FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 29. 11. 2024, svátek má Zina Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Nálet hodin z pravého sedadla Jeden příspěvek | Celý strom
Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 07:21
Toomitsch
Nazdar kluci

jeden můj známý tvrdí, že když letí ve dvoumístném letadle na pravém sedadle tak ačkoliv neřídí, má nárok si zapsat hodiny jako nálet do svého deníku. Já mu tvrdím, že z hlediska selského rozumu je to naprostá blbost, ale nemůžu nějk najít nějaký důkaz.
Nevíte někdo o něčem, případně jestli se s tím už také někdo nesetkal?

Díky
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 08:00
Latom   
Co ví můj selský rozum, tak pokud se jedná o jednopilotní letoun, tak by si je neměl psát (pokud není instruktor). Ale pokud se jedná o vícepilotní, tzn. let je ve dvoučlenné posádce, tak potom si nálet píší oba - viz. dopravní lítání.
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 08:06
mano
cize priklad - Z43 si zapise pouze pilot (ked je kopilot ako instruktor pise si aj on)
- B737 si zapisu obaja
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 09:18
fred
Jen dotaz ještě k tomu inttruktorovi. Dejme tomu, že letím nějaký navigační 2 hodiny dlouhý let na Z43 s instruktorem. Ty dvě hodiny si zapíše do náletu jak on tak i já? I když to už nebude v rámci výcviku?
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 09:19
mano
no kdyz to uz neni v ramci vycviku (alebo nejakeho preskusania) a leti ako priatel nebo proste jenom zataz tak by si on nemal pisat ...
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 09:42
SONP   
On to ale může být například pokračující/zdokonalovací výcvik.

Podle mě je to celkem jasné.

Když si levé sedadlo píše hodiny ve "dvojím", pravé sedadlo (velitel) si píše instruktorské hodiny.
Když je velitel levé sedadlo, tak byť na pravém sedadle sedí instruktor (třeba jako safety pilot), tak si velitel píše velitelské hodiny a instruktor žádné.
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 09:51
mano
ano ja som dal do () ak sa nejedna o nejake preskusanie a v tom som myslel aj zdokonalovacie lety ...
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 09:20
MiG-21MFN
pokud to neni v rámci výcviku a ten člověk je tam jen jako tvůj spolucestující, tak si nic nepíše, ikdyž je instruktor a ty to máš jako solo
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 09:54
fred
Díky všem za info
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 09:59
Toomitsch
Mno to je přesně ono co mu tvrdím, ale je to nějde popsané v předpise? To je oč tu běží
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 10:13
SONP   
Zkus JAR FCL-1 (bod 1.080):
http://lis.rlp.cz/predpisy/predpisy/dokumenty/Jar/JAR-FCL_1/data/effective/1-hl_A.pdf
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 08:20
Toomitsch
Mno to presne rika i muj selsky rozum, ale nevis jestli je to popsane v nejakem predpisu?
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 11:24
FSPilot   
Nejlepší je napsat mail na ÚCL. Párkrát jsem se na ně obrátil a velmi rychle, jasně a přesně (i s odkazem na předpis) mi odpověděli, což mě velmi mile překvapilo, takže tomu tvému kamarádovi řekni, ať jim napíše a oni mu to vyjasní a bude to mít z oficiálního zdroje
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 12:14
Toomitsch
Tak za prve, neni to kamarad, spis opacne a za druhe, to je asi to co on nechce, aby mu to nekdo vyjasnil
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 12:27
Premek
No tak na co čekáš, napiš ten mail sám, bude mít radost... ;o)))

To víš, hlásit se to musí...
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 12:49
orlík
Tak to tak nedramatizujte, proč by si to nemohl napsat, když je pilot a sedí za kniplem. Akorát to nebude solo. Zápisník slouží k evidenci letecké praxe. No a to je i takový let, kdy se zrovna neřídí.
Perlička - znám člověka, co si kdysi (bude to pomalu 20 let) do normálního zápisníku psal i lety s ultralightem. A na úřadě mu řekli, aby to tam nepsal, aby se s tím, že lítá s ul moc nechlubil. Tak tomu jsme se zasmáli. Tomu zdůvodnění, proč to tam nemá psát.
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 13:45
FSPilot   
To by bylo přinejmenším dost nefér vůči ostatním, nemyslíš? Kdybych si to tak psal, tak už mám tak o 50h větší "nálet"...
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 13:49
orlík
No a? O co jde? Jak nefér vůči ostatním? To je nějaká soutěž, kdo bude mít víc hodin? Přece když letím a sedím za řízením, tak je to let ve dvojím, ne? A proč si to tak nenapsat. A nebo nemusíš, když nechceš. Pokud tedy nesoutěžíš...
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 14:03
Tragédie v JRD
Hmmm, ze bych si těch hodin strávených jako cestující na pravý sedacce taky napsal jako nálet? No, mě to teda přijde jako zhovadilost...
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 14:52
FSPilot   
Udivuje mě (a to hodně), že má někdo vůbec tu drzost si to takhle psát a ještě víc mě udivuje, že má ještě větší drzost psát si jako dvojí do zápisníku let, kdy letí na letadle jako pasažér, na které navíc nemá ani typovku a neletí s ním přitom žádný instruktor...

Nálet není o soutěži, ale např. pro mě je důležitý z několika důvodů:
1) bez určitého náletu bych musel co 2 roky absolvovat znova pilotní zkoušku
2) nálet je důležitý z důvodu dalších kvalifikací (např. pro získání CPL musíš mít min. 200h) nebo pro případné přijetí k potencionálnímu zaměstnavateli (některé aerolinky mají v požadavcích určitý počet hodin)

A takové šmejdy, kteří to takhle píšou bych nejradši nakopal někam a sebral bych jim papíry...
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 20:59
Cirrus/Pindra
Tak snad i na takovýhle zmetky někdy dojde Ivoši... neuděláš s tim jinak nic, jenom se budeš rozčilovat předpokládám, že pokud je někdo takový, kdo jde za CPL, tak je mu zápisník kontrolován a případný chyby řešeny.
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 14:09
Vita Zenisek
Na "takovém letu, kdy se zrovna neřídí", jsi v jednopilotním letadle pasažér. Proč by sis to měl psát do zápisníku?
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 14:13
Vita Zenisek
Resp. pokud si to tam napíšeš, stává se tvůj záznam letecké praxe mírně řečeno nevěrohodným...
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 14:23
orlík
Proč by sis to nenapsal, když jsi pilot, co třeba situace, že letíš Cessnou s kámošem třeba k moři, on sedí vlevo a je PIC, ty sedíš vlevo a máš na kolenou mapu a staráš se i o korespondenci. Po nastoupání zapnete autopilota a letíte. Mezitím někde přistanete, přistává ten vlevo. Startuje pak ten vpravo. Proč si to nenapsat? Jako dvojí, samozřejmě.
A nebo - někdo tě sveze svým novým letadlem. Nemáš na něj přeškolení, přesto tě nechá celou dobu řídit. Je to nějaká chyba, zapsat si to do zápisníku? Samozřejmě, ne jako PIC. Zase jako dvojí. Nevím, co je na takové praxi nevěrohodné.
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 14:33
Premek
No, Martine, já mám strach, že onen "známý" na začátku tohohle stromu je trošku jinej případ...
To co popisuješ Ty JE podle mého názoru košer...
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 14:38
Vita Zenisek
Na me to pusobi tak, ze jsou oba stejny pripadi
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 14:51
Premek
No, tak jak jsi to vysvětlil ve vedlejším příspěvku to tak zvenku opravdu vypadá...
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 14:37
Vita Zenisek
Pokud mluvime o jednopilotni Cessne, tak ten prvni pripad je ciste tvoje dobrovolna snaha tomu cloveku vlevo usnadnit zivot a taky se nejak zabavit. Absolutne za nic pri tom letu nezodpovidas, tak nechapu proc by sis to psal.

K pripadu dve: Pokud te nekdo sveze svym novym letadlem, ty na to nemas preskoleni, nemas si to co psat. Je to opet jednopilotni, on je velitel a ty opet za nic neodpovidas. Neni-li navic tvuj dobrodinec instruktorem, je to na povazenou.

Ta kolonka dvoji tam je na lety s instruktorem. Ke kazdemu tvemu dvojimu letu musi existovat v isntruktorove zaznamniku stejny zaznam v kolonce instruktor. Do jmena PIC pak pises jmeno toho instruktora a instruktor by ti to mel do poznamky potvrdit svym podpisem.

Pokud je letadlo vicepilotni, pak pises bud do PIC nebo FO, dvoji nepouzijes.
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 15:00
orlík
Děkuji za vysvětlení. Popravdě, myslím, že to může být i jinak, ale nebudu se přít, není to důležité. Jak vysvětluju níž. Co když letíš třeba se safety pilotem? Kdo z těch dvou si to píše a jak?
Proč by sis nenapsal let s letadlem, na který nemáš přeškolení? Když ho řídíš? Letíš? Letíš. Je to letecká praxe? Je. Možná z hlediska předpisu, máš pravdu, možná, kdybych chtěl být pilotem aerolinek, bylo by to na pováženou, ale já nechci. Jakej pak má význam jestli máš napsanejch 300 hodin a z toho 2 hodiny na letadle, kdy ti to jen někdo půjčil a tys nebyl přeškolenej. Je to zásadní průser?
A nebo je horší ten přístup, co popisoval kolega, že s fernetem není problém?
Jo mimochodem, v zápisníku mám let balonem, ale nemám ho v součtu hodin.
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 15:12
Vita Zenisek
Se safety pilotama se to ma nejspis takhle:
http://www.caa.co.uk/docs/49/SRG_Med_SafetyPilotInformationSheetToPilotWithOSL.pdf

Pisou tam, ze pokud nejsi nucen prevzit rizeni, jsi nadpocetny a nelogujes si zadny flight time.
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 15:19
FSPilot   
Uvědom si, že zápisník není turistické fotoalbum, ale úřední kniha (nebo jak to nazvat)...
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 15:27
orlík
To je to, co si právě neuvědomuju. Neboť za svůj život jsem došel k názoru, že dost už bylo úřadů.
Mimochodem v zápisníku stojí, jestli si dobře pamatuju, že to je především doklad o letecké praxi. No a to mi nikdo nevymluví, že mnou popisované případy jsou letecká praxe.
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 15:31
FSPilot   
Za leteckou praxi bys moh označit kdeco... ale holt i to má svá pravidla a ty by se měly dodržovat...
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 17:06
Lowmick   
Abys mohl delat safety pilota, tak musis mit vsechny kvalifikace potrebne pro dany let. Cili typovku na ero, prip IR,....
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 17:05
Lowmick   
Ty hele a kdyz by nekdo sedel v Cessne vlevo, ridil. Nekdo sedel vpravo, mel by na kolenou mapu (GPS) a navigoval a ja sedel se sluchatkama vzadu uprostred, tak si to muzou psat vsichni tri? Jako prvni pilot (PIC), druhy pilot (SIC), treti pilot (TIC)?
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 14:27
Premek
No, ale borec pak může frajeřit, kolik má nalítáno...

Existuje skupina lidí s pilotním průkazem, kteří lítání berou krapet jinak... Záměrně neříkám piloti...

Nejlepší demonstrace tohohle fenoménu byla na jednom lokálním leteckým dnu, kdy jsem byl v zázemí a někdo přišel s tím, že přišli zákazníci na vyhlídkovej let a ptal se, kdo poletí... Jeden MPP (Majitel Pilotního Průkazu) se zvedl a na konstatování druhýho "Vole vždyť si měl ferneta" odvětil "A Ty už jsi někdy nahoře viděl policajta?"...

Jen pro úplnost, orlíka neznám, proto bych si v žádným případě nedovolil ho řadit do skupiny lidí s pilotním průkazem.
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 14:51
orlík
Díky, že mě nehodnotíš. Popravdě, mě je docela fuk, kolik mám hodin v zápisníku. Podstatný pro mě je, že můžu lítat. Lítám pro radost a za svý peníze. Nemám jiný ambice, pokud s někým poletím, kdo si to bude chtít psát jako sólo, klidně mu to tak "nechám". A nenapíšu si nic. A budu mít radost z toho, že letím.
Ale zase trochu toho leteckýho furiantství přiznávám, to nebudu zapírat, a proto si třeba do zápisníku klidně napíšu 20ti minutový let v daleký cizině s Pittsem, přesto, že mi to půjčí jen na chvilku, nebo let balonem nad Českým rájem. Snad mě to zcela nedehonestuje v očích zdejší letecké veřejnosti, pochopte, chci si trochu zpestřit ten fádní soupis Cessna, Zlín, Cessna, Zlín.... Je to tak trochu z recese.
Ale kolik mám nalítáno, o tom se zmiňuju snad jen když píšu papíry na medical.
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 14:55
FSPilot   
To máš prakticky to samé, jako by sis do životopisu napsal, že máš naježděno xxxkm na autobusu a přitom máš papíry na Bčko...
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 15:07
orlík
Hele, ono to není takový drama, mám takovejch spornejch hodin tak asi 5, za celej život, tak si z toho tady dělám takovou srandu. Když si do životopisu napíšu xxx km na autobusu a mám papíry jen na B tak se na to přijde. Hodin pro udržení kvalifikace mám dost naprosto nezpochybnitelnejch. K aerolinkám se nikdy hlásit nebudu. Hodiny na CPL taky nepotřebuju, ty jsou navíc dohledatelný, top si piš, že bych si nesednul a nepsal si co není pravda. Ale jestli mě chceš nakopat, tak přijeď. Ale já nesoutěžím.
Život nejsou jen lejstra. Taky se přiznám, že někdy si nějakej ten let zapomenu napsat. To zpravidla, když jsem na dovolený a poštěstí se půjčit si někde aeroplán. A zápisník s sebou na dovolenou nevozím (pro hnidopichy - papíry jo). Je to taky špatně?
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 15:15
FSPilot   
Mě spíš jde o to, že tady takové zapisování obhajuješ...
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 15:25
orlík
No jo sorry, tak já už přestanu. Je to asi daný mým odporem k lejstrům a taky tím, že jsem opravdu asi jinde, než uchazeči o místo u aerolinek, a proto mám na věc, zdá se, jinej pohled. Taky znám lidi co si u nich nejsem jistej proč mají piloťák. Ale nějak si neumím představit, že bych měl machrovat nějakejma hodinama napsanejma v zápisníku. To mi přijde, jako kdybych se chlubil, že mám v autě naježděno milion kilometrů. Nebo v kanceláři na židli nasezeno milion hodin. Podstatnější při lítání pro mě je, když můžu někoho svézt a on má z letu radost a těší se z něj stejně, jako já. Když neříká, že je rád, že už je na zemi. Ale uznávám, pořádek musí bejt .
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 15:44
Tragédie v JRD
Nejde o machrovani... Ale o celkem prozaicke věci... Budeš mít nehodu a pak je i tvůj deník jedním ze vstupních dokladu, ze kterého se vychází při vyšetřování... Třeba už jen jestli jsi byl vůbec oprávněný letět, nebo mít další osobu na palubě... Co si o jeho věrohodnosti pomyslí, kdyz tam najdou záznamy o náletu na něčem, na co ani nemas papíry? Jako polehčující skutecnost to asi brát nebudou.
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 17:35
Balooo   
S tím souhlasím. Já sice jako tralalajtista mám letový zápisník v excelu a excel jak známo snese všechno. Přesto tam mám jenom to, kdy jsem za letadlo byl zodpovědný já (levá pryčna), nebo jsem letěl výcvik s instruktorem, případně se safety instruktorem na pozimní rozlétání. Nepíšu si tam výlet s Cessnou, kdy jsem si točil zatáčky, i když jsem si to zaplatil. ani když jsem letěl s Mi-17 jako cca. šestiletý a šáhl si na knipl. Od toho mám fotoalbum, případně machrovací statusy na tlamoknize. Letovému zápisníku rozumím jako dokladu o letecké praxi podle stanovených pravidel. Všechno ostatní potom může ležet kdekoliv vedle. Najdi si třeba nějakou aplikaci na netu, kam to můžeš psát a budeš to mít i s hezkejma statistikama a obrázkama.
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 18:18
kuma   
To je všechno úplně děsnej blabol.
Psát nálet si může ten, co SKUTEČNĚ a OFICIÁLNĚ v tom letadle něco dělá. Pokud bude členem posádky pilot a navigátor, tak O.K., pilot si píše PIC a navigátor si napíše tytéž hodiny do kolonky navigátor. Totéž, pokud je členem posádky palubní inženýr, radista atd. Pokud je ale letadlo jednopilotní, tak si hodiy píše ten jeden pilot. Zažil jsem opakovaně pěkný šíbry co spolu letěli jedn vpravo a druhej vlevo - ale ani jednou nenaznačili, ža by si ty hodiny psali oba. Vždycky jen jeden - a taky nikdy "let napůl" - pokud

Mám hrůzu z toho, že někdo, kdo by podle věku měl být dospělý, si dělá absolutně co chce - a ještě je tak přesvědčen o své pravdě, že se o tom nestydí hádat jako malý kluk na veřejnosti.

Skutečně sis napsal hodiny za to, že ses prdelil s mapou na klíně v letadle s někym jinym? A fakt ti to nepřijde divný? Jakej by tvůj instruktor? Ví o tom? Nebo to dělal taky? Co by ti řekl, kdybys mu to řekl? Probhoa z jakého jsi aeroklubu? Potvrzuje ti takto "nalétané" hodiny provozovatel letadla? Nebo ti to VLP potvrdí aniž by měl kontrolu, co si píšeš? Máte v AK nějakou motorovou knihu? Zajímá se někdo o souhlas náletu ve tvém deníku a v motorové knize AK?

Jestli je na toto všechno odpověď "ano" - tak potěš pánbůh !!!!
(to mne pak taky nepřekvapí, pro kolik lidí tady by nebyl problém letět s cestujícími na minimálce někde v Kotěhůlkách mezi keřema... nic proti Dubnici, myslím to obecně).
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 18:22
kuma   
"edit": "let napůl". (tečka)
 

Nálet hodin z pravého sedadla   1. 9. 2010 / 16:07
Algy   
Ti lidé o kterých píšeš, se navíc dělí na dvě skupiny: "lovci hodin" a "lovci typovek"
 

Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ