FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 22. 11. 2024, svátek má Cecílie Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte? Jeden příspěvek | Celý strom
Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   13. 1. 2009 / 21:44
Hoaker
Panove koukate na to nekdo? Ja teda snesu hodne a jsem ochoten verit skoro vsemu. Dokonce mi ani nevadi, ze vsechny tam popisovane souboje konci vzdycky stejne a to vitezstvim hrdinneho americkeho pilota, ktery sestreli jednoho, dva nebo i vice "komunistickych" psu. Dneska uz jsem si ale rekl, ze je toho prece jenom prilis. Popis souboje, kdy nejake uzasne americke eso (zajimave, ze to jeho vypraveni absolutne nemel kdo dokazat )) tam vypravelo o tom, jak honil ve svem Sabru MiG 15 na vyschlym ricnim korytem a jak do jeho trupu mlatily ty kameny, ktere odletovaly od vytokovych plynu MiGu, ktery bicoval tu vyschlou zemi a nakonec kdyz ho hrdinsky sestrelil a tim znicil dalsich pet MiGu na zemi, tak jeste zachranil kolegu a to prosim tak, ze ho zatlacil (!!!) svym nasavacim otvorem do jeho vytokoveho otvoru... proste dira na diru. No pratele, jak rikam, snesu hodne, ale tohle je fakt moc . Co vy na to?
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   13. 1. 2009 / 21:48
ice
Čet sem někde, že "odtlačit" stíhačku skutečně jde. Ale tý story s řečištěm se mi fakt věřit nechce
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   13. 1. 2009 / 21:55
Mak158474   
myslim si ze by stačilo jen trochu nasát ty horký vystupní plyny a byl by bez motoru a tomu před nim by doslo palivo v zápěti, mě trochu zarazilo to že tam psali že sověti lítali bez tlakových kombinéz coz mi nesedí při tom jak to vybírali ty zatáčky a překruty(nwm ted přesně jak se to nazývá tak se omlouvam)při čemž si myslim že by to vědomí stratili.
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   13. 1. 2009 / 22:14
ice
Říkali tam, myslim, že ten 1. měl zhasnutej motor. Pokud to neříkali, tak se pletu a samozřejmě je to nesmysl...A lítat bez anti G kombinéz je podivný
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   13. 1. 2009 / 23:39
MiG-21MFN
já to teda neviděl, ale teoreticky to možný je myslím to s těma antigéčkama. nevím, jak velký přetížení tam měli, ale kouknetě na akrobaty. 11 G a taky nemá anti G kaťata. samozřejmě u akrobacie je to jen chvilková zátěž, tady to trvá třeba i několik minut, nicméně si myslím, že zvyknout se na to dá. ale jako jo, podivný to je
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 09:32
Pips   
Co se týče anti géček v koreji - mno nevím - vždycky když jsem viděl nějaké záběry nasedající žluté rasy do migů, připadalo mi to, že těch pár let od druhé světové války se na jejich výstroji nikterak nepodepsalo.Všichni v kožené výstroji a s kuklou.Korea byla ještě podzvuková válka, nejsem sice historik anti G obleků, ale řekl bych že ty byly vymyšleny krapet později, tudíž i hrdinové hvězdné USA si museli přetížení vyžrat úplně stejně, jako jejich žlutí soudruzi protivníci.
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 09:58
orlík
V Koreji se už opravdu anti-G obleky používali. To byl právě jeden prvek, který měli SABRy oproti MiGu navíc. Tuším, že jejich první použití bylo už na konci 2.sv. války v Mustanzích.
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 11:12
Pips   
I to je možné, já nevím, dohadovat se nechci, naopak rád se nechám poučit.Já měl celou dobu za to, že tyhle obleky přinesla až nadzvuková doba
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 10:27
krupi
Jde, je důkaz že nad Vietnamem tlačila jedna F4 druhou, ale tam to bylo snad nějak za pomoci přistávacího háku opřenýho o přední sklo(jestli nekecám), ne "díra na díru".
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 10:37
orlík
Zdá se, že tak jako se běžně používá "aerovlek", tak vojáci občas používají "aerotlak".
Jen by mě zajímalo, jestli se to zapisuje, jako kvalifikace
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 21:57
Hoaker
No nechci delat nejakej flame, ale podle mne to neni zadna prdel, staci si vzit, jak neradi litaji piloti ve skupinach (a to jsou instruktori akrobati) na pozici za sebou, kde je uplav jako prase a turbulence. Neumim si predstavit, jak piloti, kteri tohle nikdy necvicili by dokazali v tomto rezimu za sebou ty dve letadla udrzet a jeste tak dlouho, aby to melo nejakej zasadni smysl pro toho predniho (radove minuty). Kdyz si jenom vezmu jak moc to hazi za vlecnou kdyz se ji dostanu do uplavu, tak si to fakt neumim predstavit... i kdyz samozrejme ta roura asi drzela ve vzduchu daleko lip... jestli jako Albatros, tak je to asi trochu lepsi, ale i tak zadna slava.
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 22:21
Lowmick   
Jo jo... von vrtulak od dvestepetky je nic oproti vrtulaku od F86.

Btw.: a co teprve litani ve skupine vetronu...to je kolikrat takovej uplav, az to letadlo cely vodplave.
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 22:22
Jakov
uplavaný...
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 22:37
tomisy   
Přesně tak Peťo, však proč si myslíš, že F86 nevleká?! Právě kvůli vrtuláku. Prý to zkoušeli, ale fakt to nešlo...
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   13. 1. 2009 / 21:49
donCarlos
No, máš pravdu - nikdo jim to už nedokáže. Takže my mu můžeme věřit nebo nevěřit, ale pravdu nebude mít nikdo. A i kdyby, je to hezkej příběh a po dlouhý době mě něco fakt připoutalo k obrazovce.
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   13. 1. 2009 / 23:03
Hanys"HUNTER"
Mě se to líbilo, ikdyž se mi (tak jako více lidem tu) nezdálo to létání bez G kombinéz, a ještě k tomu jak jsem viděl ty jejich manévry, ale určitě u toho zůstanu a budu to sledovat až do posledního dílu... Ale pěkná hláška na konci. "Doba soubojů tváří v tvář je nadobro pryč" a měl zatracenou pravdu...
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   13. 1. 2009 / 23:47
step   
To jak ho tlačil domu, to je podle mě pitomost. I kdyby ten tlačenej měl motor vypnutej, tak tlačící přece musí mít volnej čumák, aby jeho motor mohl běžet. Příde mi to jako blbost, i kdyby měl sání k motoru po stranách (jako třeba L-39).
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 04:57
kobla
a tak jo mě se to taky líbí ale ta nadřazenost amíku mi docela vadí,kdyš tak hodně vychvalovali ty migy jake jsou dobre tak proč tam neukazali aspoň jeden jejich sestřel? taky bych rad viděl padat v ohni i F-86 a nebo kdyš byly migy vyspělější a lepší proč jich bylo sestřeleno přes 500 kousků a f-86 jenom 76
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 07:22
awacs
že si furt stěžujete. Je jasné,že pokud je to americký dokument,tak nebudou oslavovat čínu. Jsou hrdí na to, co dokázali a to je špatně?A co Vám brání televizi vypnout a nekoukat se na to?Mě se to líbilo velmi.
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 08:11
Toomitsch
Mozna se to spis melo jmenovat Americti stihaci v boji, to by bylo vystiznejsi.
Ale je to poutave a hezky udelane.
Vcera se na to se mnou dival kamos, letecky laik a rekl, ze jestli to tak pujde dal, tak posledni dil bude o Maverickovi jak sestrelil cinsky Mig-28
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 16:22
ice
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 08:19
Reptile   
Problém je v tom, že má-li to být považováno za seriózní dokument, mělo by si to zachovat přísnou objektivitu a nestrannost. Pokud toto nesplňuje, ať už se tam "oslavuje" kdokoli, jedná se pouze o tendenční propagandistický snímek. Má pak divák jistotu, že nejsou zkreslovány i technické informace o letadlech? Já osobně to vnímám jako efektní zábavu nemající moc společného se skutečnými dokumenty typu Leteckých katastrof.
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 21:59
Hoaker
No jde o to, ze dokument ma byt dokument a ne oslavnej serial. Jinak vypnout to samozrejme muzu, stejne tak, jako tady na to muzu napsat svuj nazor, ne? Prijde mi skoda, kdyz uz do toho tolik investovali (a ze to asi levny nebylo), tak to mohli udelat vyvazenejsi.
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 08:35
orlík
No, je to samozřejmé, že když Američané natočí dokument o svých stíhačích, kteří tam notabene i hovoří, tak nebudou tvrdit, že byli horší než nepřítel. Mě osobně trochu překvapuje, jak si ti staří pánové "pamatují" každou zatáčku, každý manévr, který udělali před více než 50ti lety. Ale nehledal bych na tom mouchy, je dobrý, že v takovým čase dávají v televizi zajímavej pořad o letadlech.
Vyprávění starých pilotů (a na těch to vlastně celý stojí) je potřeba brát s reservou. Slyšel jsem vyprávět hodně starých pilotů (třeba práškařů, nebo i práškařů, kteří před tím lítali MIGy) neuvěřitelný historky a popravdě, když se sešlo několik svědků oněch historek, nikdy to nebylo tak barvité, jako vyprávění jediného. Prostě bývá to často tzv. latina.
Na 2. stranu, nikdo z nás v životě neseděl v SABRE, nikdo z nás nikdy nelítal ve skutečný válce. A ve válce se dějou věci neuvěřitelný. Takže třeba opravdu tlačil jeden tryskáč druhý, třeba se fakt honili v říčním korytě (tomu bych docela věřil, potom co jsem viděl závody kolem pilonů) co my víme. A jednu věc je potřeba uznat. Ti dva chlapi hovořící v dokumentu to asi dost uměli a měli i velký štěstí, když přežili dvě války.
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 22:14
Hoaker
Tam slo spis o to, ze by stacilo malinko ubrat a clovek by jim to i veril. Ale kdyz zacal mluvit o tom, jak mel cely letadlo omlaceny od tech kamenu a prachu, co do nej litali od toho, co letel pred nim, tak to uz mi prislo fakt hodne ujety. Tim spis, ze takovej jeden kaminek vhodne vhozenej do motoru udela s takovym motorem sve... a to uz ani nemluvim o prachu, kterej umi krasnej zapejkat loziska a lopatky vystupni turbiny...
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 09:29
PavelBa
Aniž bych se chtěl pokládat za znalejšího než většina z ostatních, nedá mi to abych se nepřipojil s několika fakty (?)
Takřka jistě vím že první verze migů 15 naměly antiG systém (btw - do hydraulického systému se plnila směs glycerínu, destilky a lihu, to mi přišlo taky neuvěřitelné) - pro rejpaly, měl jsem kdysi originální dokumentaci k údržbě prvních migů 15 letectva ČSLA
Možná měl Sabre motor s radiálním kompresorem (v té době to bylo časté) a tyhle kompresory zdaleka nebyly tak náchylné jako kompresory axiální na plynulost dodávky vzduchu - skoro bych věřil že pokud vstupní otvor nebyl zakryt úplně tak to prostě běželo
Co se týká poměru ztrát - MiG 15 byl prý náročný na techniku pilotáže a na straně korejců létalo hodně "málo vycvičených" pilotů. Mnoho z nich údajně končilo ve vývrtce a pak v lepším případě na padáku krátce po vstupu do souboje. V tom dokumentu bylo jasně řečeno (a tomu stoprocentně věřím) že i ti nejzelenější američané byli zkušení a vycvičení piloti. K tomuto tématu vycházel v L+K seriál, někdy po roce 1990, je to tam hezky popsáno.
Co se týká těch soubojů na velké vzdálenosti - taky se jeden čas věřilo že celou válku zařídí mezikontinentální rakety a letectvu hrozil zánik. Rovněž byla jeden čas tendence opouštět kanony a vybavovat letouny jenom raketami, jenže už v průběhu války ve Vietnamu se ukázalo že to není ideální cesta. Nakonec dneska má každé (možná skoro každé) bojové letadlo alespoň jeden kanón.
Ale musím říct že mě namíchlo že ho nenechal přistát...
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 10:09
orlík
Jojo, to s náročností na pilotáž byla u 15 pravda. Aspoň mi to vyprávěl příbuzný, který na nich nějakou tu stovku hodin měl.
V dokumentu byla zajímavá informace, že Rusové používali Koreu, jako ostrý cvičiště. Přesto, že oficiálně nebyli v konfliktu. To byla vůbec dramatická doba. Asi moc nechybělo k nějaký větší válce. Američani nad Čínou, proti Rusům...
Že ho nenechal přistát - no to je právě asi to, co si neumíme představit - opravdová válka. Osobně musím říct, že jsem nikdy moc nevěřil filmům, který ukazovali třeba letecký souboje 1. sv. války, jako čestné a rytířské utkání plné ušlechtilosti a pravidel. Možná na jejím začátku, kdy se potkávali ve vzduchu průkopníci letectví - kamarádi, ale později, když to byli čistokrevní vojáci bych na to nevěřil. Myslím, že takovej leteckej souboj v rychlých strojích je velikej adrenalin a vzrušení a většinu zůčastněných to velmi baví. Samozřejmě, každý chce zvítězit. A vítězství není "nechat přistát". Je to krutý, ale psychika je taková. Kromě toho, nepřítele je třeba zničit. Ale to už je hodně OT. Nicméně při tý animaci v teple domova, před televizí, jsem si taky říkal "proč ho nenechal přistát, to by bylo čestné...".
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 17:11
Doug   
Ono to v 1. světový válce bylo asi fakt trochu jiný, tenkrát se k lítání nedostal jen tak někdo, většinou to byli aristokraté a to na obou stranách a tam ta čest přece jen měla jinej význam. Dokonce i za druhý světový v anglii bývaly případy, kdy sestřelený německý pilot zůstal nějakých pár dní u letky, když ho neměli jak odvézt do zajateckého tábora. Piloti si pokecali, popili a pak se v klidu rozloučili a němec odfrčel za katr. Nebylo v tom nenávist, jen vojenské nepřátelství...
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 09:46
Johnny pilot   
Byla to paráda. Smekám před tím maníkem, jak si to šinul tím korytem řeky a ohazoval toho za sebou šutrama. tak stejňak ho pak sestřelili (smetl celou svoji letku - šikovnej ) ale aspoň bojoval stylově!!!
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 11:31
Patrik3
Prvni dil vypadal docela nadejne, ale ten zavod v korytu byl jako Star Wars. Skoda
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 11:59
avia
Zdravím ve spolek tak si tak pročítám ty názory docela zajímavý ale myslím že je to malinko utažený za vlasy,jinak pěkná grafika jenom k tomu příspěvku od PavelBa Sabre měl zcela určitě axiální kompresor který z hlediska funkce je velmi nestabilní a velmi náchylný na nestabilní práci vstupního ústrojí.Proto nevěřím že by ho mohl tlačit před sebou tolik km.Mig-15 měl radiální.
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 16:10
Doug   
Co se týká toho dotlačení, tak to se pravdu stalo, ale ve Vietnamu s F4kama, a bylo to tak, že poškozená F4 vysunula hák a druhej ho o rám kabiny opřel a tak ho talčil asi 100 mil. Taky nevěřím, že by byl Sabre schopnej nasávat horký plyny z výtokový trysky přímo do svýho nasávacího otvoru, motor by mu musel zhasnout. Stejně jako ty odlétávacé kamínky a prach z toho řečiště by zapříčinily vysazení motoru - přinejmenším, ale spíš vážné poškození lopatek kompresoru a nejspíš destrukci....nevěřím tomu. Podle mě jsou to jen historky starých zbrojnošů, koukám na to kvůli záběrům a některým faktům.
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 21:48
Matt
Moc pěkné..ale jak tady někteří mluví o "oslavování američanů" tak je jasne že když se to tak skutečně odehrálo tak že nebudou říkat že byli horší když tomu tak neni...berte to s nadhledem hoši...
 

Letecký aerotlač - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 23:31
kuma   
Já nevím, mně to přijte jako blbost... 100mil - to je dobrejch 15-20 minut, určitě neletěli na maximálkách.

Pokud jde o ty ůplavy - tak ten první měl prý zdechlý motor - nebo ne? - takže vlastně kluzák. A jestli šlo o F-4, tak ta měla sacáky na bocích - takže v codu motoru "tlačiče" bych to neviděl.

Je pravda, že F. Novák, F. Peřina a další esa lítali s éry svázanámi provazy (nejen gumovými) a vymanévrovali velice přesně, co bylo potřeba.

Ale zkuste odhadnout aerodynamiku F-4, jakou rychlostí musí klouzat, aby se udržela (s rezervou) v horizontu - na jaký tah proti nominálu to asi letí, když má motory OK? - 15%? 20%? - možná asi tak, to by líp věděli Tonde nebo dandee.

A jestli mají motory F-4 nominální tah kolem 2x18.000 liber, tedy dohromady asi 18 tun, tak 15% je prosím tah 2700 kg. A to je síla, kterou by musel tlačit ten vzadu, aby utlačil toho vepředu na dostatečný rychlosti, aby se udržel ve vzduchu a ještě mohl jakž takž manévrovat. To rozhodně nešlo o rám kabiny, hák by se (možná tak) musel opřít o dolní okraj pancéřového štítku - ale jen 20cm vedle by to byla ďoura do trupu jako hrom... Fak si to nedovedu představit - v týhle sestavě "tlačit" éro tak, aby to oba vymanévrovali... a 100 majlí!
 

Letečtí stíhači v boji - co na to říkáte?   14. 1. 2009 / 21:46
Tumig
No pročítám diskuzi ohledně toho tlačení. Myslím, že to možné bylo. Všichni tu namítáte správně nemožnost správné funkce motoru při kontaktu nasávacího otvoru na výtokovou trysku. Ale pokud jsem dobře viděl. Tak první letoun mírně potlačil. A druhý letoun "podepřel" ocas prvního. Tedy nedošklo k zakrytí nasávacího otvoru. Nicméně je pravda, že to zní dost divoce.
 

Gonzo
VWAC
FS Medlánky
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ