FlightSim.CZ   Reklama  
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je čtvrtek 27. 2. 2025, svátek má Alexandr Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Mig 29 OVT Thrust vectoring Jeden příspěvek | Celý strom
Mig 29 OVT Thrust vectoring   7. 9. 2009 / 17:12
dandee
Pre zaujimavost MiG-29 s menitelnym vektorom tahu. Celkom mi to uniklo.

http://www.youtube.com/watch?v=eeiqMn7xb_Y&feature=related
 

Mig 29 OVT Thrust vectoring   7. 9. 2009 / 17:24
Matt
tak ti teda dost uteklo
 

Mig 29 OVT Thrust vectoring   7. 9. 2009 / 17:46
dandee
To vis,uz nie som to co som byvavaval.
Ono mozno mi utiekol aj Cmelak s menitelnym vektorom tociacej vrtule . Nejak mi veci unikaju.
 

Mig 29 OVT Thrust vectoring   7. 9. 2009 / 17:50
Už přistávám?
Dokud neuniká moč, je to v pořádku.
 

Mig 29 OVT Thrust vectoring   7. 9. 2009 / 18:42
Matt
přesně prostě se stane no
 

Mig 29 OVT Thrust vectoring   7. 9. 2009 / 19:13
Dennny
Můžete mi někdo vysvětlit co to je Thrust Vectoring?
 

Mig 29 OVT Thrust vectoring   7. 9. 2009 / 19:15
Pan Letadlo   
Vektorování tahu

Vektorování tahu (Thrust Vector Controlled – TVC) spočívá ve vychylování proudu plynu, vycházejícího z motoru – ovládání směru tahu. První motory s touto technologií se používaly a používají na letounech S/VTOL s krátkým / svislým vzletem a přistáním. Typickým zástupcem je Harrier, u kterého jsou plyny z motoru vyvedeny na boky trupu do celkem čtyř trysek, které se mohou sklopit o více než 90° dolů a umožňovat tak za předpokladu, že je motor dostatečně výkonný, vznášení letounu. U dalších, převážně experimentálních, letounů S/VTOL může být vektor tahu usměrněn kombinací různých deflektorů postavených do proudu spalin. Trysky těchto motorů nejsou vystaveny tak extrémním námahám, protože se nepoužívají při zapnuté forsáži. Popsané trysky slouží pouze pro účely S/VTOL, nikoliv ke zvýšení manévrovacích schopností ve vzdušném boji.

Dnes je pojem vektorování tahu znám spíše v souvislosti s tryskami moderních stíhacích letounů s vysokou manévrovatelností. Tyto trysky se dělí na ploché / kulaté a dvourozměrné / trojrozměrné. Jako první vznikla plochá dvourozměrná tryska. V SSSR ji vyvinul v Ufinském výzkumném a výrobním závodě šéfdesignér Alexej A. Ryznovat jako experimentální pro motory Al-31F letounu Su-27. V USA se plochá tryska skloubená s obracečem tahu testovala na zkušebním letounu F-15S/MTD (Short Takeoff and Landing Maneuver Technology Demonstrator, první let 10. 5. 1989), první americké sériově vyráběné letadlo s plochou vektorovanou tryskou bude F-22. Nevýhodou plochých trysek je o 14 – 17% menší výkon, protože proud spalin se musí na velmi krátké vzdálenosti přetvarovat z kulatého (turbína) na plochý, menší nevýhodou je potom nutnost přizpůsobit drak letounu netradičním tryskám. Ploché trysky jsou ovšem pouze dvourozměrné – proud otáčejí pouze ve svislé rovině.

Druhým typem vektorovaných trysek jsou trysky kulaté. U nich již nedochází ke ztrátám, ale vzniká další problém – vytvoření dokonalého, kulatého (!) přechodu mezi pevnou a pohyblivou částí, kde má plyn vysoký tlak a teplotu přes 1500°C. Každá netěsnost by znamenala poškození a následný požár. Druhým problémem bylo vytvoření spolehlivého, výkonného a relativně malého hydrodynamického ovládacího systému, jehož pracovní kapalinou může být hydraulický olej nebo letecký petrolej dodávaný automatickým palivovým systémem motoru. Prvním úspěšným provozovatelem kulatých ovládaných trysek je Rusko. To během 12 let trvajícího vývoje vyřešilo všechny zásadní problémy a v roce 1996 předvedlo letoun Su-37, vybavený vektorovanými motory AL-31FN. Mnoho nových ruských motorů už může být vybaveno vektorovanou tryskou včetně motorů RD-33 se systémem KLIVT pro nejnovější letouny MiG-29M/SMT. Kulaté trysky už vznikly také v západní Evropě a to pro motory EJ200 letounů Eurofighter Typhoon. V USA se tyto kulaté trysky nijak výrazně neprosadily, ale není vyloučeno, že by je v budoucnu měly letouny JSF.
 1x  

Mig 29 OVT Thrust vectoring   7. 9. 2009 / 21:09
Dennny
díky moc
 

Mig 29 OVT Thrust vectoring   7. 9. 2009 / 22:13
čmeliak
takáto ukázka by sa mala predvádzať na maximálnej hmotnosti aj pre porovnanie. Ale je to efektnécobra aj s Migom
 

Gonzo
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ