FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 30. 11. 2024, svátek má Ondřej Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert Jeden příspěvek | Celý strom
Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   8. 11. 2009 / 14:19
Štěpán Obrovský
http://www.youtube.com/watch?v=8Nm8pNgqBAk
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   8. 11. 2009 / 14:26
Peetrs (Robert)   
Tak to je hustyyyy, nechapu ze nemeli rezervu....
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   8. 11. 2009 / 14:37
FSPilot   
Jako, že by za letu vyměnili křídlo, jo?

Pitomci, jinak se to nazvat nedá
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   8. 11. 2009 / 16:01
Peetrs (Robert)   
Myslím výškovou rezervu...
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   8. 11. 2009 / 16:09
Flogger   
no tady jde o to, že tam v tom hnusu neměli co dělat
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   8. 11. 2009 / 16:25
FSPilot   
Nechápu, jak se tím může někdo chlubit na webu... toho pilota bych nejen připravil o papíry, ale taky bych ho asi nechal chvíli sedět... u nás se tomu říká "obecné ohrožení", neníliž tak?
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   9. 11. 2009 / 21:39
A.J.Scandall   
...a ještě bys ho mohl poslat na šibenici, viď?

Udělal chybu, kterou už nikdy neudělá, a je jenom dobře, když tohle uvidí co nejvíc lidí, hlavně těch, co si naivně myslí, že je nějaká hi-tech avionika a EFISy ochrání před vlastní blbostí a že se nemusí bát nějaké chmurky.

Nebo si myslíš, že jen špatný a nezodpovědný pilot se při VFR letu dostane do IMC podmínek?
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   9. 11. 2009 / 22:04
FSPilot   
Tak za VFR bez IR licence a certifikovaného, nebo min. vybaveného éra bych se takovým podmínkám min. vyhýbal. A pokud bych šel do takových podmínek, tak rozhodně ne někde u země nebo nedejbože mezi kopci. O takových borcích jsem slyšel už dost příběhů (s oním známým "však to výjde"), jak odvážně a neohroženě letěli, jen bohužel drtivá většina z nich o tom už vyprávět nemůže.
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   9. 11. 2009 / 22:14
Cirrus/Pindra
"To vyjde, to vyjde, to vyjdééé..... buchhhhh.... hm, tak to nevyšlo."
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   9. 11. 2009 / 22:56
Sláva
"To se tam nevejde... ale vejde... au... no vidis"
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   9. 11. 2009 / 22:57
A.J.Scandall   
No,když si přečtu tu tvoji první větu... zrovna ta Bonanze přesně takhle vybavená byla a dost pravděpodobně i ten letec měl IR. V tom je jádro pudla, daleko menší pravděpodobnost je, že se do takových sraček dostane tadyhle Jindra se stoprdkou vybavenou kuličkou-ručičkou, než někdo s EFISovým "brusem". A vo tom to je.

Neni nic tak strašného na tom, že se do IMC podmínek nečekaně letec dostane, někdy je prostě vývoj počasí a celkové situace rychlejší než tvoje možnosti a schopnosti. Stane se ti to raz-dva (pokud nejsi "sluneční letec", létající jen za celoevropského CAVOKu).

Osobně považuju to video za velice poučné a mělo by se naopak víc šířit. Pro výstrahu. Letce už rozhodně nemá smysl trestat, jak píšeš,spíš je potřeba ocenit odvahu se s tímhle podělit. Mě z toho přeběhl mráz po zádech.

Ostatně na tohle téma je zajímavé si přečíst knihu Oldřicha Doubka "Ikarové bez legend a bájí". Jeho popis, jak se u Sázavy s Avií BH-21 dostali v roji do nízkých mraků, je naprosto strhující (jinak tahle téměř zapomenutá kniha mě zaujala jako máloco. Nestřílí se tam, nebojuje, nelétá s s proudovými hliníkovými rourami, ale je naprosto jedinečná)
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   9. 11. 2009 / 23:14
Cirrus/Pindra
Tak tohle si teda beru dost osobně! Když je byť jen možnost takovejch podmínek, tak se jim ve značné vzdálenosti vyhnu nebo vůbec neletím... viz. můj plánovaný let do Olomouce o víkendu.

A nesouhlasím s tím, že by letec již neměl být potrestán. Žádné nečekané dostání se do sraček neexistuje, jen nezodpovědnost a nepřipravenost. Porušil určitě několik předpisů naráz,ale především! ohrozil život všech na palubě a to je podle mě naprosto neomluvitelné.
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   10. 11. 2009 / 01:55
A.J.Scandall   
Podstanou roli jsi v té narážce nehrál ty, ale tadyhle Jindra, kterej letí se stopětkou s kuličkou ručičkou, a tak se všem těmhle sračkám vyhne, protože ví, že se v tom nevybaveném a slabém éru nanejvýš zabije. To snad nebylo tak těžké domyslet.

Ale že nečekané dostání se do sraček neexistuje, o tom prosímtě nevyprávěj mě. Jde jenom o to, jak se k tomu člověk postaví, když to přijde, co mu k tomu kdo řekl a co kde pochytil. Třeba spousta lidí si pod vlivem pokroku technologií a EFISy vybavených VFR letadel myslí, že se jim nic nestane a že letí bezpečně, když to té mapy na obrazovce čumí. Těm doufám tohle video otevře oči.

Letos na podzim, pokud se nepletu, na tenhle druh CFITu dojely dva letouny zapsané v rejstříku ČR. Ten letec z Bonanzy, pokud je normální, se z toho poučil natolik, že to už nikdy ani náznakem neudělá. Pokud normální není, nepomůže mu ani pět let v chládku.
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   9. 11. 2009 / 23:16
FSPilot   
No upřímně, nechápu VFR letěný v IMC úmyslně. Neúmyslně se dostat do mraků a nevědět, co je kolem (byť GPSka ukazuje kolem moře), tak upaluju nahoru do alespoň bezpečné výšky a snažím se pomocí znalostí IFRu a ATC dostat zas bezpečně na zem.

Jinak k tomu vyjádření, že ho netřeba trestat... já to vidím trošku jinak.

Když to zas srovnám automobilovým průmyslem, tak vidět video, kde někdo hazardně jede po cestě a nakonec to rozfláká, tak nevím, zda by se na to někdo díval "poučně". A slova "to je vůl, však on se z toho poučí a příště už to neudělá" by asi těžko platily, obzvlášť na českých cestách. Nikdo tam sice nepřišel k újmě, ale je to "pohmožděné" křídlo nebude stačit jen vyklepat.

Podle mě je to na hodně tenké hranici s tím, co si člověk ještě může dovolit a tím, že měl štěstí ho nezbavuje odpovědnosti za to, co se stalo a že to bylo krajně nezodpovědné a tohle by si pilot dovolit fakt neměl.

Málokdo se na to bude dívat jako ty a proto na to mám takový trošku jiný úhel pohledu
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   9. 11. 2009 / 23:27
Tragédie v JRD
, kde někdo hazardně jede po cestě a nakonec to rozfláká, tak nevím, zda by se na to někdo díval "poučně

No .. ale jo. Ostatne je na tom zalozena ta podivna kampan, jejiz bilbordy strasi kolem silnic. ja osobne si o te kampani sice myslim sve (nic lichotiveho), ale ...
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   9. 11. 2009 / 23:50
Marky Parky   
Neznám pozadí tohodle konrkétního letu, ale první věc co mě napadla je, že člověk letí VFR v IMC úmyslně právě protože se bojí toho trestu po kterém tak strašně voláš. Takže pod tlakem toho, že přijde o licenci, atd... radši riskuje život, než aby udělal něco rozumného.

Z tohodle důvodu je Scandalův pohled správný.
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   10. 11. 2009 / 06:25
FSPilot   
Přiznejme si ale, že pokud by se z takových malérů dělalo "jen" přeškolení nebo přezkoušení, tak takových chytráků přibude a budou se hlásit o pomoc při každém druhém letu a to už by bylo trošku na palici... takže asi nejspíš nejlepší střední cesta Nějaké bububu by být asi mělo, ale asi zas ne takové, že se člověk bude bát a přibije to na zem, ale zas takové, aby si tohle lidi nedovolili.
no já bych na tohle asi nehleděl a spíš než řešit, co po mě pak bude chtít úřad si budu hledět toho, abych se (jakkoliv a hlavně bezpečně) dostal ve zdraví a s celým letadlem na letiště a zem.
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   10. 11. 2009 / 01:42
A.J.Scandall   
Nepřekrucuj co jsem napsal, neobhajuju úmyslné létání do sraček při letu VFR (a vlastně i IFR). Jen se ti snažím vysvětlit, že nelze zastávat v případě zhoršeného počasí jednoznačně odsuzující názor. Počasí špatně vyhodnotíš, ani nevíš jak.


Pilota té Bonanzy rozhodně neobhajuju, naopak jsem vždycky tvrdil, že spoléhání se v takových případech na GPS a všechny ty televize v letadle, ať už sebedokonalejší, je cesta do pekel. Správný postup je buď se při setkání se špatným počasím otočit o 180° a vyletět, případně nastoupat do bezpečné výšky a říct si ATC o pomoc. Ale nějaké trestání nemá smysl. Před časem jsme se o tom s Markym bavili, i o nějakém způsobu nácviku. Pokud tam bude rozumný dispečer, pomůže, zachrání někomu kůži, v lepším případě mu za to pilot poděkuje a tím to končí. Pokud tam bude sedět někdo s trestacím přístupem, který hned napíše hlášení a vyvolá následnou perzekuci letce, bude to mít za následek jen to, že další se v takových podmínkách přibijou k zemi a budou se snažit se z toho nějak dostat sami. A skončí to špatně.

Do sraček se dostaneš, ani nevíš jak. Teda ty podle svého vyjádření asi ne, ale já se už za těch jedenáctset hodin na písťákách do "marginálního VFR" párkrát dostal. Stejně tak jsem udělal spoustu hloupostí a chyb, ať už úmyslně, neúmyslně či nevědomky. Udělal jsem nekázeň, chybu v technice pilotáže, chybu v plánování a přípravě letu. Kromě štěstí v jeho primární podobě jsem měl štěstí i na to, že to se mnou probírali či mě vyšetřovali lidé už s nějakou leteckou a životní zkušeností, kteří praktikovali to, čemu se v dnešní době v podmínkách profesionálního létání říká "no-blame culture". Udělals chybu? Přiznal jsi jí? Tak to probereme, řekneme dalším, a ty dostaneš dejme tomu dvojí či nějaké školení, nikoliv však trest. Jinými slovy, dívali se na to jako ten "málokdo", jak jsi napsal

A ty mě klidně považuj za nezodpovědného či špatného pilota, je to tvoje právo.
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   11. 11. 2009 / 11:39
Rychlokvaška
Díky AJS, nezbývá než naprosto souhlasit...

Sám jsem těch chyb udělal taky spoustu a za tu krátkou dobu jsem se naučil jednu věc - udělám něco špatně, vyplním a pošlu ASR (Air Safety Report). V češtině velmi nepěkně - bonznu se. Díky tomu se stane několik věcí:
1.) Zainteresovaní vědí že si uvědomujeme svoji chybu nebo opomenutí, že jsme si mezi sebou udělali potřebný debriefing a že si na to příště dáme sakra pozor.
2.) Naše hlášení se dostane do pravidelného týdenního Occurence Reportu, díky čemuž si tak naše zakopnutí můžou podrobně prostudovat všichni ostatní piloti aerolinky (pokud jde o vážnější problém zaslaný až na CAA, tak pak úplně všichni)
3.) Jakmile data ze zapisovače z našeho letu dostane k analýze Flight Data Monitoring, tak nebudou koukat jak z jara na hromadu červených hodnot, ale už budou přesně vědět na co koukat a jak to vyhodnotit.

Tohle, narozdíl od perzekucí jakéhokoliv druhu, zvyšuje dramatickou měrou bezpečnost létání a letecké dopravy obecně (ASR zahrnují i problémy se security, handlingem, engineering, at.). A nezbývá si než postesknout - kéž by podobný systém existoval i pro soukromé piloty, když už ne v rámci AeČR, tak aspoň lokálně v aeroklubech....
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   11. 11. 2009 / 13:20
honza marek   
Nějak si ten systém "bonzování", jak si psal, nedokážu vrámci malých organizací (typu AK, apod.) ať už u GLD, TMG nebo PPL představit...
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   11. 11. 2009 / 13:35
Premek
Ja si ho spis nedokazu predstavit v ceskych podminkach (pozor, nehledim na Zapad s bezbrehym obdivem) vzhledem k tomu, ze veta "jak bych to jen osvindloval" je vic ceska nez Svejk.

Na druhou stranu - osobni zkusenost - delam pro UK firmu a v pripade, ze neco podelam (nekdy mam pocit, ze zbytecne casto) tak to je vetsinou tak, ze nikdo nebuzeruje, spis se kazdy pta, jak pomoct, aby se to priste neopakovalo - takze to vytvari opacny extrem, ze bych si nejradsi rano stoupnul pred zrcadlo a vynadal si do debilu, protoze sefove to neudelaji - mam pocit, ze to je zamer ;o))) Naopak u ceskych firem tuhle ranni praci u zrcadla vetsinou udelaji za Vas a daleko dukladneji ;o))

I kdyz faktem je, ze jsem na asi nadprumerne loajalni (za necelych dvacet let dve firmy - to je asi chaby statisticky vzorek), takze nemuzu posoudit, jestli je to u jinych zahranicnich/ceskych firem stejne.
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   11. 11. 2009 / 14:01
honza marek   
Jo, to je přesnější. V Čechách by tohleto asi nefungovalo

Už vidim jak nekdo přistane a poběží se vybrečet k AFISákovi nebo VLP, že udělal průlet v 5metrech nad vlastním barákem

I když záleží co se bere za chybu a co za prohřešek....
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   11. 11. 2009 / 15:58
Balooo   
Pokud v GA neexistuje oddělení Flight Data Monitoring a odpovídající data, tak o tom nemá cenu ani diskutovat. V některých zemích mají na školních letadlech povinné G-metry - zapisovače zrychlení, a tedy například nárazů při připřipřistání. Kdyby byly povinné nějaké malé Flight Data Recordery (výška z odpovídače + GPS track + G-meter), tak by se to dalo použít. Samozřejmě očekávám těžkou rezistenci soukromých vlastníků letadel, kde to je opravdu o nějaké svobodě, jako v autě. Zvolil bych kompromis, kdy by takové zařízení bylo povinné třeba pro výcvik a dále mělo značný dopad na hodnotu pojištění letadel. To by pro školy, půjčovny a třeba menší soukromé kluby mohlo být dost zajímavý a soukromník by se na to mohl svobodně vykašlat a dál brousit koruny stromů.
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   10. 11. 2009 / 11:16
honza marek   
Pro VFR letěný za IMC je jednoduché vysvětlení. Pilot letí, vidí sračky.. Řekne si, že to proletí.. Snad to nebude zasraný až kdoví kam... Vlítne do toho, začne bejt vynervovanej že nic nevidí, tak jde na zem... Začne se prolítat mezi složitým terénem a lesama... Když má štěstí tak to proletí. Když ne tak to zapíchne do jednoho z prvních lesů.

Viz. Z-143 nedávno tady na Vysočině a trase Příbram-Skuteč. Letěli 4 éra, 3 se otočili a sedli tušim ve Zbraslavicích. Jedno ale ne (Z-143 OK-LSI). Podle lidí z letiště se prohnal nad ránem ve 30metrech kolem letiště a letěl dál. Dohlednost ani ne 200m... Jak byl vystresovanej tak bych řekl, že vubec netušil kde je.Protože šel skoro kurzem na dráhu.. A to měl nespíš GPSku, protože to bylo prakticky nový éro. Doletěl až nad Sobiňov, kde se asi rozhodl to otočit a nejspíš po dotočení to očesal o vyšší stromy na kraji lesa a všichni víme jak to dále dopadlo.

Řekl bych že takovýhle věci se vždycky děly a dít budou. Ať už lítání v mlze, ať už podlítávání drátů se Čmelákama za do Slovairu a mnoho dalších kousků...
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   10. 11. 2009 / 18:08
Cirrus/Pindra
Takovej člověk, dle tvého příkladu, podle mě nemá za kniplem co dělat. V lítání prostě musí bejt nějaká sebekázeň, když už neni pud sebezáchovy.
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   10. 11. 2009 / 21:30
honza marek   
Jasně. Nikdo netvrdí opak

Já jen podotýkám, že i přes všecky "tresty" a další věci, co tu řikáte, některý lidi prostě budou dělat takovýdle různý kousky pořád.

Nevšiml sem si, že od dob, kdy se začali dávat pokuty za rychlost motorkářům, se žádnej z nich nezabil...
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   10. 11. 2009 / 22:20
Cirrus/Pindra
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   12. 11. 2009 / 01:26
Teflon_490   
On byl nekdy zakon, ze se motorkari za rychlost pokutovat nesmi?
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   10. 11. 2009 / 00:16
Štěpán Obrovský
Celkem dobrá kapitola o počasí je taky v knížce Spitfire, příběh zkušebního pilota od Jeffreyho Quilla, který v polovině 30.let lítal v meteorologické letce se Siskinem a dokázali bez umělého horizontu ( jen s přístrojem Reid & Sigrist ) každý den ráno a odpoledne lítat až do 25 000 stop za každého počasí.
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   10. 11. 2009 / 01:52
A.J.Scandall   
To je velice pěkná knížka, bohužel trochu zkažená českým překladem. Jinak podobné postřehy má i Alex Henshaw ve své knížce "Sigh for Merlin", ostatně byli s Quillem kamarádi a kolegové, ačkoliv Quill byl vývojový a Henshaw produkční test pilot. Ale na můj vkus už při létání ve špatném počasí chodil Henshaw už moc do extrémů, Quill měl lépe propracovaný systém.

Jojo, v Británii jeden zaleze do knihkupectví a vylezl by z něj až druhý den s baťohem plným knih...
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   10. 11. 2009 / 10:25
orlík
Nebudu komentovat volání po potrestání pilota, ale nedá mi to něco nepřidat. Není to tak dlouho, co se mi zabil kamarád v ultralightu za IMC. Byl to člověk velmi zodpovědný, a v životě "by do toho nevletěl" a přesto vletěl a potrestán byl nejvyšším trestem.
Píšu to proto, aby bylo jasno, že se stává leccos a leckomu. Jakmile člověk s letadlem někam letí (ne jen dokolečka 50 km od letiště) tak se prostě může počasí změnit,a koneckonců je na to i úloha ve výcviku PPL. Samozřejmě, že se takovým věcem musí normální VFR pilot vyhýbat, ale síla okolností bývá různá. Třeba musíš bejt dneska doma a nemáš čas jet vlakem a další den se vracet bůhvíkam pro éro, nebo musíš éro vrátit, nebo ho není kam uklidit...Těch věcí může být mraky. A pak to tedy člověk riskne. Tím nikoho neomlovám jen jsem chtěl vyjádřit, že taková věc se může stát každýmu.
Koneckonců i na těch silnicích denně vidíme třeba předjíždění kdy si člověk říká, že "to bylo o fous" a co dotyčný získá? Pár vteřin a riskuje kvůli tomu mnoho životů.
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   10. 11. 2009 / 00:35
Lejzy
Zda se, ze to postnul jeden z cestujicich, ne pilot. Z komentaru od autora videa:

How's that? This is a perfect example of what not to do. We were fortunate enough not to die. Posting this could potentially:
1. Cause this pilot not to endanger any more lives-- saving lives.
2. Cause other current and future pilots who view the video not to make the same mistake-- saving lives.

The pilot is not my friend. Thanks for your comment.
 

Jak nespoléhat u GPS na Terrain Alert   10. 11. 2009 / 14:54
Balooo   
Mě by zajímalo, jestli pilot není jeho kamarád, nebo už není jeho kamarád Já bych šel asi prát trencle.
 

Gonzo
Czech Virtual Air Rescue Service
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ