| | | Auto Flaps 1. 4. 2010 / 00:25 | |
| | Zdravím,
tvůrce XPL modelu Suchoj Superjet udělal u letadla automatické klapky.
Funguje to tak, že se při určité rychlosti klapky sami vysunou, aby udržely letadlo ve vzduchu. Poněkud mám pochybnost o jejich automatickém zasunutí (dá se jednoduše dosáhnou problému "Flaps Overspeed" ).
Reálné letadlo je ovládané FBW. Teoreticky to tedy možné je. Mají automatické vysouvání klapek i jiná letadla? Nebo je to vlastnost toho Superjetu? Nebo je to celé výmysl autora?
Díky. |
| |
|
| | | Auto Flaps 1. 4. 2010 / 00:31 | |
| | Výmysl autora to nejspíš není (akorát provedení skřípe):
SCAC (Sukhoi Civil Aircraft Company) introduced some interesting auto-deployment/retraction functions for high-lift devices and spoilers to further improve safety.
|
| |
|
| | | | Auto Flaps 1. 4. 2010 / 00:57 | |
| | Nema to naky ultralight? Alespon zasouvani? |
| |
|
| | | Auto Flaps 1. 4. 2010 / 06:23 | |
| | No, minimalne automaticke zasouvani je implementovano na nekterych dopravacich, nazyva se to "flap relief". Co aspon vim, u 737 je to pri prekroceni max KIAS z klapek 30 na 25 a 25 na 20. |
| |
|
| | | | Auto Flaps 1. 4. 2010 / 18:08 | |
| | Opravuji, uz sem zblblej ze 767 - je to z klapek 40 na 30 a z 30 na 25.
A flap load limiter (-3/4/500) / flaps/slats electronics unit (-NG) will automatically retract the flaps from 40 to 30 (-3/4/500) / also 30 to 25 (-NG) if the limit speed is exceeded. The flaps will extend again when speed is reduced. This feature is on all aircraft even though the FLAP LOAD RELIEF light is only fitted to a few. |
| |
|
| | | Auto Flaps 1. 4. 2010 / 06:29 | |
| | L-159 to ma treba tak, ze kdyz letis rychle, tak nejdou vysunout klapky a kdyz klesne rychlost na primerenou, tak se vysunou na pozici, kterou sis tam cvaknul. A kdyz tusim ze kdyz ji zase prekrocis, tak se zasunou. Jinak kdyz si na padovce, tak si to samo prida plyn. A podvozek se taky neda vysunout kdyz si nad urcitou rychlosti. Jo a nakonec mam takovy dojem, ze kdyz sem chtel prekrocit maximalku, tak to oteviralo automaticky stit a stahlo motor. Zkousel sem to na simulatoru ve Vodochodech |
| |
|
| | | | Auto Flaps 1. 4. 2010 / 08:25 | |
| | gripen se celej taky ovládá sám. flaperony a tyhlencty srandy už vubec neovládá pilot a všechno si to éro dělá samo, aby pořád mělo nejlepší parametry. jediný co máš na starost ty, je podvozek. v podstatě všechny moderní éra si s tím už hrajou samotinký a pilota k tomu radši nepouštěj, aby to neposral |
| |
|
| | | | | Auto Flaps 1. 4. 2010 / 08:46 | |
| | Takze uz tam je tam misto pro psa, aby kontroloval, ze pilot na nic nesaha? ;o)) |
| |
|
| | | | | | Auto Flaps 1. 4. 2010 / 09:55 | |
| | má to i F-16 |
| |
|
| | | | | Auto Flaps 1. 4. 2010 / 11:34 | |
| | Instrukce č.3: "Nakrm Gubareva a ničeho se jinak nedotýkej!" |
| |
|
| | | Auto Flaps 1. 4. 2010 / 12:46 | |
| | Nevím jestli je to převzaté z reálu, ale když jsem lítal s IL-2 a tamním BF-109, tak při nižších rychlostech se vysunuly bloky (nebo jak se říká těm nesmyslům co se vysunují třeba u 737 s klapkama dopředu před křídlo) zcela samy a samy se taky při vyšších rychlostech zasunuly. Asi náporem vzduchu. Tak proč by ne klapky, že?
|
| |
|
| | | | Auto Flaps 1. 4. 2010 / 13:40 | |
| | Sloty? |
| |
|
| | | | | Auto Flaps 1. 4. 2010 / 14:35 | |
| | Áno, sloty! To mi připomnělo ten vtip s anglickým lordem po amputaci penisu, jak se ho lékař ptal "a nechtěl jste ho obříznout a ne odříznout?" a lord na to s klidem "Yes, to je to správné slovo."... |
| |
|
| | | | XPL Auto Flaps 1. 4. 2010 / 13:41 | |
| | Ano, je to v XPL PlaneMakeru, udajne v sekci Experts/SpecialEquipment.
Otazka je, jak to funguje, protoze si takto klidne letim, klapky zasunute (presneji - JA jsem je nevysouval), jeste trochu potlacim abych byl niz a najednou hlaska "Flaps overspeed" - koukal jsem na to jako puk. Klapky se na jedne strane urvaly, letadlo okamzite slo po kridle dolu, nizka rychlost, nizka vyska....
Bud je FBW blbe vyndal nebo je pak nezandal. Ja jsem si rikal jestli to nesouvisi s "trepetajicimi se" kridly toho modelu ale asi to souvisi spis s temi auto-flaps.
No, zase jsem chytrejsi, dekuji vsem zucastnenym za prispevky. |
| |
|
| | | | Auto Flaps 1. 4. 2010 / 19:00 | |
| | U B737 (a asi všude podobně) se tomu systému říká "autoslats", kdy se to vysouvá těsně před dosažením kritického úhlu náběhu, aby nedošlo k odtržení proudnic od křídla a v průběhu toho funguje i stickshaker (třepač beranů ).
Krásné video z testovacích letů, jak to funguje http://www.youtube.com/watch?v=a4V8W31YwTQ
Jinak už to tady asi bylo, ale tenhle človíček tu dává dost velmi zajímavého matroše http://www.youtube.com/user/737maint |
| |
|
| | | | | Auto Flaps 1. 4. 2010 / 23:53 | |
| | Hmm, to video je opravdu nadherne ... .
A jak je temi cervenymi faborky/papirky/cokoli ukazano, co se na kridle deje, nadhera!!! |
| |
|
|