FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 23. 11. 2024, svátek má Klement Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Poděkování Gustavovi za návod pro A340 Wilco+pár všetečných dotazů Jeden příspěvek | Celý strom
Poděkování Gustavovi za návod pro A340 Wilco+pár všetečných dotazů   25. 7. 2008 / 10:26
Libor81
Chci dodatečně poděkovat Gustavovi za návod, který mi pomohl konečně rozumně létat s Aibus od Wilco, který se mi zatím netečně válel doma a u kterého jsem díky své slabé angličtině nemohl rozluštit návod a tudíž se nedalo dost dobře létat. Díky, Tvůj návod mi moc pomohl. Předtím jsem létat na free modelu A320, ale to nebylo ono.
Rád bych se zeptal na pár věcí, každý let se zdokonaluji, ale některé chyby se mi opakují(pro přesnost létám s A319):
1)po vzletu mám nastavenou výšku např. 10000,dostoupán do této výšky 2500 ft/min, pak dostanu povolení stoupat do letové hladiny např. 30000, natočím výšku na panelu,odkliknu,ale stoupání se výrazně zpomalí,asi na 700 ft za min,ale stroj velmi zrychluje, na Costindex mám nastavenu hodnotu 250
2) jsem zachycen ILS,ale éro letí někdy dál zatvzele rovně a nezačne klesat.Můj postup je takový,mám nalazenou správnou frekvenci v Radnav ve FMC,letím ve správné výšce, full klapky,nohy venku, výšku stočenou na 0000.
3)Rád přistávám na ruku, ale nevím co přesně mám na panelu vypnout,aby se mi nerozeřvalo varovné hlášení a také jednou když jsem dosedl stroj nechtěl začít brzdit,resp. začal brzdit,ale pak začal opět zrychlovat.

Děkuji za všechny rady a připomínky a Gustavovi ještě jednou za návod
 

Poděkování Gustavovi za návod pro A340 Wilco+pár všetečných dotazů   25. 7. 2008 / 10:52
Mikel   
sice jdem návod napsal ale snad bude mé vysvětlaení cenné

k té první otázce: začne letadlo po tom co "dozrychlí" opět stoupat těch 2500ft/min ?
Airbus totiž sám po překročení FL100 začne akcelerovat a pokud máš vše nastavené na automatiku tak si sám řídí rychlost i stoupáni. Tot asi vše. nevím do jaké míry to v FSce má vliv ale já lítám s cost indexem 20, někde jsem čet že čím blíže nule tím rychlejší let a čím dále od nuly tím uspornější (upozornuji že jsem nepocítil rozdíl)

k té druhé otázce: vím že to je pitomost, ale snažím se pomoct, poté co zychytíš ILS zapneš funkci APP na A/P ? omlouvám se jestli to zní jako "blbce dělání", ale napadlo mě to jako jedna z variant....

k té třetí otázce: tady asi moc nepomůžu, domnívám se že je to věcí modelu (já lítám A320 PSS)mě to řve porád, takže tady nemám rady to je spíš na Gusťovi
 1x  

Poděkování Gustavovi za návod pro A340 Wilco+pár všetečných dotazů   25. 7. 2008 / 11:12
Libor81
Ahoj, díky za odpověd. Určitě je pro mě každá rada dobrá, někde dělám pitomosti nebo mám špatné návyky z předchozího free modelu a nevím o tom,takže ocenuji pomoc
Rychlost při stoupání je o.k, po překročení hranice 10000 přepnu speed z 250 a automaticky stroj začne zrychlovat,akorát šplhá nahoru velmi pomalu,vím že např. nad FL200 je náklon stoupání pomalejší,ale v tomto případě se šphá nahoru velmi pomalu. Napadá mě jestli to nemůže souviset s tím, že létám offline, kdy mi řídící dá povolení většinou až když dostoupám do těch např FL100, to se pak pak stoupání zastaví,letoun letí rovně,stoupání se vynuluje a při dalším stoupání už to není těch 2500 ft/min.

Co se té ILS týče, mám zaplé APP,ILS a LOC. Akorát nevím jestli mám mít tuto frekvenci i na panelu radia. Možná tady dělám blbost. Potvrdím ILS APP ve FMC, vyčkám jestli se naladí, zkontroluji pak na RAD NAV ve FMC. Ale na radiu je nalazená jiná frekvence,když jí přeladím na správnou tak to zase zmizí v tom RadNav. V obou případech mi letoun držel kurs s dráhou a správně se přibližoval, leč bohužel neklesal...
 

Poděkování Gustavovi za návod pro A340 Wilco+pár všetečných dotazů   25. 7. 2008 / 14:03
Teflon_490   
Cece, k tomu Cost Indexu, nevim jestli Airbus jde schvalne proti proudu, ale u Boeingu je to presne naopak jak pises, CI k nule, uspornejsi let, vyssi CI - rychlejsi ale mene usporny let.
 

Poděkování Gustavovi za návod pro A340 Wilco+pár všetečných dotazů   25. 7. 2008 / 14:46
Mikel   
Nevim jestli to tak je ale jestli se chceš na chvíli zabavit tak tady máš 108 stránek od Airbus Industri týkajících se Cost Indexu

http://www.iata.org/NR/ContentConnector/CS2000/Siteinterface/sites/whatwedo/file/Airbus_Cost_Index_Material.pdf
 

Poděkování Gustavovi za návod pro A340 Wilco+pár všetečných dotazů   25. 7. 2008 / 11:38
adagio   
Zkusím to nějak stručně, byť nemám Wilco:
1) máš dva způsoby stoupání - manuální a automatický. V prvním případě nakroutíš požadovanou výšku, ale neklikáš na ten kroutící čudlík ALT. Naopak klikneš na vedlejší čudl vpravo (v.s.), naskočí +0000 a nakroutíš rychlost stoupání tak, jak potřebuješ nebo jak je pro danou fázi letu optimální (např. 2000 ft/min). Letadlo bude stoupat konstantní vertikální rychlostí a díky zapnutému aut. tahu motorů (ATHR) i dle potřeby přidávat - udržovat tah. V druhém případě si musíš v MCDU nastavit, v jakém bodě chceš požadovanou výšku (např. FL200) dosáhnout. Zapíšeš hodnotu ve tvaru rychlost v daném bodě/výška a klikneš vpravo vedle onoho bodu ve FlightPlanu. Pak stačí nakroutit onu výšku zase čudlem ALT a zmáčknout ho. Vpravo od čudlu ALT by se měla rozsvítit bílá tečka, což je signalizace toho automatického stoupání. Letadlo si pak určuje poměr v.s. a rychlosti samo tak, aby bylo v onom bodě ve stavu, jaký jsi zadal.
Příp. nemusíš zadávat žádné hodnoty do MCDU a necháš ho stoupání počítat automaticky směrem k předdefinovanému bodu T/C, kde máš být na finální hladině. Je důležitý ale nechat i aut. spočítat a udržovat rychlost, příp. ji nenastavovat moc vysokou. To, že ti letadlo stoupá tak pomalu je nejspíš právě důsledek, že není schopný současně letět tak rychle jak si přeješ a současně stoupat. Buď teda stiskni čudlík SPD pro aut. korekci rychlosti (hodnota SPD zmizí a zase se rozsvítí další tečka velde) nebo nastav nižší konstatní hodnotu rychlosti (např. 270 IAS). A nebo musíš holt chvíli počkat, než letadlo požadovanou rychlost nabere a až pak začně stoupat "ostřeji"
2) Nemáš zachycenou G/S rovinu pro aut. klesání. Buď dané letiště není vybavený paprskem pro sestup nebo to máš blbě nastavený. Postup by měl být: potvrdit approach fázi v MCDU, stisknout ILS a LOC pro zachycení naváděcího (směrového) paprsku, udržovat konstatní výšku, vhodnou k zachycení sestupové roviny (např. 3500ft - v závislosti na nadm. výšce letiště a app. mapách). V momentě zachycení LOC stiskneš další čudlík APPR, který aktivuje zachycení té sestupové roviny. Současně můžeš na nav. displeji sledovat, zda se G/S přibližuje, zda jsi pod ní nebo nad ní apod. V okamžiku protnutí se pak G/S aktivuje a letadlo začne klesat. Během přiblížení pak ještě aktivuješ AP2.
3) Při "hands on" stačí vypnout AP1 (příp. i AP2), nic by řvát nemělo (jako u Boeingů ), jen to příjemně 3x zakníká. Vhodný je i vypnout aut. tah motorů (ATHR) přesunutím páky do polohy Idle s následným manuálním udržováním rychlosti. Příp. i vypnout funkci FD. Vše je pak čistě na tobě, po dosedu se nic nezačne ani zrychlovat ani nikam zatáčet, protože máš vypnutého jak Autopilota, tak i ATHR.

Píšu to z hlavy a hodně zjednodušeně
 

Poděkování Gustavovi za návod pro A340 Wilco+pár všetečných dotazů   25. 7. 2008 / 11:42
Rychlokvaška
Tři obecné postřehy, bez vazby na Wilco:

1.) FL100 je taková obecná hladina, kde se přechází z omezení rychlosti 250kt na rychlost stoupání, která je vyšší, blízká IAS pro cruise. Protože motory máš jen dva a ty už mají nějaký nominální výkon pro stoupání, letadlo si musí vybrat jestli jimi poskytovanou energii použije pro zrychlování, nebo pro stoupání. Protože v této první fázi má rychlost přednost, tak se AP snaží nejprve zrychlovat a při tom udržovat nějakou minimální rychlost stoupání kolem 5OO fpm a až dané rychlosti dosáhne, přebytečná energie lze použít zase pro stoupání, jehož hodnota naroste. S přibývající výškou pak zase postupně začne klesat až do minimální povolené hodnoty pro maximální cruise hladinu pro danou hmotnost a cruise rychlost letadla.

2.) Výška 0000 - tohle se odnauč co nejdřív, doufám že to nemá Gusta v tutoriálu. Jakmile letíš po ILS, nebo obecně jakýmkoliv přiblížením, na MCP se nastavuje do okýnka s výškou tzv. missed approach altitude. To je výška, do které pak nějakým na mapě popsaným postupem stoupáš v případě goaroundu. Nastavit tam 0000 ti může přinést VELMI nepříjemné překvapení a je to jedno velké NE!

3.) Pokud jsi v přistávací konfiguraci, tak jediné co je potřeba udělat je vypnout autopilota. Pak by se ti žádné hlášení ozvat nemělo. Pokud ano, popiš kdy a co se ti zobrazí. Pokud jde o to zrychlování - předpokládám, žes zapomněl na autothrust.
 

Poděkování Gustavovi za návod pro A340 Wilco+pár všetečných dotazů   25. 7. 2008 / 11:49
Blackrat
Ad 3) uz sem s tim dlouho neletel, ale myslim ze u Wilco airbusu se nesmi AP vypinat tlacitkem na panelu, ale klavesou "Z". Jinak je master warning. Pisou to v manualu.
 

Poděkování Gustavovi za návod pro A340 Wilco+pár všetečných dotazů   25. 7. 2008 / 12:08
Libor81
Děkuji za Vaše vyčerpávající odpovědi a postřehy, už se těším jak vše vyzkouším.
Ohledně toho vypnutí Ap, rozeřvalo se mi červené hlášení myslím kvůli auto th. nebo co to tam bylo, ale rychlost byla myslím o.k, určitě ne pádová ani moc vysoká, asi 150 a postupně snižovaná. Zkusím vypnout klávesou Z, jak mi radíte.

Ještě jeden hloupý dotaz. U přechozího modelu Airbus jsem sestupovou rovinu poznal. Byla to vodorovná bílá čára, která se přibližovala, ale nyní jí nedovedu rozeznat
Na display vidím růžové ils čáry, které se protnou když jsem čumákem před dráhou,ale tu sestupovou jsem nezaregistroval.
 

Poděkování Gustavovi za návod pro A340 Wilco+pár všetečných dotazů   25. 7. 2008 / 12:18
Mikel   
Na PFD je to pokud máš zapnuté ILS tlačítko poz baromerem zabrazeno vpravo vedle výšky jako růžový oklečka a jeden řůžovej kosočtvrec kterej indikuje sestupovku....
 

Poděkování Gustavovi za návod pro A340 Wilco+pár všetečných dotazů   25. 7. 2008 / 12:21
Libor81
Růžový kosočtverec,nevím proč,ale toto si budu pamatovat
 

Poděkování Gustavovi za návod pro A340 Wilco+pár všetečných dotazů   25. 7. 2008 / 12:21
maco
Ohledně vypínání autopilota a následného poplachu, bych řekl že je to normální. Na videu z kokpitu Air Berlin s A230 to dělají tak, že se nechají automatem usadit v ILSu, pak vypnou autopilota, okamžitě začne blikat warning, který oba piloti zmáčknou a letí na ruku.
 

Poděkování Gustavovi za návod pro A340 Wilco+pár všetečných dotazů   25. 7. 2008 / 12:39
Rychlokvaška
Master Warning že je vypnutý autopilot samozřejmě normální je...myslel jsem že má namysli nějaké jiné varování, třebas jako Config nebo něco jiného na ECAMu.

V reálném éru jsou na tohle tlačítka na yoke nebo joysticku a na throttle pákách a když se vypíná AP, tak se prostě klikne 2x - jednou vypnutí a podruhé umlčení alarmu.
 

návod pro A340 Wilco+pár všetečných dotazů-shrnutí   25. 7. 2008 / 17:18
Gustav ( BHA576 )   
Takže Libore je to takto.
1. S tou nulovou výškou má Míra samozřejmě pravdu,že se tam nastavuje pro přistání výška nepovedeného přistání,to je podle mapy.Je ovšem nesmysl si myslet a zde se Míra velmi plete,že má autopilot respektivě jeho nastavení vliv na to ,jak bude letadlo reagovat na to,co dělám s kniplem ( v případě, že letím už na ruku).Takže budu-li tam mít ty nuly nastavené ( myslím výšku )stejně mi letadlo začne stoupat tak vysoko a tak rychle jak mám knipl přitažen k sobě a plyny v tomto případě se narvou úplně dopředu a to je vše na to nepotřebuji žádnou automatiku
2. Změníš-li na autopilotovi výšku např.po dosažení těch 10000 ft,které si stoupal v režimu V/S a SPEED a chceš-li už letět na režim VNAV tak napřed nastav novou výšku,protom stiskni knoflík SPD aby tam byli místo čísla rychlosti jen pomlčky a ta tečka za nima a pak klikni levým klikem znovu na knoflík výšky.Stroj už ti pomaže vzhůru,co mu síli stačí.
3. Cost index je stejně jako u Béček ,čím vyší číslo tím rychleji a strměji to maže.Je to přeci logické.Toto číslo vyjadřuje "pomyslnou sumu" kolik mne takovým způsobem bude stát peněz prolétnutí jedné míle.Samozřejmě,že toto píši pouze pro názornost k pochopení.
4. Nezklesává-li ti stroj podle G/S a při tom si deklaroval na MCDU,že si začal APPr fázi i si to potvrdil ještě jednou Confirm a na prostředním displeji ti svítí nápis ILS APP .Indikaci ILSu také vidíš ( báry ),tak se koukni jestli máš v MCDU sekce RAD NAV nastavenou stejnou a správnou frekvenci nejen v řádku ILS / FREQ,ale i v řádku VOR1 / FREQ. Ty musí být obě stejné a kurz CRS samozřejmě také stejný.

 

návod pro A340 Wilco+pár všetečných dotazů-shrnutí   25. 7. 2008 / 18:14
Rychlokvaška
Ahoj Gusto,
máš pravdu v tom, že pokud poletíš goaround růčo a nebudeš při tom koukat na bára flight directoru, tak za pěkného počasí v normálním terénu, kde tě missed approach procedure vede v ose dráhy do nějaké výšky, bude všechno v pořádku. Ale ne každý den je pěkně, ne každé přiblížení je na ruku, ne vždy máš dva motory a ne každá missed approach procedura je tak jednoduchá. Vezmi si třebas takový Salzburg ILS 16. Nijak náročné letiště, ale má svoje pastičky a to je zrovna ona goaround procedura. Může se ti velmi snadno stát, že nemáš dostatečný výkon na přestoupání kopců před sebou (a taky stane, proto je tam ta zatáčka) a zároveň nemůžeš letět co to dá, protože ta zatáčka je limitovaná rychlostí (jinak by měla příliš velký poloměr a opět tam jsou po stranách kopce). Řekněme, že jsi v mlze nebo mraku, těsně před dosednutím GA...co teď? pokud letíš na automatiku, tak AP bude sledovat cos mu nařídil, což je rovnou do země. Pokud letíš na ruku, asi bude celkem vhodné sledovat aspoň Flight Directora - který tě opět povede do země. Poslední varianta, že to poletíš růčo a ještě raw data (tzn. jen podle budíků)...to už je podle mně zadělávání si na průšvih už z principu.

Pominu letadla, která výšku nižší než aktuální při GA ignorují, další zabudované ochrany a nedokonalost FS addonů obecně, rád bych ale tenhle zvyk s nulováním (za svých mladých let jsem to taky tak dělával vymýtil co nejdřív Pro ILS je úplně jedno co tam je, při nepřesném přiblížení po proletění tou výškou a nastavení V/S taky a pro vizuál už úplně. Kde to ale jedno není je missed approach!

Jinak drobnost k tomu postupu - není pravda, že se pro GA nastavuje max. výkon nebo se plyny "narvou úplně dopředu". Výkon většiny dvoumotorových letadel je na GA víc než předimenzovaný a jsou i mašinky, kde se ti může max. výkon pěkně vymstít - od level bustu po utržené klapky. Taková 757 třeba limituje GA thrust pro dosažení 2000fpm, protože cokoliv navíc může znamenat hodně velkou divočinu a můžu z praxe říct, že i s těma 2000fpm má člověk pěkně práce. Max. dostupný výkon máš vždy k ispozici pokud potřebuješ, ale narvat to tam rovnou není vůbec dobrý nápad.
 

návod pro A340 Wilco+pár všetečných dotazů-shrnutí   25. 7. 2008 / 20:41
Gustav ( BHA576 )   
Davide ano máš 100% pravdu,všechny popsané varianty jsou správné.Jenže je tu právě ten malý předpoklad že :
1. addon reaguje tak jak má ( co nejblíže k realitě ),což bohužel Wilco není viz celý můj návod na A340.Tu výšku 0000 používám z donucení,protože ten " Wilčí trumbera " se neumí plynule usadit na G/S a čím větší je to typ A318 až A340 tím více klesá a zase se vzpíná a vůbec ten čumák neudrží v nějaké plynulosti.Proto tam dávám tu nulu a dokud bára není na prostředku,tak klesám -300 a teprve potom až je vprostředku,tak zapínám APP.
2. Pravděpodobně po tomto momentu bych mohl výšku natočit na tu " únikovou " výšku.
3. Ten " plný knedlík " mám odkoukaný z amerických filmů,kde žádná akce neproběhne dokud to tam kápo nenarve až se praští o přední panel
 

návod pro A340 Wilco+pár všetečných dotazů-omluva CI   25. 7. 2008 / 18:16
Mikel   
Omluvám se za tu matoucí informaci o cost indexu, nějak sem měl tušení že jsem někde zahlíd, že je to naopak. A to jsem ještě postoval tu kopu stránek z materiálů Airbusu
Takže ještě jednou Sorry
 

Gonzo
VWAC
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ