FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je sobota 23. 11. 2024, svátek má Klement Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Base training Jeden příspěvek | Celý strom
Base training   21. 6. 2008 / 20:26
pilot_master   
Asi viete co to je. Je to prvy let a prve pristatia s nejakym typom lietadla, bez kastanov. Predpokladajme ze vystudujem na Zlinskej univerzite prfesionalneho pilota t.j. preukaz ATPL ale kedze este nemam ten base training ta co ? Predpokladajme ze by som bol pilotom u Sky Europe. Musim si tento base trainig zaplatit z vlastneho vrecka ? Ved je to ohromne mnozstvo penazi. Alebo Sky Europe robi nejake vyberove konania t.j. Sky ti to zaplati s podmienkou ze budes o neho robit ? Lebo z vlastneho vrecka mi to prijde pre cloveka blbe zaplatit dalsi melon za base training.


Dik
Tomas
 

Base training   21. 6. 2008 / 20:29
Fabo™   
Dnes si to fakticky vsade platis sam. SkyEurope berie len s platnym ATPL alebo zmrazenym ATPL, takze cvakas odusu. Konkretne v Ziline si to myslim zabezpecuju pomocou vlastneho AK (to napise lepsie Milan), LF TUKE to robi cez Seagle Air.

Teoreticky sa mozes dostat do nejakeho sponzorovaneho kurzu napr na OAT (napise David), kde budes cenu vycviku splacat zrazkami zo mzdy po zamestnani u AL.
 

Base training   21. 6. 2008 / 20:31
pilot_master   
ako platne ATPL ? Ved ked dokoncis skolu tak mas ATPL v kapse, a ake je to to frozen ATPL ?
 

Base training   21. 6. 2008 / 20:34
LZKZ   
To sa tu už rozoberalo, tuším to písal A.J. Scandall, v podstate musíš mať nalietaných nejakých 2500 hodín, aby si mal ATPL. Jediné, čo som si zo zvyšku zapamätal je, že sa do toho môže zarátať aj nejakých sto hodín zo simu, ale nie z FS (a PMDG ti asi tiež neuznajú ). Keď mi dáš kúsok času, tak ti ten príspevok nájdem
 

Base training   21. 6. 2008 / 20:35
LZKZ   
Tak som to našiel http://www.flightsim.cz/forum_prispevek.php?id=32588&lan=0
 

Base training   21. 6. 2008 / 20:39
pilot_master   
ah diky, takze ked Skyko bere aj so zmrazenym ATPL tak oni ti zaplatia tie hodiny, ty ich dozenies a potom z platu im to splatis ako som dobre pochopil ?
 

Base training   21. 6. 2008 / 20:42
LZKZ   
Ja ti neviem, v dopravákoch a veciach okolo nich sa nevyznám, ale nejak tak som to pochopil aj ja. A žeby dvaja pochopili tú istú vec rovnako nesprávne, to sa mi nezdá. Takže asi máš (máme) pravdu .
 

Base training   21. 6. 2008 / 20:44
Fabo™   
Ako som to pochopil ja, tak kym mas Frozena, nemozes robit PICa, teda kapitana - myslene v aerolinkovej prevadzke. Ale hodiny ako kopilotovi sa ti normalne rataju.
 

Base training   21. 6. 2008 / 20:47
pilot_master   
to chapem len este neviem ci ti tie nalietane hodiny zaplati Sky a ty im to potom vratis ked budes u nich robit. A k tomu simulatoru o aky typ musi ist ? FNPT II aky je v Ziline alebo musi ist o sim 737 ? lebo taky na Slovensku zatial nieje.
 

Base training   21. 6. 2008 / 20:52
Tragédie v JRD
myslim ze to zbytecne resis.. je ti 14, mas pred sebou jeste konec zakladky, pak stredni skolu a pak atpl na vysce - cili nejakych 10 let. za tu dobu se pomery stokrat zmeni .. nicmene obecne se da rict, ze ten, kdo bude mit tyapovku na dane ero , bude mit prednost.... a kdyz ji mit nebudou, tak si ji zacalujes ze svyho .. at uz tak, ze ti to pak strhjnou z platu nebo si na ni pujcis....

ale jak rikam, v tvym veku je to uplne jedno resit ted...
 

Base training   21. 6. 2008 / 20:57
Lukas.wz   
Zas na druhou stranu, když se zajímá tak tím nic nezkazí.. A co jsem si na péráku četl Tomášovi příspěvky, tak měli většinou hlavu a patu tže hlavu na to má a o lítání taky ví dost.. Třeba mě někdy v nějakým bulíku povozí..
 

Base training   21. 6. 2008 / 22:25
pilot_master   
díky Lukasi za podporu, no dufam ze sa to podari ale mam problemi s ocami takze neviem splnam zatial kriteria ale neviem ako sa to bude vyvijat v buducnosti ked dokoncim preukaz na bulika tak pisnem SZ a dohodneme sa ze kedy a povozim ta A ano o litani viem viac ako by som na svoj vek mal vediet asi ale ked sa o to zaujimam tak preco nie
 

Base training   21. 6. 2008 / 21:02
domajs
No hele zatím všechny aerolinie platí typovku z vlastní kapsy,ale může se stát,že jednoho dne bude muset mít člověk hlásící se na post pilota u nějaké airlines i typový výcvik na letadlo na kterém bude létat.A base training je většinou pět letů bez kaštanů a s instruktorem na typu na který si dělal typovku čsa a TVS většinou tyto base training lítaj na vodochodech a v brně.
 

Base training   21. 6. 2008 / 21:11
Tragédie v JRD
no dovolim si s tebou nesouhlasit.. aerolinky preeruji piloty, kteri uz typovku maji a nebo jsou ochotni si ji zaplatit ....

tvrzeni ze vsechny aerolinie plati typovku z vlastni kapsy .... mi prijde odvazne .)
 

Base training   21. 6. 2008 / 21:46
domajs
no tak to je pravda možná tak u TVS ale čsa nedává přednost pilotům s typovkou a sky pole mě taky ne ...
 

Base training   22. 6. 2008 / 01:52
Tragédie v JRD
myslis? .) a proc myslis ze se v application formu na skyeurope ptaji, jestli jsi ochotny se podilet na uhradech nakladu na typovku? .)))

jen tak to tam urcite nemaji .)
 

Base training   22. 6. 2008 / 12:53
Pavel23
Z vlastní zkušenosti můžu potvrdit, že to je jedna z důležitých položek.
 

Base training   22. 6. 2008 / 16:57
pilot_master   
ale ako tu uz niekto pisal tak na "trhu" je malo pilotov tak raz dojde aj na toho, ktory si nieje ochotny zaplatit z vlastneho typovku.
 

Base training   21. 6. 2008 / 22:20
domajs
Zájemcům, kteří si chtějí sami financovat získání typové kvalifikace, umožňujeme absolvovat typový výcvik na kterýkoliv letoun provozovaný naší společností. Držitelé takto získaných typových kvalifikací jsou v našem týmu vítáni. I přesto se však musí zúčastnit standardního výběrového řízení.

Vlastní financování typového výcviku neopravňuje k přednostnímu přijetí. V případě zájmu o práci u nás, je nutno absolvovat standardní výběrové řízení.


To je ze stránek čsa
 

Base training   21. 6. 2008 / 23:30
Waterfight (TVS379)   
A ty z toho dovozuješ konkrétně co, jestli se můžu zeptat?
 

Base training   22. 6. 2008 / 00:49
Zouzman Air
Že když si typovku zaplatíš sám, budou tě mít v ČSA rádi, ale ne zas tolik, aby ti dali přednost ve výběrovém řízení, jestli to teda dobře chápu.
 

Base training   22. 6. 2008 / 01:53
Tragédie v JRD
jedna vec je, co se napise... a druha vec je, jaka je realita... klidne vsadim posledni boty, ze uhadnu, koho vyberou , kdyz se jim tam sejdou dva rovnocenni ci podobni zajemci s tim, ze jeden bude mit typovku (nebo bude ochoten si ji celou zaplatit) a druhy ne...
 

Base training   22. 6. 2008 / 01:58
milan
je tomu tak..
je verejnym tajomstvom, ze ludia, ktori boli napr. na 100. mieste na cakacej listine na 2. pilota v CSA bolo umoznene nastupit okamzite, pokial sa zaviazali, ze si sami zafinancuju typovku.
 

Base training   22. 6. 2008 / 00:56
pilot_master   
rozumim je to jasny ked nechces platit z vlastneho vrecka tak sa zapojis do vyberoveho riadenia a cakas ci ta zoberu alebo nie, a bude to zavisiet od tvojich vysledkov na VS a podla poctu nalietanych hodin. Ten kto je mudrejsi a nalietanejsi ma prednost a ten kto je sprosty a nelietany nema prednost takze dobre som to pochopil ?


 

Base training   22. 6. 2008 / 01:56
Tragédie v JRD
jsi naivni, kdyz tomu veris ) ostatne, v tom co jsi ocitoval neni nic receno o tom, ze b y nemeli prednost.. jen to, ze i lidi s typovkou musi projit vyberovym rizenim ... a ne ze nemaji prednost se stejnou vychozi pozici .)
 

Base training   22. 6. 2008 / 01:12
milan
pletiete tu jablka s hruskami..
base training je tzv. vycvik na trati, kedy sa uplatnuju uz postupy konkretnej aerolinky pre konkretny typ lietadla..

na to, aby ta prijali na pravu sedacku v spolocnosti, potrebujes nasledovne:
preukaz sposobilosti CPL(A), kvalifikaciu IR(A), kvalifikaciu MEP(L), certifikat MCC, ATPL(A) Theory Credit a Certifikat o preskusani ICAO English minimalne na level 4. (Hradis si samozrejme sam - cena cca 1,3mil SKK)

Ked mas toto, mozes sa prihlasit do aerolinii. Po uspesnom vykonani pohovorov sa rozhodnes, ci si zaplatis typovku, alebo sa spolocnosti zaviazes a zaplati ti ju ona. Akonahle ju mas ukoncenu ( simulator FSS + myslim 3 okruhy) zacina BASE training, alebo tiez nazyvany LOFT (Line oriented flight training), kde sa uplatnuje CRM/MCC v praxi a noveho cloveka skoli instruktor spolocnosti priamo pocas nejakeho komercneho letu na trati podla vsetkych ako externych predpisov, ale hlavne podla prevadzkovej prirucky danej leteckej spolocnosti. Upozornujem vsak, ze to uz je v dobe, kedy ma dany pilot v preukaze riadne zapisanu typovu kvalifikaciu pre dany letun. V praxi (napr. sky europe) sa to robi tak, ze leti kapitan, skoleny pilot na pravo a na jump seate sedi nahradny druhy pilot, ktory je schopny kedykolvek zaskocit skoleneho pilota. co sa tyka platu, tak sa to robi tak, ze pocas toho, ako novacik lieta BASE (je na palube nutna pritomnost safety pilota), tak nedostava zaplatenu hodinovu mzdu, ale len nejake pausalne minimum (myslim okolo 30/mes, ale to nechcem kecat..). Pocet legov, ktore musi novacik odlietat sa stanovuje podla jeho vysledkov na simulatore a predchadzajucich skusenostiach. vacsinou je to cca 40 letov. Po ukonceni BASE trainingu sa z neho stava plnohodnotny druhy pilot, az kym nenadobudne pozadovane letove skusenosti, o ktorych pisal AJS. Vtedy moze poziadat o preskusanie poverenym TRE na ziskanie preukazu sposobilosti ATPL(A). Cize cas, ktory uplynie medzi ziskanim CPL/IR a ATPL(A) lietas v ramci komercnych letov, za ktore ti spolocnost plati riadnu vyplatu.
Cena typovky je cca 30 000 USD a na BASE training radsej ani nejdem pomysliet, kolko by to bolo, keby sa to muselo cvakat samostatne. Je pravdou, ze aerolinie uprednostnuju ludi s typovkami - TVS berie ludi vyhradne s typovkou, ktoru si sami zaplatia.

Vsetko je do detailu popisane na http://www.profipilot.sk

Co sa tyka Ziliny, tak tam vycvik prebieha nie v aeroklube, ale priamo pod zastitou Leteckeho vycvikoveho a vzdelavacieho centra, ktore ma statut FTO - http://www.lvvc.uniza.sk

 

Base training   22. 6. 2008 / 01:18
pilot_master   
dakujem velmi nieco take som chcel vidiet ale ked sa prihlasis na aerolinky ze chces aby ti oni platili typovku a base tak musis mat aj nejaku hranicu poctu nalietanych hodin na hocijakom stroji nie ? alebo ta zoberu hned bez toho aby pozreli ze kolko mas uz celkovo nalietanych hodin ?

Diky za vysvetlenie
 

Base training   22. 6. 2008 / 01:22
milan
zalezi to od poziadaviek, ktore si stanovi konkretne TRTO na dany typ (pre 737 classic, A-318/319/320/321 a ATR 42/72 je to vacsinou CSA v Prahe, na 737 NG sa chodi do Amsterdamu, L-410 do Ostravy,...) Vacsinou by vsak mali postacovat minima, ktore su pozadovane pre ziskanie CPL/IR, cize 200 hodin total, 100 hodin PIC. To su v podstate minima. Samozrejme, ze na konkurzny pohovor musis doniest zapisnik letov, aby si overili, kolko mas hodin, atd, atd..
 

Base training   22. 6. 2008 / 10:37
Flogger   
a da se to nejak udelat, kdyz nemam ten 1,3mil SKK?
 

Base training   22. 6. 2008 / 10:39
domajs
No můžeš si to celé odlítat doma na simulátoru ) ne promiň,samozdrejmě si můžeš půjčit třeba od banky,ale počítej že zaplatíš o dost víc potom na úrokách
 

Base training   22. 6. 2008 / 11:10
Lowmick   
modul
 

Base training   22. 6. 2008 / 11:55
domajs
modul nemění nic na tom že potřebuje peníze ... sice model lze rozdělit na jakési úrovně,ale když to bude brát tak jako že našetří nějakej obnos a odlítá si PPL pak zase bude šetřit odlítá si time raiting atd... tak vypadne nakonci ve 40 sice se vším,ale už ten věk je méně motivující pro aerolinie.
 

Base training   22. 6. 2008 / 12:37
Lowmick   
Pri modulu si muzes chrtit v klidku hodiny zadarmo, muzes po PPL pracovat na time buildingu pro CPL, coz je baj vocko 150 hodin (zkus ti spocitat kolik to asi je $).
Kdyz je clovek hoooodne aktivni tak tu stovku za rok da, me se loni povedlo nejakych cca 75 mam takovej pocit.
Ale tak samozrejme kdyz mas v levy kapse pul mega a v pravy to samy tak si to litej jak chces...ja se na tom snazim usetrit...
 

Base training   22. 6. 2008 / 12:48
Flogger   
muzes to prosimte trosku rozvest? prekvapuje me ze je neco zadarmo
prave, ze ty finance jsou problem, asi to bude chtit nejaky super flek pri skole
 

Base training   22. 6. 2008 / 13:31
Tragédie v JRD
oni tim chtel rict ze litas... ale nechavas "si za to platit" formou uhrady nakladu ... samozejme v ramci toho co umoznuji predpisy a tve kvalifikace...
 

Base training   22. 6. 2008 / 13:33
Flogger   
jj diky uz rozumim. Jo to je urcite dobrej pristup
 

Base training   22. 6. 2008 / 12:50
domajs
oooo je to jsem neřekl.Ale třeba každej nemá to štestí,že může lítat hodiny zadarmo ...
 

Base training   22. 6. 2008 / 13:27
Lowmick   
To neni o stesti, ale trosku o aktivite Litani s lidma, PAR nebo TOW se rozhodne vyplati oproti normalnimu poletovani nebo ACR (i kdyz je to docela zabava). To nejsou kvalifikace kterych by nekdo nemohl dosahnout, jak mas PPL tak do toho muzes jit. Takze sorry, ale vyrok "každej nemá to štestí,že může lítat hodiny zadarmo" je podle me blbost
 

Base training   22. 6. 2008 / 13:36
milan
druha vec je aj to, na akych ludi v AK natrafis, atd, atd.. o lietani s ludmi radsej pssst ) ale suhlasim..pokial clovek vie v tom behat a vie ako na to, tak sa da z 1,3mil SKK urobit polovica..
 

Base training   22. 6. 2008 / 13:41
domajs
no lítání s lidma ?? to můžeš ale ne za úplatu tudíž vyhlídkáče nemůžeš ... tak jak jinak chceš vozit lidi ?
 

Base training   22. 6. 2008 / 13:45
Lowmick   
Ale vzdyt ja nerikam ze si tim chci vydelavat, provadim normalni soukromy lety za pokryti nakladu, nic vic. Do kapsy si nic davat nepotrebuju, jde mi o hodiny.
 

Base training   22. 6. 2008 / 13:51
domajs
tak že můžeš lítat vyhlídkový lety ale provozovatel ti za neplatí jo ?
 

Base training   22. 6. 2008 / 13:53
Tragédie v JRD
ale prd... nelita vyhlidkovy ale "vyhlidkovy" .. proste kamarady, znamy , znamy znamejch.. a necha si od nich proplatit naklady na let.. to muze i s PPL .. aby mohl litat normalni vyhlidkovy lety, tak (predpokladam) potrebuje cpl .. uz se jedna o leteckou praci ..?
 

Base training   22. 6. 2008 / 14:01
domajs
jj na vyhlídkáče potřebuješ CPL ...
 

PPL a "vyhlidkove" lety   26. 6. 2008 / 09:00
Vita Zenisek
K tem vyhlidkovym letum - zajimalo by me jak je to s temi naklady.
Rekneme ze mam 4 mistny ero s PPL licenci a vezmu s sebou 3 lidi.
Podle meho nazoru si od nich nemuzu chtit 4/4 penez, ale jen 3/4. Jinak uz mi za to svezeni plati tu moji 1/4 a tim padem na tom vydelavam.

Jaky je vas nazor?

Vita
 

PPL a "vyhlidkove" lety   26. 6. 2008 / 09:55
Pips   
Můj názor je to nerozmazávat, protože doteď byli lidi ochotný to cvaknout celý ))))
Prostě pokrejt náklady na let, což znamená cvaknout to celý.Na tom nic nevyděláš, krom hodin, protože ty prachy zase přesuneš dál
 

PPL a "vyhlidkove" lety   26. 6. 2008 / 11:53
Marky Parky   
Z legislativního hledistka peníze ani v jednom případě nejdou tobě jako pilotovi, vždy všechny prachy skončí u provozovatele a formálně se veškerý obchod vede s ním. Pak je to v pořádku. Když to rozeberu detailněji:

Buď to lidi zaplatí celý a pak to formálně proběhne tak, že ty lidi si půjčí od provozovatele letadlo a ty jim to jen odpilotuješ bez nároku na honorář. Anebo se s nima dohodněs tak, že si část zaplatíš ty, pak se spolu domluvíte o tom jak si náklady rozdělíte, a spolu si půjčíte od provozovatele letadlo. Ani v jednom případě nikdo nic neplatí tobě.

Toliko litera zákona.

Co se týká jakéhosi etického pohledu na věc, tak jsem zastánce následujícího názoru.
Pokud já chci někam letět a lidi s sebou beru na výlet já, tak se s nimi podělím o náklady na éro rovným dílem. Pokud někdo chce odemne, abych ho někam vyvezl, a já to k ničemu nepotřebuju, pak ho nechám zatahnout celé éro.
 

PPL a "vyhlidkove" lety   26. 6. 2008 / 12:01
tonde   
... eventuelně se rovnou domluvíte že se na lítání kašle a ušetřené peníze se jdou zkapalnit do nejližší putyky dle už jednou mnou vzpomínaného hesla, že lítání je blbost a zdržuje to od pití. Pokud je všem nad 18 let nemá to ani jednu chybu a tuším, že snad k tomu není ani třeba nějaký zvláštní průkaz
Tuto možnost jste totiž nikdo neuvážil, takže jsem ji jen pro úplnost uvedl.
Peace, brothers!
 

PPL a "vyhlidkove" lety   26. 6. 2008 / 12:13
Anacron
Je k tomu potřeba někdy občanský průkaz (dávají je pouze od 15 let, ale na požádání) a 3 roky praxe s používáním toho kousku zatavenýho papíru.
 

PPL a "vyhlidkove" lety   26. 6. 2008 / 12:14
Vita Zenisek
Ja myslim ze problem je v tom ze tem lidem provozovatel to letadlo nepujci, protoze nemuze. Pujci ho tobe. A na tom ze ti ho pujci vydela.
Pokud ho pujci jim, tak jedine s pilotem, ktery ma potrebnou kvalifikaci. Pak je to v poradku a lidi plati cele ero.

A ta tvoje posledni veta presne vystihuje podstatu leteckych praci a dle meho nazoru uz bys to nemel letet ty ale profik.

Mozna by to mohlo fungovat jak popisujes, ale muselo by letadlo byt tvoje soukrome a musel bys tem lidem uctovat opravdu jen naklady.

A mozna bysme se vubec meli ridt Pipsovou radou. Je to moudry muz

Vita
 

PPL a "vyhlidkove" lety   26. 6. 2008 / 13:05
Marky Parky   
Samozřejmě, že provozovatel půjčí to letadlo tobě, jako pilotovi. Ale to nutně neznamená, že to ty jako pilot budeš hradit. A letecké práce to nejsou, protože pointa je v tom, že ty jako pilot dotyčný let neprovedeš za úplatu a někdo jiný zaplatí náklady. Prostě "franto odvez mě soukromě do kotěhůlek, éro zamáznu já..."
 

Base training   22. 6. 2008 / 11:50
pilot_master   
zoberes si pujicku od banky su aj take pozicky na studium. Ale musis se pilne, pilne ucit aby si skolu dokoncil a aby ta zobrali do zamestnania a aby si im to splatil. Alebo urobis ako David Dosoudil pojdes na OAT a ta je spojena s nejakou bankou ak som to dobre pochopil a OAT ti garantuje zamestnanie takze im to splatis.
 

Base training   22. 6. 2008 / 13:47
Luděk Ch.
Aby ti to OAT garantovala, tak je podmínka, že musí mít vyhlášený nábor pro nějaké konkrétní aerolinky, musíš projít všemi testy a zejména úspěšně absolvovat i přijímací pohovor s aerolinkou. Potom je to už celkem jistota a malé riziko.
 

Base training   22. 6. 2008 / 10:38
domajs
Výcvik na trati ??? to myslíš jako už linkový lety s F/O na jumpu ?? To se nazívá line training .... base training jsou první okruhy s letadlem na které jsi dělal typovku )
 

Base training   22. 6. 2008 / 16:11
Teflon_490   
Tak tak, viz. Daviduv base v Prestwicku.
 

Base training   22. 6. 2008 / 10:55
Latom   
Není pravda, že TVS bere lidi výhradně s typovkou. Společnost ti ji i zaplatí, ale ty se zavážeš na několik let,že budeš u společnosti.
 

Base training - spousta odpovědí )   23. 6. 2008 / 16:16
Rychlokvaška
Padla v tomhle threadu opravdu velká spousta věcí, které by si zasloužilo uvést tak trochu na pravou míru - tak se nezlobte, že to bude trochu delší. Rovněž prosím za pochopení s řadou kontroverzních názorů Takové je mám, rád o nich budu diskutovat, ale taková je podle mého názoru realita.

Začal bych postupně chronologicky.

Pilot_master: Je super, že se o tyhle věci zajímáš takhle brzo a hodně obdivuju to, že narozdíl od mnoha tvých vrstevníků se těm věcem kolem lítání opravdu snažíš rozumět. Fandím ti, aby se ti lítání podařilo zrealizovat v co nejnižším věku (CPL můžeš mít v 18ti a ATPL v 21ti), pokud je to opravdu kariéra, kterou se chceš vydat. Pár takhle mladých lidí lítá, třebas i v British Airways. Na druhou stranu - podle mně se trochu zbytečně teď snažíš získat informace o tom, co pro tebe ještě na dlouhou dobu vůbec není podstatné, když už pro nic jiného tak hlavně proto, že si tím budeš úplně zbytečně motat hlavu. Už to tu bylo řečeno, ale zdůrazním to ještě jednou - za dobu, která ti zbývá do nějakého reálného zahájení létání pro nějakou aerolinku se toho změní strašlivě moc. Letecké společnosti (i ty velké) zaniknou, vzniknou nové, změní se předpisy, školy, potřeby společností, nároky na piloty, způsob licencování, světová ekonomika...prostě všechno co má byť jen minimální dopad na to co chceš dělat. V tomhle oboru se věci mění ze dne na den a plánovat něco na 5 let dopředu...to je úplně zbytečná práce. Pokud ti můžu doporučit, vyber si dobrou střední školu (gympl, nebo technicky zaměřenou), kde budeš ty a tví učitelé klást největší důraz na matematiku, fyziku a angličtinu a minimálně z těchto tří předmětů odmaturuješ s co nejlepším prospěchem a budeš je opravdu ovládat. Zbytek nech zatím na pár let plavat a věnuj se letadlům jako koníčku - online FSkou, čtením knížek, studiem manuálů, lítáním v aeroklubech, ideálně třeba plachtěním, se kterým můžeš začít hodně brzo. Za nějaké tři roky si o tom popovídáme znovu - pak už bude opravdu čas s tím začít něco dělat a rozmýšlet co dál. A ještě jedna důležitá věc - začni šetřit (zatím asi tví rodiče). Bez hromady peněz to nepůjde žádným způsobem.

Licence pro létání dopravních letadel:
ATPL licenci nikde nevystuduješ. ATPL licenci lze získat až jako další stupeň po získání CPL licence s příslušnými doložkami a certifikáty, které detailně popsal milan a náletem daného počtu hodin s minimy pro určité typy letů (detailně popsáno v předpise JAR-FCL1 platném pro JAA, resp. EASA státy, mezi něž patří většina Evropy včetně ČR). S CPL licencí je možné létat dopravní letadla jako First Officer z pravé sedačky, ale nikoliv jako Captain ze sedačky levé a fungovat tak jako tzv. Commander (velitel) letadla, což je možné až po získání ATPL licence a absolovování Command course a příslušných zkoušek (obojí u většiny aerolinek proveditelné až po získání minimálního náletu a doporučení, že se daný pilot pro něco takového vůbec hodí). Jedna věc je ale velmi důležitá - CPL i ATPL licence je pouze licencí pro létání v daných úlohách, ale nikoliv pro řízení dopravního letadla - pro každé jednotlivé z nich je nejprve nutné získat typovou zkoušku - Type Rating.

Co je to "typovka" - aneb Type Rating.
Typovka znamená absolvování řady hodin ve škole (studium systémů daného letadla), na simulátorech, certifikátů a zkoušek, které umožňují vlastníkům CPL nebo ATPL licence pilotovat dopravní letadlo. Je možné ji dělat u certifikovaných výcvikových společností na vlastní náklady, nebo v rámci aerolinky. Pro získání typové zkoušky na běžné dopravní letadlo (tzn. pilotované dvoučlennou posádkou) je třeba mít krom všech náležitostí popsaných milanem hlavně MCC certifikát (tzn. provedený výcvik pro vícečlennou posádku). Typovka jako taková obsahuje standardně přímo také Instrument Rating pro dané letadlo, protože standardní Instrument Rating získaný v rámci CPL výcviku na tohle nestačí. Závěrem typovky je třeba provést tzv. Proficiency check - a to je jednak License Skills Test a poté zkoušky předepsané jako obecné nebo příslušnou aerolinkou - Operator Proficiency Check a Line Proficiency Check. Jejich zaměření je různé, někdy se klade víc důraz na řízení letadla (LST, OPC), jindy zase na znalost postupů a řešení krizových situací (LPC). Úplným závěrem typovky je poté base training - min. 6 přistání v reálném letadle (min. 2 full stop landing). Teprve po absolvování všech těchto náležitostí je adeptovi připsán k licenci tzv. Type Rating pro daný typ letadla kombinovaný s Instrument Ratingem. K jeho udržování je třeba minimálně každých 6 měsíců provést přezkoušení (střídá se LPC a OPC) a samozřejmě mít odpovídající nálet na typu. Pro piloty, kteří si jako výjimku udržují type rating na vícero letadel platí ještě náročnější testy.

Co je to base training
Jeho průběh jsem popsal v článku na Vrtuli. Je to součást typovky na letadla, která neumožňují tzv. Zero Flight Time - výcvik pouze na simulátorech, bez využití reálného letadla. Je to jen oněch min. 6 přistání, nic více, nic méně a je to většinou poslední krok k připsání Type Ratingu/Instrument ratingu k CPL nebo ATPL licenci.

Jak probíhá počátek práce u aerolinky.
Prvním krokem je výše zmíněná typovka, pokud si ji uchazeč nezařídil za vlastní prostředky jinde.
Druhým krokem je výcvik všeho potřebného "provozního" - safety, security, wet drills, dangerous goods, firefighting. Pod tím se skrývá spousta nácviku (záchranné vesty v bazénu, nouzové skluzy a jiné vybavení, hašení požáru, ovládání věcí jako jsou dveře a další vybavení letadla, školení o zdravotní pomoci a nácvik na figuríně, spousta bezpečnostních a přepravních předpisů, atd.) a za každou sekcí nějaká ta zkouška. Záleží na aerolince co všechno musí podle předpisů provést naživo a co nechá lidem jen přečíst.
Třetím krokem je výcvik všeho potřebného pro provoz letadla - výpočty výkonů, parametrů letu, plánování paliva, nakládání, plánování a monitorování letů, atd.
Čtvrtým krokem je tzv. Line Training - závisí od aerolinky, ale většinou 40 tzv. sektorů - letů od špalků ke špalkům, kde daný pilot už provádí běžný aerolinkový let s cestujícími za zády a s Training Captainem na levé sedačce. Většinou první čtyři sektory jako observer na jumpseatu a další čtyři jako First Officer na pravé sedačce s dalším FO na jumpseatu, který je tam jako tzv. Safety Pilot, který po potvrzení kapitánem, že už není potřeba, zmizí. Následuje postupný výcvik za provozu, kdy jednotliví kapitáni potvrzují zvládnutí jednotlivých oblastí a komentují průběh letů a výcviku. Po zvládnutí min. 40 sektorů (někdy je potřeba více) následuje Line Check - zkouška ze všeho potřebného pro běžný provoz, provedená jako běžný let. Po úspěšném absolvování a potvrzení Training Captainem a příslušným managerem aerolinky (většinou Chief Pilot) je pak daný pilot uvolněn pro běžný provoz s libolným běžným kapitánem.

Co aerolinky platí a co ne.
Asi už všichni pochopili, že do získání CPL a věcí kolem žádná aerolinka nikomu žádné peníze nedá, všichni si to musí platit ze svého. Dřív to tak bylo, ale ta doba je dávno pryč. Poslední existující příležitosti tohoto typu spočívají v tom, že člověk dostane část svých peněz zpátky časem po skončení výcviku třebas jako úlevu na daních, ale takové jsou spíš rarita a rozhodně bych řekl ne v ČR. Co je myslím zásadní nedorozumění poslední doby je kdo vlastně platí typovku. Faktem je (ať se na to díváte jak chcete), že typovku za vás nikdo nezaplatí. Existují aerolinky, které ji po vás nebudou chtít předem a nechají vás ji udělat u nich, ale vždycky platí něco za něco - buď budete u dané aerolinky vázání na nějakou dobu, a/nebo budete mít pár let nižší plat a/nebo zablokovaný kariérní postup (vyšší pozice, změna flotily, atd.). Vždycky je v tom něco a aerolinky, které by tohle dělaly jen tak zadarmo podle mého opravdu neexistují. Tahle doba je taky dávno pryč. Nutno podotknout, že i těch aerolinek které typovky nevyžadují po uchazečích předem rapidně ubývá - a vůbec bych se nedivil tomu, kdyby do pár let nezbyla jediná.

A na závěr k onomu horkému tématu - výběru...
To že nějaká aerolinka na webu napíše, že přijímá všechny bez ohledu na zkušenosti a nebo typovku je sice pěkné povídání, ale samozřejmě úplná blbost. Faktem je, že pořadníky uchazečů jsou delší než je množství volných míst a tak je pořadí přijímání asi následující:
1.) Pilot odjinud s odpovídající zkušeností a typovkou pro to co bude lítat
2.) Pilot odjinud s typovkou na něco jiného, ale s dostatkem zkušeností a náletem
3.) Pilot zelenáč s CPL licencí a typovkou pro to co bude lítat
4.) Pilot s CPL licencí a minimálním požadovaným náletem, získanou prostřednictvím integrovaného ATPL kurzu (podle mně neplatí v ČR, ale to je na delší povídání)
5.) Pilot s CPL licencí získanou modulárně nebo vlastní cestou a s větším než požadovaným náletem (praxe v aeroklubu, leteckých pracech, atd.)
6.) Pilot s CPL licencí získanou modulárně a s minimálním požadovaným náletem
Ruku na srdce, kdybyste někdo seděli na HR oddělení dané společnosti a vybírali svého nového zaměstnance, zvolili byste jiné pořadí? Nováček s minimálním náletem získaným někde bez pořádného dohledu je prostě nejvyšší možné riziko, ať se na to díváte z jakéhokoliv pohledu. A pokud mají k dispozici lépe kvalifikované uchazeče, proč by riskovali? Získat někde místo jako úplný zelenáč je možné jen díky hodně moc velkému štěstí, nebo speciálním programům, kde člověk prokáže, že jim to za to riziko stojí. A ani to není vůbec žádná jistota, že se do dokončení výcviku nic nezmění, můj osobní příběh (a dva měsíce v průběhu výcviku bez jakékoliv budoucnosti) toho budiž dostatečným důkazem.

Rozvedl bych jen malinko bod 4...
To že ČVUT nebo Žilinská univerzita a jejich obory profesionální pilot nějak úzce spolupracuje s ČSA nebo jinou aerolinkou s ohledem na uplatnění absolventů je podle mně opravdu velký a dlouho zakořeněný mýtus. Ty školy (byť s jakousi tradicí) existují jako úplně normální vysoké školy, ke kterým je navíc připojený výcvik létání a výsledkem je pilot vybavený licencemi a titulem, ale podle mého vůbec žádným zázemím pro získání pozice v aerolince, kde by rád působil. Takové zázemí poskytují pouze specializované a pouze na letecký výcvik zaměřené školy v zahraničí (Oxford Aviation Academy, CTC, Jerez, Cabair, ...). O jejich úzkých vazbách na aerolinky, jménu, způsobem výcviku a podrobném hodnotícím a slovním reportu o všem čím daný uchazeč za jeho dobu projde se může nechat ČVUT i všem místním školám opravdu jen zdát. Nechci nijak znižovat jejich úroveň, ale ve světě tohle funguje naprosto jinak a výsledky jsou díky tomu nesrovnatelné.
 2x  

Base training - spousta odpovědí ) + Prosba na Admina JM   23. 6. 2008 / 16:32
tonde   
jako vždy perfektní )))))))
prosba na JM - šlo by to fouknout do sekce Články s nějakým nadpisem "ATPL a FAQ"?
za pár týdnů se jen hodí odkaz na článek a hotovo
 

Base training - spousta odpovědí )   23. 6. 2008 / 20:39
B3d4   
A pozor, Král se vrátil...už mi tu chybělo hodně moc příspěvků k tématu a zaručeně pravdivě...

P.S. Už si nemaž účet, docela jsem se lekl
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 10:50
Eurostar   
Můžu jen potvrdit bod 4. Sám jsem výplodem FD ČVUT , ne sice obor Prof. Pilot, ale vím, že jen několik jedinců co tehle obor dokončili se uchytlo u aerolinek, řek bych tak 10%. zbytek je rádo za to že si jako instruktoři můžou udržovat všechny ty licence které tak krásně museli nasbírat. Bohužel ač bych měl trvdit opak a propagovat FD, tak můžu za sebe říct že dle mého názoru tudy cesta opravdu nevede. Pokud půjdete např. do F-airu nebo Flying academy a předáte příslušný obnos, který stejně budete muset zaplatit i když budete chodit na FD, tak výsledek bude naprosto stejný a odpadnou vám starosti s učením hovadin které nebudete nikdy potřebovat. To že vám fakulta poskytne zdarma teorii, která stojí cca 60tis, je v té částce opravdu jen kapka v moři.
To co mne od výcviku na ATPL frozen odrazuje je bohužel ten stav, že i když dám sumu +-1,2mil tak budu mít jen pramalou šanci že mne přijme nějaká aerolinka u nás, protože situace je taková že na tom pořadníku bude předemnou dalších 30pilotů kteří mají brutální nálet a zkušenosti, přesně podle toho jak napsal David. Pak nezbývá než létat někde nějaké aerotaxi nebo instruktora za mizerný peníze, a získávat nálet a posunovat s v pořadníku. Další možnou cestou je to co zvolil Latom. Cesta např. přes aerojob je podle mne něco mezi tím co zvolili David a tím co popisuju na začátku. Tzn. máte asi lepší šanci potom dostat práci.

Takže podle mne jsou dvě cesty.
- Buď jste vatatér, zacvaknete výcvik, dáte se na pořadník a čekáte až si vás vyberu, případně si dodělát typovku, a o víkendu si budete chodit polítat senecou

nebo

- Dobře si rozmyslíte jestli pak máte možnost reálně tu investici zaplatit a pak musíte volit cestu takovou, aby když už to doděláte tak jste lítali pro aerolinky. Takže zvolíte to co David, nebo v našich končinách to co Latom.

Ještě je nějaká možnost mít třeba tlačenku, ale to už taky (díkybohu) tak dobře nefunguje

Sen o tom že si udělám ATPL frozen u FTO a už na mne čekaj u čsa s nastartovanou 737 u gejtu je opravdu jen sen.
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 11:23
A.J.Scandall   
No nevim jak je to teď, ale před časem se u ČSA skutečně spíš preferovali zelenáči a nepopsané listy papíru čerstvě po výcviku, a vazby, byť ne zcela oficiální, mezi ČSA a FD ČVUT a F-Airem docela byly.

To, že je v dnešní době velmi těžké dostat se jako začínající letec k dopravě je přímý následek euforie z přelomu let 2004/2005, kdy najednou ČSA přijalo přes sto pilotů, ostatní provozovatelé taky brali ve velkém, a najednou se do výcviku pustilo strašlivý kvantum lidí, kteří by normálně možná otáleli. Ledva se tito dostali ke kvalifikacím, což v průměru trvá dva-tři roky, nábor ve velkém ustal, a na trhu se vytvořil nebývale velký přebytek lidí. S ohledem na to, že nás pravděpodobně čeká pár hubených let, tak se šance moc zlepšovat v dohledné době nebudou. Zde ovšem platí známé Vyděržáj pijaňér.

Jinak můj názor je, že dopravní létání, až do úrovně kapitána, je středoškolskou profesí a preferovat jakékoliv vysokoškolské vzdělání je zbytečné a pro někoho diskriminující (ne každý si může dovolit trávit mládí na škole)



Trochu mě irituje, že se některé subjekty rozhodly využít zoufalosti lidí, ale to je nad rámec diskuze na FS fóru, jenom bych se naprdl a prskal síru.
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 12:09
Lowmick   
Je jasny ze mit VŠ neni nejaky extremni plus, ja se ale na to koukam z pohledu, ze zamacknu "dve" mouchy jednou ranou - jsem stale v procesu vzdelevani (neco delam), budu mit (doufam) titul, coz by mohlo v pripade problemu zajistit aspon nejake uplatneni (co si budem povidat - kdyz je pred jmenem klikyhak tak na vas koukaj lidi trosku jinak) a v neposledni rade to je usetreni pres 60 000 za ATPL teorii (coz vazne neni malo). Proto je pro me VŠ se zamerenim na litani jednoznacna volba, zadny minusy na to v mym pohledu (= ano, patrim k tem kterym snad rodina+banka tech cca 500 000 na vycvik pujci) nevidim.

"Dat" tedy ted tech dejme tomu 500k,- se mi zda porad lepsi nez za deset (?) let 1,2mil...
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 12:35
A.J.Scandall   
Argument, že mi v případě problémů se zaměstnáním VŠ vzdělání pomůže je samozřejmě pravda a to byl snad jediný rozumný důvod, kvůli kterému jsem VŠ absolvoval. Že by na tebe s klikyháky někdo koukal jinak si nejsem moc jistej, jedinou oblastí, kde jsem se s tím setkal a kde to někdo obhajoval, bylo zdravotnictví (jeden doktor na ÚLZ to ze mě vytáhl, že mám školu, a skoro mi vynadal, že si titul nepíšu a briskně mi ho do všech dokladů dopsal). Jinak jsem rázným zastáncem nepsaní si titulů (to je rozporuplný pozůstatek z Rakouska-Uherska, kdy si šlechta všude psala tituly, a tohle byla jistá forma vzdoru akademicky vzdělaných lidí), bohužel v ČR/SR to přetrvalo doteď. Skutečně si nemyslím, že by mi VŠ, zejména v podání FD ČVUT, něčím (ve smyslu znalostí) k létání pomohla. Je to smutné, je to tak. Ohledně vysokých škol a kvality absolventů, včetně mě samého, jsem realista a velkej kverulant.
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 12:50
Eurostar   
Musím jen souhlasit. kdo se chce věnovat lítání, tak je mu to na hovno. Ač mám poměrně čerstvě klikihák, tak jsem žádné výrznější změny nezpozoroval
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 16:04
maximig
Po úspěšném zakončení studií na VVLŠ SNP Košice jsem začal tvrdit, že vzdělání absolutně nesouvisí s inteligencí (každý ať si to přebere sám).

S těma titulama, no máš naprostou pravdu. Já osobně ho občas používám v hospodě. Jsem Ing. přes MiG. )))

Co se týče výcviku, tak nejvíc člověku dá dobrý instruktor v AK. Dál už je to jenom o přizpůsobení se jiným instruktorům, neboť každý lítá jinak
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 16:17
A.J.Scandall   
To já jsem zase inženýr přes tahání za páky. Ostatně proč ne, inženýr=engineer=strojník
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 12:41
pilot_master   
ale problemmom je aj ze ked student ktory dokonci SS a am asi 18-19 rokov tak je velmi mala sanca ze pojde rovno na OAA. Lebo nie kazdy 19 rocny clovek ma v kapse tri miliony aby mohol ist rovno na OAA a v 21 rokof uz lietat ako dopravak. Mohol by to urobit aj tak ze po SS pojde na nejkau VS, nejaka univerzita technicka, ekonomicka atd. najde si nejaky job zarobi nejake peniaze a tak v tridsiatke zacne chodit na OAA: Je to jeden z moznych napadov ze ?
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 12:55
Lowmick   
No napad to samozrejme je Ale podivej se jaky financni castky jsem do svyho prispevku psal ja 3 mega taky samozrejme nemam a ani mit nebudu, proto to resim takhle (navic tech 500k,- uz se da mam takovy pocit v tehle vysi pujcit).

A.J.S., Eurostar: mno jo... CVUT... to ja si uzivam jinde a zatim spokojenost
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 13:03
Eurostar   
Ve finále ale nikdo nebude zkoumat odkud ten titul pochází. Brno to máš stejný.
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 13:06
A.J.Scandall   
Známý Lowmicku mám i z VUT a Žiliny a podstatný rozdíl není, zase si to tak moc nemaluj
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 14:56
Lowmick   
Me je uplne jasny ze je to vsude stejny, ale preci kdyz jsem v Brne nebudu chvalit Prahu nebo Zilinu, to je logicky, neee?
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 16:05
milan
mojou Alma mater je zilina a mam na niektore veci velmi tazke srdce - teoria ATP, plynulost vycvikov, atd, atd..ale nebudem to tu rozoberat
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 13:05
A.J.Scandall   
Podívej se na to takhle - situace se mění každým okamžikem, to, co tu píše Míra Dušín, platí teď, ale neplatilo to před pár lety, a to co platilo tehdy, neplatilo v době, když jsem výcvik dělal já. Pro představu, začal jsem lítat motorově v roce 1996, v roce 1999 přišly JARy a než jsem v roce 2000 výcvik ukončil, celé to prošlo totální přetavbou a pokud bych stále vycházel z rozpočtů roku 96, nikam bych se nedostal.

To znamená že v době, až ty budeš ve věku, že zahájíš výcvik, bude s největší pravděpodbností všechno úplně jinak. Proto je sice dobré se v tom trošku orientovat, ale příliš s tím nekalkuluj. Spíš začni dřít angličtinu, uč se technické předměty, ať máš pak na čem stavět, určitě nic nezkazíš tím, že začneš někam chodit plachtit do aeroklubu nebo lítat ULL, měj oči otevřené a nezapomeň na zlaté heslo, že náhoda přeje připraveným. U létání to, spolu s příslovečným štěstím, platí perfektně.

A ještě dodatek, nemá příliš velkou cenu se zabývat tím, jestli je teď zrovna pilotů nedostatek či přebytek, chodí to ve vlnách a střídá se to. A ještě jedna věc, nechtěj za každou cenu být dopravním pilotem ve 21 nebo 23letech, mnohdy je totiž zajímavější (byť někdy stresující) ta cesta k tomu, než výsledek. Já do "vlaku" vlítl ve třiadvaceti a v devětadvaceti už jsem z něho zase vystupoval, protože jsem si nedovedl představit, že me v tom kupé čeká dalších (a zbylých) 36let...
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 13:44
pilot_master   
jasný
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 14:31
pilot_master   
no ale je rozdiel ci si pilot letadla alebo ridic vlaku, ten pilot musi celit viacerim okolnostiam a kazdy let je iny a zase ridic vlaku asi nemusi celit nejakym extra okolnostiam len keby mu vypli elektriku
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 14:34
Anacron
I ten strojvůdce nenní zrovna jednoduchá práce - co když mu v plný rychlosti začne hořet lokomotiva - jasně, že je to menší průser než když začne hořet letadlo. Navíc ten strojvůdce může být zodpovědný za více životů.
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 14:39
pilot_master   
ano ale pilot ma kancelar s nejlepsim vyhledem
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 15:12
orlík
Teda, ne že bych chtěl někomu radit, ale dovolím se zapojit do diskuse. V tvejch letech jsem byl blázen do letadel absolutní. Nic jinýho mě nezajímalo. Jenže tenkrát bylo lítání fakt jen pro někoho. A tak jsem se věnoval modelařině - to je velmi dobrý základ i bezva hobby. Ovšem doporučuju tu skutečnou modelařinu - tedy něco sám postavit, zalítat a pak provozovat. Tím se naučíš víc, než za 2 roky na ČVUT. Pak začít plachtit - teorii i praxi z modelařiny tu člověk uplatní mírou vrchovatou. Studovat je dobrý určitě technický obor (i když to není podmínka, ale baví-li člověka letadla, tak nějak je logický, že bude strojař, ač jsou výjimky). A hlavně se uč angličtinu. No a pak uvidíš.
V souladu s některými kolegy zde si myslím, že studovat vysokou "pilotní" opravdu není potřeba. Udělat z řízení letadla vysokoškolskou vědu, to je jen výsledek marketingu pedagogů a pro studenty ztráta času. Obecně český technický vejšky za moc nestojí. Rozhodně, ale pokud chceš studovat, proč ne, ale něco, co by tě pak i dobře uživilo.
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 15:48
Eurostar   
Nechci bejt rejpavej, ale máš nějaký racionální důkaz toho tvrzení že český techn. vejšky za moc nestojej? Já bych naopak řek že v některých oborech (a to i na FD) jsme světovou špičkou.
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 16:01
A.J.Scandall   
Nechci bejt rejpavej, ale máš nějaký racionální důkaz toho tvrzení že český techn. vejšky (a to zejména FD) jsou světovou špičkou?
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 16:05
Eurostar   
Ano. Například FD se podílí na vývoji hybridních motorů, spolupracuje ne modelování kloubních endoprotéz a jejich zatížení. To jsou dvě věci které mne teď napadli. Myslim že korektně by to mohl porovnat jen člověk který studoval v zahraničí na technice a tady. Já takovou zkušeonst nemám, takže bych si nedovolil tvrdit že jsme nějaký povl ve světovém měřítku. Ještě mne napadá ... co třeba výroba nanovláken v Liberci?
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 16:13
A.J.Scandall   
Ano, to jsou obecně věci, kterými, pokud se nějaká vysoká škola nezabývá, není ani vysokou školou. Ke světové špičce jí to však automaticky neřadí. FD ČVUT jsem studoval a bohužel musím říct (mluvím o své, ne však tolik vzdálené, době), že převažovaly osobní zájmy jedinců nad zájmy akademickými. Týkalo se to jak kantorů, tak nás studentů.
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 16:17
Eurostar   
Pokud to byl obor prof. pilot tak tam je trochu i počítáno s tím že člověk se nebude zrovna živit nějakým rýsování apod. Měl jsem několik let. předmětů zapsaných ze zájmu a musím říct že poměry tam byly do značné míry uvolněnější . Říct ale že český tech. vejšky jsou mizerný nebo tak něco, to mi přijde dost nefér. možná má orlík nějakou konkrétní zkušenost pokud na některé z těchto škol studoval. Pak je nutné říct že právě ta je na hovno. Jinak si myslim že je to takovej výkřik typu novinky.cz
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 16:26
A.J.Scandall   
Orlík ani já jsme neřekli, že školy jsou mizerný, jen, že za moc nestojí. A já si za tím stojím. I když jsem byl z leteckého směru, stejně jsem absolvoval první dva "univerzální" ročníky jako ostatní, a i potom nejeden společný předmět. Takže přehled o tom, jak to celé vypadalo, mám. A pominu-li Pružnost a pevnost, kterou nás učili na stojárně, a kde nás opravdu pérovali a něco naučili (na což s ohledem na název předmětu tak trochu měli právo), tak ten zbytek opravdu za nic nestál, to ti říkám zcela zodpovědně! Narozdíl třeba od mojí průmyslovky, SPŠE Na Příkopě, která naopak tu úroveň měla a leccos jsem si z ní odnesl.
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 16:33
orlík
Tak tak, taky mám pocit, že co jsem se naučil, mám z průmyslovky. Je třeba si klást otázku, co mi ta škola dala? Co pro další profesní život mě naučila? Je-li z ročníku v oboru 1-2% absolventů, něco to znamená. Zmínils třeba pružnost. Jo ta byla dobrá, ale na strojárně absolutně bez návaznosti na ostatní předměty. Ta škola nemá koncept, je to prostě jen shluk informací, který musí student pojmout. Skripta bývají psána komplikovaně.
Měli jsme řadu spolužáků z Afriky. A ty měli skripta z Francie. Neznajíc francouzky ani slovo, stačilo mi si je prohlídnout a pochopil jsem věci, nad kterýma jsem si lámal hlavu týdny. Prostě u nás z toho každej dělá vědu, jen aby byl dojem, že ten jeho předmět je strašně složitej a on je dobrej, že to umí.
Zkrátka závěrem, co jsem chtěl říct mladým a nadšeným - chcete-li létat, létejte, ale rozhodně si nemyslete, že na to potřebujete vejšku. To je škoda energie.

 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 16:43
Eurostar   
O tom není pochyb že nepotřebuješ k létání vejšku, a to já tvdím taky, stačí se kouknout vejš.
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 16:44
Eurostar   
teda vejšku jo, ale ne vys.školu
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 16:42
Eurostar   
Je jasný že tyhle první ročníky jsou nezáživný. ale od třeťáku to alespoň na našem oboru který je projektově zaměřený bylo trochu o něčem jiném.
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 16:36
orlík
Já netvrdím, že jsme nějaký póvl, já jen tvrdím, že úroveň našich škol je poněkud nižší, než si myslíme. A mimochodem tu zkušenost mám z Mnichova a z Prahy. Tohle srovnání mi stačilo.
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 16:22
orlík
Nechci bejt rejpavej, ale máš nějakej důkaz, proto, že naše techniky jsou světovou špičkou?
Ne sorry, důkaz nemám, jen osobní zkušenost. Celou dobu jsem měl na škole pocit, že je to strašlivě složitý a nemá to praktický uplatnění. Rozdíl např. mezi ČVUT a Mnichovskou technikou je v tom, že na čs. strojárně dostávají studenti zadání typu "máte nosník a na něj působí síly, určete jeho průhyb". No a na tý mnichovský (i pařížský) bývá zadání typu "navrhněte zařízení". Samozřejmě příslušní učitelé jsou schopni podat odpovídající konzultaci.
Položit na strojárně v Praze dotaz "k čemu je to dobrý, jak to funguje" znamenalo, přivodit si nežádoucí pozornost pedagogovu.
 

Base training - spousta odpovědí )   26. 6. 2008 / 16:26
Eurostar   
Tak to je zajímavý. Nic podobného jsem nepozoroval. naopak většina vyučujících byla za zájem vděčná . Od začátku toh co jsem byl na škole jsem nedělal nic jinýho než navrhoval a navrhoval svoje řešení něčeho. (kromě fyziky např. tam asi nic moc svýho nevymyslíš ) Pro rejpavé zájemce můžu několik projektů poslat. Většina té souvislejší práce bylo vždy tvůrčí a rozhodně bych neřek že bych neměl možnost projevit se

ale je to možná škola od školy, obor od oboru, učitel od učitele a předmět od předmětu
 

Base training - OAA   25. 6. 2008 / 21:28
pilot_master   
este by som sa spytal na tu OAA Oxford aviation academy. Tato akademia sa pre studenta, cloveka berie do zivota ako ukoncena vyskoka skola ? Lebo aerolinky pozaduju mat VS a ked toto nieje VS tak clovek si nejaku urobi a az potom pojde na OAA ? Alebo ako to je ?
 

Base training - OAA   25. 6. 2008 / 21:39
Fabo™   
Este som nepocul o aerolinke ktora by ziadala vysoku skolu.

btw. prestuduj si ich materialy, vsetko tam pisu. Pripadne si nechaj domov poslat zadarmo "brozurku" co je asi 150 stran formatu A4
 

Base training - OAA   25. 6. 2008 / 21:39
Fabo™   
No a samozrejme som zabudol odpovedat na otazku - nie.
 

Base training - OAA   26. 6. 2008 / 01:32
Rychlokvaška
1.) Pro studium na OAA stačí libovolná střední škola, v českém ekvivalentu zakončená maturitou s min. matematikou a angličtinou + jedním "science" předmětem (vlastně cokoliv jako fyzika, chemie, zeměpis, ...), vše min. známka za 3.
http://www.oxfordaviation.net/courses_requisites.htm

2.) Aerolinky rozhodně nepožadují VŠ, to je úplný nesmysl. Platilo to kdysi pro některé velké v USA, ale v Evropě jsem snad o takové ještě neslyšel. Pokud existuje, tak by mně opravdu zajímalo zdůvodnění jejich požadavků.

3.) OAA studium APP FO kurzu uznávají některé UK vysoké školy jako vysokoškolské vzdělání (cca úroveň bakaláře pro srovnání se systémem v ČR) a umožňují pokračovat potom dále směrem k MSc. nebo PhD. Existovala i spolupráce s jednou univerzitou, kdy si studenti mohli už od začátku vybrat, že budou dělat něco navíc a na konci získají tzv. Foundation Degree, ale to nikdy nemělo velký úspěch (je to vlastně k ničemu a stojí to víc a je to víc práce v už tak po strop nabitém programu) a tak to nakonec postupně umřelo.

Jinak objednávka oné info brožurky:
http://www.oxfordaviation.net/GV/directory_requests.htm
 

Gonzo
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ