To vis, ze bankrot nehrozi. ale z jineho duvodu, ktery nesouvisi s ekologii, ale se stavem zelezniho podnikani. V situaci, kdy prakticky az na drobne vyjimky je zeleznicni doprava "statni"... a jak vime, statni organizce nebankrotuji. A zeleznice (hlavne diky svym extremne silnym odborum), uz tuplem ne. Stat to vzdycky zalepi.
Ty uz jsi vlakem nejel hodne dlouho, kdyz pises o spinavych vlacich za astronomicke castky, co? )))) A nebo jsme jen "rozmazleni" hluboce podnakladovymi cenami jizdneho v ceske republice, a jizdne vlaku na zapad od nas nam prijde astronomicke? )
K vydelku - ale ano, zeleznicni spolecnosti vydelavaji. A neni jich malo! Ale tobe jsou vesmes skryty, protoze jsou to vesmes spoelcnosti, zabyvajici se nakladni dopravou (a nebo nakladni dcerinky "velkych" dopravcu) - doprava nakladu po zeleznici, je zalezitost ziskova. A pred krizi byly v plusu i ČD cargo. A hlavne - v soucasne dobe jiz liberalizovana a panuje zde skoro-trzni prostredi.
K tomu, aby byla ziskova zeleznicni doprava osob, mas dve moznosti:
1) zrusis veskerou zeleznicni dopravu, a zanechas ji jen na jejich nejvynosnejsich usecich. v cechach by ti zustaly asi ctyri trate
2) provozujes zeleznicni dopravu formou zavazku verejne obsluznosti, cili - kraj (pro regionalni spoje) a stat (dalkove rychliky) nakupuje (NEDOTUJE!) zeleznicni (a totez plati o autobusove - ta je na tom se ziskovosti uplne stejne) dopravu pro sve obyvatele. Jenze - ty to vidis jako dotaci. Bpohuzel, tady konkurence jeste tak trosku vinou statu nefunguje, takze je to obcas trosku cerna dira na penize, ale i tady uz se blyska na lepsi casy.
K tomu, ze letadlo je do dusledku ekologictejsi, nez nejaky to auto (treba pri prepoctu na pax), se neda nic rict.. Ono to ale jednou tem zabednencum dojde .. treba letos. |
|