FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 30. 11. 2024, svátek má Ondřej Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
STALL při dosednutí Jeden příspěvek | Celý strom
STALL při dosednutí   27. 9. 2009 / 12:22
leonell
Ahoj,
jak už jsem uváděl ve vlákně o OFF BLOCK zkouším si udělat takový XPLANE plugin.
Narazil jsem na problém. Je správné, když se (těsně) před dosednutím rozsvítí STALL?
Pokud ano, do jaké asi výšky nad zemí? Pět stop? Deset?
Podle mých teoretických znalostí je správné přistání v podstatě pád (stall) z (velmi) malé výšky po výdrži. Takže tam teoreticky prostor pro nějaký kraťoučký STALL indikátor je.
Jak je to?
Díky.
 

STALL při dosednutí   27. 9. 2009 / 12:52
FSPilot   
U dopraváků to asi tak úplně stall nebude, ale u menších letadel je to dost poznat NApř. při letu s cessnou (nebo zlínem) se správné přistání pozná tak, že letadlo přivedeme pár centimetrů nad dráhu (cca do 10cm) a ve výdrži setrvá tak dlouho, než se rozzvoní signalizace pádu a jak se to urve, tak si to éro čapne na zem. Indikátory ale ukazují s jistou rezervou dopředu (tzn. pár stupňů před kritickým úhlem náběhu), aby byl čas reagovat během letu, takže se při dosednutí úplně na odtržení nedostaneš
 

STALL při dosednutí   27. 9. 2009 / 12:59
Jakov
No kde by se taky u dopravního letounu vzal pád...že?
 

STALL při dosednutí   27. 9. 2009 / 13:06
FSPilot   
Sice jsem tuhle připomínku nepochopil, ale tím, co jsem o dopravácích napsal jsem měl na mysli, že mají větší rezervy a až tak blízko, jako malé éra, se ke kritickému úhlu náběhu nedostanou, takže tam stick shaker asi škubat s řízením nebude a pískat to tam na ně stallem nebude, jak se to u malých letadel (např. z mé zkušenosti Cessna) děje (resp. mělo by) při každém přistání.
 

STALL při dosednutí   27. 9. 2009 / 13:10
leonell
Díky, čili pokud jsem to pochopil dobře, tak nemám testovat STALL pod 5 stop nad zemí a tím mi vypadnou i ty malé Cessny a spol. OK?
 

STALL při dosednutí   27. 9. 2009 / 14:11
SONP   
U cessny to není žádná signalizace pádu.
U cessny to je kočičákoj, který je zavřený někde mezi žebry křídla, a když je éro hodně natažené, tak ho nějaký mechanismus tahá za ocas a kočičákoj kvičí bolestí.
 2x  

STALL při dosednutí   27. 9. 2009 / 19:33
kuma   
to je velmi výstižné...
 

STALL při dosednutí   27. 9. 2009 / 18:35
honza marek   
Přece "pád" u dopráváku když někdo vypadne z okýnka ne ?
 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 00:21
FSPilot   
Dyť tam ale sou obrázky, že se nemají nahýbat... to sou lidi, to sou lidi
 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 00:51
Mike2811
Hlavní je, že hned vedle jsou obrázky Neotvírejte za letu!... Ti lidi jsiu vážně děsní...
 

STALL při dosednutí   27. 9. 2009 / 19:43
kuma   
Ono totiž...

ten kočičák signalizuje (v cessně...atd.) kritický úhel náběhu, ne pádovou rychlost. Bojím se, že "stall" ve FS tak docela neodpovídá úhlu náběhu a odtržení proudnic, myslím, že ve FS je to pokles IAS pod (stanovenou) pádovou rychlost. Těžko potom srovnávat...

U zlina a cessny je potřeba kecnout čistě na zadní a s dostatečnou rezervou výšky pod předním kolem, aby to nepropérovalo až na přední klečko a nebyl kozel. Proto se před vlastním dosednutím tahá.... a tahá.... a tahá. Tím se taky pochopitelně vytrácí rychlost - a dosednutí "na pádovce" - je logické. Éro dosedne, když už nemá sílu se udržet v luftě.

Myslím, že u dopraváků to bude ale ouplně stejné - jen nevím:

- jak je u dopraváků signalizován "stall" - zda jde (a to myslím že asi spíše ano) o signalizaci kritického úhlu náběhu - anebo zda jde o signalizaci podprahové IAS

- jak moc je nutné před dosednutím éro "natáhnout" - ale zase myslím, že to bude stejné jako u cesny - a u všech dalších letadel s příďákem (na rozdíl od všech letadel s ostruhovým podvozkem, že...)

- jak tohle všechno simuluje FS (a zda vůbec...)
 

STALL při dosednutí   27. 9. 2009 / 19:59
leonell
A navíc tohle se týká XPL který to zase může dělat jinak
 

STALL při dosednutí   27. 9. 2009 / 20:10
ivansmil   
V X-Plane se zvuková signalizace pádu spouští při překročení limitní hodnoty pro úhel náběhu. Tahla hodnota se pro každý éro zadává ručně v PlaneMakeru (File/Viewpoint/Default/Stall warn alpha) a je třeba ji nastavit tak, aby to začalo zvonit pár uzlů před samotným pádem (na letový model to nemá vliv, stall speed si počítá X-Plane sám). Občas to zvoní i v extrémnějších manévrech, a to nezávisle na rychlosti, čistě podle úhlu náběhu. Při přistání se dá s Cessnou kvičet celkem pěkně
 

STALL při dosednutí   27. 9. 2009 / 20:11
Jakub Edr
Pokud vím, tak u dopraváků se nečeká na pádovou rychlost, ale jen těsně nad zemí stáhneš tah a trochu přitáhneš, ono se to posadí samo. Přecejen dopraváky mají příďák výš nad zemí, než třeba 142ka, když sedá, takže ti kozla neudělá.
Teda i když... http://www.youtube.com/watch?v=oq7L4J4El74
 

STALL při dosednutí   27. 9. 2009 / 22:08
Lejzy
Jeste lepsi http://www.youtube.com/watch?v=lhUO4pdGCf8
 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 00:26
FSPilot   
Mýlíš se Teda se domnívám S tou rychlostí V zatáčce máš podle náklonu pádovou rychlost výrazně vyšší, takže co se týče signalizace pádu, tak jde vždy a jedině o snímání úhlu náběhu.
Když vezmu, že ta cessna má při vodorovném letu pádovku někde kolem 45-50kt, tak při 60°zatáčce to bude kolem 75-80kt (pádovka!!!) a v FSce se takhle dá pískat celkem s přehledem i při takové rychlosti (pokud si vzpomínám dobře, kdy jsem hovadil kolem letiště). Nebude to ideální, ale takhle nějak to fungovat i v FSce bude.
 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 08:40
kuma   
nějak jsem nepochopil... nevím, jestli píšeš o FS nebo reálu, já rozhodně nepsal nic o signalizaci při přetažení v zatáčce, ale o tom, kde se bere ten kočičák před přistáním(viz též název threadu). A psal jsem (a myslím, že správně - viz Míra Dušín dále), že s pádovou rychlostí to nemá mnoho společného, ale s úhlem náběhu. Tak nevím, v čem se mýlím, prosím, rád se nechám opravit ?:/
 

STALL při dosednutí   29. 9. 2009 / 09:41
A.J.Scandall   
Je pravda, že technicky ta signalizace nemá nic moc společného s rychlostí, ale s tlakovými poměry na křídle, jež jsou závislé na úhlu náběhu. Nicméně dále už je taky pravda, že pádová rychlost je úzce spojená s úhlem náběhu. Signalizace přetažení v zatáčce tedy funguje úplně stejně jako signalizace přetažení, resp. dosažení předdefinovaného úhlu náběhu v přímočarém letu. Tzn. přetažení v zatáčce i v přímočarém letu nastane při stejném úhlu náběhu (za předpokladu neměnné konfigurace letadla), avšak vlivem působení dalších sil při jiné rychlosti. Je to tedy stejný systém. Mám pocit, že si vzájemně nerozumíte, i když mluvíte o tomtéž.


Jen tak bokem k tématu, máme na naší kolobrndě jednu věc stejnou, jako mají Phantomy, Tomcaty a Hornety na letadlových lodích, a to je tzv. semafor. Malá krabička v zorném poli letce nad palubní deskou, která je přímo spojená se snímači úhlu náběhu. Je-li rychlost na přiblížení správná, svítí zelené kolečko uprostřed semaforu. Je-li malá, svítí červené obrácené V ve spodním políčku semaforu, a je-li naopak vysoká, svítí žluté V v horní části. Údajně si to tam prosadili bývalí námořní letci, nyní zaměstnanci Cessny.

Funguje to tak - správná přibližovací rychlost je obecně 1,3 násobek pádovky. Určování správné Vref totiž není nic jiného, než pomocí různých formulí vypočítat rychlost, jež při dané váze letadla, teplotě a blablabla odpovídá právě 1,3násobku Vs. Tudíž se vlastně poměrně komplikovaným způsobem dostáváme k tomu, co získáme naprosto přesně pomocí snímače úhlu náběhu.

Semaforek funguje vždy, přesně, nezávisle na případných chybách, kterých se dopustíme při výpočtu hmotnosti letadla, on prostě vychází ze života jaký je a vždy ukazuje 1,3 násobek pádovky, tedy správnou rychlost. Zeptejte se někdy pilota námořního letadla, jakou rychlostí létá na finále. Nejspíš ani nebude vědět. Skoro se až divím, že se to jinde moc nerozšířilo.

Jiná věc je, že jelikož jsem neprošel Top Gunem, tak mě ani nikdo neučil to používat, takže stále létám suchozemsky na Vref
 

STALL při dosednutí   29. 9. 2009 / 12:25
kuma   
To se mi líbí - kde se to dá koupit ?
 

STALL při dosednutí   29. 9. 2009 / 12:39
Toomitsch
AJ, a to kazdy US Navy pilot musi pres TopGun? ja myslel, ze je to je pro vyvolene tipu MAvericka, Icemana a Cougera
 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 08:45
kuma   
Aha! Ono totiž....
přečetl jsem znovu tvůj post výše a tam máš to přistání s cessnou blbě.

Protože sice přechodovým obloukem přivedeš cesnu do malé výšky (těch 10 cm bych ale chtěl vidět ), ale nejen vytrácíš rychlost, také současně přitahuješ (abyses při té malé výšce současně udržel těch pár decimetrů nad drahou a současně vytratil rychlost - a až pak dosedl při co nejmenší rychlosti). Právě ta plynulá změna úhlu náběhu ve tvém popisu není.

No a teprve když přitáhneš ("vzepneš lišku") nad určitou mez (úhel náběhu) tak se ti ozve kočičák. Když poletíš naplacato, tak tam žádný klaxon nebude, i kdybys letěl až do samotné pádovky - a na ní spadnul...
 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 10:40
FSPilot   
S těma 10cm se musím pochlubit Párkrát ve výcviku, když jsem byl dost rozlítaný se mi stalo, že jsem při přistání na beton ve výdrži docela dlouho jen tak škrkal kolečkama o zem, takže tam nebylo víc, než pár jednotek cm Teď lítám málo, tak je to už horší

S tou zatáčkou Kočičakoj se ti ozve mnohem dřív (na vyšší rychlosti), protože to, co tě nese je vertikální složka vztlaku (která v zatáčce narozdíl od vodorovného letu není svislá, ale pod úhlem) a tak, když zatáčíš, tak potřebuješ vyšší vztlak, aby jeho svislá složka měla dostatečnou hodnotu (s rostoucím úhlem náklonu poroste i potřeba většího vztlaku). A vyššího vztlaku dosáhneš jen zvyšováním úhlu náběhu, tzn. jdeš podle vztlakové čáry pěkně nahoru, až se dostaneš do meze, kdy to křídlo není schopno vytvořit víc vztlaku (tvoje potřeba vzltaku v zatáčce bude vyšší, než schopnost křídla ho vyvinout) a už řve kočičakoj a chvíli na to žuch. Tohleto platí při konstatní rychlosti v zatáčce, jen se mění úhel.
 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 19:05
kuma   
No, já ještě zatáčku, ve které by mí v cessně vřískal kočičák, nezažil - a fakt - ale FAKT po tom netoužím.

Jen opajuji, že téma této větve je "stall při dosednutí" a pokud se ty chystáš dosedat v zatáčce, dej vědět dopředu, odjedu na opačný konec republiky
 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 02:15
Rychlokvaška
U těch malých letadel to s tím úhlem náběhu tak slavné není - většina z nich má jakousi obdobu páčky na náběžné hraně křídla (prostě obyčejný on/off spínač), která má nějak nastavenou pružinu nebo protizávaží, které ji udržují v pozici "NEstall". Z této pozice se dostanou dostatečným proudem vzduchu z vhodného směru, který ji nadzvedne a udržuje zvednutou, pokud je letadlo mimo povolené obálky. Neřeší ale žádné speciální proudění (například skluzy, ale i ostré zatáčky, přetažení na rychlosti, apod.), jiné změny obtékání, měří jen na jednom ideálním místě, atd...Defacto se tak nejedná o měření kritického úhlu náběhu, i když je to tomu velmi blízko a za normálních situací (nácvik pádu) to stačí.

Pokud jde o ty dopraváky - varování o stallu je řešeno striktně měřením úhlu náběhu nezávislými sondami, jeho vyhodnocením a varováním v podobě stick shakeru před dosažením kritické hodnoty. Stall je jev, který s rychlostí vůbec nesouvisí.

S tím přistáním a natahováním....dopraváky se přistávají trochu jinak než malá éra. Např. u 757:

- V prvé řadě létají už samy o sobě ve většině režimů letu díky šípovitosti křídla natažené pár stupňů nad horizont. U 757 je to např. od 1.5 stupně v přistávací konfiguraci v ILS až nějakých 7.5 stupně při klapkách 5 a level flight (závislé od výšky, hmotnosti, atd.). Teoreticky (nedoporučuje se by se tak nechalo dosednout bez jakékoliv změny klopení a příďák by byl pořád nad drahou.
- V řadě druhé se u dopraváků přistává na na rychlosti Vref (1.3x vyšší než stall speed jestli se nepletu), při správném provedení rychlost neklesne do dosednutí o více než 5kt pod Vref
- V řadě třetí - protože hrozí tailstrike, není možné zvednout příď nahoru nad určitou hodnotu - u 757 je to třebas cca 10.5 stupně (u verze -300 dokonce jen 8). Protože ale z mnoha důvodů hrozí nechtěné zvýšení klopení a kontakt ocasu s dráhou, je přistávací pitch při doteku potřeba držet v rozmezí cca 4-6 stupňů.

Technika je tak úplně jiná než u malých letadel. Nesmí se dělat vydudlání, nesmí se zvyšovat klopení do dosednutí pro udržení výšky, nesmí se nechat vytrácet rychlost, nelze opravovat potlačením, nic takového. Vpodstatě se prostě letí ILS na 1.5 až 2 stupně pitch, pak se za to malinko škubne na 4-6 stupně a stáhne se výkon motorů a éro dosedne. Jakékoliv opravy nebo hraní si s tím je možné řešit jen v hrozně malinkém rozmezí pitch a nebo výkonem motorů (nutno brát v potaz že u prouďáků s motory pod křídly zvedne příď i jen samotné přidání výkonu) a každý takový zásah příšerně prodlužuje plavání, délku dojezdu a tím potřebnou délku dráhy. Není tak divu, že je s tím lepší někdy prásknout, ale aspoň do správného místa a taky jak strašně je důležité před přistáním přesné a stabilní přiblížení, protože z něj se pak moc oprav ve vlastním flare neudělá...
 5x  

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 16:14
SONP   
Pokud jsem to správně pochopil, tak Cessna má v náběžce jakousi trumpetu, která vydává ten šilený kvičivý zvuk. V případě stallu je na náběžce nižší tlak než na odtokovce (kde je druhý vývod té trumpety), vzduch tudíž přes trumpetu proudí směrem od odtokové hrany k náběžné a už je tu zvuk mučeného kočičáka.

Místní ortodoxní Cessňáci jistě sdělí detaily, já raději při stallu telefonuju ("crrrrrrrrrrrr").
 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 19:11
kuma   
Myslím, že provedení může být různé, ale v zásadě je velmi podobné.

V zásadě je vždycky ďoura v náběžce, tak trochu "dole." Někdy v tej ďouře není vidět nic (C-172) někdy je tam přímo vidět vypláznutý plechový jazýček (jak už tu psal MD). Je dost možné, že jazýček je i u C-172, ale je ukryt "uvnitř" (zrovna v téhle ďouře nemám při předletovce povoleno šťourat.)

Při určitém úhlu náběhu se posune hranice obtékání (nahoru/dolů) akorát přes hranu ďoury, jazýček se překlopí - a přes mikrospínač zapne bzučák. Vot těchnika amerikanskaja... Myslím, že u zlinů je to totéž, akorát místo bzučáku zvonek...
 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 19:42
Hermann   
To bych se divil ze mikrospinac ... kocicakoj rozmnoukas i pri uplne vyplym letadle, staci vyvolat do te dury podtlak .. ja si myslim, ze to je opravdu jak saxofon, pri proudeni opacnym smerem ten proud vzduchu rozechveje ten jazycek ...
 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 19:49
kuma   
Já nevím, přisávat se na náběžnou hrau v místě ďoury jsem nezkoušel... Asi bych pak musel povinně na psychotesty
 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 19:52
Hermann   
Tak to pak neni opravdova laska ... .. nechces bonbonek?
 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 20:17
SONP   
Vy si děláte srandu, ale amíci tuto nechutnost opravdu předepisují:

STALL WARNING OPENING--CHECK for blockage. To check the system, place a clean handkerchief over the vent opening and apply suction; a sound from the warning horn will confirm system operation

Asi se jim líbí olízávatt z Cessny všechny ty rozmačkaný brouky, fug.
 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 20:39
Karel
"fug" myslíš jako fucking ugly nebo jako zkratku "Fat Ugly Girl"????
 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 21:01
SONP   
Obojí, tovarišč. Jde-li o Cessnu, tak obojí.
 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 21:03
Karel
Rozumím, rozumím... Pěkná nahrávka, co?
 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 21:06
kuma   
Hmmmmm - ano - to jsem taky kdysi četl, ale ani jednou jsem to neviděl dělat svého instruktora - a zaplať Termoska, ani on to po mně nechce.

na druhou stranu tam není napsaáno, jaký cuc máem aplikovat (prostě jen "aplikuj cuc"...) Takže teoreticky lze použít vysavač nebo něco podobného...

No a ze třetí strany - to olizování brouků - copak nevíze, že insktofagie je jednou z alternativ přežití lidstva při omezujících se zdrojích živočišných bílkovin a v některých částech světa je praktikována celkem standardně?
 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 22:29
Rychlokvaška
Mňojo, pravdu díš s jazýčkem dochtore, na Piperech to je prostě překlápěcí spínač, při předletovce se na něj sáhne, překlopí se, ozve se kočičák a je to STALL HORN - CHCEKED.

Musí to být celkem krutý když ten chudák potřebuje zatahat za ocas A ještě mít zapnutou elektriku...

Závěr - kočičáci v Piperech jsou mučení víc než v cessnách. Že by proto zakázali pády a vývrtky?
 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 22:45
Karel
Dovoluji si upozornit, soudruhu, že se nejedná o "kočičáci", ale o "kočičákoj". Což jest důležitý rozdíl, jestli mi rozumíš...!!!!
 

STALL při dosednutí   29. 9. 2009 / 01:49
kuma   
Zkusíme zatahat za ocas tebe (v přetažení) a uvidíme, tedy uslyšíme, co jest důležitý rozdíl.Tak bacha na to!
 

STALL při dosednutí   29. 9. 2009 / 10:57
Karel
Hele, běž si fouknout do Cessny a přestaň se tu ohánět taháním za oháňku, laskavě, joooo?!?!?!
 

STALL při dosednutí   29. 9. 2009 / 12:23
kuma   
Zase špatně. Cessna se má vyssávat - jako jed z rány, když tě had uštkne
(nebo třeba by šla použít vakuová pumpa - asi to poradím svýmu kapčovi, ať to koupí do výbavy )
 

STALL při dosednutí   29. 9. 2009 / 12:40
Toomitsch
Ale nezneuzivat doktore, nezneuzivat vakuovou pumpu k puvodnimu ucelu
 

STALL při dosednutí   29. 9. 2009 / 06:58
FSPilot   
Ta ďurka vypadá takto
8221 B / 374 x 242 / stall.JPG
18162 B / 600 x 439 / stall2.JPG
 

STALL při dosednutí   29. 9. 2009 / 13:10
Rychlokvaška
Jinak k tomu "množství flare" před dosednutím u dopraváků:
http://www.youtube.com/watch?v=XwpRi-psFR4

A nesmějte se, byl jsem koncentrován, bylo to kurnňa teprve šesté přistání v životě
 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 19:34
xWing   
Co je to kocicak a preco sa to tak vola ?

 

STALL při dosednutí   28. 9. 2009 / 19:48
kuma   
viz: http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=324528&lan=0
 

STALL při dosednutí   29. 9. 2009 / 09:57
Koprik
Ale Mlho, o tom tady jiz dobrou ctvrthodinu hovorime....
 

STALL při dosednutí   29. 9. 2009 / 13:03
yvan2000
Čítaj príspevky hore ! ! !
 

Czech Virtual Air Rescue Service
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ