Něco jako "horní noha" se zásadně nemá dávat, i když to mnozí letci (i instruktoři) z neznalosti dělají. Výjimkou samozřejmě jsou různé akrobatické evoluce, ale tam zase lze předpokládat, že letec ví, proč to dělá.
Já osobně, jelikož jsem taky začínal jako modelář, jsem to s modely dělal naprosto běžně, s větroni jsem o tom ani moc nepřemýšlel, a pak jednou, při základním výcviku mi instruktor říká - tak si to zkus! Támhle v tom domečku bydlí tvůj kamarád (babička, milá, lze dosadit kohokoliv), tak si to pořádně nakloň, trošku to utáhni, ať nemáš velkej poloměr, přikloň to, ať ti tam nepřekáží křídlo, čumák ti padá pod horizont, tak si to přidrž horní nohou, stačí trošku, no, a LUP vybírej!
Naštěstí už tehdy jsem v sobě měl pár buněk pro vejvraty, tak jsem instinktivně stáhnul, srovnal nohy, potlačil a protože už jsme byli skoro na zádech, přidal jsem plyn a dokončil jsem to jako řízený výkrut. Samozřejmě jsme měli výšku. Stát se to u země a nečekat to, je to konečná. Dávám to občas žákům a někdy mě děsí, kolik lidí zatuhne, čumí jak ta kráva a vůbec nechápe, co co co co to to to u u u u u udělalo?
Proto kdykoliv se v ostré zatáčce začne šňupák letadla sklánět k zemi, je JEDINÝM SPRÁVNÝM ŘEŠENÍM UBRÁNÍ NÁKLONU!
Samozřejmě tím jsem odbočil od tématu a rozhodně tím nechci říct, že tohle se tomu Kindlemannovi stalo |
|