FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 30. 11. 2024, svátek má Ondřej Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Změna letového plánu ve vzduchu při závadě Jeden příspěvek | Celý strom
Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 18:07
step   
Čau,

vzpomněl jsem si na ČSA, která se párktát vracela s A310 z půl cesty přes Atlantik zpět do Prahy kvůli nějaké menší závadě. Jak se to řeší po stránce letového plánu za předpokladu, že je letadlo ještě v řízené oblasti?

Piloti si prostě podle map vymyslí nový plán, který nadiktují řídícímu nebo pošlou přes ACARS, nebo jak?

 1x  

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 18:21
Tragédie v JRD
ze sveho laickeho pohledu bych rekl, ze se spoji s dispecinkem csa, se kterym se tak jako tak dohaduji o tom, jestli se vrati nebo poleti dal, a ten jim pak letovy plan pripravi a odesle na prislusna stanoviste.
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 18:30
Teflon_490   
Ale podle mne to moc dobre nepujde se v NATu otocit do protismeru a vratit se domu Tohle museli provadet jeste pred vstupem...
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 18:42
Pips   
To sice asi ne, ale tam kde se lítá NAT, mají ty lety zcela určitě charakter ETOPS. Takže se nebudou vracet domu, ale sednou na záložní.
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 18:48
Teflon_490   
No, proto sem taky rikal, ze se neotoci a nepoleti domu, ze Ale zase, proc sedat nekde v "divocine", kdyz muzou doletet domu, a opravit to doma...nez za draho sedat treba v Keflaviku.
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 18:49
Tragédie v JRD
etopsy s tim imho moc nesouvisi. csa se uz parkrat vracely kdesi z atlantiku (tezko rict odkud presne, to novinari nenapisou), i se dvema funkcnimi motory kvuli jinym zavadam - a to vesmes z tech duvodu, ze oprava zavady na cilovem letisti by byla vyrazne drazsi (ci jinak komplikovana)... tak se vrati zpatky, daj to do kupy v praze, nez aby nejakyho mechanika a nahradni dil nahaneli kdesi v severni americe (kube apod)..

to bylo dle meho mysleno v prvotnim dotazu.
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 19:00
FSPilot   
A proč by se nemoh otočit? Na té trati existuje tzv. bod posledního návratu (nebo tak něco) a před tím bodem při jakékoliv závadě, při které je nutné někde sednout jinou možnost, než to otočit nemají.

Jen tak mimoch. u 4h ETOPSu, pokud bude ten bod někde v půlce atlantiku (teď trošku přeháním) a nejkratší trasa povede směrem do Francie (odkud letadlo letí), tak kam asi poletí? No určitě ne do USA, vrátí se. Jsou na to speciální postupy, lítá se v nižších hladinách, než létají všechny ostatní letadla a taky s určitým odstupem od původní tratě - myslím, že se to nazývá Offset track.
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 19:10
Teflon_490   
No, otocit mozna ano, ale urcite se nepripoji do trate z Ameru do Evropy jako by se nechumelilo...
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 19:30
Koprik
..přesně tak, protože NAT West bývají zpravidla o hóooodně jinde než NAT East!
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 19:47
FSPilot   
Tohle trošku nechápu

Jen tak na okraj, v NATu se lítá v určitých časech na východ a v určitých časech na západ (přes noc z USA do EUR a přes den z EUR do USA) kvůli charakteru počasí nad atlantikem. Navíc každý den se vyhlašují jiné tratě, takže na trať z USA do EUR se určitě připojit nemůžou Letěli by (tuším) 15 nm souběžně s tou tratí, po které přiletěli
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 19:50
Teflon_490   
No a co nechapes, prave proto to otocit a drandit zpatky do Evropy po tracku podle mne nemuzou...
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 19:53
maco
Podle mně můžeou cokoli, co jim povolí ATC. I kdyby chtěli ten plán zrušit a doletět za VFR třeba na Madagaskar.
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 19:57
Teflon_490   
To je prave to. V NATech je chvilema tak hustej provoz, ze by tam nekdy mezi ty letadla nedostali uz ani muchu. A jeste aby se jim tam v tom nejaky otacelo Ale tak proveditelny je asi vsechno, kdyz je prostor.
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 19:59
maco
Všechno je jenom o momentální provozní situaci a možnostech ATC vyhovět požadavku pilota. Letový plán s tím nemá co dělat.
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 20:11
Teflon_490   
Ja sem o letovym planu nerekl ani slovo
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 21:41
maco
Potvrzuji Já jenom chtěl dát důraz na to, že letový plán o ničem nerozhoduje. Je to jenom soubor základních informací pro ATC, aby vědeli co po nich bude pilot žádat a taky kde to éro mají hledat, když se nikde neobjeví (viz Air France A340 třeba)
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   18. 9. 2009 / 00:42
Teflon_490   
Jj, ja vim, ale rekni to treba svedskym ACC, kteri pri kazde zmene FL po mne chteji i prislusnou zmenu v FPL Nevim co to maj za manyry...
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 20:13
FSPilot   
Opravdu tak letět můžou Jen pochop, že poletí mimo tu bandu. Tratě NATu jsou od sebe vzdáleny tuším 60nm. Takže pokud poletí offset 15nm, tak jsou mimo proud letadel, navíc se klesá do nižších hladin (v NATu se lítá jen ve vysokých hladinách - nevím teď, jestli to je od FL300 nebo ještě výš), takže pokud se dostane pod toto, tak pořád je mimo. Navíc kdyby ze dvou sousedních tratí udělaly offset letadla, tak jsou od sebe pořád 30nm, protože každý bude od své tratě o 15nm mimo
Jinudy se prostě odtamtud dostat nemůžou. Pokud nemají v dosahu dřívější letiště (např. na Islandu), tak se musí vrátit zpět do Evropy, pokud je to kratší.

Jak říkám, jsou na to speciální postupy a jeden kapča z ČSA, co lítal 7let přes louži v A310 nám to krásně vysvětloval ve škole Mám to někde napsané, ale nechce se mi to hledat
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 20:23
Teflon_490   
Ty hladiny jsou vetsinou od 310-400, vzdy specifikovane v danych routach v ten den...vys a niz pak muzes taky, ale tam se pouzivaji tzv. "random tracks", coz je vlastne jakakoliv tebou vytvorena trat. Pocitam, ze tady by je ATC poslali (aby byli mimo OTS) a tudy by mohli zpatky do Evropy.
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 22:04
FSPilot   
Ty pořád pleteš dohromady plánování a postupy pro případ nouze (ztráta tlaku v kabině, vysazení motoru apod.). v tom je dost velký rozdíl Pod tu min. hladinu se lítat nesmí, resp. nesmíš tam plánovat let, pouze nad tím a tam můžou být ty random. Pod tím určitě ne (už jen z pohledu spotřeby paliva je to blbost)
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   18. 9. 2009 / 00:52
Teflon_490   
Ano, pravda, planuje se pak uz jenom vys...ale to, ze se rozhodnou letet zpatky domu kvuli tomu, ze jim nejede nejaky system ze 3, aby to opravili doma levneji, mi neprijde srovnatelene s vypadkem motoru nebo ztratou vztlaku. Tam se pochopitelne chovas jinak, a hlavne, co nejdriv se opusti track do offsetu, a pak se resi co dal (rozhodne se neleti jeste pres pul Evropy dom, ze). Pokud mluvime o poklidne ceste domu, tam by to probihalo podle mne jinak.
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   18. 9. 2009 / 05:58
FSPilot   
Tady jde o to, že pokud máš něco (a je úplně jedno co), co si žádá, nebo operačka "doporučí" kapčovi, že by se měl vrátit, tak kudy jinudy se ten pilot má vrátit? To je jediná cesta, jak se odtamtud dostat domů, protože všechny ostatní cesty jsou delší a to už by mohl být risk, protože při rozhodnutí vrátit se jde o bezpečnost a má to nějaký smysl, žejo
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   18. 9. 2009 / 12:21
Teflon_490   
Ano, to se nabizi jako prvni, ale pokud znas to martyrium, ktere predchazi tomu, nez do NATu vubec vstoupis, a pak kazdy bod, kde mas odchylku vetsi nez 3 minuty hlasit, v tomhle si nejak nedokazu predstavit, ze by si se tam jako otocil o 180 a zaradils e do nejakeho tracku. V tu chvili tam v opacnem smeru trate uz definovany nejsou, a v protismeru ti poleti konstatni proud letadel.
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 22:25
pseudoMates
paralel offset na NATu..? si upadl..?
víš, že se tam řídí procedurálně..? jak bys pak reportoval pozice, když poletíš paralel offset..? což ti při procedurálním řízení nikdo nepovolí..
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   18. 9. 2009 / 00:56
Kitty Hawk
Já bych to maličko upřesnil
V NATu se řídí procedurálně, ale přesto se tam variace na způsob parallel lítá - akorát to má trochu jiný název (SLOP) a pravidla. A zatím to nemá mnoho let. společností implentováno v SOP.

Aneb viz jedna z poznámek v traťových Notamech Shanwick a Gander Center:
"CREWS ARE REMINDED THAT WITHIN THE NAT REGION THE STRATEGIC LATERAL OFFSET PROCEDURES, SLOP, SHOULD BE USED AS A STANDARD OPERATING PROCEDURE TO REDUCE THE RISK OF COLLISION AND NOT SOLELY FOR TURBULENCE/WEATHER AVOIDANCE."
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   18. 9. 2009 / 01:03
pseudoMates
No však já zejtra na tréninku na NAT vyzjistim, jak to je..
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   18. 9. 2009 / 01:07
Teflon_490   
Uz abys tam sedaval
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   18. 9. 2009 / 20:27
Kitty Hawk
Potom sem kdyžtak můžeš dát podrobnější vysvětlení.
Určitě to bude přínos pro případné přelétavce Atlantiku.
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   19. 9. 2009 / 10:54
pseudoMates
No.. vzhledem k hrubé chybě mezi kompem a židlí se žádná trénink nekonal..
Tak budu muset čekat zase Bůh ví jak dlouho na další..
Kua..
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě OT   18. 9. 2009 / 01:13
Rozšafín Ctibum   
Chlape, ty taky žiješ?
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě OT   18. 9. 2009 / 20:25
Kitty Hawk
No, částečně vystupuju z rezervace v záhrobí
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 20:14
FSPilot   
Nemůžou, protože NAT není FIR Není to tam pokryté radarem a řídí se tam čistě procedurálně. VFR tam vůbec nesmí a letadla, která tam chtějí dostanou nějakou dobu před vstupem do toho prostoru speciální povolení. Není to tak jednoduchá záležitost Tam se lítá podle sakra striktních pravidel
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 20:18
Teflon_490   
Ja myslim, ze Macovi to vysvetlovat nemusis snad
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 20:53
Mike2811
Tak Maco je určitě profesionál, ale ATC jsou učení spíše na konkrétní pozice, než obecně, navíc český řídící asi nebude na postupy pro NAT příliš připravován, takže jestli o tom něco ví, tak především ze své vůle, než jako profík z oboru...
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 21:51
maco
Já ale nemluvím o NAT - kdyby letěli 3000ft AGL, tak by to asi nikomu nevadilo
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 22:05
FSPilot   
Ale já mám za to, že se tu bavíme o NAT Aspoň teda v té rozvětvené části
Jinak bych si nedovolil ti odporovat šéfe!
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 22:23
maco
Já celou dobu jenom reaguju na fámu, že co není v letovém plánu je zakázané. O NATech toho fakt moc nevím, tak věřím že v tom máš zase pravdu ty.
 

Změna letového plánu ve vzduchu závadě   17. 9. 2009 / 22:12
Už přistávám?
Možná pasažérům, že to mají tak blízko do vody.
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 19:35
maco
Letový plán se za letu nemění, to je specialita jenom na IVAO. Pokud chce éro letět jinudy, tak to prostě řekne ATC a ti si to pak předávají mezi sebou. Letový plán zůstává stejný a nikdo se na něho stejně nekouká Jak říká jeden instruktor v Praze: "Letový plán je jenom zbožné přání pilota a je jenom na ATC jak ve skutečnosti poletí." I když má éro v plánu třeba špatnou hladinu, tak se mu prostě řekne: "Nenene, poletíš prostě jinak." Ale letový plán po něm nikdo měnit nechce, i když ještě sedí na zemi. To jenom na IVAO se to přehání.
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 19:51
FSPilot   
Nějak si nedovedu představit, jak pilot za letu z kabiny hází formulář letového plánu a dole ho chytají úředníci z briefingu
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   17. 9. 2009 / 19:55
Mike2811
Přs datalink, nebo jak se tomu nadává. Ovšem to myslím nemají všechna letadla, ani ty dopravní...
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   18. 9. 2009 / 00:23
Marky Parky   
Do kamene tesati!!!!
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   19. 9. 2009 / 14:20
N.G.
no při změně trati a nebo destinace letový plán nezůstává stejný bo když ho řídící nezmění tak se ostaní nedozvědí kam chce to ero vlastně letět.a když mění destinací fakt o hodně řekněme že od změny destinace poletí ještě přes dalších deset oblasti tak už to chce afil plán jinak by to byl bordel jedinéj plán kterej se nemění je podanéj fpl ale cpl se mění.
 

Změna letového plánu ve vzduchu při závadě   19. 9. 2009 / 14:23
N.G.
a co se ivao týká tak tam plánek funguje trochu jako est ne tak pak dává naprostéj smysl ty změny vyžadovat.
 

Gonzo
MZAK
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ