| | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 09:34 | |
| | Zdravicko,
mam trochu potize s pochopenim jedne casti letu. Konkretne mi jde o to, ze nekdy je posledni bod trati co vyplivne rfinder tak daleko, ze spada jeste pod oblast a k APP je to treba i 20nm. Letam offline s Radar Contactem, ale i na IVAO se mi nekolikrat stalo, ze me ATC zacal ridit az nekolik minut po poslednim bodu trati, coz v obou pripadech vede k problemu, ze vlastne nevim kam mam letet -> tzn. nemam vektory, letet primy smer k letisti je kravovina, a sam od sebe si zacit vesele zaletavat STAR dle vlastniho vyberu asi taky, ne ?
Takze vpodstate mam 2 dotazy:
a] co v pripade ze mam za sebou posledni bod z letoveho planu a ATC nedava instrukce, nebo me dokonce jeste oblast nepredala na approach ?
b] v pripade ze na posledni bod trati navazuje jedina dostupna (dle kategorie letadla, napr.) TR, tak ji mam prihodit do planu az po bod, kde se deli na STARy dle drahy ?
... nebo mi neco uplne unika ? |
| |
|
| | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 10:13 | |
| | V podstatě se dá říct, že máš dvě možnosti.
1) letiště má příletovku stejnou na jeden fix a z něj teprve vedou transitions na konkrétní dráhu/y (např. EDDF, EDDM). Takže STAR jako takovou si nastavíš a transition už bys měl dostat na APP.
2) letiště má pro každou dráhu definovanou jinou příletovku (např. LKPR). Pokud tě ACC přeladí ještě před posledním bodem na APP bez toho, aby ti řekl příletovku, po který máš letět, vyžádej si příletovku od APP.
Nebo si zkus vyžádat příletovku ještě na ACC. Pokud se jí ani tam nedočkáš, podle ATISu, a dráhy v používání bych si příletovku vybral sám.
Je to z toho důvodu, že pokud jsi byl na odleotvém letišti řízen, tak odletové povolení zní: "povolen do destinace..", čili poslední bod letového plánu není pro tebe nějak moc významný bod.
Ideálně je to ještě možné pořešit tím, že si do FPL přímo vyplníš příletovku, kterou poletíš.
|
| |
|
| | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 16:36 | |
| | Jak bys to psal do toho FLP? Řek bych, že během letu se ti může změnit dráha v užívání třeba i 3x, takže by to byla volovina a navíc (co nás učili), tak se SIDy a STARy do FLP nepíšou |
| |
|
| | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 17:24 | |
| | | |
|
| | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 17:53 | |
| | Ale ne, je to o těch RNAV transitions. Třeba v Německu a Rakousku to jde. Teď z hlavy nevím, ale třeba co k nám lítá DHL do EDDP, tak má tamní příletovku a odletovku normálně v plánku. Když letíš od nás do Vídně před bod LEDVA, tak bys musel dostat vídeňskou příletovku s dráhou už od naší oblasti, což je asi blbost - takže se tam dá LEDVA1W a dráhu dostaneš až od APP. |
| |
|
| | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 18:03 | |
| | Obavam se ze reseni je trivilani:
1. Zeptam se ATC na dalsi instrukce: bla, bla, inboud LOMKI, request further instructions."
Vetsinou je odpovedi preladeni na APP. Pokud se mi stane ze APP ma mnoho prace na frq s vyssi prioritou tak mlcim a pokracuji prodlouzenym poslednim kurzem vesele dal. Jakmile to jde tak se prihlasim a dostanu dalsi pokyny. Pokud ne, pak mam za to, ze ridicimu muj kurz vyhovuje. Pripadne se znovu ozvu pro klesani ci vektory.
2. Pokud nedostanu z jakehokoliv duvodu jakekoliv pokyny pokracuji poslednim kurzem.
3. Pokud ridici opakovane neraguje (ani na text - tohle se mi jeste nestalo) squawking 7600 a dle publikovanych instrukci pro ztratu spojeni.
L. |
| |
|
| | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 20:19 | |
| | 1) špatně (a na ten poslední letěný kurz tě povolí kdo..?)
2) špatně (viz výše)
3) dobře (a jen ze srandy by mě zajímalo, jak bys je zalítnul..)
|
| |
|
| | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 12:40 | |
| | ...a sam od sebe si zacit vesele zaletavat STAR dle vlastniho vyberu asi taky, ne ?
Tohle je v dane situaci opravdu asi nejlepsi reseni. Kdysi tu na tohle tema byla debata, bohuzel, nemuzu najit tu vhodnou kombinaci slov, abych ji nasel, a Marky to potvrdil. Pokracovat proste nejpravdepodobnejsim starem pro danou drahu v uzivani, popr. na nejaky vyznacny bod na letisti, klasicky VOR. Tim nic nezkazis a ridici uz si s tebou potom udela co bude potrebovat. |
| |
|
| | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 13:37 | |
| | já nevím. .. školy nemám, ale přijde mi jako tak trosku blbost, ze by si pilot po priletu k poslednimu bodu toho , co ma ve fpl, sam vybral, kuy poleti dal, aniz by to vedel ridici. mi to prijde docela absurdni. kor kdyz je to nejaka cinnost spojena napr. s klesanim.
pokud me ma oblastni ridici tak ten uz by teda mel vedet (od APP) co se mnou a poslat dal vektory, dalsi bod, star apod...
v pripade se blizim k poslednim bodu svy trasy a nemam dalsi instrukce, tak si o ne s dostatecnym predstihem reknu, a pokud ne - tak bych zacal proste na poslednim bodu trasy holdovat, dokud mi nereknou co se mnou dal... |
| |
|
| | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 13:48 | |
| | To holdovani, to sem si myslel taky, a Marky tam rikal, ze to je to nejhorsi co muzes udelat, protoze za tebou muze byt dalsi ero a stocis to tak primo na nej!...ne fakt, bylo to proste tak, ze pokracujes dal po staru, co tim muzes zkazit? Ono se to i ocekava, ze tak pujdes a ridici tak ma nejvetsi predstavu o tom co tim padem udelas, STAR je proste danej. Navic, zadny klesani, zustanes v posledni pridelene hladine |
| |
|
| | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 13:53 | |
| | Četli jste vůbec, co jsem psal já..?
Když pilot na Delivery odletovýho letiště dostává povolení, tak tam zazní : "cleared to Praha (např.)..", takže vyčkávání na posledním bodě je nesmysl. |
| |
|
| | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 14:04 | |
| | Holdovat určitě ne! Holdování je to nejhorší co můžeš udělat. Pominuli, že to za tebou dost pravděpodobně jsou na stejné trati povolené do stejné hladiny další éra, tak hlavně je to nejvíc v rozsporu s letovým povolením které jsi dostal. Praktický příklad:
Pokud letím z LKMT do LKPR, dostávám od řídícího povolení "cleared to destination Praha Ruzyně". To znamená, že má clearance limit je význačné radionavigační zařízení cílového letiště a tam také mám letět po posledním bodu svého letového plánu. Trochu problematické to samozřejmě je v otázce jak se tam mám dostat (tzn. mám letět přímo? zvolit vhodný STAR?), ale to už je hodně hraniční situace na to, abych se tohle nedozvěděl v řádu sekund (nejhůře desítek sekund) od ATC. Takže když zvolím vhodný STAR a v nejrychlejším možném čase si to potvrdím, jednám defakto v kategorii "nejlepšího úsudku" a řídící bude jedině rád. (měl by řídit tak, že žádné povolení, které vydá, není konfliktní). Když se v rozumném čase nedovolám, tak holt jsem ztráta spojení a postupuju podle postupů pro ztrátu spojení.
Když bych mu začal vyčkávat, tak se defakto okamžitě začnu nepředvídaně pohybovat, velmi pravděpodobně do cesty ostatním letadlům. A hlavně, kdyby byl důvod k tomu, abych po posledním bodu nepokračoval dál, tak bych buďto nedostal letové povolení tak jak jsem ho dostal, a znělo by místo toho například. "You are cleared to BODAL, expect next clearance enroute" nebo bych v průběhu letu musel od ATC dostat buďto přímo holding, nebo nějakou mez povolení ( "proceed to BODAL, clearance limit." ). Pak by bylo OK vyčkávat. Ale jinak je to opravdu špatne. |
| |
|
| | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 14:11 | |
| | no, uznavam ze to holdovani je fakt blbost, ale ale ani to prvni reseni mi neprijde jako ultra koser ... no ale kdyz to rikas |
| |
|
| | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 16:46 | |
| | Z vlastní virtuální zkušenosti z krátkého letu LKMT-LKTB jsem toho, co mi kdysi Marky v tom zmíněném stromku poradil, využil a to tak, že jsem se blížil na HLV a stále žádné info, tož jsem se zahlásil o další povolení a ATC mě přeladil... no samo, že než se přeladím, tak už budu za HLV dávno, tak jsem se kouknul na ATIS, zjistil RWY, nastavil přílet, po přeladění jsem pokračoval po příletu a očekával instrukce od APP, ten nic, tak jsem mu následně oznámil, že pokračuju po takové příletovce a bylo vše v pohodě |
| |
|
| | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 21:16 | |
| | No, tak to ti tu hned můžu říct, že jsou země, kde kdybys pokračoval bez povolení příletu za poslední bod trati, tak hned dostaneš pokouřit, nebo tě na zemi bude čekat někdo z místního úřadu...
Já osobně jsem s tímhle měl jednou problém v Řecku, při letu na jeden ostrov. Oblast (Atény) měla takovej frmol na frekvenci, že jsme se blížili k poslednímu bodu na trati bez možnosti skočit na frekvenci. Co teď? V duchu jsem si říkal, že bychom měli vstoupit do holdingu, zdravý lidský rozum mi zase ale říkal, že je to blbost, a že bude lepší pokračovat po příletovce, přesně jak píšeš. Po přeletu bodu jsme konečně byli schopni se ozvat, dostali jsme frekvenci APP... a nepřeju ti slyšet to, co na nás ten řídící vypouštěl. Okamžitě nás donutil vrátit se zpátky na ten fix (ve FL 210) a zahájit tam holding, a hned na nás spustil, jak jsme si mohli dovolit ten bod přeletět. Načež jsem mu argmentoval přesně jako ty tady, a na oplátku jsem si vyslechl v řecké angličtině přednášku o tom "že když nedostanu povolený přílet, nesmím pokračovat za poslední bod a mám zahájit holding, že clearance kterou dostanu před odletem neznamená povolení příletové tratě a že jsme porušili to a to a to a támhleto". Tak jsme si tam dali kroužek a pak nás povolil dál.
|
| |
|
| | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 21:21 | |
| | to je v tom pekny gulas.. icao resi ledasco, to tohle nejak neresi? (a hledat se mi to fakt nechce
ale aspon jsem teda nebyl tak moc mimo .... jak mi to tu bylo predeslano |
| |
|
| | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 21:27 | |
| | To nebudeš nikdy, ani v určování hladin apod.... nic neplatí jednoznačně všude stejně... holt jiný kraj, jiný mrav, jiný stát, jiných práv |
| |
|
| | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 21:41 | |
| | dobre.. ale je neco jineho, nez system hladin .. to jen komplikuje zivot ridicim (a pilotum teda taky), ale samo od sebe te nenapadne si litat nahoru a dolu, jak se ti zachce.
pokud ale neco neresi autoritativne, co delat, kdyz doletis za posledni bod sveho planku .. tak tady vidim velky pruser.
(vzpomen si na srazku tu-cka s necim nad svycarskem pred par lety - jednou z pricin bylo i to, ze predpis jednoznacne neresil, jestli ma prednost tcas nebo atc. a nas problem s letem za posledni bod mi toto dilema vice, nez pripomina) |
| |
|
| | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 21:39 | |
| | Tohle spíš chce povrtat se v předpisu. Nicméně přes tu čočku co nám ten tajtrdlík dal (je zvláštní, že jsem byl x-krát svědkem toho, jak řídící jebe letce, ale ještě jsem neslyšel, že by letec jebal řídícího...) bych stejně na většině letišť v letecké civilizaci (za což Řecko ani Itálii, bohužel, nemůžu při nejlepší vůli považovat) pokračoval po příletovce dál, čistě s ohledem na zdravý lidský rozum.
Logicky ale vzato - ve spoustě zemí, když se žádá o letové povolení, je možné doslechnout se fráze "You are cleared to destination Kotěhůlky via Flight Plan Route, departure GIVME 3W". To vyřčení FPL jako by tam chtělo zdůraznit, že povolení končí tam, kde končí trať ve FPL. Anebo končí v těch Kotěhůlkách? Čórt znájet... |
| |
|
| | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 21:51 | |
| | To, že jsi slyšel jebat ATC piloty a ne opačně, nemůže bejt dáno taky třeba tim, že pilot, když je vše ok, má na starosti jen těch svých pár čudlítek a točítek a když je opravdu všechno bez problémů, tak se nemusí o nic jiného starat..? zatímco řídící tam musí řešit několik potencionálně konfliktních situací najednou, aby si piloti letadel, který ještě o sobě ani nevědí, mohli pohodlně vypít kafe..?
Do toho na něj mluví asistent, v horším případě tam není a musí si koordinovat spousty věcí sám..?
A naopak, když jsou piloti v průseru, tak se jim ATCo, aspoň jsem o tom přesvědčen, snaží vyjít maximálně vstříc..
Takže při vší úctě, mě to zvláštní nepřijde.. |
| |
|
| | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 21:57 | |
| | Zapomněl jsi dodat "po vypití kafe zkontrolovat, kolik statisíců přibylo na účtě za hovno práce" ...nezačínej s tim zas, proboha. |
| |
|
| | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 22:45 | |
| | To jsi řekl ty, ne já.. zrovna to jsem na mysli fakt neměl.. |
| |
|
| | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 22:09 | |
| | | |
|
| | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 22:47 | |
| | Co, bože bože..? Byl jsem svědkem toho, kdy na direktoru na LKPR se ohlásil pilot (dokonce české let. společnosti) v době, kdy už bylo publikováno, že na "Ruzyně radar callsign only" a odvyprávěl jim tam v tom největším bordelu všechno.. volačku, jakou míjí hladinu, do jaký klesá, jakej má kurz, rychlost a ATIS. A to všechno rychlostí řeči tak 50 slov za minutu.. V takovou chvíli by si pojeb zasloužil.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 23:50 | |
| | No, nakonec jsem ten svůj příspěvek smazal, polemika na tohle téma nemá smysl, význam "pojebů" na frekvenci mi vážně uniká... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 19. 5. 2009 / 01:24 | |
| | Může to mít význam třeba když si pojebávající nemá možnost užít pojeb doma. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 19. 5. 2009 / 10:21 | |
| | Nebo si ho tam uziva nekdo jiny na nem... Mates, rekni pravdu, jak to bylo s Oveckou? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 19. 5. 2009 / 09:52 | |
| | ....ja mam pocit, ze takovato diskuse opravdu ale opravdu hosi nema smysl.A vzhledem k tomu, ze jsem pred par lety komunikaci na Ruzyni casto poslouchal, tak si myslim, ze co se tyce anglictiny, tak by se cesti ridici (az na vyjimky) chlubit radeji nemeli - pokud se nechteji porovnavat s ridicimi v Recku, Francii a jinde, kde maji k anglictine vrozeny odpor.Dokumentovat na jednom zpomalenem pilotovi opravnenost pojebu dalsich pilotu ridicimi......to je fakt ubohost......jestli ona ta nadrazenost ridicich neni trochu dana tou opojnou moci v tom ATC kresle....s tim ze nekteri muzou jeste zavidet uniformy se zlatymi frckami, letusky a podobne....nechci tady vyvolavat zadny flame,ale vsichni by si meli uvedomit, ze jedni bez druhych nemuzou existovat, takze hlavne klidek! |
| |
|
| | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 23:19 | |
| | Kolik cudlitek a tocitek ma na starost pseudopilot? |
| |
|
| | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 19. 5. 2009 / 08:19 | |
| | Asi tolik, kolik ty v tom svém hadraplánu krát počet mašin, které jsou jeho a jsou na spojení.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 19. 5. 2009 / 10:31 | |
| | Aha, a prepocital bys mi to teda prosim te v tom mym hadraplanu, kdyz to mas tak namakany a vynasobeny? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 19. 5. 2009 / 11:14 | |
| | Takže vážení, kdo má na starosti víc čudlítek bysme řešili dlouho, takže navrhuju něco konstruktivnějšího.
Kdo má delšího pinďoura? |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 19. 5. 2009 / 12:42 | |
| | ...řekl bych, že Tragéd je největší... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 19. 5. 2009 / 18:16 | |
| | To zatim nemůžeme vedět až dokud se nevytáhnou na stůl. Na přeměřování navrhuji Koutnýho... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 19. 5. 2009 / 18:22 | |
| | A jeníček bude přísedící ne? |
| |
|
| | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 22:10 | |
| | aaaaaa ta odletovka nema chybu |
| |
|
| | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 22:12 | |
| | Podobná je v Mnichově (beze srandy, GIVMI 5W) |
| |
|
| | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 22:21 | |
| | Už jsi tady o tom jednou rozprávěl, tehdá mě to donutilo se jít podívat do Jepíka a celkem mě to rozesmálo.. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 22:30 | |
| | Mě spíš překvapil na Němcích ten smysl pro humor. To rozhodně nebude náhoda.
Mimochodem na letišti Pratt (KPTT) v Kansasu bylo přiblížení GPS 17 (momentálně zrušené), kde se FAF jmenoval Hotel Oskar Victor November Oskar. Ale ten bod tam stále je. |
| |
|
| | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 23:37 | |
| | Procházel jsem předpis L-4444 a Hlava 6, oddíl 6.5 tuto problematiku popisuje. Ale ne přesně to, co nás trápí.
Konkrétně např.:
6.5.1.5 ACC smí po koordinaci s přibližovacím
stanovištěm řízení povolit prvnímu přilétávajícímu
letadlu spíš přiblížení, než let na vyčkávací fix.
6.5.2.1 Všeobecně
Příslušný úřad ATS by měl, kdekoli je to možné,
zavést standardní postupy pro předání řízení mezi
příslušnými stanovišti ATC a standardní povolení pro
přilétávající letadla.
6.5.2.2.1 Kde jsou pro přilétávající letadla
používána standardní povolení a za předpokladu, že
se neočekává žádné zdržení v závěrečné fázi letu,
ACC za normálních okolností vydá povolení k letu po
příslušné STAR bez předcházející koordinace nebo
souhlasu přibližovacího stanoviště řízení, nebo letištní
řídící věže, podle vhodnosti.
... a tudíž bych řekl, že pokud se toto koordinuje na obou úrovních, tak bez povolení za poslední bod trati neletět a začít holding a žádat povolení STAR.
Ještě by to možná chtělo se pohrabat v AIPu, podle mě se toto může lišit letiště od letiště (příp. FIR od FIRu). |
| |
|
| | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 23:41 | |
| | Já mam totiž pocit, že to přímo specifikované nikde není, že to bude vycházet ze dvou věcí:
a) nepokračovat za mez povolení
b) definicí meze povolení v takovémhle případě
Takže spíš jde o to, zda je v případě vydání letového povolení při spouštění myšleno mezí povolení cílové letiště, Fix počátečního přiblížení, nebo poslední bod tratě jak je v plánku |
| |
|
| | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 23:53 | |
| | Tohle předpis v tomto konkrétním případě nezmiňuje zmiňuje toto:
4.5.7.1.1 Mez povolení se musí vyjádřit názvem
příslušného význačného bodu nebo letiště nebo
hranicí řízeného prostoru.
4.5.7.1.2 Byla-li uskutečněna předběžná
koordinace se stanovišti, jež budou letadlo následně
řídit, nebo je-li odůvodněná jistota, že koordinaci bude
možno provést přiměřenou dobu před převzetím řízení
letu těmito stanovišti, musí být mezí povolení letiště
určení nebo není-li to proveditelné, příslušný
mezilehlý bod. Koordinace se pak musí urychlit tak,
aby se mohlo vydat povolení na letiště určení co
nejdříve.
Ale mez povolení letového povolení opravdu definována není |
| |
|
| | | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 19. 5. 2009 / 07:46 | |
| | Mez povolení je definovaná hned v Hlavě 1 - v Definicích. A to následovně:
Mez povolení (Clearance limit)
Bod, ke kterému bylo letadlu uděleno letové povolení.
Což nám částečně pomůže, částečně ne. Pomůže nám to vo tom, že díky téhle definici můžeme celkem jednoznačné říct, že pokud nemají v Řecku jiné znění 4444 a nebo si to neupravují místně AIPem, tak ten Řek A.J.Scandalla jebal naprosto neoprávněně.
Nepomůže nám to v tom, že stále nevíme co se rozumí tím cílovým letištěm a jak se tam dostat. U nás (ACC - ŘLP) se půjčuje výklad z jiných částí předpisu (nouzové postupy, postupy pro vyplňování FPL a pod) takový, že pro IFR lety se tím rozumí význačné radinavigačni zařízení nad letištěm, pro lety VFR pak přílet nad letiště.
Nicméně na tom samém ŘLP APP vesele vydává letová povolení do destinace letům VFR s letovým plánem, které prokazatelně budou neřízené, což je v rozsporu s 4444 Hlavou 4 ustanovením 4.5.2.2
Je-li v letovém plánu uvedeno, že
první část letu bude předmětem ATC, a že následující
část bude neřízeným letem, musí se za normálních
okolností letadlu vydat povolení k bodu, nad nímž
řízený let skončí.
a i v rosporu s logikou věci, kterou prezentuju výše. Když jsem se na to na APP vyptával, odůvodňovali to tím, že vyjadřují, že letu bude i nadále poskytována pohotovostní služba. To mi nepřijde dostatečné, hlavně protože když jako pilot v Praze jednou obdržím "cleared to Brno", tak bych už (podle výše uvedeného výkladu) nemusel žadat vstup do Brněnského řízeného okrsku, protože mé povolení ho obsahuje.
Takže jak je vidět, nejen mezi Řeckem a zbytkem světa, ale i mezi dvěma těsně sousedícími stanovišti v jednom poskytovateli je rozpor v tom, jak mez povolení u letového povolení vykládat. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 19. 5. 2009 / 08:25 | |
| | Tak jak koukam, jak je v letectvi ostreno nekdy i nekolikanasobne kde co, tak v tomhle je teda slusnej burdel, pekne. |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 19. 5. 2009 / 09:59 | |
| | Pripada mi to, jako kdysi v aeroklubu.Pravdu mel za vsech okolnosti (bez ohledu na predpisy) nacelnik!
Na vojne to fungovalo stejne s tim, ze velitel jeste svoji nenapodobitelnou ceskoslovenstinou dodal:
"Vsetkymi blbostmi se riadit nebudeme,panove!" |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 19. 5. 2009 / 17:18 | |
| | To s tím náčelníkem je naprostá pravda!
Nejlíp to řekl nejmenovaný vedoucí MM na nejmenovaném letišti ve Z, kde jsem před pár lety lítal instruktorák. "Vždycky si zjisti, jak to dělá místní náčelník, a dělej to stejně". No, to je zlatá cesta k tomu, jak projít letectvím od Blaníka po Space Shuttle bez ztráty kytičky
Nicméně zpátky k tématu:
ohledně rozdílnosti mezi sousedními zeměmi, ono toho je mimochodem strašně moc a upřímně řečeno, ani není v silách jednotlivce to všechno znát. Ono stačí třeba jen to, že Británie nepoužívá ICAO frazeologii, ale mluví podle svého CAP 413 http://www.caa.co.uk/docs/33/cap413.pdf , stejně tak se stát od státu liší postupy pro ztrátu spojení, a vpodstatě každý si nějaký špíček přihodí.
Klasickým případem bylo ještě donedávna Bulharsko. Standardně ve světě platí, že při přiblížení, po minutí OM nebo příslušné polohy (většinou 1000ft AAL), dojde-li k poklesu dohlednosti pod minima, smí letadlo pokračovat až do minim, a tam posádka uvidí, zda vidí, a podle toho sedne či provede óvršut. Nikoliv však v Bulharsku. Tam bylo při poklesu dohlednosti pod minima nařízený G/A i za OM. No a jednoho dne takhle JT, mimochodem snad nejvzdělanější a nejchytřejší letec, kterého jsem kdy potkal, po minutí OM v Sofii dostal od věžníka "RVR below minima, what is your decision", načež on odpověděl "Continue" a už to jelo, už bylo vyšetřování. A že prý to mají někde v AIPu. Honzovi to absolutně nikdo neměl za zlé, on to totiž taky nikdo nevěděl, protože kdyby si měl před letem každý přečíst odlišnosti v dané zemi a zapamatovat si je, tak nikdo nikdy nikam neodletí.
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 20. 5. 2009 / 08:40 | |
| | To je nejaky divny, proc se ho veznik ptal na decision, kdyz to teda bylo jasny jaky decision ma udelat, ne? To vypada, jako by ho do toho pruseru chtel dostat... |
| |
|
| | | | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 19. 5. 2009 / 17:35 | |
| | Takže ve finále jsme se dobrali k tomu, že máme na světě jednu nejednoznačnou věc. Takže v Praze budu v takovém případě pokračovat po předpokládané příletovce, na Andravida Approach půjdu do holdingu, v Londýně nepoletím za ABBOT či Lambourne, a ve zbytku světa... podle citu
|
| |
|
| | | | | | | | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 21. 5. 2009 / 14:05 | |
| | )) .. vzdy jsem smutny z toho jak nic nevim a pak to dopada takhle ... |
| |
|
| | | | | | ATC vs. posledni bod trati 19. 5. 2009 / 10:55 | |
| | A co na to jít z druhé strany? Je to silně kaciřské, tak mě nebijte.
1. Holdovat. Když má APP frmol a nemá na mě čas, tak mu tam nepolezu.
2. Pokud jsem nekonfliktní, tak je všechno OK. Pokud někomu vlezu do dráhy, tak varování donutí APP si na mě čas udělat.
3. V případě setrvalého nezájmu vyřeší konflikt TCAS. |
| |
|
| | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 19. 5. 2009 / 11:04 | |
| | 1) to, že na tebe ještě nemá APP čas neznamená, že můžeš holdovat v prostoru ACC (bo tě ACC může klesat jen do nejnižší své hladiny pro předání bez předchozí koordinace, takže holduješ v oblastním prostoru)
2) nemusíš být konfliktní s provozem APP, ale s provozem ACC už ano
3) ne vždy. stačí dvě éra s blbě fungujícím odpovídačem letícím v podobné FL (což není až tak vzácná závada).. Příklad...:
Ty začneš kroužit hold ve FL150 a APP nebude mít čas tě zklesat (je to nepravděpodobný, ale čistě hypoteticky..). 3 minuty po tobě na stejný trati jako přelet poletí ve stejný FL mašina, který bude blbnout odpovídač. Bude držet stejnou FL jako ty. Ty začneš točit vyčkávací kolečko. Po třech minutách se sejdete na stejným bodě a vám oboum minutu před tim začne odpovídač vysílat do prostoru chybný údaj. Stačí o hladinu jinej. Tím pádem jste pro TCASy navzájem nekonfliktní, ale přesto jste na stejný FL. Ty jsi na spojení APP, on je na spojení ACC. APP nemá čas tě zklesat, radar má odfiltrován, takže ten přelet nemusí ani vidět a ACC má třeba taky fofr a najednou jinej údaj o výšce si nevšimne hned. Pak už jen stačí, aby tam byl nějakej krásnej mráček, piloti se neuvidí a je vymalováno.
Je to hodně přitažené za vlasy, to uznávám, ale už se stalo nespočet neštěstí, kde pravděpodobnost selhání toho či onoho byla tak strašně malá a přesto se to stalo.. |
| |
|
| | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 13:58 | |
| | Díky Matěji i Michale.
Takže shrnuto - při plánování přihlédnout k podobě příletovek v destinaci, pokud je jediná možná (po TR) pak přidat do plánu a obecně se snažit z ATC dostat úmysly, popř. požádat o povolení pro své vlastní s předstihem (řekněme 5nm před posledním bodem plánu aby byla časová rezerva na datl do FMC).
Pro Radar Contact to bohužel znamená v některých případech na sebe nechat řvát nebo se rozloučit. |
| |
|
| | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 14:03 | |
| | Při plánování se spíš jen ohlížej na to, aby z posledního bodu trati nějaká STAR vedla. Lhostejno, jestli STAR pro konkrétní dráhu, nebo STAR s navazující transition.
Při příletu k takovému bodu si buď vyžádej info, co máš letět, nebo si podle aktuálního ATISu STAR nadatluj. |
| |
|
| | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 14:13 | |
| | Jasny, diky ! ... jinak existuje nekde nejaky rozumne polopaticky popis tech priletovych procedur ? Ja jen ze odletovka je jasna, SID je jen jeden, ale na priletu se to sklada i ze tri casti a v tom uz mam curbes |
| |
|
| | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 17:04 | |
| | Nejjednodušší je kouknout do mapek
Obecně máš poslední bod tratě a pak následuje IAF, IF, FAF a MAPt.
Od posledního bodu tě přivede STAR (příletová trať) na IAF (případně může vést přes několik Transitionů - nevím jak je to česky) a na IAF (bod počátečnío přiblížení) pokračuješ podle mapky do IF (bod středního přiblížení) a z toho pak na FAF (bod konečného přiblížení), kde začínáš klesat už v podstatě v kurzu dráhy (většinou) nebo v kurzu, v jakém se budeš přibližovat k dráze. A poslední je bod MAPt (bod zahájení postupu nezdařeného přiblížení)
Hlavní věc, v čem se ty úseky liší jsou ochranné prostory v nich a tím pádem i nutnost přesnějšího radionavigačního vedení...
Je to tak jenom hodně přibližně, ale mohlo by ti to stačit
Ještě dodám, že většinou to bývá rozděleno do mapek STAR (příletová trať), která vede na IAF nebo na nějaký bod pro Transition a od toho bodu je další mapka - buď teda ta transition, nebo mapka podle druhu přiblížení (tzn. od IAF až na zem + procedura nezdařeného přiblížení) |
| |
|
| | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 17:10 | |
| | Proc se pred tim IAFem tolik stoupa? |
| |
|
| | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 17:15 | |
| | Už nepij |
| |
|
| | | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 17:26 | |
| | To abys od něj mohl střemhlavým letem nabrat dostatečnou rychlost pro kopírování terénu od FAFu nad práh dráhy |
| |
|
| | | | | | | ATC vs. posledni bod trati 19. 5. 2009 / 10:35 | |
| | Díky, putuje do oblíbených !! |
| |
|
| | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 15:27 | |
| | Já bych vypnul FSku bejt váma |
| |
|
| | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 15:35 | |
| | Co ? Proc ? Nechapu |
| |
|
| | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 15:40 | |
| | Nechápu, co je špatnýho na tom, že poslední bod tratě je na území pod nadvládou oblasti a ten ti taky dává STAR? |
| |
|
| | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 16:02 | |
| | Asi nic, jen ze Radar Contact to neumi, tam to dava az eprouc |
| |
|
| | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 18:08 | |
| | jsem žil v tom, že vetšinou oblastník dá éru STAR a pak, když klesá, ho dává na APP |
| |
|
| | | | | ATC vs. posledni bod trati 18. 5. 2009 / 20:14 | |
| | To, že je to tak u nás ještě neznamená, že je to tak všude.. |
| |
|
| | | | | ATC vs. posledni bod trati 19. 5. 2009 / 10:37 | |
| | Jedna věc je omezenost Radar Contactu, druhá věc je prostředí, jak píše Matěj - nelétám jen do okruhu 1 hodiny letu od LKPR, naopak, s oblibou si dávám tour kolem světa a co občas vídám v mapách má do Ruzyňského "standardu" hodně daleko ) |
| |
|
|