|  |  | Routefinder a volba letové hladiny 23. 8. 2009 / 13:28 | |
|  | Prosím o radu jak optimálně zvolit letovou hladinu při tvobě flightplanu v Routefinderu.
Existuje nějaké pravidlo,nebo předpis?
Díky za radu.
MIL |
| |
|
 |  |  | Routefinder a volba letové hladiny 23. 8. 2009 / 13:30 | |
|  | Tak podle vzdálenosti na jakou letíš ... LKMT - LKTB zvolim jinou hladinu než na LKPR - KLAG  |
| |
|
 |  |  |  | Routefinder a volba letové hladiny 23. 8. 2009 / 13:36 | |
|  | To je jasné,ale jakou hladinu zvolit třeba pro LOWI-LOWK,neboLOWI-LIML |
| |
|
 |  |  | Routefinder a volba letové hladiny 23. 8. 2009 / 13:31 | |
|  | Já se řídím dle tabulek a grafů, které jsou přiloženy v PDF (wilco, ale určitě je to i u jiných). |
| |
|
 |  |  | Routefinder a volba letové hladiny 23. 8. 2009 / 13:42 | |
|  | Srdecne vas zdravim - o teto problematice by se dalo diskutovat tydny, pocitam s tim, ze si chcete rychle zalitat,tak jen par tipu.Kazde letadlo je urceno pro neco jineho, lisi se doletem, dostupem,urcenim a z toho vyplyvaji velike rozdily a omezeni pro planovani.Jednoduche obecne a hodne hrube pravidlo muze byt nasledujici - naplanovat letovou haldinu jako desetinu planovane trati udanou v NM.
Priklad:
trat aspon 300NM, odpovidajici FL pro vlek proudove stroje (B737 NG, AIRBUS 320), letova hladina muze byt v rozmezi (FL 300 - FL 370), zalezi ale na ruznych tratovych omezenich, teplote, nakladu letadla a podobne.Byzjety na stejne trati muzou klidne o hodne vys, turbovrtulove o hodne min (pokud tak dlouhou trat poleti).Napriklad era jako ATR72, DASH 8, SAAB 340 jsou zpravidla omezena maximalnim dostupem na FL250 - kde ale letaji jen vyjimecne.Obecne je snaha letet s letadlem (pri dodrzeni vsech podminek) co nejvys - tim se dosahne optimalni spotreby, vyssi rychlosti, omezi se vlivy pocasi.Pri letech na vychod se zpravidla planuji liche hladiny, pri letech na zapad sude... Mrknete se do manualu k typu co litate, vezmete v uvahu vyse zminene pravidlo a nezapomente na selsky rozum!Jo a pri virt. litani vas nikdo kamenovat nebude )))
LETU ZDAR! |
| |
|
 |  |  |  | Routefinder a volba letové hladiny 23. 8. 2009 / 13:50 | |
|  | Upřímně Ti, (na periskopu si všichni tykáme)děkuji za citlivou- (z kamenování mám vždy trochu obavu)a hlavně srozumitelnou odpověď.Selským rozumem se snažím řídit,ale chtěl jsem vědět,zda neexistuje nějaké pravidlo.
Ještě jednou díky. MIL |
| |
|
 |  |  |  |  | Routefinder a volba letové hladiny 23. 8. 2009 / 13:57 | |
|  | No já to dělám tak že si odhadnu hladinu dle váhy letounu a nákládu na vzdálenost jakou letim ..to zadám do Routefinderu ..trasu pak zadám spolu z váhami co sem měl vypsané z loadmanageru a FMC mi vypočítá optimální / ekonomickou FL , a maximální FL kterou letoun může letět ..pak si ve FPL výšku upravím dle FMC . Kdybych chtěl letět ve vyšších hladinách při longhaulu a ze začátku kvůli váze paliva nemohl tak použiju stepclimb .. |
| |
|
 |  |  | Routefinder a volba letové hladiny 23. 8. 2009 / 15:27 | |
|  | Už to tu tak nějak zaznělom, ale jednoduché "pravidlo" je pro tryskové, popř. trubovrtulové letadlo -> čím výš, tím líp, takže co nejvýš to jde (podle manuálu max. dostup). Tuhle maximální hladinu ti snižuje několik věcí:
- váha letadla
- vzdálenost (abys tam vůbec stihnul dostoupat během letu - ideální je, když v té hladině strávíš přiměřeně času - motory nepoběží na plno a s rostoucí výškou prudce klesá spotřeba = větší dolet)
- traťová omezení (nevím, jak moc tohle routefinder řeší, ale některé tratě jsou omezeny
- rozdělení hladin (liché-např. FL270/sudé-např. FL300, v prostoru RVSM a mimo RVSM)
Takže odhad  |
| |
|
 |  |  |  | Routefinder a volba letové hladiny 23. 8. 2009 / 21:41 | |
|  | Routefinder tohle samozřejmě řeší. Stačí zaškrtnout RAD a CDR a pak projíždět omezení, které RF plive pod tratí a přepočítávat.  |
| |
|
 |  |  | Routefinder a volba letové hladiny 23. 8. 2009 / 18:05 | |
|  | Díky Vám pánové piloti.
MIL |
| |
|
|