FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 29. 11. 2024, svátek má Zina Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Vrtulník visící ve větší výšce. Jeden příspěvek | Celý strom
Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 14:15
MzM   
Jak to dělá? Co čtu (a zkouším v x-plane), tak ve větší výšce, kde nefunguje ground effect, se vytvoří pytel vzduchu, který letí dolů a vrtulník se neudrží ve vzduchu.
Jak to dělají vrtulníky, co montují antény na budovy a pod.?

Je tam jenom nějaký limit rychlosti a při dostatečném "foukání" rotoru se vrtulník udrží?

Jak to je?
 

Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 14:27
Luděk Ch.
Vis vrtulníku přece není závislý na ground efektu a ten se stejně uplatňuje jen pár metrů nad zemí. Vrtulník má rotující křídlo, které pohybem ve vzduchu díky svému profilu vytváří vztlak, stejně, jako letadlo, které se ale pohybuje celé.
 

Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 14:35
Lowmick   
jen si jeste dovolim jedno takove male doplneni
http://www.helis.com/news/1999/lamay30.htm
 

Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 17:03
kuma   
Velmi zajímavá info!
Věděl jsem, že Lama je Alouette 2 se silnějším motorem, která se vyrábí v Indii, ale další podrobnosti (že ty verky jsou všechny z Alouette III) jsem nevěděl.
Dík!
 

Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 17:08
Lowmick   
No spis jsem myslel ten udaj o vysce
 

Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 17:10
kuma   
No jistě, to taky se mi líbí, ale navíc tam byly ty trojkové tentočky - a to mi udělalo dvojitou radost
 

Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 14:38
Jakov
Takže pro začátek budeme dělat žes nikdy nevyslovil to s tim pytlem vzduchu.
U každýho vrtulníku jsou dány maximální dostupy - statický a dynamický
statický se pak rozděluje - s vlivem země a bez vlivu země.
Každý vrtulník je schopen zaviset bez přízemního efektu, pak už to odvisí jenom na výkonu. Takže pokud ti to nevisí ani na plnej plyn a kolektiv u brady, zejvně to je moc vysoko, nebo blbě udělanej model...
 

Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 14:41
FSPilot   
Záleží, co je to za vrtulník (tím myslím jeho výkony) a v jaké nadmořské výšce chceš viset a taky závisí na teplotě (tzn. závisí to na hustotě vzduchu kolem).

Např. Mi-2 nebyl nějak silný vrtulník a určitě si všichni vzpomínají na tu nehodu na youtube, kdy se žlutá Mi-2 nechtěla zvednout právě z důvodu toho horka.

A každý vrtulník je pak schopen viset po určitou dobu v nějaké maximální výšce. V horách, ve velkých nadmořských výškách, se pak přistává třeba jako s vírníkem - tzn. přiblížení dopřednou rychlostí a odbrždění tak, že se vrtulník akorát zastaví, jak plácne podvozkem o kopec nebo i s dojezdem, je-li to možné.

Zkontroluj si, jestli ten vrtulník nemáš třeba nějak přetížený.

Pak ještě dávej pozor (nevím jestli i tohle je X-plane schopno simulovat), aby ses při pokusu o vis nedostal do vlastního úplavu od rotoru, kdy ti to klesne moc a pak už rotor nedokáže vyvinout potřebný vztlak.
 

Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 14:45
Jakov
Vysvětlils to krásně, zmotals asi 15 věcí dohromady a nevědět o tom nic, mám v tom akorát bordel.
 

Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 14:49
FSPilot   
Děkuji za pochvalu, ale ať počítám, jak počítám, tak 15 věcí se mi ne a nedaří
 

Vrtulník visící ve větší výšce aneb "jak na vrtulníky" na youtube   29. 12. 2009 / 15:05
Jakov
Jenom jsem ctěl naznačit, že ačkoliv máš v podstatě pravdu, je ta tvoje "rada" téměř nevyužitelná, akorát se vytahuješ co všechno víš...
Jinak vrtulník nesedá jako vírník, ale jako vrtulník.
A jen pro připomenutí pro všechny koho vrtulníky zajímají - už jsem sem před časem dával odkaz na výuková videa na youtube:
http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=336746&lan=0
 

Vrtulník visící ve větší výšce aneb "jak na vrtulníky" na youtube   29. 12. 2009 / 15:53
FSPilot   
To není žádné vytahování... jen holt nejsem tak dokonalý řečník, jako ty.

Snažil jsem se naznačit možné příčiny z různých stran a... v posledních dvou řádcích jsem se i trefil...
 

Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 15:34
MzM   
Aha, tak jinak, Přikryl je trubka, jednalo se o trochu jiný efekt, a pomotalo se mi to dohromady.
Jde o to, že když letíte s vrtulníkem DOLŮ, s nulovou dopřednou rychlostí a s jakousi kritickou rychlostí vertikální + dodáváte energii do rotoru, tak se může stát, že se ten vzduch jaksi pomíchá a letíte furt rychleji a rychleji až k zemi. (Settling with power).

Takže se přítomným omlouvám za mystifikaci....
 

Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 15:36
Jakov
Sestupuješ do vlastním rotorem rozvířenýho vzduchu, půlky listů jsou v podstatě ve stallu, nelze se z toho dostat kolektivem, jedinej způsob je zvýšit dopřednou rychlost (netřeba jen dopřednou, klidně i bočit nebo couvat, když to nejde jinak.
 

Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 20:12
Masak
Efektu ktery popisujes se taky rika (mozna trochu vystizneji) Vortex ring state anebo cesky virovy prstenec. Aby ses do nej dostal, musis naplnit vsechny nasledujici podminky:

1.Rychlost pod prechodovym rezimem (obecne pod 30kt)
2.Klesani vetsi nez 300 fpm (realne vetsinou o neco vetsi)
3.Pouziti vykonu (obecne vic ne 20%)

Kdyz vrtulnik v tomhle rezimu klesa, rozsiruji se viry na konci listu dale smerem ke koreni listu. To snizuje uhel nabehu na teto casti listu a tim i vztlak (tahle cast neni ve stallu). U korenu listu je naopak uhel nabehu nadkriticky a tim padem je tato mala cast ve stallu. Takze na vztlaku se podili mnohem mensi cast listu nez normalne.Pokud pilot prida kolektiv (ve snaze zpomalit klesani), zvysi se downwash a s nim se zvetsi i viry zasazena cast listu. List tak produduje vztlaku jeste min.

Symptomy tohoto rezimu z pohledu pilota jsou:Vibrace,oscilace kolem vsech os, omezena ucinnost cyklickeho rizeni a neschopnost zastavit klesani pridanim kolektivu.

Nejrychleji se z viroveho prstence dostanes rozbehnutim vrtulniku nad prechodovy rezim a snizenim kolektivu (jen tolik, kolik dovoli vyska). Ale vetsinou k tomu stejen dochazi pobliz zeme, takze se to stejne nestihne a vrtulnik si placne briskem na zem

 

Vrtulník visící ve větší výšce.   29. 12. 2009 / 17:52
Cirrus/Pindra
Uplně mi to připomnělo, jak jsem ve Švýcarsku vídával malý lehký (a červený ) vrtulníčky pomáhající při montážích novejch lanovek a vozící zásoby k odlehlejm vysokohorskejm chatám ... musí to bejt fakt pěkná práce toto.
 

Vrtulník visící ve větší výšce.   4. 1. 2010 / 16:15
fred
Nedělal bych to ani zadarmo!
http://www.youtube.com/watch?v=T0yz8bc7lT8&feature=related

Ještě bych jim za to platil
 

Czech Virtual Air Rescue Service
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ