Je pravda, že technicky ta signalizace nemá nic moc společného s rychlostí, ale s tlakovými poměry na křídle, jež jsou závislé na úhlu náběhu. Nicméně dále už je taky pravda, že pádová rychlost je úzce spojená s úhlem náběhu. Signalizace přetažení v zatáčce tedy funguje úplně stejně jako signalizace přetažení, resp. dosažení předdefinovaného úhlu náběhu v přímočarém letu. Tzn. přetažení v zatáčce i v přímočarém letu nastane při stejném úhlu náběhu (za předpokladu neměnné konfigurace letadla), avšak vlivem působení dalších sil při jiné rychlosti. Je to tedy stejný systém. Mám pocit, že si vzájemně nerozumíte, i když mluvíte o tomtéž.
Jen tak bokem k tématu, máme na naší kolobrndě jednu věc stejnou, jako mají Phantomy, Tomcaty a Hornety na letadlových lodích, a to je tzv. semafor. Malá krabička v zorném poli letce nad palubní deskou, která je přímo spojená se snímači úhlu náběhu. Je-li rychlost na přiblížení správná, svítí zelené kolečko uprostřed semaforu. Je-li malá, svítí červené obrácené V ve spodním políčku semaforu, a je-li naopak vysoká, svítí žluté V v horní části. Údajně si to tam prosadili bývalí námořní letci, nyní zaměstnanci Cessny.
Funguje to tak - správná přibližovací rychlost je obecně 1,3 násobek pádovky. Určování správné Vref totiž není nic jiného, než pomocí různých formulí vypočítat rychlost, jež při dané váze letadla, teplotě a blablabla odpovídá právě 1,3násobku Vs. Tudíž se vlastně poměrně komplikovaným způsobem dostáváme k tomu, co získáme naprosto přesně pomocí snímače úhlu náběhu.
Semaforek funguje vždy, přesně, nezávisle na případných chybách, kterých se dopustíme při výpočtu hmotnosti letadla, on prostě vychází ze života jaký je a vždy ukazuje 1,3 násobek pádovky, tedy správnou rychlost. Zeptejte se někdy pilota námořního letadla, jakou rychlostí létá na finále. Nejspíš ani nebude vědět. Skoro se až divím, že se to jinde moc nerozšířilo.
Jiná věc je, že jelikož jsem neprošel Top Gunem, tak mě ani nikdo neučil to používat, takže stále létám suchozemsky na Vref |
|