Tak záleží na tom, jestli je ten potenciometr zapojený na dva dráty nebo na tři.
Původní gameprort byl zapojený na dva a v podstatě se jím řídil proud do kondenzátoru a potažmo frekvence oscilátoru. Oscilace se pak počítaly a z toho vyšlo číslo.
Úplně stejně to má zapojené i F-23 od Geniusu.
Druhý případ, dnes častější, je, že se na potenciometr zapojí tři dráty, na jeden konec zem, na druhý napájecí napětí a jezdec určoval napětí. Napětí se pak nějkým převodníkem převede na číslo.
V prvním případě se musí dodržet hodnota potenciometru, nějaké odchylky +- 20% se asi dají tolerovat, ale jinak ne.
Pro druhý případ je v podstatě úplně jedno jestli snímám napětí z potenciometru který má 1kOhm nebo 100kOhm. Ve všech mě známých případech je proudový odběr z jezdce minimální (uA).
Musí se však přihlédnout k tomu, že potenciometrem neustále prudí proud. Pokud budu mít v joysticku řekněme 5 potenciometrů, které budou mít po 50 Ohm (což je trochu blbost, ale pro příklad), dostanu jenom na potenciometrech 0,5A, což je max. proud, co je ochotna dodávat zdířka USB.
Na druhou stranu, pokud budete mít potenciometr 100 MOhm, je pravděpodobné, že indukce a odběry na převodníku budou takto sejmuté napětí ovlivňovat.
Závěrem:
je-li potenciometr na dvou drátech, musí být stejný,
je-li na třech drátech, je to vcelku jedno, odpory se volí asi optimálně 10-100 kOhm.
|
|