od medialnich mrdek   17. 9. 2010 / 09:04
Premek
No, když už jsme u Té Francie, abych podtrhnul Tvůj příspěvek ;o)

http://www.youtube.com/watch?v=rxUm-2x-2dM

a ještě jedno, které ukazuje, že je dobré se naučit alespoň pár základních slov:

http://www.youtube.com/watch?v=aoRD1wmvwUc&NR=1
(myslím, že znalost holandštiny, či co jsou to za titulky na konci, neni nutná) ;o)
 

OT: Neco od medialnich mrdek   17. 9. 2010 / 15:51
Mike2811
Na druhou stranu, když si přeložíš text naprosté většiny písniček, tak už je nechceš poslouchat. Tak jestli to nakonec není spíše podpora neučit se, budeš šťastnější...
 

OT: Neco od medialnich mrdek   17. 9. 2010 / 16:50
Hermann   
to je jak tohle: http://www.youtube.com/watch?v=8vBn2_ia8zM
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 15:56
Aldaran
Ale to je snad samo sebou, že nemůžu letět do ciziny, bez znalosti jazyka. Jako logický kompromis mi připadá, že v každé zemi jsou přípustné dva komunikační jazyky
a) úřední
b) anglický

Kdo bude chtít letět do jiné země, musí být patřičně jazykově vybaven, t.j. když někdo bude umět německy a česky, (tím myslím i frazeo) nechť má možnost lítat po Německu a po Čechách. Kdo bude umět Anglicky a Česky, může z logiky věci všude. Nevidím moc důvod proč zrovna na mezinárodních letištích by byla jediná přípustní angličtina. Piloti spolu stejně komunikovat nesmí, pilota vede řídící a je důležité, aby si Ti dva dobře rozuměli. Z tohoto pohledu je bezpečnější když bude Čech mluvit s Čechem Česky, než aby komunikovali v jiném než rodném jazyce. (strejc, kterej ročně nalítá 20h s nabiflovanejma frázema, který použije 3x za rok bude mnohem nepředvídatelnější, než kdyby mluvil brněnským hantecem a řídící nebude muset po každým pokynu 10 vteřin čekat, než dostane odpověď neřkuli tajně doufat, že je naprosto zřejmé, že pilot pokyn správně pochopil)
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 17:25
N.G.
No a to právě je zásadní omyl oni i ti ostani piloti by měli rozumět co říká řídící ostatním ne jen mě. To je bohužel už životy zaplacená pravda.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   17. 9. 2010 / 10:39
Aldaran
Ale také je životy zaplacená pravda, že:
a) těch pár frází (běžně používaná letecká angličtina) nestačí pro řešení mimořádných událostí
b) Přes vysílačku je rozumět hůř, než face to face (kdo je schopen rozumět při osobní dobře konverzaci, po rádiu v cizím jazyce pobere tak polovinu, zbytek si bude domýšlet, aby nebyl za debila) - Ověřeno praxí, angličtinář non+ultra - gramatika jak když bičem mrská - při osobním jednání super... při telekonferenci je totálně mimo mísu.
c) pakliže se komunikace odehrává v jazyce, který není rodný, případně velmi dobře zadřený pod kůží vždy se zvyšuje stresová zátěž.

Dej teď na misku vah rizika a současnou situaci (poměr těch, kteří jsou schopni bez problémů za všech okolností 100% rozumět a komunikovat v AJ) a začni přemýšlet co je méně nebezpečné
1. ponechat možnost vnitrostátně komunikovat i česky
2. povinně zavést AJ

p.s. jsem také starý kořen a anglicky jsem se učil při zaměstnání, samostudiem a mám li to porovnat, studium angličtiny do úrovně kdy jsem byl schopen alespoň nějak komunikovat mi zabralo tak 10x tolik času a energie než celý pilotní výcvik. (nemyslím naučení těch pár frází, ale obecnou schopnost správně pochopit sdělení a adekvátně na něj reagovat)
 

OT: Neco od medialnich mrdek   17. 9. 2010 / 13:40
N.G.
S tím vším souhlasím a i přesto bych pro nové piloty zavedl povinnou aj je to jedinej zpusob jak se dostat z tohoto stavu do stavu kdy to budou opravdu umet. Ale nemám strach ono to příjde už dnes máme povinnou zkoušky my a atpl piloti a bude to stále víc klesat do dolních pater. A proto si myslím že jakékoli zmírnění pravidel jen ztězuje budoucnost pro nové.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 16:43
fl1ght3r   
A teď je to jak s tim piloťákem když chceš do německa tak musíš buď německy nebo anglicky když letíš kamkoli tak je to převážně mateřskej jazyk pochybuju že ať přiletíš kamkoliv ne na mezinárodní, tak ti anglicky moc lidí neodpoví (výjimkou jsou anglicky mluvící státy) tak proč by jsi chtěl všude angličtinu ? to mi přijde docela vtipné.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 16:58
Štěpán Obrovský
Podle mě by každý pilot a také AFISáci, co působí i mimo mezinárodní letiště měl umět aspoň minumální frazeo v angličtině. Minimálním frazeo myslím, umět zahlásit výšku, polohy na okruhu, a typ letadla.

Dnes se už tak uplně díky Schengenu a EU nehraje na mezinárodní/vnitrostátní letiště, nic nebrání třeba Francouzům, aby přiletěli přímo do Vrchlabí. Samozřejmě je určitá slušnost se dopředu zeptat na možnost příletu a angličtiny, ale skutečnost je jiná a někdy vám přiletí i skupina čtyř německých letadel bez ohlášení.

Vzdušný prostor nad Evropou se otevírá a je to jen dobře, ovšem zároveň s tím se i na piloty kladou požadavky a znalost angličtiny je jedním ze základních kamenů společného prostoru, v tomhle ohledu je nutno i pochválit ÚCL s jejich projektem www.skolenipilotu.cz , kde anglický frazeo řeší. Tvrdit, že někdo angličtinu ve vzduchu nepotřebuje a nebude se to učit je dle mého názoru blbost nejvyššího řádu. V tomto problému jsou asi nejdál Norové, kteří používají jen a pouze anglický frazeo, tudíž nedělá jim problém mluvit v zahraničí anglicky a nemají problém, když jim na letiště přiletí nějaký cizinec. Ovšem v Norsku umí anglicky každý a tento stav se tam vytvářel desítky let.

Jako perlu na závěr přidám svoji zkušenost z AFIS stanoviště v Letňanech: dvě česky mluvící letadla lítají okruhy, do toho od Brandýse letí skupina tří francouzských letadel, naštěstí na Francouzy s dobrou angličtinou, leč pletou si Kbely s Letňany, člověk je musí sledovat dalekohledem a "vektorovat", má plnou hlavu češtiny a angličtiny a do toho se vám na frekvenci ještě ozve: Oto Karel Urban Zuzana Božena 69... V tu chvíli bych vraždil
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 17:27
N.G.
Máš ho na to urban karel upozornit a když se nedá tak píšu hlášení a nazdar.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 17:31
Pips   
To myslíš jako vážně? psát hlášení na kamarády a kolegy z klubu, co se v zóně AFIS zahlásí českou hláskovačkou? Jsi v kolektivu zřejmě velmi oblíben.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 17:33
N.G.
Jo a jak dlouho jim to bude procházet počkáš týden měsíc rok?Jak dlouho už to platí aby se dokázali naučit takhle jednoduchou věc.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   16. 9. 2010 / 09:18
Marky Parky   
Takzvaně DPP. Do prvního průseru.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   16. 9. 2010 / 09:23
MiG-21MFN
teda.. musím říct, že si tě vážím, že ses dostal tam, kam ses dostal. nedokáže to každej (já určitě ne). nicméně.. fakt nechápu, proč z vás na tý ruzyni dělaj tak arogantní jedince. to se na mě nezlob, ale to je prostě asi pravidlo nebo co.

já vážně nechápu, proč by se tu mělo lítat v angličtině, pominu-li mezinárodní letiště, když tu angličtina neni úřední jazyk. jako to si budeme hrát na profíky nebo? nevím, jestli si vůbec nekdy byl v aeroklubu, ale kolikrát do roka si tak myslíte, že tam proletí někdo anglicky mluvící? no.. tak maximálně dvakrát a to se na frekvenci najde vždycky někdo, kdo mu odpoví. oukej, ještě třeba letňany jsou vyjímka, ale třeba například podhořany.. proč? do aeroklubu chodí lidi na víkend, odpočinout si a zalítat si, protože je to baví. ne proto, aby se tvářili, jak jsou mistři světa.

 

OT: Neco od medialnich mrdek   16. 9. 2010 / 09:53
Štěpán Obrovský
N.G. reagoval na používání české hláskovací abecedy. A v tom s ním mám stejný názor, pokud se má používat pouze anglická hláskovací abeceda, tak se prostě bude používat pouze anglická, naučit se těch pár písmenek anglicky není fakt problém. A například mě štve ČTÚ, že na radiotelefonní průkaz pořád vyžadují znalost české hláskovací abecedy, i když někteří examinátoři třeba zavřou oči, když jim řeknete, že není vyžadována.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   16. 9. 2010 / 10:05
MiG-21MFN
tak o té hlaskovací abecedě já ani tak nemluvím. mluvím všeobecně o frazeu. ikdyž si myslím, že je taky celkem u prdele, jestli tam žvatlám oto karel nebo oskar kilo. samozřejmě se bavím o aeroklubovejch letištích.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   16. 9. 2010 / 12:11
Marky Parky   
Tobě je to u prdele. Tomu člověku, co sedí na druhé straně frekvence (za radarem/na veži/vysílačkou) a stará se o tvuj kejhák, jednotná hláskovací abeceda značně zjednodušší život. A on tím pádem bude mít čas zachránit ten tvůj.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 17:46
AJS
Řeknu to jinak. AFIS na většině letišť zrušit, nechat jej jen tam, kde to míra provozu vyžaduje, a v těchto případech mít funkci AFISO placenou, a vyžadovat skutečnou znalost, včetně schopnosti komunikovat v AJ, uzavírat letové plány, předat letové povolení apod. A na zbytku letišť zavést pouze air-to-air frekvenci, umožnit přílety NORDO, a tam je pak naprosto jedno, zda a jak kdo mluví, protože v takovém případě lze i NEMLUVIT. Tak, jak to funguje ve světě.

Abnormalitu ČR, kde má každé neřízené letiště zónu ATZ, službu AFIS, a přitom v 90% na mizerné úrovni (protože upřímně, není moc lidí, které by to bavilo, pro většinu to je nepříjemná a nudná povinnost daná členstvím v AK), by skutečně bylo nejlepší odstranit.

Mimochodem ve světě se na neřízená letiště se službou AFIS běžné létá IFR, v prostoru třídy E či F, to taky u nás z nepochopitelných důvodů nelze. Před pár dny jsem na jedno takovém letiště se službou AFIS letěl IFR... s B737

Jinak s tím, že by každý amatérský letec měl umět anglicky, nesouhlasím. Jen pak musí respektovat omezení, která mu z toho vyplývají
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 18:08
Štěpán Obrovský
Letňany právě patří mezi ty letiště, kde by to bez AFISu nešlo. A díky poloze letiště, mezinárodnímu provozu a koordinování služba AFIS někdy opravdu není nuda. A dovolím si říct, že je i na velmi slušné úrovni.

Jinak zastávám stejný názor, že na letištích typu Roudnice, Chomutov, atd. je AFIS služba zbytečná. A letadla se mezi sebou domluví líp než přes AFISáka. Stejně tak stavění služby AFIS v předpisech jako spasitele ze země, kdy musí být pokud se na letišti provádí výcvik, pokud jsou tam více než dvě letadla, atd. je podle mě zbytečné a stejně se většinou nedodržuje.

Neříkám, že by měl umět plyně anglicky, ale minimálně ty polohy na okruhu ano, aby anglicky mluvícímu provozu uměl říct, že tam někde je.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 20:56
Aldaran
Myslím, že poslední věta by se dala tesat do kamene a tímto celý tento thread konečně uzavřít. Každopádně myslím, že platí tyto premisy:

- Lepší žádný AFIS než mizerný. (zmatečný) U služby AFIS je NUTNÁ základní znalost ang. frazeo, protože lze předpokládat, že může přiletět cizinec nemluvící česky.

- Na našem území je lepší a bezpečnější komunikovat správně česky, než blbě anglicky.

- Je neřešitelné, aby každý (i komínový pilot) perfektně ovládal ang. frazeo na takové úrovni, která se rovná komunikaci v rodném jazyce, probíhá podvědomě a nezpůsobuje zbytečný stres. (alespoň do té doby, než vymře současná generace 40+)


 

OT: Neco od medialnich mrdek   16. 9. 2010 / 00:59
kuma   
Nevím co máš proti generaci 40+.
Já to vidím jako staří hlupáci a mladí hlupáci = prostě hlupáci. Nějak nevidím, že by se mezi mladšími nevyskytovali lidé, kteří létají (no, proč ne) a ani nežbleptnou anglicky. A mezi lidmi 40+ potkávám celou řadu takových, pro které letecká angličtina a lety do zahraničí nejsou absolutně žádný problém, proč by tedy měli pro tvou spokojenost vymírat?
 

OT: Neco od medialnich mrdek   16. 9. 2010 / 01:45
Warp10
"(alespoň do té doby, než vymře současná generace 40+)"
- ty vole, s těmahle kecama běž fakt do prdele. Asi by bylo zajímavé znát důvod, proč máš skrytý svůj věk. Nejsou to pubertální mindráky schovávající se za mládí?

Nehledě na tom jak říkal kolega, spousta lidí ze střední generace je na tom s angličtinou dobře. V aeroklubech se pár lidí lítáním živí a spousta dělá v leteckym byznysu, kde je angličitna samozřejmostí. Nehledě na tom, že se budeš možná divit, ale docela dost lidí v tomhle věku prostě anglicky umí, a to dobře. Jestli si myslíš, že anglicky uměj jenom puberťáci, co koukaj na MTV a konzumujou americký televizní seriály, tak si to nemysli ...
 

OT: Neco od medialnich mrdek   16. 9. 2010 / 07:58
Aldaran
ha... teď jsi mne docela pobavil. Je mi 41, tak že se do té generace počítám. Měl jsem tím na mysli generaci, která neměla součástí základního vzdělání angličtinu. Anglicky se domluvím a právě proto že vím, co to obnáší začít studovat jazyk při zaměstnání, nelze hodit přes palubu ty, jenž neměli tolik štěstí že měli ang. na základní škole povinnou (přitom nikdy sami nebudou mít ambice, aby s letadle vydali mimo ČR). Jasně, kecy typu, že se anglicky může naučit každej (znám toho a toho)... jo to je pravda, taky ale je dost těch, kteří jsou na jazyky polena a do hlavy jim to prostě neleze, obzvlášť v pokročilejším věku.

Tak že věta: "(alespoň do té doby, než vymře současná generace 40+)" není nic pro mojí generaci, ale naopak apel na to, že je nutné brát ohled na výchozí podmínky a srovnání základního vzdělání x znalost angličtiny neplatí.

p.s. bohužel mám dojem, že je hodně lidí, kteří umí číst písmenka, rozumějí jednotlivým slovům, ale nechápou psaný text v kontextu. Libují si v tom, že se jim podaří vytrhnout jednu větu, na ní pak oslavně skáčou a masírují si tím své ego. Zřejmě zde na péráku není vhodné používat nadsázku či příměry.

pps. Věk nemám uveden proto, že před mnoha lety, kdy jsem se registroval jsem nepovažoval za podstatné vyplňovat všechny kolonky. Není to seznamka... Chtěl jsem Ti udělat radost a věk tam zadat, bohužel to nejde.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   16. 9. 2010 / 12:00
kuma   
Jen pro doplnění informací výše. Je mi 52 a povinnou jsem měl jen tu ruštinu.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   16. 9. 2010 / 09:42
Marky Parky   
V první řadě bych řekl, že souhlasím, že poskytování AFIS lze na několika (odhadem třetina, možná polovina?) letištích v ČR zrušit. Nicméně rozhodně to není většina (značná část letišť má čas od času specifika provozu, která AFIS vyžadují - parašutisty, vleky, výcviky a tedy silný místní provoz atd...). A když už by k tomu mělo dojít, argumenty, které používáš jsou zcela zcestné.

..."uzavírat letové plány, předávat letová povolení"... - teď mi není jasné, jestli jsi myslel pouze AFIS jako prostředníka komunikace se nějakým stanovištěm ATS, ale u většiny českých letišť nedávají výše dvě uvedené v kombinaci se službou AFIS smysl a nejsou prakticky možné. Výjimkou jsou jen letiště uvnitř nebo na hranici nějakého CTR. Každopádně tyhle věci rozhodně NEJSOU hlavním předmětem služby AFIS - tou je poskytování letištní informační služby. Jinými slovy ten člověk u té vysílačky sedí proto, aby se piloti v jeho okolí dostali bezpečně do vzduchu/na zem, ne proto aby jim dělal sekretářku.

Dále je sice pravda, že v ČR byla abnormalita, že každé neřízené letiště musí mít zónu ATZ. Nicméně to není rovno nutností poskytovat službu AFIS. Kdy musí být poskytována služba AFIS je jastně dáno předpisy a je to nastaveno velmi rozumně. Že si některé aerokluby z toho dělají nějakou brigádnickou službu a cpou do ní AFISáky, kteří tam pak znuděně plácají nesmysly, je interní věc toho kterého aeroklubu, nikdo je do toho nehoní.

A do třetice všeho dobrého, důvody, proč u nás nelze letět na letiště v prostoru třídy E nebo F IFR letadlem jsou myslím celkem zřejmé, rozhodně na nich není nic nepochopitelného - nevšiml jsem si, že by u nás bylo IFR certifikované letiště v prosotru třídy G nebo E (F neřeším, ta je i v rámci ICAO doporučovaná pouze jako přechodná, kde nelze zřídit jinak a to v podmínkách střední evropy jaksi nehrozí). Až se někdo pokusí vypublikovat GNSS přiblížení na osvětlenou louku za svými humny, tak možná začnou dohady na téma zda a jak by to šlo udělat. Ale pokud se bavíme o současných VFR certifikovaných letištích v ČR, tak AFAIK něčeho takového není schopné ani jedno. Narozdíl od té ameriky nebo afriky, kde taková bývají.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   16. 9. 2010 / 20:47
AJS
Moje argumenty ti přijdou zcela zcestné, to plně chápu, když žiješ a byl jsi vychován v prostředí, že to jinak, než jak argumentuješ, nelze.

Jenže já mluvím právě o tom, že by to jinak MĚLO jít. Protože to jinde takhle funguje a to k plné spokojenosti. My tady stále totiž žijeme v tom, že se provoz dělí na dvě základní skupiny: velká doprava (IFR, řízená letiště...), a sportovní létání (neřízená letiště s pseudoAFIS). Jenže ono už začíná, zaplaťpámbu, existovat i to "mezi", a tomu by se šiklo fungování, jako ve světě.

Tvůj poslední odstavec, to je jakési motání se v kruhu. Proč nejde u nás letět IFR na letiště v prostoru třídy E? Protože ti to někdo řekl, pravděpodobně ten, kdo tě to učil. Jenže my třeba IFR letiště v prostoru třídy E máme, jsou to ta letiště, která mají po provozní době ATC (nikoli po provozní době letiště), tudíž tam za stávajících podmínek nemůžeš udělat IFR sestup. Krásným příkladem jsou Kunovice, dokonce myslím, že jsme se o tom tady už před časem bavili. Máš tam přílet s letadlem (bizjet, pro představu), všechno máš dohodnuté, včetně handlingu, požární asistence, jen není možné mít na věži řídícího, jen AFIS. A v ten moment tě české ATC donutí zrušit let IFR (!) a pokračovat VFR, ačkoliv jinde v civilizovaném světě (Německo, Francie, Británie atd.) můžeš zcela bez potíží přístrojové přiblížení podle pravidel IFR provést. Já už dopředu vím, že mi budeš dokola vysvětlovat, proč to nejde, ano, chápu to, nejde to proto, že jsme v Nejdetostánu.
Další věc - byl jsi někdy letadlem v sousedním Německu? Jestli ano, tak bys zjistil, že letišť s prostorem třídy F, službou AFIS a přístrojovým přiblížením, kam můžeš přiletět IFR, je hafo.

Ano, chápu to, dokud české ATC bude mít hrůzu z IFR provozu v prostoru třídy E (do you accept entry to airspace Echo, z toho mám vždycky osypky, s tím jsem se nikdy nikde na planetě nesetkal, nanejvýš s upozorněním na mapce, že příletová trať může přes E vést, viz Vídeň, Zurich...), tak do té doby se s tímhle u nás nehne a ti provozovatelé z "meziprostoru" mezi velkou dopravou a sporotvním létáním budou nuceni rušit lety IFR. IFR jsem na neřízených letištích v Evropě letěl spoustakrát, a IFR povolení mi dal AFIS vždycky... ale asi je to zcestné, když to říkáš, no...

A na závěr, AFIS se pro vleky výsadky výcviky a silný motorový provoz vyžaduje, ale zase jen u nás. Třeba jsem létal s L-410 výsadky na letišti, které AFIS taky nemělo, jen byla NOTAMem vydána výstraha. Bylo to samozřejmě v Británii. To je holt ten základní rozdíl. Já jen doufám, že se to pomalu, pomaloučku bude měnit i u nás...

 

OT: Neco od medialnich mrdek   16. 9. 2010 / 20:52
MiG-21MFN
ale jak by se to u nás mohlo lítat, když piloti jsou tak tupý, že se neumí ani naučit správně hláskovací abecedu... to přece nejde. ale jak říkáš, jenom u nás..
 

OT: Neco od medialnich mrdek   17. 9. 2010 / 09:08
kuma   
No, piloti tupý, že skoro nevykoktaj svou imatrikulačku jsou skoro všude. Německo - zářný příklad. Akorát ti dispečeři (dispečerky) v tom Německu většinou neřeknou "Kde jste se nám tady vzal?" ale o toho nešťastníka se postarají (stačí letět do Berlína a na frekvenci takovou situaci uslyšíš nejmíň 2x)
 

OT: Neco od medialnich mrdek   17. 9. 2010 / 12:35
Marky Parky   
K poslednímu odstavci - mám pocit, že hodně mícháš hrušky z jablkama a to hned na několika úrovních. A není to o tom, že by mě někdo naučil omílat nějaké nezpochybnitelné pravdy. Naopak je to o tom, že mě učili porozumět tomu, proč co a jak kde funguje. Pokusím se tedy vysvětlit. Začněme třídami vzdušného prostoru.

Zaprvé ke třídě E. Nikde ve světě nemůžeš mít neřízené letiště třídy E. Tuhle možnost ICAO nepřipouští - buďto musíš mít řízené letiště s okrkskem a v něm mít třídu D a lepší nebo můžeš mít neřízené letiště bez okrsku a v něm třídu F a horší. Proč? Ečko ve kterém se míchá IFR řízený a VFR neřízený provoz je absolutně nevhodné pro ochranu letiště, kvůli tomu, že se všechna letadla potkávají kolem runway.

Druhá věc je že u nás žádné IFR letiště v prostoru třídy E nemáme (z výše uvedených důvodů). Máš pravdu, že máme dvě letiště, kde se CTRka ruší a třída vzdušného prostoru snižuje. LKKV a LKKU. Na ty jsem zapoměl. Ovšem třída vzdušného prostoru se v jejich okolí (z výše uvedeného důvodu) mění na třídu G! I to by kupodivu ale nebyl problém - i letišť ve třídě G, na které je možné provést přístrojové přiblížení, je po světě mraky. Jenže u nás je to tak, že G je do 1000ft AGL a nad tím je Ečko. To přináší další komplikace - s kvalifikacemi.

Ečko je pro IFRy řízený prostor a podléhají letovému povolení. Nějakého řídícího - vesměs oblastního. A tenhle řídící není cvičený na to, aby dával nějaké vektory na finále a poskytoval přibližovací službu (což by dělat musel, protože je to řízený vzdušný prostor). Takže to dělat ani nemůže. Z toho vedou tři řešení:
a) Naučit to toho řídícího dělat. Ale kdo to zaplatí? Kapacita řídících je hodně drahá záležitost na to, aby pak vektoroval hobysty po republice.
b) Změnit strukturu celého vzdušného prostoru - např. zvednout třídu G výš, jako to mají v okolních státech. Ale tady říká ne armáda, která celý prostor pod FL95 používá jako svůj, má v něm tzv. souhrnné řízení a létá tám poměrně dost s IFR stroji, kterým chce zajistit rozstupy. V tomhle směru se už několik vedou různá jednání, ale jak skončí těžko říct.
c) Provozovatel letiště na sebe přebere zodpovědnost za poskytování služeb v jeho okolí, tak aby to bylo v pořádku. Tzn. například postaví ATZ třídy F nebo dokonce CTR třídy D. A tím se dostáváme k hlavnímu jádru pulda.

Ano, jsou místa v Evropě, kde stanoviště AFIS (ať už ve třídě G nebo F) je oprávněno předávát letová povolení a poskytovat služby letům IFR. Ale to je dané tím, že AFIS jako takový je ICAO definovaný velmi volně a samotné požadavky na jeho licencování vycházejí ze služeb, které to které stanoviště poskytuje. A to si každý stát řeší jinak. Jinými slovy AFIS v německu nerovná se AFIS ve španělsku nerovná se AFIS v americe nerovná se AFIS v ugandě. A světe div se - u nás je to právě G/A lobby, která zuby nechty brání proti tomu aby se AFIS stal plnohodnotným stanovištěm ATS, jak je tomu běžné ve světě a chce zachovat jeho lokální působnost jako "stanoviště poskytující letištní informační službu známému provozu". Proč? Protože se bojí toho, že by se museli školit, kvalifikovat, dělat zkoušky, udržovací výcviky a to stojí peníze - a platit a složitě si udržovat něco, co stejně dělám z povinnosti abych nahnal hodiny v aeroklubu?

Takže proto u nás je AFIS degradován na službu, která nic nemůže.

A zbytek už jen vychází z logiky věci. Přilétá ten tvůj bizjet, ACC pro něj udělá maximum co může (klesat nad MRVA/MFA a dostat ho za IFR nad letiště určení). A pak není kdo by mu poskytl služeb dál (protože provozovatelé letišť to dělat nechtějí) a letadlo samo pokračovat v neřízeném prostoru nemůže (protože je stále v řízeném prostoru). Výsledek? Přechod na VFR. Zde bych si dovolil opravit jednu věc, kterou zmiňuješ. Žádné stanoviště ATS tě nikdy nedonutí zrušit let IFR. Nesmí. Přes to nejede vlak a jestli to někdy nějaký řídící výjimečně udělal, tak velmi pochyboval. Samozřejmě ti nepovolí věci, které nemůže a důsledkem toho je, že ty jsi donucen o to VFR si požádat. Ale házet tohle na ATCO je dost mimo místu, ten je úplně stejně svázanej okolnostma, jak ty.

Nicméně rezumé je takové, že ten důvod v tom, proč to u nás "nejde" není v jaké si tajemné dohodě ÚCL, ŘLP a dalších státních složek udržovat "nejdestán" (ba leckdy je tomu přímo naopak, protože leckterý zaměstnanec ŘLP je současně jako hoby soukromým pilotem), ale prostě a jednoduše provozovatelé letišť a vůbec G/A není ochotná do těhle změn investovat potřebné prostředky a pak se diví, že jim služby, které jsou jinde v Evropě tak běžné, nechce nikdo poskytovat.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   18. 9. 2010 / 09:29
AJS
My si zjevně nerozumíme, protože si rozumět nechceme, že jo.

Že ve světě nemůžeš mít neřízené letiště třídy E, to není pravda. Takových jsem zažil hodně, i když pravda, bylo to v USA, a ty jsem sem nechtěl tahat.

A platí to i vice versa, jsou letiště, které mají věž, jsou tedy řízená, mají svoje vypublikované IFR postupy, ale přitom mají jen ATZ třídy G. Kdo nevěří, ať tam běží, třeba slavný Biggin Hill. Čímž chci uvést, že možné je toho daleko víc, než tebou uváděné řízené letiště - řízený okrsek - IFR provoz / neřízené letiště - bez řízeného okrsku - pouze VFR

Několikrát jsem byl v téhle diskuzi obviněn, že pletu hrušky s jabkama a asi málo létám. Tenhle názor nikomu vyvracet nebudu, na požádání ukážu zápisník letů, nestydím se za něj Takže jsem tu nepsal o ničem, s čím bych se v našem blízkém okolí nesetkal. A vždycky, pokud jsem na tohle téma hodil řeč s našimi řídícími (a to zdaleka nejen s vámi tu na péráku), jen jsem se dozvídal argumenty, proč to nejde.

Ale musím uznat, že z tvé strany zazněl konečně první argument, který beru jako důvod, a to je to, že provozovatelé letišť u nás do toho (zatím) nechtějí investovat. Doufám, že k tomu dojde, pozvolna u nás roste počet provozovatelů letišť, kteří mají tendenci to někam posunout. Škoda těch dokola uváděných argumentů, proč to z legislativních důvodů nejde... a nejde... a přitom to zjevně i prostředí respektujícím ICAO a EASA jde (nemluvím o žádné Africe)

Když se vrátím na počátek téhle diskuze, tak jsem řekl, že bych na většině letišť u nás AFIS zrušil (protože tak, jak to v ČR funguje, je to spíš kontraproduktivní). Za tím si stojím a vzal bych to opačně, v ČR je několik letišť, kde AFIS smysl má, má to hlavu a patu, taky se od AFISO v takových případech dočkáš lepších služeb (jež jsem zmiňoval), a s radostí zaplatím poplatky v řádu 5-10 EUR. To jsou letiště jako LKHK, LKLT, LKOL, LKBE, LKCS a možná další podobná, na kterých jsem ještě nebyl. A jelikož tam to již běží na profesionální bázi, dostává se tam AFIS tam, kde by měl být, aby si své označení zasloužil.

Ale nikdo mi nevymluví, že na zbytku našich plácků je "povinný AFIS" v provozní době k ničemu.

 

OT: Neco od medialnich mrdek   18. 9. 2010 / 11:16
kuma   
Myslíš jako třeba E(HX)-F(HX) EDAB Bautzen?
Tam je podle německého AIPU (jestli se nemýlím) "letiště v prostoru G se službou AFIS, pokud zrovna neprobíhá instrumentální přiblížení" - pak je to prostor F a nad ním (kolem) E - a prostě řízená CTR... Když roura sedne, je to zase G s líným (ale sympatickým) AFISákem... (já tam byl zrovna v "G" době)
 

OT: Neco od medialnich mrdek   18. 9. 2010 / 11:37
N.G.
Já jsem tě obvinil jen jednou
 

OT: Neco od medialnich mrdek   18. 9. 2010 / 11:40
kuma   
No, ale nebyl sám... takže Radimmm to píše správně
 

OT: Neco od medialnich mrdek   18. 9. 2010 / 11:42
N.G.
Oh ok.

 

OT: Neco od medialnich mrdek   19. 9. 2010 / 21:27
Marky Parky   
USA je kapitola sama pro sebe, tam se dějou věci, že rozumnému zůstává rozum stát. Tamní filozofie "ochrany" létání je prostě jiná a kupodivu to funguje. Možná je to i lepší, třeba to vychovává zodpovědnější piloty, protože každému jde v první řadě o jeho kejhák? Nevím, v tomhle směru zkušenosti nemám.

Každopádné zbytek světa (za který považuji mimo jiné kupodivu i naše letectví) se opravdu letišti chráněnému třídou E vyhýbá jak čert kříži, protože je to o průser. To je fakt. A nevidím opravdu žádný rozumný důvod pro to, zavádět u nás něco co je špatně, jen protože to mají jinde ve světě.

Nicméně, zarazil jsi mě s jednou věcí - zmiňuješ pár letišť (úmyslně nebudu jmenovat, pže mohlo být o ojedinělé zkušenosti z mého létání/působení na FICu, nicméně ten dojem rozhodně mám) jako příklad, že se AFIS "dostává tam, kde by měl být". Shodou okolností některá z nich jsou letiště, kde se dle mého názoru naopak AFIS dostává přesně tam, kde by být neměl. To co jsem několikrát zažil totiž není ani náhodou "profesionální AFIS", naopak to velmi často spadá do kategorie "amaterská věž". Profesionálního AFISáka si představuju tak, že sedí ve své kukani, má přehled o veškerém známém provozu, ví kdy komu předat jakou informaci a pomáhá pilotům v jejich rozhodování. Bohužel to co se poměrně často děje na českých letištích pod označením "lepší AFIS" je jakási variace či improvizace na téma řízení letového provozu, instrukcí, letových povolení, zákazů a příkazů, to bez jakékoliv odpovědnosti, vyjasněných kompetencí a pravidel.

A to je přesně ukázka šlendriánství. Otázkou je samozřejmě, proč se to děje. Máme velký provoz, ale řízené letiště nechceme, to by bylo příliš komplikované a drahé? Nebo naopak řízené letiště chceme a byrokracie nám staví do cesty překážky, které nejsme schopnni/ochotni překonat? A nebo nechceme ani řízené letiště, ani AFIS, ale nevíme jak protlačit nějaký kompromis např. ve formě ATZ třídy F? Na tohle nevím odpověď. Každopádně bych ale rozhodně nedával za příklad "profesionálního řešení", když se někdo rozhodne to radši budem pokoutně pytlíkovat AFISem, který - možná i v dobré vůli, že to dělá pro dobrou věc - se jednoho dne přehlédne, nebo si ani neuvědomí, že to co dělá je nebezpečné (neb na to není cvičen), pošle dvě letadla do sebe a piloti zblbnutí místními zvyklostmi, frazeologií co si nezadá s letovými povoleními a v zátěži provozní situace, se potkají ve vzduchu jeden s druhým.

No a k poslední větě, nezbývá než souhlasit. Nicméně současně je potřeba nahlas říct, že jediný, kdo o tomhle rozhoduje je opět provozovatel. Nidko jiný ho nenutí tam ten AFIS držet (vyjma provozích situací typu paravýsadky, výcviky atd..)
 

OT: Neco od medialnich mrdek   17. 9. 2010 / 13:54
N.G.
nikod neříká: do you accept !
říkáme: u r entering class e airspace

tak promin ale silne pochybuji že by jsi byl třeba od oblasti povolen jako ifr až na zem a nemusel jsi přejít na vfr

asi moc často u nás nelétaš že ne protože jinak by jsi věděl že takřka všechny ifr mašiny na vfr letiště letí ifr až do MSA a až nad letiště když chtějí.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   17. 9. 2010 / 14:06
Premek
...asi moc často u nás nelétaš...

Jsi si jistý tím co píšeš? )))
 

OT: Neco od medialnich mrdek   17. 9. 2010 / 14:17
kuma   
No, někdy je zajímavé takové věci číst - kuknout se někdy někomu do profilu (kde většinou nic není) a v duchu hádat - je to profi YUPík nebo jen všeznalý prudič?
 

OT: Neco od medialnich mrdek   17. 9. 2010 / 17:00
N.G.
Naprosto
 

OT: Neco od medialnich mrdek   17. 9. 2010 / 17:43
Premek
Tak si to užij )
 

OT: Neco od medialnich mrdek   18. 9. 2010 / 08:55
AJS
...ano, a pak řeknou, že mají vizuální kontakt, zruší IFR a letí nějaký svůj samodomo GPS sestup. Protože u nás nemá alternativu. Ale nic, koukám, že ani mít nebude.


Nikdo neříká "do you accept entering class E"? asi moc často u nás neřídíš že ne protože jinak by jsi věděl že takřka všechny řídící senatoptají když chceš klesat z některych směru do Prahy. (Sorry, že jsem si jízlivě vypůjčil tvoji větu, ale její začátek mi přišel k pobavení)
 

OT: Neco od medialnich mrdek   18. 9. 2010 / 10:57
N.G.
To jako vážně se na to někdo ptá? Já jsem to nikdy neslyšel můžeš mi dát příklad.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   18. 9. 2010 / 11:12
kuma   
Možná by nám ušetřilo některý zbytečný invektivy, kdyby Radek N.G. do profilu (nebo aspoň do diskuse) napsal, jak blízkej je jeho vztah k AC... Takhle člověk jen něco tuší - a zbytečně domýšlí třebas nepravdivé domněnky. Někteří tady ho možná znají, ale většina asi ne - a tak by to mohla být užitečná informace pro vyčištění diskuse, co ty na to, Radku?
 

OT: Neco od medialnich mrdek   18. 9. 2010 / 11:40
N.G.
Ok jsem jirka a jsem řídící na oblasti.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   18. 9. 2010 / 11:47
Lowmick   
Na to ti kaslem, nas zajima co dela Radek.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   18. 9. 2010 / 11:48
N.G.
Radek nevím já ho už roky neviděl.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   18. 9. 2010 / 12:21
kuma   
Hmmm... alter ego inveteratum?
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 15:52
Karel
Můžu se zeptat, proč diskutujete frazeo?
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 16:07
Aldaran
Myslím, že to s tím souvisí. Dokud nebude angličtina závazná, pak lze těžko soudně vymáhat dodržování něčeho, co přijde v jiném než úředním jazyce. Pakliže angličtina závazná bude, z právního hlediska i dokumenty mohou být anglicky. To máš stejné, jako kdyby u českého soudu byla obžaloba vznesena anglicky.

Pakliže tedy v oblasti letectví není angličtina definovaná jako závazný jazyk, musí být jakákoli závazná oficiální informace přeložena. Můžeme tak diskutovat, jestli to má udělat UCL, LAA, AČR, nebo místní aeroklub. Jde o vymahatelnost práva a překlad by měl být jednoznačný a závazný.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 16:22
Karel
Fajn, ale co to má společného s frazeo?
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 16:25
Aldaran
Chytrému napověz, do blbého kopni.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 16:30
Tragédie v JRD
ja taky ale nechapu, proc do toho tahas frazeo .. tam je jazyk a tohleto dane a vyresene. tam nejasnosti nejsou.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 16:30
Karel
A četls' ten N.G.-ův příspěvek?

Takže se znovu ptám, co má frazeo společného s (úředním) jazykem pro předávání AD od orgánů EU?
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 16:31
Hermann   
ze se mas pomalu ucit jednat s urednikama skrze frazeo ..
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 16:33
Karel
Áááá, máš recht... Kopni do mě! To jako, že N.G. si teď může udělat vedlejšáček a naučit nás něco na způsob: "Pět v českých na stole..."? To je takový úřednický frazeo, ne?
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 16:39
Pips   
Ne, "pět v českých na stole" to je úřednická diplomacie, frazeo je právě to Šantánovo "S tímhle jděte okamžitě do prdele!"
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 16:43
Karel
Aha, a to by mělo bejt jako nikolivěk v češtině, alébrž v angličtině. A v čem je ještě chyba?
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 17:30
N.G.
Já tím chtěl jen poukázat na to že když nezvládnou ani českou frazeo tak se od nich asi nemuže ani čekat aj a v tom případě na zem s nima.

Tak já to už uzavřu můj názor je jasnej: KDO NEUMÍ ANGLICKY AŤ NELEZE DO LETADLA ZA KNIPL
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 17:34
Flogger   
ou maj gód
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 17:36
AJS
Teď jsem si sedl na prdel... pardón....
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 17:50
cumul
Snad ta poslední věta je myšlena ironicky, protože pokud ne, tak tohle nemůže nikdo rozunej myslet vážně. K čemu by někdo, kdo si jde večer po práci skočit okolo komína, nebo si jde o víkndu zalítat jen tak pro radost potřeboval šprechtit po anglicku? Nedělejte to lítání zbytečně složitý. Už tak je plný idiotů, kvůli kterejm se vymejšlej zbytečný restrikce.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 17:55
leonell
To snad nemůžeš myslet vážně.

 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 19:17
Warp10
Co děláš machra? Nemáš náhodou hajzly na chodbě?
 

OT: Neco od medialnich mrdek   16. 9. 2010 / 16:39
Balooo   
Oh yea, letz engliš: Calling you an idiot would be an insult to all the stupid people. Over and out.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 16:47
kuma   
Já ti odpovím - protože nějakej debil novinář semlel všechno do jedný kupy, chtl se toho jinej debil, kterej teď každejch 30 minut na Frekvenci 1 opakuje, že Aeroklub české republiky odmítá komunikovat s dispečery v angličtině a trvá na letové komunikaci v češtine.

Prostě sračka na sračku.

A pár borců, co se prsí jakousi znalostí angličtiny - aniž by přemýšleli o čem vlastně diskutují, diskutují. Elementary, dear Watson.

PS: jsem podle této diskuse už taky "dědek" - takže pamatuju i černoblý večerníčky - a můžu místopřísežně prohlásit a 10x podepsat - že kdo chtěl, jazyky se učit mohl i za totáče. Kromě povinné ruštiny (jak se mi teď v prostoru Karlových Varů hodí! ) jsem se jako základní a střední školou povinný učil 15 let angličtinu, 9 let francouzštinu, 2 roky němčinu, 1 rok řečtinua 1 rok latinu. Z plné totality jsem se odtl na 3 týdny v Itálii - a druhý týden jsem neměl problém hovořit s italskými pacienty o jejich problémech a chorobách.

Nic-mé-ně!

jsem přesvědčen, že stejně jako jiná zásadní komunikace s úřady, zákony, předpisy - i závazná nařízení orgánú evropské unijní správy musejí být dostupné v místně srozumitelném (místně příslušně úředním) jazyce. Vše je ale otázka peněz - kdo zaplatí překlady? Toto břímě leží na národních orgánech - u nás ministerstvech. Některá ministerstva s tím problém nemají, jiná mají. ÚCL na to peníze nemá. ALE: vzpomeňte, že i platnost předpisů JAR byla v naší republice ODLOŽENA až do doby, kdy byl dostupný úřední český překlad (!) - nic nového pod sluncem, jen do provozovatelů blaníků se kopne snáze, než do velkých leteckých společností. A v tom je skutečné jádro tohoto letecky-anglicko-evropského pudla.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 16:58
Karel
Reaguji na první odstavec tvého příspěvkoj...

Ale kuš, chlape. To je prvotní impuls od mediální mrdky. Já však nechápu, proč se v relativně aviaticky vzdělané komunitě, zašmrdlá celá problematika (ač je na počátku přesně známo, co je podstatou) stejným způsobem, jako to zmatlají ty onuce novinářský!

Po Tragédovi je příspěvek eproučníka (http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=374721&lan=0), se kterým v zásadě nesouhlasím, ale je ještě k tématu, tak jak doopravdy problém leží. Na něho reaguje Helicopter Pilot (http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=374749&lan=0) už nějakou obecnou proklamací na téma angličtina u nás. Dále se toho chopí Aldaran (http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=374768&lan=0) pokračujíc v nastoupeném obecném blábolení. A když k tomu N.G. dodá už úplně zmatlaně nějaké stesky nad frazeo (http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=374779&lan=0), pak mě to nutí se ptát: "Proč diskutujete frazeo?"

Takže, shrnuto, diplomaticky formulovanou otázkou o frazeo se ptám, proč klesáme na úroveň mediálních čůráků typu Gazdík?
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 17:04
kuma   
V tom případě z mé odpovědi škrtni vše - kromě druhého odstavce (ppouze 4 slova). To je, myslím, odpověď, která by tě mohla uspokojit.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 17:32
Flogger   
Přesně! Zrovna tady bych čekal, že se pohybují diskutující, kteří ví o co jde a pochopili, že se neřeší komunikace pilot-pilot, pilot-věž, ale komunikace úřad-provozovatel...No nic no
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 18:02
Koprik
.....já s angličtiou potíže nemám a v letectví dělám.Já bych ale problém viděl spíš v tom, že UCL dokument od EASY prostě poslal dál v angličtině, to za prvé a za druhé, že se vůbec nezastal poctivých aeroklubáků, proti kterým to nařízení míří.K tomu doplním, že s angličtinou má potíže podstatná část personálu UCL, což jsou z anšich daní placení profesionálové, kdežto většina aeroklubáků jsou až na výjimky aktivisté, pro natvrdlé zapálení hobbysté!!!
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 11:26
Vita Zenisek
Úřední dokument by měl být v úředním jazyce.

Můj názor je, že pokud chce EU řídit smečku různojazyčných států, má tři možnosti:
1. svoje nařízení vydávat ve všech úředních jazycích všech členských zemí,
2. pověřit příslušné orgány v té které zemi jejich překlady a následnou distribucí.
3. Vydávat svá rozhodnutí v jazyce dle svého výběru a uzákonit tento jazyk jako úřední ve všech členských zemích

Víťa
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 11:29
Tragédie v JRD
ale jo, to nikdo nezpochybnuje. cely je to na pikacu.

nicmene, zpusob jakym to AK prezentoval ven si o takovy clanek rekl. a nebudu tajit, ze ackoliv je ten elaborat dost mimo, tak jako celek - me se to libi.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 14:47
SONP   
Já bych tomu coby takyčlen této bohulibé instituce řekl toto:

1. právní rámec (tj. jestli má být překlad nebo ne) neřeším, nestudoval jsem to, a ani se mi do toho nějak nechce

2. Praktickým důvodům, proč by to AeČR chtěl v češtině,, rozumím

3. Ale s čím nesouhlasím je forma tohoto "protestu", já prostě tyhlety provinciální a nacionalistické divočiny typu "koukejte mi to poslat česky, my jsme tady jednou češi a žádným cizákům my tady nepodléháme, a když mi to česky nepošlete, tak my jinak neumíme a budeme to všechno ignorovat" považuju za buranství. Jistě se takové věci dají řešit diplomaticky a ne takovýmhle kverulantvím.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   16. 9. 2010 / 08:39
Willhelm   
S body 2 a 3 naprostý souhlas, ale soudruzi mám takový pocit, že mě jako technikovi tam tak nějak teple a lidsky chybí prvotní příčina.

Spadl někde Blaníček - chápu.
Někdo při tom pádu přišel o život - chápu.
Celé se to stalo za hranicemi naší krásné malebné a malé republiky - chápu.

Uzemnění celého typu se však podle mě provádí jen pokud se havárie stejného typu opakuje během relativně krátkého časového úseku, nebo pokud se na havarovaném letadle najde nějaký únavový lom který by mohl být příčinou a ne následkem nestandardního letového režimu. Pak se zkoumá jak je na tom defektní místo u přeživšího poštu letadel daného typu. Pokud se potvrdí, že ono slabé místo se vykazuje i u jiných ér znaky neúměrného opotřebení nebo defektu, je třeba vyšpekulovat co s tím - což je dlouhý proces který jako konstruktér trošku znám. Pokud se najde ekonomické řešení problému a projde zkouškama, provede se oprava a uzemněný typ se po provedení oné konkrétní opravy může "zletóznit". Takhle se domnívám, že to nějak chodí nebo by dle mého selského rozumu mělo chodit.

Takže co já nechápu na základě čeho byly Blaníčky uzemněny, a jestli už to u nás někdo technicky potvrdil nebo vyvrátil. Protože jinak mi to přijde, jakoby třeba do BMW dotáhl někdo káru které upadla za jízdy náprava a nějaký úřad by zakázal provozovat všechny BMW daného typu, protože by se to mohlo stát komukoliv. Nikdo by nezkoumal třeba to, že majitel byl sadista který na noc věšel svého "Bavora" za nápravu do garážového průvanu, čímž ji neúměrně zatížil a poškodil.

Takže pro mediální mrdky je sice živnou půdou úřední důsledek oné havárie, ale mě by opravdu více zajímala opravdová příčina a její přezkoumání... Howgh.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   16. 9. 2010 / 12:23
kuma   
Příčina přezkoumání se mi jeví jako zcela zřejmá - jen není předmětem tohoto vlákna... (viz výše).

Co se týče blatníčků, vidím to takhle:

1) blaníku s nejistým náletem (akro/dvojí/sólo, ale dohromady jen necelých 3000 hodin) upadlo za tragických okolností křídlo díky únavovému lomu v pásnici hlavního nosníku.

2) výrobce vydal bulletin, kde další provoz typu podmínil prohlídkou sporné loaklity lupou o 6-tinásobném zvětšení technikem aeroklubu (sic! - já už jsem se tehdy k tomu tady jednou vyjádřil, že to je blbost, ale v diskusi mne mnozí přesvědčovali, že se takto dá "něco" zjistit... Znovu jsem se vrátil k tomu, že tento způsob kontroly je naprostá trotlovina - bližší podrobnosti o defektoskopii v inkriminovaném místě najdete v tomto dokumentu, stahněte si: http://www.gliding.cz/forum/download/file.php?id=5679 (je sice v klokaní engličtině, ale kdo by chtěl stručný výcuc v češtině, hledejte na glidingu).

3) EASA podle ústního sdělení čekala něco hmatatelnějšího - a protože výrobce žádnou další (natož lepší) metodiku nenabídl, došlo k vydání nového AD a k uzemnění všech blaníků - v podstatě do doby, než výrobce něco vymyslí a vydá.

4) podle mého soudu přes všechny snahy na nejvyšší úrovni AeČR nevede cesta jinudy, než dokopat AI Kunovice k vydání seriózní metodiky pro kontrolu stavu pásnic (třeba dohodou s VZLÚ Letňany, kam se krovky ráno přivezou na defektoskopii, odpoledne bude vydán protkol - vyhovují - nevyhovují - bylo by jasno, facka a konec. Sice to bude něco stát, ale je to cesta do normální situace) - tuto metodiku (bulletin) s patřičným vysvětlerním předložit EASA - a ta revokuje a zruší (předělá) svůj restrikční bulletin.

5) Cokoliv co dojednáme regionálně jako výjimku je jen dočasné zprovoznění (a zaplať termoska za to, jestli se to povede), než se podaří realizovat bod 4) - což nebude rozhodně dřív, než v příští sezóně (včetně té defektoskopie a protokolu).
 

Re: Vyřazení L-13 z provozu - příčiny   16. 9. 2010 / 15:14
Willhelm   
Díky doktore za tvou suprovní odpověď. Ten dokument o konstrukci, dvojitých nýtech, přístupnosti a defektoskopii je fantastický. Zhltl jsem to jedním dechem a konečně tomu začínám trochu rozumět. No šest měsíců na nalezení řešení byla myslím docela dlouhá doba, takže za sebe se EASA nedivím. Divím se šlendriánu Kunovic, a plně s tebou souhlasím - lupa je v tomto případě k ničemu a to ani kdyby zvětšovala 40x. Pokud někdo tvrdí, že takto jde "něco" zjistit má možná pravdu. To "něco" může být třeba schopnost udržet lupu a zároveň moč.

V tom dokumentu je myslím i odpověď na kořenovou příčinu. Stáří letadla a tehdy používané technologie se nám dnes mohou jevit jako archaické - příčina je bez debat konstrukční, ale na druhou stranu více než 35 let už musí být znát. Když se kdysi dělaly éra z dřeva a plátna, bylo to proto, že technologie nedovolily lepší řešení. Osobně myslím, že tohle je jen špička ledovce. Aeroklubácká letadla stárnou, na nové není. Blaník byl sice nadčasový, ale vše jednou zastará. Vzhledem k zjištěným skutečnostem by možná bylo lepší celou skupinu křídla překonstruovat dle posledních poznatků a vybavit Blaníky novými křídly. Ona defektoskopie něco stojí a pokud jde o únavové lomy, musela by se provádět opakovaně. V dokumentu jasně stojí, že oprava je zatím nemožná, takže peníze za defektoskopii jsou jen navyšováním nákladů na letovou hodinu. Nikdo nemůže zaručit, že jeden den udělá někdo defektoskopii která ukáže, že je vše OK, druhý den s tím někdo trochu více křápne a třetí den se to někomu urve v luftě.
Nicméně je tady ještě jedno hledisko, vím jak se k letadlům a autům chováme my a jak Američani. Hodiny nejsou vše, Amíci mohli mít Blaníčka na slunci a dešti, a pokud to bylo blízko moře, tak vysoká vlhkost vzduchu nasyceného solí hraje taky velkou roli ve stárnutí materiálu. Takže je docela možné, že se po provedení defektoskopie u 100% našich činných Blaníků ukáže, že ty naše spoje jsou OK.

A pak se asi bude těžko vysvětlovat americkému ouředníkovi, že 35 let rozdílného chování k letadlu může mít podstatný vliv na jeho aktuální stav.
 

Re: Vyřazení L-13 z provozu - příčiny   17. 9. 2010 / 09:16
kuma   
Drobná poznámka ke konstrukčnímu řešení - ano, v tom je jadérko jednoho pudlíka!!! Teď už se totiž kořen "blaníkového" křídla vyrábí jinak - a to je důvod, proč bulletin postihuje L-13 a L-13A, ale už nikoliv L-13AC a L-23 (L-13W, L-13E...)- které tuto partii mají (údajně) už domyšlenější... I když se L-13 a L-13A vyrobily tisíce jednotek a v součtu nalétaly miliony bezpečných kluzákohodin, výrobce zřejmě už před lety přišel na to, že původní řešení může být zrádné...

(samozřejmě nejsem takový machr, abych takhle podrobně znal konstrukční řadu L-13, napsal to v nějaké diskusi kdosi vzdělanější - ale podle toho to vypadá, že - ať nás to sere sebevíc- že EASA tak nějak asi ví, co dělá...)
 

Re: Vyřazení L-13 z provozu - příčiny   17. 9. 2010 / 09:18
Tragédie v JRD
To ale zkus vysvetlit omezencum, kteri v tom vidi utok na podstatu fungovani ceskeho aeroklubu ... .)
 

Re: Vyřazení L-13 z provozu - příčiny   17. 9. 2010 / 09:32
AJS
Emocím se v tomhle případě nelze divit, omezení Blaníků je pro aeroklubové létání v ČR ještě větší ránou, než svého času Z-142. A věř nebo ne, náhrada není, neb dvojsedadlovku teďka téměř neseženeš...
 

Re: Vyřazení L-13 z provozu - příčiny   17. 9. 2010 / 09:48
Tragédie v JRD
No, aspon si AK pri reseni teto situace (pokud to bude dlouhodobejsi a nepovede se vymyslet zpusob uschopnovani blanasu ve vetsi mire) nacvici to, co ho stejne v pristich peti, deseti letech ceka u rady dalsich typu...
 

Re: Vyřazení L-13 z provozu - příčiny   17. 9. 2010 / 09:37
kuma   
Blbost. V tomto nevidí nikdo (z představitelů AK atd.) útok na aeroklub. Za útok na národní aeroklub lze považovat (a i já to tak cítím) ponížené přijetí a pouhé přeposlání cizojazyčného závazného dokumentu b ez jakékoliv další spontánní akce ministerským úředníkem. Jsou státy, kde národní aeroklub má národní=státní podporu (není jich mnoho, ale jsou jak v posttotalitní sféře, tak v brutálním kapitalismu). Já jako řadový člen AeČR bych proto uvítal, kdyby se ministerský úředním po přijetí takového dokumentu sám zajímal kde a proč se vzal, že to pro nás vlastně znamená černou díru ve výcviku sportovních pilotů (kolik AK si může mýrnyx týrnix do začátku sezóny koupit ASK-21 nebo Januse - nebo aspoň tu blbou třiadvacítku...) - a nejen že by mohl (měl?) dokument převést do úřední řeči, ale mohl by (měl...) také ohlídat, zda ten, co s tím má nejvíc co dělat (pohrobek výrobce) na to nekálí zvysoka.

Já vím, že tvá filosofie je spíš individualistická - "voják se stará - voják má" - s tím nelze než souhlasit - no a tak když centrální orgán jen ochable visí, aerokluby a naše národní matka se staraj - jak kdo umí.
 

Re: Vyřazení L-13 z provozu - příčiny   17. 9. 2010 / 09:49
Tragédie v JRD
No, z reakci co clovek tak ma moznost cist a slyset to vidi presne tak. nerikam, ze kazdy aeroklubak.. ale je jich spousta. A bohuzel i ti, co jsou slyset verejne (no, a pak z toho vznikaji takove veci, jake jsou u pocatku vladkna medialnich mrdek).
 

Re: Vyřazení L-13 z provozu - příčiny   17. 9. 2010 / 10:49
Štěpán Obrovský
Ještě zde nezaznělo, že před asi dvěma roky podepsal Dvořák za AeČR na ÚCL direktuvu, že AeČR má schopnost přebírat dokumenty v anglickém jazyce. Tento fakt dost mění situaci a dělá z celého humbuku taškařici.
 

Re: Vyřazení L-13 z provozu - příčiny   17. 9. 2010 / 10:52
kuma   
No, to by ovšem ano... že by na to UCL i sám Šantán zapomněl?

...nemáš odkaz na nějaký zápis, zdroj?
 

Re: Vyřazení L-13 z provozu - příčiny   17. 9. 2010 / 11:01
Tragédie v JRD
aha... takze to asi ani mozna vlastni gol nebude... prvotni zdroj je, zda se, tady...

http://aeronoviny.cz/2010/09/11/zakulisni-hra-c-1-dodal-dvorak/

takze bych to bral s hooodne velkou rezervou. autor je cvok (nutne netrvam na teto diagnoze, ale pripad pro psychyatra je nepochybne).
 

Re: Vyřazení L-13 z provozu - příčiny   17. 9. 2010 / 12:09
Štěpán Obrovský
Já vím, že to je na aeronovinách napsaný a názor na autora mám s tebou stejný a cvok je ještě možná slabý označení. Ale pro jistotu jsem si to ještě ověřoval z hodnověrnějšího zdroje a ten mi to také potvrdil.
 

Re: Vyřazení L-13 z provozu - příčiny   17. 9. 2010 / 10:56
Tragédie v JRD
tak pokud je to pravda, tak .. to je gooool .) do vlastni brany.
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 11:54
Karel
ad 1. toto se standardně děje u regulací a směrnic vydávaných jak EP tak EK
ad 2. pokud je nezbytným článkem mezi AK a EASA právě náš ÚCL, pak jeho jednotný překlad a následná distribuje je nasnadě. Co na to zákonná úprava úředního jazyka? V tomto smyslu je dopis poslaný v maďarštině zpět na ÚCL správnou cestou
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 16:39
Lowmick   
No, ona totiz Santanova myslenka prekladu narizeni do cestiny byla spis v tom, ze by oddalila zakaz litani s Blanikama. Jinymi slovy, dokud to neprijde v urednim jazyku (cestina), tak se bude poletovat dal.

PS: ze bych se nejak stydel za to co nekdo nekde nekomu povidal... hmm, nic na sobe nepocituji a prukazku AeCR jsem taky neroztrh
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 16:54
kuma   
Jak píšu výše - u JARů to překládání trvalo dva roky... (než u nás kvůli absenci překladu mohly vstoupit v platnost...)
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 19:47
DEJV
+1
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 11:19
Tragédie v JRD
To vypada na peknou aferu a prasknutejch zilek .. F1 to pry prevzala ponekud "sverazne" a udelala z toho (cituji)...

Teď říkali v rádiu na F1, že AeČr požaduje po světu komunikaci s věží v češtině.
doslova a dodali že to je skandál
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 11:44
Algy   
Tomu se říká tichá pošta
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 11:52
Switch   
Taky jsem to slyšel. Zajímalo by mě, co bude dneska večer na Nově... a nebo možná radši ne
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 15:42
AJS
Dříve mě články tohohle "pseudoodborného" novináře (Jan Gazdík) taky vytáčely. Od tý doby, co ale spustil hysterii kolem alpské protěže ve znaku skautského oddílu, je pro mě nula a jeho výplodům se jen směju...
 

OT: Neco od medialnich mrdek   15. 9. 2010 / 16:55
kuma   
Bohužel tento hlupák seje své debility do úrodné půdy... Nejen na internetu a v éteru, ale jak vidno i tady na péráku... Ach jo...
 

OT: Neco od medialnich mrdek   17. 9. 2010 / 09:35
Už přistávám?
Jestli ty jeho články nepíše tajná služba http://zpravy.idnes.cz/na-diskreditaci-novinare-mf-dnes-gazdika-se-mozna-podili-tajna-sluzba-1jr-/media.asp?c=A090923_092221_media_taj
 

OT: Neco od.... "Gazdík. Gazdík Bond."   17. 9. 2010 / 10:13
kuma   

nominuji na odkaz/mediální tíéma roku!
 

OT: Neco od medialnich mrdek   17. 9. 2010 / 22:24
Karel
Tragéde, prověř to...
 

OT: Neco od medialnich mrdek   18. 9. 2010 / 11:41
Warp10
Koukám, že mediální mrdky se nám tu docela zabydlely ...
 

FS Medlánky
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ