Za určitých okolností lze podat "reálný" FPL "ústně" - většinou pro jednoduché události a pro let nekomplikovaným prostorem. Příklad: chci letět vivatem z České Lípy nad Rumburk a zprátky, tedy do příhraničního pásma, prakticky po hranici s Německem. Alespoň hodinu předem (v praxi tolerují i méně, ale nemá to tak být) se zavolá telefonem na oblast (FIR) Praha a konkrétnímu dispečerovi se odrecituje kdo, jakým letadlem, jaká imatrikulace, (asi) kdy, odkud, kam, přes jaký vstupní bod, přes jaký výstupní bod, v jaké výšce - a oni řeknou (zatím bez výjimky) "dobrá, ohlašte vstupní bod na frekvenci xxx" (skoro bez výjimky 126,1 Praha Info). To je důležité, ne každé letadlo u nás má rádia se všemi frekvencemi. Pak se může v domluvený čas letět a obvykle cca 1 km před domluveným bodem se volá Praha Info - to akorát pak člověk vykoresponduje přelet přes domluvený bod ve správný okamžik. Oni odpoví (skoro bez výjimky) "pokračujte podle plánu" a let se vlastně z neřízeného stane řízeným - až do doby, než zase nad smluveným bodem zónu opustíme a s Praha Info se rozloučíme.
pozn: řízený let je každý, který je předmětem letového povolení viz směrnice pro létání v aeroklubech, P-1, 2002 )) |
|