| | | L-410 a revers - vysoké otáčky 7. 4. 2009 / 10:56 | |
| | Zdar odborníci: lítám s L-410, dosednu, brzdím reverzem (otáčky ok) přestanu (plyn na volnoběh) a v této chvíli jdou vrtule do hodně vysokých otáček (přes červenou čárku) a pak teprve se zklidní a točí se na volnoběh. Model to snese, ale předpokládám, že v reále se to asi dělá jinak. Jak?
Než se roztočí zapraporovat (na chvíli)? Nebo je na to jiný postup?
(L-410 UVP-E od CVA)
Díky. |
| |
|
| | | L-410 a revers - vysoké otáčky 7. 4. 2009 / 11:10 | |
| | U Turboletu už to nepamatuju, ale u většiny letadel platí, že z reverzu se musí vybíhat pozvolna. Třeba na jetech se může stát, že reveruješ, máš zvýšený výkon motorů, a když příliš rychle zavřeš reverzy, nestačí se otáčky snížit a místo toho, aby ti éro brzdilo, poskočí dopředu. Jestli tenhle jev nastává i na turbopropech těžko říct, nikdy jsem to nezažil (vždycky jsem se snažil to dělat pomalu), nicméně možné to je (tzn. vrtule se z reverzního nastavení listů do polohy jemný úhel dostane rychleji, než se turbína dostane na volnoběh). Pak je tohle krátkodobé zvýšení otáček normální. Rozhodně ale není správné tohle přecházet přestavením do praporu. To vždycky sebou nese zvýšení kroutícího momentu, a pokud není v ten moment turbína na volnoběhu, může to způsobit překročení limitu.
Ale obecně co swi vzpomínám, tak chování turbovrtulových motorů ve FSce neodpovídalo příliš skutečnosti. |
| |
|
| | | | L-410 a revers - vysoké otáčky 7. 4. 2009 / 12:29 | |
| | Zní to logicky, vyzkouším. Dík. |
| |
|
| | | | L-410 a revers - vysoké otáčky 7. 4. 2009 / 15:17 | |
| | Tam jde především o to, že pro ovládání reverzu není samostatná páka, ale jen pokračuje osa tahu "do mínusu". Reverz se docela špatně mapuje na osy klasického joye, takže já mám třeba reverz na tlačítko (quick decrease throttle) a jamile po dobrždění chci přidat plyn nebo chci zastavit reverz a pohnu s pákou (jakkoliv), tak mi skočí nastavení vrtulí do pozitivního úhlu a turbíny jsou už tak vytočené z toho reverzu, takže najednou to dostane kopanec ze záporného tahu na dopřený a důsledkem je právě to rozjetí a protože je to turboprop, tak chvíli trvá, než se to srovná na hodnotu, která je na páce.
Jde to řešit částečně kliknutím na F1 (throttle iddle nebo tak nějak), a nebo pomocí "increase throttle", což je asi nejpřesnější.. to je taková neduha ovládání FSky, s tím se nic moc nedá dělat |
| |
|
|