FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 23. 11. 2024, svátek má Klement Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
OPET TI PISALCI Jeden příspěvek | Celý strom
OPET TI PISALCI   7. 10. 2009 / 10:51
Koprik
Zase ti novinari, to me fakt dostalo!Mrknete na odkaz, http://www.novinky.cz/domaci/180894-vladni-letadlo-ma-zavadu-fischeruv-odlet-do-bruselu-se-zpozdi.html
Na tom by samozrejme nebylo nic divneho, pokud by tam nezaznelo:
"Personál nyní běhá kolem letadla. Podle jednoho z nich je těžké říci, v jaké části závada je, protože letoun je celý propojen elektronikou."

To me fakt dostalo, tesat do kamene......ten erbas je fakt slozity stroj, ale hloupost nasich pisalku je asi nekonecna!Hezky den vsem!

 

OPET TI PISALCI   7. 10. 2009 / 11:19
orlík
Ale no tak, ber to tak, že ty se vyznáš v letadlech, ale novinář umí(měl by umět) napsat stylisticky, gramaticky a obsahově správně zajímavý článek. Jenže právě v tý otázce obsahu se musí 100% spolehnout na zdroj informací. No a pokud mu odpovídá třeba nějakej praporčík "od mechaniků" tak to zkrátka asi není ono. Aby to bylo ok, musel by to být "odborný novinář" a ti pracují obvykle jen ve speciálních časopisech.
Prostě to musíme brát s velkou rezervou. Jiná věc je, že někteří si své zprávy vymýšlejí a bohužel někdy i na základě opravdových věcí.

Že to neletí, když je potřeba, přesto že to je nový, to mi přijde jako celkem důležitá informace pro daňového poplatníka, kterej to všechno platí. Ještě bych uvítal článek (klidně třeba zítra), proč to neletělo. Že by nějaký problém s vojenskou údržbou? Nebo snad nejasnost v návodu k obsluze?
 

OPET TI PISALCI   7. 10. 2009 / 11:48
Koprik
uz to vedi....
"Stroj nenastartoval kvůli závadě na serveru řízení výškového kormidla".
 

OPET TI PISALCI   7. 10. 2009 / 12:10
Pips   
Server výškového kormidla. To zní naprosto šíleně i když je to třeba pravda
 

Vyrizeni FPL   7. 10. 2009 / 12:18
leonell
Mně by docela zajímalo, jak dlouho trvá na Ruzyni vyřízení letu.
Že bych tam třeba teď s kufříkem přišel, kontaktoval nějaké Aerotaxi (předpokládám, že tam nějaké sídlí) a řekl, že chci co nejdříve do Bruselu.
Tak za jak dlouho bychom odlétali.
Tušíte někdo?
 

Vyrizeni FPL   7. 10. 2009 / 12:22
orlík
Tuším, že na Ruzyni žádný aerotaxi není, ale jako malej kluk si tam pamatuju řadu dvoustovek v barvách ČSA, který tak prej fungovaly. Ale je to dávno. Jinak soudím, že do Bruselu, pokud by firma měla éro i pilota k dispozici, můžeš letět prakticky hned. (tedy po přípravě letu, letadla a včasném podání plánu, samozřejmě).
 

Vyrizeni FPL   7. 10. 2009 / 12:25
Lowmick   
hmm, a treba TimeAir nebo ABS?
 

Vyrizeni FPL   7. 10. 2009 / 12:27
orlík
Psal jsem, že tuším, což znamená, že nevím, fakt dopravní letectvo a firmy v oboru nesleduju. Možná i TVS jako aerotaxi funguje? Takže jsem se poučil, že to možný je. Díky.
 

Vyrizeni FPL   7. 10. 2009 / 12:36
leonell
Mně šlo právě o to "včasné podání letového plánu".
Za jak dlouho se to prostě komplet vyřídí.

Zajímá mě to obecně, ale napadlo mně to v souvislosti, proč prostě vláda nenajme na "přeskok" do Bruselu jakékoliv volné letadlo.

K TVS: já tuším, že třeba i Scandallova Citation jde normálně objednat, ale jak moc je to na "mávnutí" to netuším, zatím jsem to neobjednával

http://www.travelservice.aero/en/businessjet.php
 

Vyrizeni FPL   7. 10. 2009 / 12:41
kuma   
pokud objednáváš letadlo jako aerotaxi, tak asi největší zdržení není FPL a ŘLP, ale předletový brífing. Ten lze pochopitelně všelijak zkrátit a automatizovat - za určitých okolností se může překrývyt s časem již podaného plánu (viz jiný můj příspěvek tady), pokud je to let do destinace, kam občas dotyčný létá, tak to může mít připravené v bloku, jen doplní aktuální údaje z NOTAMů, meteo a připraví trasu - nejlépe v elektronické podobě, aby jí nemusel do FMC před startem klofat ručně.

Samotný FPL potřebuje svůj čas jen na to, aby bylo celkem spolehlivě pravděpodobné, že v době startu už mají informace z tohoto plánu na stole všichni řídící, kterých se to opo cestě týká - to je vlastně v současné elektronické době raz dva...
 

Vyrizeni FPL   7. 10. 2009 / 13:14
Koprik
Abych nezachazel do zbytecnych detailu.Naplanovani letu,konzultace s kapitanem, podani FPL, schvaleni, kontrola NOTAMs, METEO, kontrola slotu v CFMU, priprava NAV logu posadce zarizeni handlingu v destinaci a v Praze se da do hodiny vyridit (pokud se jedna o beznou destinaci).V nekterych evropskych zemich byvaly potize s preletovym a pristavacim povolenim - "bumazka"....typicky Rusko a to uz tak rychle nejde.
ALE:
Problem bude vzdycky dostupnost letadla a posadky, pac zadny provozovatel si nenecha stat drahe nevyuzite letadlo na blind pripravene na Apronu jih, s techniky okolo a posadkou v kokpitu....Tohle neni armadni letectvo!Treba parkovne a stojanky + cely cirkus okolo se tvrde plati, takze se vyuzivaji jen pokud je to nutne a je kam letet!A pripravene posadky necekaji v odpocivarne - protoze uz by jim bezela "letova norma".Ale pokud by posadka s naplnenym letadlem byla k dispozici (a byla vule letet), tak se da zhruba za hodinu fakt odletet - pokud EUROCONTROL nenadeli nejaky prima slot - cim pozdeji se letovy plan podava, tim vetsi je pravdepodobnost, ze nejaky slot bude.
NICMENE:
Armadni letectvo jako vyhradni dopravce nasich potentatu ma a musi vzdycky mit pripravenou zalozni masinu a posadku - takze tam jedna cast problemu odpada.Navic predpokladam, ze kdyby je okamzite odvezla treba ABS JETS, tak by u vojaku ve Kbelich asi padaly makovice))) a taky otazky, k cemu ten drahy cirkus vlastne mame.A to si piste, ze by soukromnik umel patricne marketingove vyuzit, ze vozi statni potentaty.Ale hlavne by se jim uz nikdy urcite nechtelo letet nahradnim Jakem 40)))neco takoveho by zadny soukromnik nikdy dobrovolne neprovozoval!(i kdyz mam Jaka 40 oc rad, je to krome jineho neuveritelne zrave a pomale ero)
 1x  

Kbely   7. 10. 2009 / 14:06
leonell
Díky.

Ke Kbelům - pokud se na jednu z velmi důležitých schůzek nedostane premiér a to navíc v situaci, kdy celá Evropa čeká na jeho stanovisko, tak je někde problém.
Že nemá ČSA náhradní Airbus 310, to pochopím. Že nejsme schopni dopravit několik klíčových lidí "za humna" do Bruselu, to nechápu.

Naštěstí to zvládli tou videokonferencí dobře, jinak by bylo o ostudu víc.
 

Kbely   7. 10. 2009 / 17:38
Koprik
...doufam, ze uz nejake hlavy padly, je to fakt des bes, videokonferenci jsem videl!
 

Vyrizeni FPL   10. 10. 2009 / 19:43
A.J.Scandall   
Reaguju trochu opožděně, v Tádžikistánu na hotelu internet moc nešel.

V případě TVS, který je velmi pohotový (až jsem sám překvapenej), lze říct, že od momentu, kdy se obchodníci s někým dohodnou, že se poletí, je reakční doba cca dvě hodiny. Zažil jsem takovou hoňku několikrát, na Cessně i na Boeingu, a můžu říct, že pod dvě hodiny se to už těžko dá stihnout.

Výše uvedené záležitosti, jako navigační příprava, dojetí posádky do práce (máme na to z hotovosti hodinu, teď mluvím o Cessně), připravení letadla techniky, objednání a dovezení cateringu a naplnění palivem (a další zjevné činnosti) je jen jedna stránka věci, která se skutečně dá stlačit za příznivých podmínek (posádka to stihne dřív a ostatní zainteresovaní mají zrovna více volna na to, věnovat se plně tomuhle jednomu letu) na hodinu a čtvrt, hodinu a půl. Jenže přistupuje jeden poměrně závažný problém, dosud nezmíněný, a tím je tzv. koordinace letu. Což znamená získání povolení v zemích mimo EU (což může být otázka až dní!!!), a i při letu v EU či spřízněných zemích to znamená obdržení letištního slotu (neplést s ATC slotem), který se mnohdy třeba podaří získat až na vzdálený čas, a dohody z handlingem. A bez toho se nedá letět. A to je někdy problém takhle na poslední chvíli zajistit hlavně v noci či o víkendech.

Takže se velmi často stane, že se posádka ocitne v letadle, jež už je připraveno, má navigační přípravu, naplněné letadlo, catering, a čeká se na písknutí, až přijdou všechny potřebné formality. Proto lze říct, že dvě hodiny je naprosté minimum za jinak velmi příznivých podmínek (nemusím snad zdůrazňovat, že pro všechny zúčastněné takováhle rychlovka znamená velmi vysoké pracovní zatížení, zejména pro ty, co jedou takzvaně "na pozadí").

V drtivé většině případů lze říct, že se lety objednávají nejméně 12h před odletem u letů v EU, mimo je to 24+ hodin (a někdy to vyžaduje třeba až týdny!)
 1x  

Vyrizeni FPL   10. 10. 2009 / 20:18
leonell
Především díky za detailní a vyčerpávající odpověď.

Pod "letištním slotem" si prostě představuji "místenku letadla na letišti", tj akceptování příletu/odletu letadla daným letištěm v daný čas.
Je to tak?
 

Vyrizeni FPL   11. 10. 2009 / 09:43
A.J.Scandall   
Jo, vpodstatě je to tak. Týká se to především větších a frekventovanějších letišť, menší a klidnější letiště přidělování letištních slotů nevyžadují, nicméně stále se ještě u větších letadel vyžaduje dohoda s handlingem a PPR (prior permission required). Jinými slovy, tak jak to dělám s Trenérem, že si udělám přípravu, podám plánek (což pokud jen trochu jde, tak nedělám) a vyrazím na veřejné letiště v provozní době bez jakékoliv předchozí komunikace, to s větším érem dělat nelze.
 

Vyrizeni FPL   7. 10. 2009 / 12:37
kuma   
To je přece napsaný v AIPU - letový plán je třeba podat nejpozději 30 minut před startem, takže je to celkem svižný, když podáš plán (někde na brífingu, předpokládiám, že v té době už má pilot nastudovaný AIPy, NOTAMy, počasí atd. co je potřeba, všechny mapy a postupy po kupě) a pak jdeš na security aby tě pustila na plochu, pak dojdeš (dovezou tě) k letadlu, odšpalkuješ, zastrčíš bagáž, usalašíš se, ukurtuješ (pokud máš předtím už prohlédnuté a odmotorované éro), srovnáš si mapy do klipu a do boční kapsy, vyčistíš brejle, zkontroluješ jak ti seděj sluchátke, uděláš preflight checklist - a to ti většinou akorát vyjde, abyses po rádiu přihlásil a žádal povolení k nahazování. Většinou to ani takhle rychle stihnout nejde, pokud nejsi borec a nemáš na to lidi - tak se většinou plánek dává nejmíň na 3/4 hodiny nebo hoďku dopředu, abys nepospíchal a něco nevynechal.

Takže čistě teoreticky z pohledu ŘLP od rozhodnutí až po start (=špalky) půl hodiny plus nějaká minutka na mailové či faxové odesláním plánku.
 1x  

Vyrizeni FPL   7. 10. 2009 / 12:40
leonell
Díky za detailní rozbor. Mně šlo o to zda tam není ještě nějaké čekání na přiřazení slotu atd.
 

Vyrizeni FPL   7. 10. 2009 / 12:40
Lowmick   
Nooo, pokud vim tak 60 minut.
 

Vyrizeni FPL   7. 10. 2009 / 13:00
kuma   
Zčásti máš pravdu - má informace byla nepřesná.

AIP (v části ENR 1.10.1) pro lety VFR neuvádí žádnou dobu pro podání před startem (!)

a naopak prom lety IFR a kombinované VFR/IFR uvádí:

1.10.2.1.2 Čas předložení letového plánu
1.10.2.1.2.1Letový plán předkládaný na let IFR nebo na letv kombinovaný musí být předložen nejpozději v čase EOBT minus 3 hodiny. Při předložení později než v tomto čase se předkladatel vystavuje nebezpečí většího zdržení, než v případě včasného předložení.

Z čehož chápu, že pokud podáš plán v kratším intervalu, než chceš startovat, tak se může stát, že ti plán neaktivují (dřív, než je zaručeno, že to všichni ATC po cestě dostali).

Samozřejmě platí, že pokud startuješ z neřízeného letiště, musíš plán "aktivovat" - telefonicky či rádiem - no a pokud ti ho (zatím) neaktivují - tak prostě plá nemáš - a pokud je pro tvůj let plán vyžadován, máš smůlu.

Podobný moment je s tím nahazováním - zapneš rádio a řekneš "XY žádnám povolení spouštět" - a AC ti řekne - "kdo? proč? - nemám tu letový plán" - a ty řekneš - no já ho podával ve 45. minutě" a AC řekne - stand by".... a pokud je to moc brzo, prostě počkáš, až tě povolej.
 

Vyrizeni FPL   7. 10. 2009 / 13:22
kuma   
...a jen ještě malé doplnění - já (omlouvám se za to) uvažuju jako primitivní VFR, takže nikde nepíšu přidělení slotu - které pochopitelně předchází podání FPL - pokud tedy ten FPL na IFR let podáš v intervalu alespoň 3 hodiny, je pravděopodobné, že ti plán přijmou dřív, než ti skončí čas slotu. Pokud podáš plán pozdě, může se stát, že jej AC sice přijmou, ale až poté, co ti slot skončil - a máš krku zdržení jak hrom...

U VFR se žuje jednodušejc
 

OPET TI PISALCI   7. 10. 2009 / 12:41
Toomitsch
Jen jestli to nebyla porucha serva, to se mi zda pravdepodobnejsi
 

OPET TI PISALCI   7. 10. 2009 / 17:23
kosata
Airbus je plnej elektroniky a počítačů, tak proč by tam nemohl bejt jeden z počítačů server?
 

OPET TI PISALCI   7. 10. 2009 / 17:26
Pips   
Tak hlavně, že to nebyly problémy s file serverem na filmy, aby se papaláš cestou nenudil To by mohlo mít možná horší následky, než server na výškovku.
 

OPET TI PISALCI   7. 10. 2009 / 19:01
MaPa   
Nemelo to byt treba servo?
 

OPET TI PISALCI   7. 10. 2009 / 20:01
MaPa   
Bylo to servorizeni. Aspon ted to rikali v TV.
 

OPET TI PISALCI   7. 10. 2009 / 12:19
orlík
Sranda je, jak na novinkách dopisujou články. Ráno tam rychle něco dají, pak se zase něco zjistí, tak to domontujou do článku. Jsou to novináři z Práva (rudýho??) nebo nějaký speciální? Každopádně je jejich práce mizerná. A to, jak jsem psal nahoře, jim nezazlívám, že si myslí, že v letadle "je elektronika, a tak to nejde nastartovat".
 

OPET TI PISALCI   7. 10. 2009 / 13:15
= M@trix! =   
no to je ta snaha o to být super aktuální, ale neškodilo by si to po sobě přečíst ...

.... Letadla Airbus A-319 má ministerstvo obrany pro cesty státních činitelů k dispozici od roku 2007, tehdy nahradila zastaralé a poruchové Tu-154.

Staré stroje měly jen v roce 2005 dvě poruchy. Nejprve se ....
 

OPET TI PISALCI   7. 10. 2009 / 13:23
kuma   
No, ještě bys měl dopsat, že ty poruchy se navíc týkají Chalengeru (pokud si pamartuju, tak tomu prasklo dvakrát sklo - u Tu-154 to byly jiné problémy...)
 

Gonzo
VWAC
Czech Virtual Air Rescue Service
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ