| | | Letecká literatura II 1. 6. 2010 / 15:17 | |
| | Dovoluji si zopakovat dotaz, který zapadl v baobabu.
Nějaké tipy na leteckou literaturu z období 1. republiky? Memoáry a beletrie (příp. faktografie). Encyklopedií je poměrně dost. Pouze předválečné období Československa a létání na strojích Letov, Aero, Avia.
Sáhl jsem např. po knize Dušana Slavkovského: V čase dozrávání a boje, ale celkou knihu čekám až sedne do letadla, abych se na konci dočkal sovětské vymývárny ...
Dík. |
| |
|
| | | Letecká literatura II 1. 6. 2010 / 15:22 | |
| | | |
|
| | | Letecká literatura II 1. 6. 2010 / 15:39 | |
| | Bohužel toho moc není. Spíš jsou různě mezi lidmi a historiky nikdy nevydané rukopisy, jež sotva spatří světlo světa. Ohromná škoda.
Mezi tím málem je Numero Uno podle mého názoru kniha Ikarové bez legend a bájí (Oldřich Doubek)
Škoda, že nic nenapsal můj praděda. To byl literát, zaměřený sice hlavně na psaní a překládání básní, ale i jeho písemný projev byl na úrovni. Ale ono jen se probírat stohy písemností, vzpomínek a fotografií, co po něm zbyly, vydá za knihu...
Namátkou pár poválečných písemností, jež mám oskenované, bohužel jsem je musel dát naležato, ve svislé poloze se automaticky zdrcnou do nečitelné polohy. Jojo, praděd, to byl flígr, ne jak já: |
| |
|
| | | | Letecká literatura II 1. 6. 2010 / 21:33 | |
| | Jestli mas zajem, sem ochoten to poskladat do PDFka. |
| |
|
| | | | | Letecká literatura II 1. 6. 2010 / 22:48 | |
| | Do PDFka bych to možná ještě zvládl, ale díky. Já spíš přemýšlím o nějakejch stránkách, leč bojím se, že to bych už se svým počítačovým antitalentem nezvládl. Mám toho kvanta a samý skvosty.
Kupříkladu spoustu fotek |
| |
|
| | | | | | Letecká literatura II 1. 6. 2010 / 22:51 | |
| | Nadhera... to si rozhodne svou slavu zaslouzi... a stranek se neboj .. A kdyby byl nejaky problem, tak aj na peraku je milion lidi, co poradi a pomuzou |
| |
|
| | | | | | | Letecká literatura II 1. 6. 2010 / 22:58 | |
| | Jenže já se svojí leností... no budu o tom přemýšlet. Napadlo mě to teprve před pár dny, když jsem se tím probíral (prastrýc mi to dal teprve nedávno), a říkám si, tohle snad nemůžu sušit doma.
Třeba když jsem před dvěma týdny psal žádost o povolení akrobatického vystoupení, tak jsem chvíli přemýšlel, zda se neinspiruju obdobnou žádostí, jež psal praděda těsně po válce, když žádal "povolení vyšší akrobacie do 50m". Žádost ukončil větou "Prohlašuji, že povolené mi nízké létání nebudu v žádném směru lehkomyslně zneužívat a že budu vždy zachovávat potřebnou opatrnost a bezpečnost, aby nedošlo k sebemenšímu poškození letounu"
|
| |
|
| | | | | | Letecká literatura II 2. 6. 2010 / 08:59 | |
| | Jsem ochoten tuto myšlenku a čin sponzorovat přísunem podpůrných drog (Pilsner Urquell) v průběhu realizace. Přidá se někdo s motivací ? |
| |
|
| | | | | | | Letecká literatura II 2. 6. 2010 / 09:19 | |
| | Volba drogy je dobrá Už se dohadujeme s Přemkem, že by mi s tím pomohl. Díky |
| |
|
| | | | | | | | Letecká literatura II 3. 6. 2010 / 00:53 | |
| | Pridavam se k poskytovatelum Dej vedet kdy a kam to dopravit |
| |
|
| | | | | | | | | Letecká literatura II 3. 6. 2010 / 09:58 | |
| | Přidám další fotku, tentokrát z archívu mého tchána, tedy spíše pratchána. Letadlo pozná každý, ale kdo pozná letiště? Dodám, že již od počátku 60.tých let neexistuje. Fotka je to (alespoň pro mě) naprosto raritní |
| |
|
| | | | | | | | | | Letecká literatura II 3. 6. 2010 / 10:02 | |
| | Střelba od pasu, nebudou to Klecany? |
| |
|
| | | | | | | | | | | Letecká literatura II 3. 6. 2010 / 10:33 | |
| | Chyše, letiště hraběte Lažanského. Dneska už málokdo ví, že tam bylo na louce podél Střely, sevřené údolím
http://mapy.cz/#mm=FP@sa=s@st=s@ssq=chy%C5%A1e@sss=1@ssp=120446060_127233740_150133868_150.....
Vždycky, když jedu nebo letím kolem, tak si říkám, že to muselo být jedno z nejkrásnějších letišť v republice
Klecany, tam létal můj praděda, vlastně tam v roce 1953 měl svůj poslední let v životě (na C-106), bohužel z toho žádné fotky nemám. Narozdíl od letiště Bystřice pod Hostýnem, o kterém bohužel ani přesně nevím, kde stálo |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Letecká literatura II 3. 6. 2010 / 13:22 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | Letecká literatura II 3. 6. 2010 / 19:23 | |
| | Dobrej tip, to si schovám, to se bude do veledíla hodit Z Bystřice pod Hostýnem jednou celou čtvrtinou pocházím, byť jsem ZP (zasranej pražák) třetí generace |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Letecká literatura II 3. 6. 2010 / 20:46 | |
| | U Chomýže nebylo klasické letiště, ale pouze svah pro plachtařskou školu MLL. První kurz se tam konal od 1.srpna 1931, který pořádal plachtařský odbor Olomoucké župy MLL.
Po válce byly pokusy opět na tomto místě něco nalétat, ale byly objeveny daleko lepší a vybavenější terény (např. Hůrka u Starého Jičína)
Jelikož nejsou již pamětníci a z útržků správ se hovoří o dvou svazích, kde se dalo v okolí Chomýže létat. (viz mapka) Reliéf terénu se za ta léta hodně změnil, takže není možné poznat, kde to bylo.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Letecká literatura II 3. 6. 2010 / 21:30 | |
| | Já z pradědovy sbírky mám asi pět fotek z Bystřice, leč z ani jedné nelze podobu letiště určit. V roce 46 tam byl s Piperem, v roce 47 s C-104 (teda podle motoru se mi to spíš jeví jako C-4, čísla T-11) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Letecká literatura II 3. 6. 2010 / 22:12 | |
| | Znám jednoho pamětníka, který tam v roce 1945 lítal. Snad osvěží paměť. Dostanu se za ním ale až po víkendu. Shodou okolností jeho otec byl jedním ze tří pilotů, kteří mohli pilotovat Ford 5AT.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Letecká literatura II 3. 6. 2010 / 22:15 | |
| | A jak se jmenuje? Sedlář? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Letecká literatura II 3. 6. 2010 / 22:20 | |
| | Kocián
Na snímku zamlada v Szegedu, kde působil jako učitel létání. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Letecká literatura II 3. 6. 2010 / 23:32 | |
| | Jo, tak tohle byli aviatéři... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Letecká literatura II 4. 6. 2010 / 06:32 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | Letecká literatura II 18. 6. 2010 / 22:37 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Letecká literatura II 20. 6. 2010 / 20:04 | |
| | Super, diky - na te mape jsou videt i era... ;o) |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Letecká literatura II 20. 6. 2010 / 20:44 | |
| | Paráda, moderní technologie ve službách průzkumu historie
Ď. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Letecká literatura II - kde byly Klecany? 4. 6. 2010 / 08:57 | |
| | Mám problém - neví někdo přesněji kde bylo bývalo letiště v Klecanech (odkud kam dráha - plocha a v jakém směru?) Je to okrajové a už jsme tady o tom kdysi trochu diskutovali, ale třeba je teď vhodná doba doplnit tu a tam nějaký detail.. Dík! |
| |
|
| | | | | | | | | | Letecká literatura II 4. 6. 2010 / 08:52 | |
| | Teda AJS, tys mne dostal... nostalgie...
Probudls vzpomínky - moje máma se narodila na zámku v Chýších - i když to není tak úplně aviatické - protože můj dědečekbyl vrchním sládkem Lokowiczkých pivovarů. Začínal u Lažanských před 1. sv. válkou a byl u nich až do doby, kdy starý hrabě Lažanský zemřel. No a potom mladý hrabě Lažanský (jehož doga Ajax tak milovala vanilkové rohlíčky, které pekla moje babička...) podle toho co mi vyprávěla máma prodal veškerý majetek - zámek v Chýších s pivovarem, polnosti, statky - a taky "palais Lazansky" - tedy ten obrovský palác proti Národnímu divadlu, kde je teď kavárna Slávie, včetně Parnasu, pivnice atd. atd. a (teď to přijde!) nechal si jen svého komorníka, nasedli do svého letadla a odletěli na cestu kolem světa. Od té doby o nich moje máma neslyšela (bylo jí tehdy asi 10 roků...)
Jak se někdo může divit, že jsem jaký jsem, když mým ideálem byl odmalička někdo, kdo prodá veškerý rodinný majetek a v soukromém letadle se pouze se svým komorníkem vydá na cestu kolem světa!!!
PS: je logické, že měl Lažanský kousek od "baráku" své letiště a moc mne mrzí, že se už mámy na podrobnosti nemůžu zeptat.... Třeba na to, v čem to tenkrát do té Jižní ameriky letěl... |
| |
|
| | | | | | | | | | | Letecká literatura II 4. 6. 2010 / 09:55 | |
| | | |
|
| | | Letecká literatura II 1. 6. 2010 / 19:29 | |
| | | |
|
|