|  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich 26. 10. 2009 / 20:59 | |
|  | Toz letim si takhle pres Portugalsko a koukam na ivae a co nevidim, vetsina letadel si tu fici v sudych na vychod, v lichych na zapad. Rikam si ze mi uz asi hrabe, a kdyz si me bere Lisbon, tak me hned po RC posila o hladinu vys nad plan. Z toho mi doslo, ze to asi maji opacne ?! Jak se toto potom resi, mam planovat podle "naseho" standardu, a pak se od nich nehat soupat nahoru/dolu, nebo jak ? |
| |
|
 |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich 26. 10. 2009 / 21:04 | |
|  | Nemají to "opačně", ale jinak..
My máme západo-východní systém a Portugalci, Španěláci, Žabožrouti, Špagetožrouti a Švýcaři mají severo-jižní systém. Ale teď nevim, jestli na sever dávají sudý, nebo lichý FL. |
| |
|
 |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich 26. 10. 2009 / 21:12 | |
|  | ok, nekde to pohledam do detailu, ale spis me zajimalo jestli plati to ze se planuje podle pravidla zeme odletu, priletu, nebo pres ktere zeme s pravidlem a/b se leti vetsinu letu .... |
| |
|
 |  |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich 26. 10. 2009 / 21:15 | |
|  | z PRG na LPA jsme letěli FL 370 a bylo to na jih  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich 26. 10. 2009 / 21:48 | |
|  | Tzn. min. pres Rakousy jste leteli v nest. hladine, zajimave, ze by tedy fungovalo podobne pravidlo, tzn. v prvni rade pres jake zeme (s jakym pravidlem) se leti vetsi cast, a pak teprve ktery smer v dane vetsine prevazuje ? ..... |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich 26. 10. 2009 / 21:52 | |
|  | no letěli jsme přes německo, tak nevím jak to maj vymyšlený. taky mě to zaujalo, ale zapoměl jsem se pajlotů zeptat |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich 26. 10. 2009 / 22:08 | |
|  | Co si tak dobre pamatuju, co uz tu zaznelo. Ten system neni tak striktni, jak se zda. Nektere letove trate maji ruzna omezeni a modifikace, takze je tam mozne letet zdanlive "protismeru", atd atd.
Doporucuju zkusit najit v histori - mam pocit, ze markyparky tu mel na toto tema celkem dlouhe pojednani. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich 26. 10. 2009 / 22:14 | |
|  | Jj, mam dokonce pocit ze uz jsem to tu kdysi resil, ale ve vlastnich prispevcich jsem to nenasel. Ted uz nemam cas, musim se chystat na pristani, ale zitra zkusim projit prispevky Markyho. |
| |
|
 |  |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich 27. 10. 2009 / 00:05 | |
|  | Do planu se zapisuje hladina podle pravidel mista a trate odkud odletas, a pokud je potreba za letu hladinu zmenit, neni to problem a deje se tak bezne. Treba z Prahy smerem nekam do Italie, kde se leti kolem Mnichova, je bod zmeny VIBUG, a do letoveho planu to napises jednoduse VIBUG/N0xxxFxxx. Jde to ale i bez zapisu, a pokud je potreba, ridici ti reknou kde te potrebuji. Pokud ridici neni, sam zmen hladinu podle prostoru, kde letis. Takze, pokud letis treba pres Slovinsko smerem na jihozapad, mas sudou hladinu, a pred preletem do italskeho prostoru zmen hladinu na lichou (JIH-LICHA, SEVER-SUDA). |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Zmena letove hladiny, step-clb a dalsi -> jak zapsat do letoveho planu 27. 10. 2009 / 10:33 | |
|  | Diky moc za informaci ! Dovolim si jeste lehky hijack threadu, a zeptam se jestli je nekde popsana syntaxe pro letovy plan (pouzitelna na IVAO) ? V jakem formatu napriklad do letoveho planu zapisovat NATy, step-climb na long-haulu apod. (z hlavy me napadaji treba prechody IFR-VFR atd.). Predem diky moc za radu. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Zmena letove hladiny, step-clb a dalsi -> jak zapsat do letoveho planu 27. 10. 2009 / 11:24 | |
|  | bod/NtasFrfl (tas = TAS na danym bode a pozadovane FL, místo tas se dá použít i Mach), rfl = požadovaná FL)
a v tomto formátu se to píše na každým bodě, na který žádáš změnu..
to samý platí i pro NAT.. např.: 050N20W/N480F320 052N30W/N491F340 054N40W/N488F360
atd.. ty cifry jsem si vymyslel..pro názornost.. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Zmena letove hladiny, step-clb a dalsi -> jak zapsat do letoveho planu 27. 10. 2009 / 13:03 | |
|  | Uvedu ještě pro názornost, jak je to při letu do Ruska. Já nad FL280 používám Machy a ne uzlíky, v těch se nevyznám a letadlo mi to stejně neukazuje.
Pokud letím východně např. ve FL370 (pozor na chybějící RVSM!), tak v plánu uvedu následující:
NVFIX/M082S1110
Tedy Mach 082 (neměním se změnou hladiny a nemusím si to cucat z prstu) a z 37,000 stop (11,285 metrů) lehce klesnu na letovou hladinu 11,100 metrů, což je cca. 36,393 šlápot. Hladina je tedy uvedena v desítkách metrů.
Další pravidlo, stoupám, klesám na pokyn řídícího. Pokud unicom, tak abych byl na nové hladině těsně před přeletem uvedeného bodu. případně podle TCASu 
Pokud ve flightplanu nemám změnu uvedenou, tak samovolně neměním, pouze když podvádím a změním si ji i v IVAPu, samozřejmě bez pokrytí kontrolérem.
Ruské hladiny přehledně například zde: http://www.vacc-cz.org/download/details.php?file=364 |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Zmena letove hladiny, step-clb a dalsi -> jak zapsat do letoveho planu 27. 10. 2009 / 16:42 | |
|  | Do Ruska neletam, ale diky, treba se to nekdy v budoucnu hodit bude. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Zmena letove hladiny, step-clb a dalsi -> jak zapsat do letoveho planu 27. 10. 2009 / 16:50 | |
|  | Diky, putuje do oblibenych, jen me napada doplnujici dotaz -> z jakeho duvodu je tam ta rychlost ? Ja to tedy delam uplne prasacky, tzn. ze nechavam ero letet az na vyjimky v long range cruise rezimu, ktery je z hlediska rychlosti plne automaticky, takze pro letovy plan uvadim parametr ktery mi vychazi z letovych statistik, a pro planovani ho jen modifikuji o predpoved pocasi dle jeppesonu. Coz ovsem znamena, ze a/p si s rychlosti dle vetru trochu hraje, a TAS odpovida naplanovane hodnote v prumeru, nikoliv v aktualnich momentech. Tzn. tam kde treba pro stepclb hodim predp. N420 muzu zrovna tak mit 400 jako 440, jestli mi jako rozumis ?  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Zmena letove hladiny, step-clb a dalsi -> jak zapsat do letoveho planu 27. 10. 2009 / 19:12 | |
|  | Jen technicka...pokud si ty souradnice se zmenama hladin myslel pro jeden letovy plan, tak si dovolim upozornit, ze v Oceanic prostoru neni standardne dovolen en-route descend/climb...je tedy potreba do NATu vlitnout v hladine, ve ktere se budes nachazet vetsinu casu a tam zustat do opusteni tracku, zmeny ridicim nebudou povolene, pokud nepujde o specialni situaci. Myslel sem, ze adept na rizeni na Oceanicu by to mel vedet  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Zmena letove hladiny, step-clb a dalsi -> jak zapsat do letoveho planu 27. 10. 2009 / 19:24 | |
|  | omyl.. změny FL jsou povoleny, ale žádá se o ně v předstihu 45min, resp. deset poledníků (marceli, to není na tebe.. ) dopředu.. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Zmena letove hladiny, step-clb a dalsi -> jak zapsat do letoveho planu 27. 10. 2009 / 19:57 | |
|  | Tak tohle neni ani v treninkovych materialech, a ani ridici mi o tom nic nerikali, vsude je jen info, ze to proste neni standardni procedura. Jednomu pilotovi to nepovolil ani kdyz jeste zadal o clearance a mel to specifikovane v fpl. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Zmena letove hladiny, step-clb a dalsi -> jak zapsat do letoveho planu 27. 10. 2009 / 19:59 | |
|  | tak to slyším prvně..
mno.. zeptám se na to na tréninku.. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Zmena letove hladiny, step-clb a dalsi -> jak zapsat do letoveho planu 27. 10. 2009 / 20:02 | |
|  | Jeste vytah z teto stranky: http://occ.ivao.ca/pilots#rte
Level changes in Oceanic airspace
Do not expect to be able to change level in oceanic airspace, the separations involved are just too enormous. It is strongly recommended that you ask for your clearance at the highest level you can possibly achieve on entering Oceanic airspace, as you burn off fuel the aircraft will be at optimum flight level about half way across.
You should not expect to get initial descent for your destination while within oceanic airspace. Domestic (radar equipped) airspace starts far enough away from all destinations that this is not necessary. Descents in oceanic airspace will only be given in the event of an in flight emergency such as engine failure, decompression or for separation issues.
For all altitude changes, either climbs or descents, pilots should report “reaching” the new level/cruising altitude to ATC. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Zmena letove hladiny, step-clb a dalsi -> jak zapsat do letoveho planu 28. 10. 2009 / 08:44 | |
|  | Ještě 9 a můžem změnit hladinu  |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  | Zmena letove hladiny, step-clb a dalsi -> jak zapsat do letoveho planu 28. 10. 2009 / 09:38 | |
|  | A jeste jeden dotaz bych mel -> do letoveho planu pisu finalni letovou hladinu, nebo tu ktera bude prevazovat vetsinu letu ? |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Zmena letove hladiny, step-clb a dalsi -> jak zapsat do letoveho planu 28. 10. 2009 / 09:43 | |
|  | Tady si nejsem sure, ale myslím, že se tam píše initial FL. Tzn. ta, do který dostoupáš jako první.. Do samotnýho plánu se pak píšou ty step climb. |
| |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | Zmena letove hladiny, step-clb a dalsi -> jak zapsat do letoveho planu 28. 10. 2009 / 09:44 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  |  |  |  |  | Zmena letove hladiny, step-clb a dalsi -> jak zapsat do letoveho planu 28. 10. 2009 / 09:44 | |
|  | Do letoveho planu se pise hladina, do ktere chces nastoupat po vzletu (tvoje cruise FL). Po jakekoliv zmene behem letu se tato zmena NEZAPISUJE do fpl, jak to s chuti nekteri ridici delaji, bud po mne chcou, abych si tu hladinu v FPL zmenil, nebo mi ji zmeni sami bez ptani. To je spatne! |
| |
|
 |  |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich 27. 10. 2009 / 10:25 | |
|  | Jinak na Jepesseňáckejch enroute mapách je to vždycky v každý zemi namalovaný.... (přehledná tabulka používaných letových hladin tam/zpět...) takže když plánuješ let, tak ti to padne do oka (když máš tu mapu) |
| |
|
 |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich 26. 10. 2009 / 21:19 | |
|  | Na sever sudý, na jih lichý. |
| |
|
 |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich 27. 10. 2009 / 16:17 | |
|  | Mno jo, ale proč teda lítá ČSA ze Stockholmu do Prahy v FL370? |
| |
|
 |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich 26. 10. 2009 / 21:04 | |
|  | pohledat v historii resilo se uz vicekrat .) |
| |
|
 |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich 26. 10. 2009 / 21:11 | |
|  | njn |
| |
|
 |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich 26. 10. 2009 / 21:32 | |
|  | ... sice Italsky ... 
Per prima cosa la scelta del livello di volo deve attenersi al sistema dei livelli semicircolari mondiale ICAO (Evropa všeobecně )che adotta il sistema Est‐Ovest. In particolare chi vola su una rotta che è compresa nel setttore da
a.) HDG - 0° a 179° volerà con livelli di volo dispari (FL liché)
b.) HDG - 180° a 359 volerà con livelli di volo pari (FL sudé)
Il sistema ICAO viene adottato in EUROPA, tranne in Italia, Francia, Spagna e Portogallo che invece adottano il sistema nord‐sud. Ovvero tutte le rotte comprese nel settore dal :
a.) HDG - 090° a 269° volano con livelli dispari (FL liché)
b.) HDG - 270° a 089° volano con livelli pari (FL sudé)
|
| |
|
 |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich - MNEMOTECHNIKA 27. 10. 2009 / 10:58 | |
|  | Abych nepopletl hladiny, tak používám jednoduchou mnemotechnickou pomůcku - pokřižovat se. Pokud nejsi pravoslavného vyznání, tak křižování Sever-Jih, Západ-Východ za broukání Sudá Lichá Sudá Lichá určuje letové hladiny.
Kdyby tak něco podobně jednoduchého existovalo i na mužiky a jejich metrický systém. |
| |
|
 |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich - MNEMOTECHNIKA 27. 10. 2009 / 11:16 | |
|  | LOL, dobry  |
| |
|
 |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich - MNEMOTECHNIKA 27. 10. 2009 / 12:00 | |
|  | Zároveň je to jistý bezpečnostní opatření. Ale přiznám se, že jsem tuhle mnemotechniku vůbec nepochopil.  |
| |
|
 |  |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich - MNEMOTECHNIKA 27. 10. 2009 / 12:04 | |
|  | ten sever jih bych pochopil, ale východ západ teda ne protože se křižuje nahoru dolu, doleva doprava  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich - MNEMOTECHNIKA 27. 10. 2009 / 12:20 | |
|  | Šak taky píšu Západ Východ, Levá Pravá, Sudá Lichá. A taky jsem psal varování před pravoslavím, kteří se křižují obráceně!
|
| |
|
 |  |  |  |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich - MNEMOTECHNIKA 27. 10. 2009 / 12:42 | |
|  | aha, tak sorry je to moc hezká memotechnická pomůcka   |
| |
|
 |  |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich - MNEMOTECHNIKA 27. 10. 2009 / 12:04 | |
|  | | |
|
 |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich - MNEMOTECHNIKA 27. 10. 2009 / 12:05 | |
|  | Hmm.. aneb kdyz je mnemotechnicka pomucka narocnejsi, nez samotna poucka, kterou ma usnadnit  |
| |
|
 |  |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich - MNEMOTECHNIKA 27. 10. 2009 / 13:02 | |
|  | už mi tu chybí jen nějaký ultra ortodoxní postup určení hladiny Brendonem  |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich - MNEMOTECHNIKA 27. 10. 2009 / 13:05 | |
|  | To mají stejny .. nejdriv otravujou lidi v bytech na vychode, pak na zapade. |
| |
|
 |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich - MNEMOTECHNIKA 27. 10. 2009 / 14:56 | |
|  | Já se učil říkat "Cesta na východ je LICHÁ" )))Sever - Jih jsme neřešili )) |
| |
|
 |  |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich - MNEMOTECHNIKA 27. 10. 2009 / 15:51 | |
|  | Taky jsem to motal, ale pak mi to zafixoval let z Amstru, kdy nam hlasili "letime ve FL290" a od te doby si pamatuju, ze Amster - Praha je licha .
Mno a Sever - Sudá je snad zřejmé  |
| |
|
 |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich - MNEMOTECHNIKA 27. 10. 2009 / 16:07 | |
|  | | |
|
 |  |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich - MNEMOTECHNIKA 27. 10. 2009 / 16:35 | |
|  | Peto a este ateisticku pomocku, ktore staty maju sever-juh a vychod-zapad 
|
| |
|
 |  |  |  |  |  | Letova hladina suda/licha v ruznych zemich - MNEMOTECHNIKA 28. 10. 2009 / 08:38 | |
|  | Ateisticka odpoved: pozri pod tabulkou...   |
| |
|
 |  |  | Dalsi 1/2 OT - syntaxe FPL, prechod VFR na IFR 31. 10. 2009 / 09:34 | |
|  | Uz jsem se tu jednou ptal, ale zkusim to znovu . Existuje nekde dokumentace k FPL na IVAO ? V tomto vlakne uz jste mi vysvetlili zpusob zadavani zmen vysky, ale mam jeste par dotazu, bohuzel jsem nikde nenasel odpovedi, ani strycek google nepomohl, a IVAO academy u tech topicu nabizi jen prazdne dokumenty.
Takze otazka dne -> jaka je syntaxe pro to, kdyz v urcitem useku trate chci prejit z IFR na VFR, treba kvuli priblizeni na konkretnim letisti ? Vim ze se tu to v minulosti resilo, ale zaboha to nemuzu najit  |
| |
|
 |  |  |  | Dalsi 1/2 OT - syntaxe FPL, prechod VFR na IFR 31. 10. 2009 / 10:05 | |
|  | Pravidla pro vyplneni FPL viz ICAO doc 4444 - napr. zde:
http://lewczuk.com.pl/materialy/prawo/4444.pdf
Let IFR-VFR - pravidla Y (jako YFR prvni 
V trati uvest za bodem kde se meni pravidla /VFR. Napr. RAK/VFR - precod na VFR na bodu RAK. |
| |
|
 |  |  |  |  | Dalsi 1/2 OT - syntaxe FPL, prechod VFR na IFR 31. 10. 2009 / 10:44 | |
|  | Ja bych jenom upřesnil, že za lomítko se dává TAS a požadovaná hladina. VFR, nebo IFR se píše pak za to.
Příklad pro typ letu Z - DCT TBV/N120F070 IFR L984 SOPAV
Pro Y by to bylo - SOPAV L984 TBV VFR DCT
Pokud poletíš třeba z LKHK jako VFR a budeš se tam taky vracet jako VFR, tak se typ letu dává podle první fáze, čili Z. |
| |
|
 |  |  |  |  |  | Dalsi 1/2 OT - syntaxe FPL, prechod VFR na IFR 31. 10. 2009 / 11:13 | |
|  | Diky moc obema, chlapi, uz to putuje do oblibenych ! |
| |
|
|