AJScandall to napsal přesně. Holt to zná z praxe. Já bych si to nedovolil, protože prakticky znám jen ty modely, plachťáky a jednomotoráky. Nicméně mne letadla velmi baví už hodně přes 30 let a tak pořád čtu, zkoumám a studuju, co se mi o nich dostane do ruky.
Měl jsem takovou příležitost zkusit simulátor B737. Ten opravdovej, profesionální, certifikovanej. Pro airlinery denní (půlroční?) chleba. A byl jsem hodně překvapenej. Kdyby mě do toho dovedli se zavázanejma očima, a rozvázali mi je "ve větší výšce", asi bych si myslel, že jsem v letadle. Prdelní čidlo to ošálí dokonale. Člověk si po tom uvědomí, proč bývá vlétnutí do mraku při VFR letu fatální. Resp. uvědomí si, jak je mozek snadno ošálitelný. A tak lze opravdu nasimulovat i skluz, simulátor se při tom nenaklání jako letadlo, naklání se tak, aby zvětšil příslušné síly (gravitační) pro nervovou soustavu. Ale to je myslím technicky vzdělaným lidem jasný. Překvapilo mne, že při pohledu zvenku simulátor provádí jen docela malé pohyby. Instruktor tvrdil, že to dokáže "udělat" i výkrut. No to nevím, to si ze mně možná dělal srandu. Ale ono je dneska možný leccos.
Zajímavá je zkušenost s RC modely - já např. až po plachtařské elementárce, přestal rozbíjet třímetrovou V2 po poslední zatáčce před přistáním. Přitom odjakživa vím, že letadlo musí mít rychlost. Až pak jsem si uvědomil, že když už chci točit zatáčku nízko nad zemí, musí éro mířit více k zemi, než mi je v tu chvíli milé.
|
|