FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je středa 1. 1. 2025, Nový rok Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Z Boeingu na Airbus Jeden příspěvek | Celý strom
Z Boeingu na Airbus   4. 4. 2009 / 22:46
A.J.Scandall   
Celkem dobrá otázka. EU-OPS, předpis regulující komerční létání v zemích EU, resp. JAA, tzv. dvoutypovost umožňuje, nicméně záleží ještě na místním leteckém úřadě, jak se k tomu postaví. A náš ÚCL se k téhle problematice staví celkem zamítavě. Mě se to tak trochu týká, mám platné dvě typovky, rád bych třeba oba typy létal naráz, ale nejde to. Před zahájením létání na jiném typu musím ukončit létání na předchozím a absolvovat "refresh" a přezkoušení. Ono to tedy něco do sebe má, jeden čas jsem létal souběžně IFRově L-200 a L-410 (což regulaci nepodléhá, neb L-200 se v současnosti nebere jako typ, ale jako třída) a bylo to občas náročný. Nikoliv proto, že bych měl problémy s podstatnými věcmi, ty éra jsou tak odlišné, že člověk hned věděl, v čem sedí, ale spíš kvůli "maličkostem" (a jak mi už od útlého věku vštěpoval do hlavy děda, v letectví maličkosti neexistují). Třeba narážím na to, že na stropním panelu je u L-200 pozice ZAPNUTO dopředu, zatímco u L-410 dozadu. To pak někdy způsobuje potíže. Takže ano, létat souběžně dva typy obecně lze, nikoliv však v ČR.

Pak ovšem existuje věc, jako je "společná typovka", common type rating, což obsahuje třeba B757/B767 nebo A318-A340. Tam po absolvování patřičného výcviku je umožněno létat v rámci oné typovky víc typů a jako vícetypovost se to nebere. Osobně jsem znal dva Němce, jeden létal tehdy u Condora 757 a 767, druhý u LTU (resp. AirBerlin) A320 a A330. Oba říkali, že to není úplně to pravé ořechové, že ač třeba 320 a 330 mají téměř shodný kokpit, a systém FBW způsobí, že se letadla chovají podobně, tak přeci jen fyzikální zákony nikdo neokecá, a třeba setrvačnosti, reakční doba motorů, klouzavost a podobně jsou u obou letadel dost rozdílné, a paradoxně právě proto, že jsou kokpity tak blízké, neuvědomí si občas tělo a hlava bezprostředně v čem sedí. Něco, jako jsem tu před časem psal o Tu-154B a M.

Taky jsem se o tom bavil s pár lidma z vládní letky, co lítali naráz třeba i 5-6 typů (!). Jeden ze starých pardů mi říkal, že jsou dva typy lidí. Jedni to nezvládnou, a druzí s tím naopak nemají žádné problémy a lítají všechny éra souběžně s prstem v nose.
 
Gonzo
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2025 FlightSim.CZ