Ty moc stresuješ Pokud fakt umíš to, co píšeš, tak to bys moh strčit (troufám si říct) polovinu virtuálních dopraváků do kapsy, možná víc. Správný ATC sedí na tom stanovišti proto, aby tomu pilotovi pomoh a zajistil plynulost (když je tam víc lidí), což u těch "lam", jak píšeš, asi moc nenajdeš, protože takoví tam často sedí v domění, že jsou tam od toho, aby si s pilotem co nejvíc popovídali, takže po tobě povětšinou chtějí naprosté hovadiny, které tě můžou zatěžovat mnohem víc, než u nějakého uvědomělejšího ATC.
Uvedu ti příklad (možná ne, úplně ideální)...
Na LKMT přílety od TBV se podle dráhy v užívání posílají přímo na POLOM nebo BOHUM do klesání FL130 a předávají se APP (podle provozu samozřejmě, ale v drtivé většině to jde). Pokud to pilot nezvládne zaletět, tak stačí kváknout na ATC, že na ten bod není schopen sám doletět a ATC mu dá vektor a je to prakticky totéž. APP ho pak jen zklesá a před nalétnutím, nebo po nalétnutí daného bodu dostane éro vektor (jeden) a povolení k přiblížení. Éro naletí ILS nebo trať konečného přiblížení, předá se TWR a ta mu (podle provozní situace) jen vydá povolení k přistání a poté dá instrukce k pojíždění. A to je vše. Ideální průběh, všichni spokojeni.
V neideálním případě, který se může objevovat a objevuje se to probíhá asi takhle:
Letadlo letí od TBV v klesání do FL130, APP přebere, oznámí radarové vektorování pro daný druh přiblížení na dráhu xx a začne s ním hýbat sem a tam (jen aby si popovídal) - někdy je to nutné kvůli provozu, ale to je jen opravdu málo. Pak pod FL100 začne na letadlo plivat rychlostní omezení, nakonec ho zklesá a nechá nějak naletět přiblížení, éro oznámí "usazen", APP se zeptá, jestli plně usazen, éro odpoví, že ještě ne, tak si ho APP podrží (čím dýl na frekvenci, tím líp, žejo), pak éro oznámí, že plně usazeno a je předáno na TWR. Letadlo zavolá na TWR, TWR řekne dobrý den a povolí ho pouze pokračovat na finále (ikdyž má prázdné letiště - často se to tak děje, i já jsem to tak kdysi dělal), až na krátkém finále se letadlu oznámí, že přistání povoleno a než se dokecá, letadlo už víceméně sedí na zemi.
To je trošku extrémní případ, ale i v takovém se to vyskytuje - občas i letadlo APP nezklesá tam, kam má. Ale z krátka - čím víc ATC kecá, tím víc se to asi počítá a to si myslím, že to v tom prvním případě máš mnohem větší pohodu a není třeba stresovat.
Já konkrétně to ještě dělám tak, že pokud vidím, že dotyčný evidentně neví a je třeba více provozu, tak mu nějaké rady, co a jak pisnu po chatu, aby tam nedělal bordel a nezdržoval ostatní a nesetkal jsem se s tím, že by mě s tím někdo poslal do pryč a pokud někdo neví a dělá blbosti a je kolem prázdno, tak ho nechám, ať si lítá - nikoho tím neomezuje, tak co - jen pokud se trápí delší dobu, nebo je vidět, že evidentně s něčím bojuje, tak se zeptám, jestli chce pomoc, takže myslím, že tohle ohrnování nosem není
Snažím se tam být proto, abych těm pilotům pomoh a když vidím, že jde všechno hladce, tak s toho mám dobrý pocit a užívám si to stejně, jako lítání
Takže asi tak - abys mě jen pochopil
A ještě jedna technická - pokud něco nevíš, tak to nevíš a ATC tam sedí od toho, aby ti pomoh, takže stačí říct, že tudy cesta nevede a ATC ti najde jiné možné řešení |
|