| | | Světla v PMDG 737 - která kdy, chyby, rozdíly proti reálu... 22. 10. 2004 / 13:57 | |
| | Ahoj všem znalcům,
chtěl bych se zeptat na několik věcí ohledně sekvence zapínání světel v reálu a odraz toho v PMDG. Pro začátek podotýkám, že jsem prošel všechny příspěvky ve fóru, které se světel týkaly. Něco mi bylo jasné, něco ne.
Co mi bylo jasné (byť někdy ne zcela 100%) - názvosloví světel je dle popisu na overhead panelu PMDG:
a) Anticollision (někdo to asi nazývá rotating beacon) - zapínám vždy (den i noc) před nahozením motorů a vypínám po vypnutí motorů
b) Position (někdo nazývá navigation lights) - zapínám stejně jako Anticollision (den i noc), byť Latom psal, že jsou nutné jen v noci (nevím, co je správně)
c) Strobe - zapínám před vstupem na dráhu a vypínám ve FL100 (den i noc) a zase zapínám v FL100 a vypínám po opuštění dráhy (někdo psal, že je správné je mít celý let zapnuté, nevím tedy opět co je správně)
d) Taxi - při pojiždění (den i noc), vypínám před vstupem na dráhu, zapínám při výstupu z dráhy po přistání - opět nevím, zda je to správně, někdo psal, že nechává Taxi i při vzletu/přistání.
e) Landing lights - při odletu zapínám před vstupem na dráhu, vypínám ve FL100 (možno prý i dříve), při přistání zapínám při klesnutí pod FL100 - toto se v reálu a v PMDG asi liší - v reálu (viděl jsem na Fischer cockpit DVD) jsou oddělená tlačítka pro inner lights a outter lights (nebo tak nějak se to jmenuje) a dá se zapnout každé zvlášť, z DVD mi přišlo, že jedny zapínají po vyklesání do FL100 a druhé (svítí tedy obě) po získání "clear to land". V PMDG se dají zapnout jedině obě naráz, tlačítko není rozděleno. Při přistání vypínám po opuštění dráhy.
A teď dotazy k ostatním světlům:
f) Wing - nevím k čemu to je a kdy se používá, osvětlí to plochy křídel - že by když potřebuju vidět na křídla např. kvůli de-ice
g) Runway turn-off L a R - nevím k čemu to je a kdy se používá, nenašel jsem ani odkud světla svítí - možná to ani nejsou světla...
h) Logo - nevím, zda to je jen marketingová věc nebo je nutné to rozsvítit, osvětlí to ocasní plochu s logem
A chyby (možná to nejsou chyby jen moje nepochopení), které jsem zjistil v PMDG:
a) Logo je osvětlené vždy i když není zapnuté tlačítko Logo.
Chci se tedy zeptat všech zasvěcených, zda ví odpovědi na moje dotazy.
Ahoj.
Milan T. |
| |
|
| | | Re: Světla v PMDG 737 - která kdy, chyby, rozdíly proti reálu... 22. 10. 2004 / 16:30 | |
| | b) používáš vždy,den i noc
c) zapínáš před vstupem na dráhu a vypínáš po přistání po opuštění dráhy
d) obojí může být
e)inboard (vnitřní) před vstupem na dráhu rozsvěcuješ ve FL100 vypínáš,na přistání je to stejný postup
outboard lights (vnější) rozsvicuješ při "clear to take-off" a při "clear to landing"
f)správně
g) jsou v kořeni křídla a svítí bočně před letadlo aby si při pojíždění viděl mírně do boku,jestli třeba vedle pojížděčky něco není
h)rozvěcuješ a zhasínáš ve FL100 |
| |
|
| | | | Re: Re: Světla v PMDG 737 - která kdy, chyby, rozdíly proti reálu... 22. 10. 2004 / 21:07 | |
| | Výše popsaný způsob se používá u ČSA (možná i FA a TVS)
Práce se světlotechnikou se však liší společnost od společnosti a zemi od země. Někdo opravdu nad FL 100 strobáky vypíná. WGG a WGF je třeba nemaj vůbec. Ani logo. Jinej je má v poloze AUTO, tj. začnou blikat po odlepení a přestanou po dopadu na zem. Někdo dá před vzletem "všechny páčky do zatáčky" a rozsvítí i osvětlení křídel.
Takže jestli je někde rozdíl mezi návodem,a tím, cos viděl a co se říká, nic si z toho nedělej.
Jinak obecně platí zásada, že letadlo, které se při pojíždění zastavilo, by mělo vypnout Taxi light a Runway turnoff, aby ostatní viděli, že opravdu stojí. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Světla v PMDG 737 - která kdy, chyby, rozdíly proti reálu... 23. 10. 2004 / 08:58 | |
| | Ano,i u FA se to tak používá |
| |
|
| | | | Re: Re: Světla v PMDG 737 - která kdy, chyby, rozdíly proti reálu... 22. 10. 2004 / 22:49 | |
| | k a) bych mozna jen podotkl, ze se beacon lights zapnaji uz pro vytlacovani. Ale nevim jestli je to nejake pravidlo nebo predpis. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Světla v PMDG 737 - která kdy, chyby, rozdíly proti reálu... 23. 10. 2004 / 08:51 | |
| | Pro vytlačování se zapínají proto, že se při vytlačování nahazují motory |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Světla v PMDG 737 - která kdy, chyby, rozdíly proti reálu... 23. 10. 2004 / 18:32 | |
| | Jistěže většinou ano, ale nemusí to být pravidlem a povolení ke spuštění může být uděleno až po vytlačení. I přesto se beacon při vytláčení zapíná... |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Světla v PMDG 737 - která kdy, chyby, rozdíly proti reálu... 23. 10. 2004 / 23:34 | |
| | Majáček, tedy jako anticollision light, se zapíná před spuštěním prvního motoru nebo před zahájením pohybu letadla,nemusí být vlastní silou, a to včetně přetahu třeba do hangáru. Podle toho, co nastane dřív. Jinak dostat nejdřív povolení k pushbacku a teprv pak ke spouštění, to je taková rarita jako potkat ledního medvěda na rovníku. Tj.někdy někde někomu se to stát i může Já to zažil vlastně jenom jednou, a to když jsme čekali na slot a bylo potřeba uvolnit stojánku. To nás puškára šoupla na pojíždečku AA (tj. ta odmrazovací) a tam jsme čekali na povolení spouštění. |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Světla v PMDG 737 - která kdy, chyby, rozdíly proti reálu... 24. 10. 2004 / 08:11 | |
| | jenom doplním,všude ve světě je běžné používat anticollision i při sebemenším přetahu z gatu na jinej gate,do hangáru apod.,ale Praha je v této věci vyjímkou |
| |
|
|