| | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 11:40 | |
| | www.planes.cz
Pořádný kiks se povedl pilotům KLM na domácím letišti v Amsterdamu. S Boeingem 737-300 (PH-BDP) odstartovali místo z dráhy 36C z paralelní pojížděčky B. Vážný incident se stal 10.02. ve 20:36 místního času a postihl let KL1369 do Varšavy. Letadlo pokračovalo bez poškození do cílové destinace. KLM odmítlo událost blíže komentovat, případ už vyšetřuje holandský bezpečnostní úřad. |
| |
|
| | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 11:53 | |
| | Tak asi odsud pochází úsloví: "bludný holanďan".. |
| |
|
| | | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 13:13 | |
| | Teda ale to je fakt síla.. |
| |
|
| | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 14:25 | |
| | Ja mam tiez niekedy po tme rozlisit drahu od rolovacky |
| |
|
| | | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 14:33 | |
| | a co barva světýlek? Nerozlišíš modrou, zelenou a žlutou? |
| |
|
| | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 14:34 | |
| | ale jo, len som asi a tom podobne ako ti holandani... oni to nepoznali ? |
| |
|
| | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 14:38 | |
| | Oni to prostě posrali. Ale ty píšeš, že se ti to stává často |
| |
|
| | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 14:44 | |
| | Pozor, ja som pisal "niekedy"ne "casto" a to je dostatocny casovy rozdiel
|
| |
|
| | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 16:06 | |
| | křižovatka - auto - zelaná je nahoře - tak jedu - né ?????? |
| |
|
| | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 16:08 | |
| | Jak člověk často střídá to a to, tak se to pak plete Kamarád mi vykládal, jak se pokoušel zatáčet v autě nohama a potom v letadle volantem stane se Hlavně, že nikoho nepřejeli |
| |
|
| | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 16:49 | |
| | Mno když se mi po víkendu s FSkou v pondělí ráno objevilo v autě po nastartování TCS OFF což signalizovalo kontrolu trakce (nšco jako ASR) tak jsem si taky říkal co s tím TCASem je. |
| |
|
| | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 14:34 | |
| | Bud nejaky FSkovy amateri, pripadne byvaly vojaci
Ako ale naozaj, pomylit si zltu plnu ciaru s modrymi svetlami okolo s bielou ciarkovanou ciarou a bielimi postrannymi svetlami sa mi zda trocha divne.
Co sa zasa tyka tych vojakov, tak volakedy sa u nas na cviceniach typu Druzba, Stit, Vltava a neviem este akych vzlietalo mimo ine aj z rolovaciek...
ale zasa pri EHAMe je stastie ze nepristali na dialnici, na mapach je dokonca napisane ze si treba dat pozor aby si piloti nepomylili dialnicu s drahou... vidim ze tam mozu pripisat ze rovnako aj rolovacky si nepomylit s drahou... |
| |
|
| | | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 15:50 | |
| | trěba usoudily ze je pojizdecka v lepsim stavu a min to skace ...
pro pohodli cestujcich prece vsechno ne |
| |
|
| | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 15:53 | |
| | Ale směr vzletu byl přece naprosto O.K.Jen trochu užší dráha.Vy naděláte |
| |
|
| | | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 16:05 | |
| | To je jak přistává ten pilot a celou dobu se potí a žvatlá si pod nosem "ta dráha je tak krátká..." |
| |
|
| | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 16:07 | |
| | Za provedeni letu je zodpovědný velitel letadla Stalo se nekomu necostalo... |
| |
|
| | | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 16:27 | |
| | Furt říkám, že ten alkohol .... |
| |
|
| | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 16:36 | |
| | | |
|
| | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 23:32 | |
| | Vlastně jo, střízliví by se na tu pojížděčku sotva trefili... |
| |
|
| | | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 16:54 | |
| | třeba při zpáteční cestě zase přistane na té dálnici co je taky souběžně s rwy ne a ne najít tu rwy |
| |
|
| | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 22:27 | |
| | To už je silný kafe..
No doufám že je to naposled o se jim takováhle ptákovina stala.
Letěl sem s nima několikrát a dobrý... Obsluha, letadýlko, no prostě všechno...
Ale nerozlišit pojížděčku od rwy... Nechápu... |
| |
|
| | | | Incident na letišti v Amsterdamu 13. 2. 2010 / 22:43 | |
| | Až budeš starší, pochopíš... |
| |
|
| | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 15:17 | |
| | hmm... teď vážně - jdem špekulovat
Jak si pilot může splést TWY s RWY? Odlišné značení jak tvarem/stylem, tak barvou, vč. světel. Sám jsem se sice už v reálu přesvědčil, že někdy se červené a bílé světla PAPI dají rozlišit docela špatně (když jde o přechod a jsou daleko a je jasný den např.). |
| |
|
| | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 15:33 | |
| | verim, ze tobe nedela problem delat rychle zavery z tepla domova. |
| |
|
| | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 22:51 | |
| | Proč tam nepostavili kruháč a 3 patrovou křižovatku? |
| |
|
| | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 23:44 | |
| | No, nejspíš proto, ze takové stavby nestaví idioti, kteří sice hovno ví, ale mají pocit, ze spapali Šalamounovo hovno. |
| |
|
| | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 15:33 | |
| | Hele, je to sice kiks jak blázen, ale evidentně se to splést dá. Ono totiž, pokud je skutečně tma, tak jsou vidět jen ty světýlka. A protože jich je všude strašně moc, tak vidíte zmatečnou hromadu různobarevných světel na obrovské ploše. Mno a v momentě, kdy se v nich objeví dlouhý a jasně viditelný koridor, věřím tomu, že se to s dráhou určitě splést dá. |
| |
|
| | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 15:37 | |
| | tak tak. navic bych fspilotovi doporucil se podivat aspon na ground mapu ehamu, a to na inkriminovane misto - mega krizovatku S, B, Z, A a Wx a Ax.
ale nepoczhybuju o tom, ze fspilot by to tam projel poslepu. |
| |
|
| | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 16:10 | |
| | V reálu na velkých letadlech nelítají mamlasi, jako jsi ty... proto se tomu divím.. kdyby jsi tam seděl ty, tak je mi to jasné. |
| |
|
| | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 16:21 | |
| | Zvláštní je proč je z věže neupozornili ať laskavě dodržují rychlost pojíždění,že se jim začíná zvedat příďák |
| |
|
| | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 16:39 | |
| | Zvlastni .. takze ta kvanta (aerolinkovych) pilotu, co tedy nejsou podle tebe mamlasi, ale co si par let zpatky, i nekolikrat za den, spletlo v praze RWY 13 a TWY D, patri podle tveho hodnoceni do jake kategorie? |
| |
|
| | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 17:12 | |
| | Jak můžeš srovnávat vzlet z něčeho, co není ani jako dráha označeno a špatné vyjetí z dráhy? To jsou dvě naprosto odlišné věci, byť následek může být stejný... |
| |
|
| | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 17:18 | |
| | jakto ze to neni to same? spletli si drahu? spletli si cestu? spletli. a je (v tomto kontextu) celkem jedno, jestli to bylo pri vzletu, nebo pri pristani. a kdyz to jde splest v praze, tak proc by to neslo v amstredamu, kde je navic ta krizovatka o dost slizitejsi? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 21:52 | |
| | Já ti nevím, ale mě to příjde jako docela velký rozdíl, splést si odbočku a zajet např. 50m vedle, s tím, že dostanu zje*a od ATC, že jsem to minul a nebo prohučet ve 120kt (zhruba) po pojezdovce na vzdálenosti tak 1,5km (a to neberu v potaz, že jestli startovali od oné velké křižovatky, tak to bylo v protisměru, jak se po ní jezdí) a nakonec vzlétnu...
To je jako srovnávat, když mi éro na LKMT vyjede z APN C a otočí se na špatnou stranu s tím, že mi odstartuje z opačné dráhy... to je taky to samé? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 22:14 | |
| | Několik dotazů, FS"pilote":
-podíval ses, kdy se to stalo?
-podíval ses, jaké tam bylo v ten moment počasí? Umíš si to dát do souvislostí?
-kolikrát jsi byl v AMS?
-kde jsi přišel na tu vzdálenost 1,5km, resp co tím myslíš? Boční vzdálenost mezi 36C a TWY B?
-kolik jsi nalétal na B737? (ovšem nemyslím Wilco 737)
-kolik jsi vlastně nasbíral zkušeností?
Odpověz mi prosím poctivě a pak zhodnoť, zdali se cítíš natolik kvalifikovaný, abys vynášel takové soudy?!?!
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 22:48 | |
| | Já se nad tím jenom zamýšlím, nic víc žádný soud ze mě nevypad...
- podíval jsem se, kdy se to stalo - večer, za tmy - barevnost světel bych teda očekával celkem dobře viditelnou
- počasí nevím, jaké bylo, ale vzhledem k tomu, co se motalo v tu dobu na západě evropy to zřejmě žádná sláva nebyla, přesně to samozřejmě neznám a do souvislosti si to samozřejmě dát dokážu (nebyl by to první incident/nehoda, který by se stal díky přehlédnutí nějaké signalizace)
- v reálu jsem tam bohužel nebyl, ve virtuálu několikrát
- myslím tím to, že B733 nevzlétne z místa a nepředpokládám, že tu linku letěli s prázdným érem, takže ten vzlet si nějakou vzdálenost žádal.
- na tohle snad ani nemusím odpovídat, ale spíš mě napadá otázka - jakou tohle má souvislost se spletením si dráhy s pojezdovkou? Tím, že jsou piloti busy? Tím, že PF prakticky po celou dobu rozjezdu čumí ven na tu zelenou řadu?
- v porovnání s Tebou se zkušenostma nemůžu rovnat, ale nějaké drobné střípky už mám
To je takový hřích se zamyslet nad tím, proč se to stalo? Zajímá mě jen, kdy a jakto, že si může pilot splést zelenou řadu s bílou. Když bylo špatné počasí, tak tahle dráha má nějaké osvětlení touch down zóny, které (předpokládám) bude za špatné viditelnosti zapnuté a pokud nestartují z půlky dráhy, tak by to měli vidět. Za dobré dohlednosti by zase měli vidět to, že vedle nich svítí podezřele jasná řada bílých světel, resp. po krajích nevidět jasné bílé osvětlení by mě v éru taky mátlo... nevím to, proto jsem tu začal debatovat. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 23:44 | |
| | Ty ses nezamýšlel, ale od stolu to soudil. Co se stát může, a co ne. Nezlob se na mě, ale kdybys kromě svých tradičních odsudků diskutoval, či projevil trochu víc nadhledu a znalostí, tak je vše v pořádku a můžem diskutovat na odborné téma. Ale ty tu od zeleného stolu šmahem vynášíš radikální postoje, přitom si ani nedáš do souvislostí možné varianty, co a jak se stalo (neb když sněží, asi odmrazoval, a kde asi, tj. jel z druhé strany dráhy, podívej se jak to tam vypadá, uvědomil si jak po dlouhém pojíždění na 737 Classic dojde k shiftu pozice, což opět zhoršuje možnost odhalení této chyby pomocí přístrojů apod.).
Ale dost mentorování, doporučím ti nějakou četbu:
Destination Disaster (Andrew Brookkes)
Air Crashes (Richard L.Collins)
Air Disaster (4 díly, Macartur Job)
Pořádně si ty rozbory přečti, zamysli nejenom nad bezprostřední příčinou (poplést si bílou světelnou řadu se zelenou či barvu centerlajny), ale i nad dalšími okolnostmi a tlaky, kterým je posádka denně vystavována (v tom ti pomůžou právě ty zkušenosti, které ti bohužel na vynášení soudů chybí).
Po nalétání 5500hodin ti můžu říct, že jsou chyby neodpustitelné (základní neznalosti a ignorace) a chyby pochopitelné. Kdybych tu měl uvést, kolik jsem udělal za svůj život bot, které jen díky štěstí či včasnému rozpoznání (mnou, copilotem, ATC, mechanikem apod.) neskončily malérem, tak bych psal asi dva dny. A tohle ti přizná každý zkušenější letec (a nejen ten), je-li sebereflexe schopen. Mám jít tedy vrátit na ÚCL průkaz? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 15. 2. 2010 / 00:15 | |
| | Heleď (nápad a vážně míněná otázka), co dát takhle někdy v budoucnu hlavy dohromady a nejen ty dva dny sepisování bot tomu věnovat?
Je na něco takového atmosféra v současném působišti? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 15. 2. 2010 / 09:01 | |
| | ...jaka je promlceci lhuta techto "veselych historek"? Protoze jich mam taky par, jen by se za to dalo zavrit hafo lidi, tak aby nebyl pruser... I kdyz v konecnem dusledku vsechny dopadly dobre a jsou velmi poucne A obcas clovek zpetne s odstupem let nechape, jak takovou hovadinu mohl udelat a pak se jeste hadat, ze postupoval spravne |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 15. 2. 2010 / 09:31 | |
| | já myslím, že tak třicet let. To už začni pomalu něco chystat, za deset patnáct let můžeš začít publikovat |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 15. 2. 2010 / 19:51 | |
| | A nestačilo by změnit jména a data ? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 15. 2. 2010 / 09:22 | |
| | Jo, tohle se dá říct u piva nebo napsat za třicet let. Ale jednou to udělám, to už jsem se rozhodnul. Bude se to jmenovat "Skandály A.J.Scandalla"
Jednu asi čtyři-pět let starou zkušenost od svého minulého provozovatele jako návdavkem předhodím: Německo, menší letiště, klasický frmol při odbavení, slot, honem honem ať se to stihne, čtvrtý vzlet v jednom dni po ranním stávání, šestý ve šňůře za sebou, spouštění schváleno, taxi, line-up, vzlet povolen, přejděte na DEP. Přeladím na frekvenci, a ATC - confirm position and altitude passing. Mimoděk pohlédnu na odpovídač, na něm 0000. Kouknu do přípravy do kolonky ATC Clearance. Kouknu druhou pilotku. V kabině visí vteřinu otazník a pak udělá PLOMP a změní se na vykřičník.
Odpálili jsme to bez letového povolení...
Byla to kombinovaná chyba naše a ATC (vzlet jsme povolený dostali, bylo to letiště, kde se clearance dostává při pojiždění), výsledek únavy, stereotypu, spěchu a dalších tlaků tak typických pro dopravní letectví dnešní doby.
Možná už slyším otázku "Jak se tohle mohlo profesionálům stát". No, stalo ajn cvaj...
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 15. 2. 2010 / 10:51 | |
| | PLOMP Líbí se mí tvůj styl. To vydej, to se bude dobře číst |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 15. 2. 2010 / 11:53 | |
| | Já už si poznámky dělám, protože jak jde čas, kouří se mi to z hlavy a pak se mi stane, že se sejdem s kámošema u piva a někdo řekne "pamatuješ dědku, jak jsme tenkrát ...?" a já už na to dočista zapoměl. A pak se mi začne odvíjet film. Ne, něco se fakt ještě nedá reprodukovat, to by mě letecko-mravnostní policie roznesla na kopytech
Jen jednu věc otevřeně přiznám - NIKDY jsem nešel lítat vožralej nebo se zbytkáčem. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 15. 2. 2010 / 12:05 | |
| | No, já si myslím, že se to vždycky dá napsat poučně, čtivě - a přitom dost anonymně, aby z toho už nebyl průser pro jednotlivce (až na výjimky, samozřejmě). A myslím, že je nás tu víc, kteří bychjom za takové čtení bylo docela vděční. Je to jako povinný rozbor LMU na začátku sezóny...
Takže - rozhoupej se (a třeba Míra Dušínůj s tebou) a vyrobte něco, jó, to by bylo dobrý! |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 15. 2. 2010 / 19:34 | |
| | Uz sa tesim na ten komiks, hlavne na tie otazniky a vykricniky nad hlavami
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 15. 2. 2010 / 20:23 | |
| | Zelený ScandallRaoul |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 15. 2. 2010 / 22:20 | |
| | Nene, spíš Kdo chce zabít Jessii v letecké podobě. Koukat na Olgu Schoberovou v letních šatičkách a v nejlepších letech je určitě hezčí, než na karikovaného Paroubka |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 15. 2. 2010 / 22:44 | |
| | jó, jó.... svatá pravda!
Teď zrovna se tenhle poklad mého mládí objevil na stáíncích za pouhých CZK 49,-, doporučuji velmi! |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 15. 2. 2010 / 01:49 | |
| | Na rozdíl od FSpilota si myslím, že se tohle za určité situace stát může, zejména, pokud je směr pojížděčky shodný se směrem RWY ("line up"... ) - kurs souhlasil, tak je prostě je barvičky netrkly.
Problém vidím v tom, že něco podobného sem napsal Tragéd - no a to pak FSpilot, bohužel, ztrácí zdravý rozum a chladnou hlavu.... Škoda. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 15. 2. 2010 / 08:43 | |
| | Achjo, nic jsem nesoudil. To, jak jsem se na začátku ptal "Jak si pilot může splést TWY s RWY?..." bylo myšleno zcela jinak, než jste si vyložili. Bohužel nejsem řečník a na tragédovy debilní narážky opravdu nereaguju v plné vážnosti.
Díky za četbu, mrknu na to. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 15. 2. 2010 / 09:09 | |
| | No a nemoh ses nad tim jen sam uplne normalne zamyslet? Vzdyt prece taky litas, takze nejses clovek z Novinek.cz.
To je jako kdyz se me pred nedavnem kamaradka (pilotka) ptala, zda jsou letadla SmartWings bezpecny. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 15. 2. 2010 / 09:33 | |
| | No teď, když na nich nelítám, tak jo |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 15. 2. 2010 / 19:00 | |
| | Právě protože nemám zkušenosti, tak mě zajímá stanovisko a postřehy pilotů, kteří mají výrazně víc zkušeností, jako je např. Scandal, Míra nebo ty |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 23:50 | |
| | Vidím rozdíl v závažnosti a v možných následcích, ale nevidím žádný rozdíl v principu počáteční chyby. Samozřejmě si mohli všimnout v průběhu startu, že nejsou na dráze, ale to je až další chyba... |
| |
|
| | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 15:24 | |
| | Cywe, tak to fakt prkotina neni, na ty pojezdovce mohlo neco stat nebo jet. |
| |
|
| | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 15:28 | |
| | Ja si vubec nedovedu predstavit co by se stalo, kdyby tam jela treba maminka s kocarkem. Nebo zrovna prechazela skolka... |
| |
|
| | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 16:09 | |
| | Na pojezdovce ne-e. To už by bylo na letišti jako v cirkuse Horší by bylo, kdyby ta pojezdovka kopírovala dráhu jen do poloviny,jak tomu občas bývá.........to by bylo peklo. |
| |
|
| | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 16:12 | |
| | No co asi? Maminku s kočárkem nebo školu by přejelo letadlo... nahlásili by childstrike a vrátili by se... |
| |
|
| | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 14. 2. 2010 / 23:52 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 15. 2. 2010 / 12:21 | |
| | Ako tu drahu zmalovali . Inak aky pilot sa na to dal, aby pristal, tak blizko aut |
| |
|
| | | | | | | | | | Incident na letišti v Amsterdamu 15. 2. 2010 / 12:37 | |
| | | |
|
|