Mně se dva NDB líbí. Byť laik a neznalec, dovolil jsem si namalovat, jak tomu rozumím já. Možná, že to pak bude srozumitelnější i někomu dalšímu.
Rozdíl přiblížení na 1 anebo na 2 NDB má význam hlavně při vylučování snosu bočním větrem (pochopitelně pokud nemáš VOR, tam by ti stačil jen jeden vysílač).
V prvním případě, pokud letíš jen na 1 NDB, musíš hlídat kurs, uvažovat neustále o snosu a když letíš na samotný ADF, letíš ve skutečnosti to modré vemeno (horní obrázek).
Když letíš s pomocí dvouručičkového ADF na 2 NDB, nemusíš hlídat kurs, snos, nic, jen si držíš ručičky v zákrytu - a pak letíš rovně v ose protínající oba vysílače (obvykle osa dráhy - dolní obrázek). Na kompasu si můžeš rovnou odečíst opravu kursu o snos. Po přeletu prvního NDB se první ručička otočí, ale pokud jsou stále obě v zákrytu, jsi stále správně na ose dráhy. Po přeletu druhého jsou obě otočené, ale pokud jsou v zákrytu, jsi stále na ose dráhy...
... nehledě na další manévry, které jsou při 2 NDB (dálná bližná) přímo hravé - viz okruh na L-39 od Tondeho |
|