"Tím, že někdo poslouchá frekvenci a třeba se tím učí nebo to poslouchá jen ze zájmu a stojí u letiště a čumí, jak to pěkně lítá, nikoho neohrožuje. Ani sebe, ani ty letadla. To už je nebezpečnější spolujezdec v autě, než spotter se scannerem. Tady žádné dvě strany nejsou. Je jen samotná činnost a pozorovatel."
To by si se divil, kolik je tu stran a nakolik je výše uvedené tvrzení nepravdivé. To co zmiňuješ by platilo ve dvou případech:
a) Kdyby ve vzduchu nedocházelo k incidentům
b) Když bereš v potaz pouze přímé následky
Úplně ignoruješ fakt, že veřejným vysíláním se najednou pozorovatelem namísto fandy ze scannerem může stát úplně může každý, a že může na základě něčeho co slyšel také nějak jednat (nemluvě o situaci, kdy ze zákona musí - např. když se domnívá, že se stal svědkem trestného činu). Nemluvě o tom, že takový pozorovatel může mít úplně zkreslené vnímání problému, protože po te frekvenci/ADS-B k němu stejně přiteče jen zlomek informací, které v danou chvíli mají ti řídící/piloti/atd... Takže se to chce zamyslet i jaký vliv na bezpečnost letectví mohou mít nepřímé nasledky takového jednání, zvlášť ve spojením s technologiemi jako je ADS-B a s lidskou náturou. Může to být fakt cokoliv, od banalit typu stížnosti na zpoždění až po opravdu velké problémy typu kriminalizace chyb řídícího letového provozu.
Současný systém vyhodnocování incidentů v letecké dopravě není možná nejdokonalejší, nicméně jeho mechanizmus je nastaven tak, aby nezvyšoval zbytečně tlak na jednotlivé profese, kterých se přímo dotýká (piloti, řídící, mechanici, atd..). Oni mají s odpovědností svých starostí dost i bez toho, aby jim do toho obden rýpali (někteří) senzacechtiví novináře, zviditelnitsechtiví politici a výdělkuchtiví právníci.
Nedavno tady Míra Dušínůj měl velmi pěkný příspěvek na toto téma a safety policy u nich ve společnosti - doporučuju přečíst, v téhle problematice je to velmi obdobné. Represí (která tady hrozí) bezpečnost nezískáš, naopak ji ztratíš, protože lidi začnou tutlat vlastní problémy a chyby. |
|