| | Re: Re: Re: Re: A kolik je 1 KIAS na km/h ???????????????????????????,,, 13. 8. 2004 / 14:33 | |
| | Tak. Ještě před pár lety bych s tvojí větou: "TAS člověka zajímá az pri navigaci, ne pro vlstní udržení se ve vzduchu" plně souhlasil. Jenže pak jsem se začal pohybovat výše a rychleji a tak jsem si mimo jiné pořídil odbornou literaturu, a zjistil jsem, že to neni tak úplně pravda!
Budeme-li se bavit o ustáleném letu, máš pravdu. Ale z hlediska dynamiky je třeba si uvědomit, že byť je IAS stejná všude, tak setrvačné a odstředivé síly působící na letadlo jsou úměrné TAS a na IAS kašlou! Příkladem může být směrová stabilita a z ní vyplývající dynamické jevy jako Holandský krok (Dutch roll). Tam platí, že čím výš, tím stabilita klesá. Stejně tak v ustálené zatáčce - pořád platí, že čím větší rychlost (TAS) a užší poloměr, tím větší násobek a tedy i vyšší pádovka. A proto je možné i při relativně malé IAS při zatáčce či manévru o menším poloměru, jak jsme zvyklí u země, dosáhnout překročení násobku nebo pádu na rychlosti. Proto mají stíhačky v rychloměru ještě i "tlustou", tj. silnější ručičku ukazující TAS.
Ale abych se přiznal, jestli pořád mám vnitřní pocit, že mam v něčem guláš, tak to jsou pravě rychlosti. IAS, TAS a Mach tak nějak chňápu, ale EAS, CAS... tisíckrát jsem četl různé vysvětlení, stokrát jsem se u zkoušek tvářil, že tomu, rozumim,ale... |
| |
|