Dělal jsem samozřejmě NDB/DME přiblížení, přesněji řečeno hodně takových, víc než VOR/DME i ILS Koneckonců je takové přiblížení i součástí zkoušky pro Instrument Rating. Nevidím ale vůbec žádný rozdíl mezi přiblížením na jedno nebo dvě NDB - prostě pořád trackuješ nějaký radiál a kontroluješ výšky podle DME vzdálenosti nebo stopek a mít dvě NDB (byť na stejném budíku) podle mého názoru jen zbytečně zvyšuje zátěž - každá ta ručka se bude pohybovat jinak (každá frekvence zatížená trochu jinou chybou), NDB samo o sobě i u přibližovacích majáků docela dost osciluje (o jiných chybách ani nemluvě a speciálně tzv. "dip" celkovému zmatení hodně přidá) a kterou z těch informací si vybrat jako správnou ? Základ trackingu je držet ručičku na budíku na správném čísle na kompasu a nedokážu si představit co dělat v situaci, kdy se jedna ručka vydá doprava a druhá doleva (což nastává u jedné samotné docela často, že se pohybuje doleva/doprava a na co je potřeba se dívat je jakýsi pomyslný střed oněch oscilací a dělat přiměřené korekce). Tolik asi z mých vlastních zkušeností. Chápu, že v ČR je mnoho letišť se dvěma NDB na přiblížení (spojených s markery), což je taková relikvie dob minulých (a zejména vojenského létání) již mnoho let nahrazená DME, ale podle mně to není žádná přidaná hodnota navíc, spíš jen ztížení celé situace ve smyslu práce pro pilota.
Jinak k těm markerům - na to pozor, je to něco jiného než NDB, i když bývají jak jsem psal dost často na stejném místě. To o čem mluvíš je terminal NDB s menším dosahem, třeba 15 nebo 25NM. Marker je jen 75MHz vysílač vysílající v kuželu kolmo vzhůru a ten poskytuje to modulované pípání co je slyšet (a které rozsvítí O/M/I kontrolky), ale navádět se na něj rozhodně nejde, protože naposkytuje žádnou směrovou informaci.
Čemu ale nerozumím je ta "rychlost přiblížení" o čem píšeš. VOR/DME přiblížení je v principu z pohledu jak to zaletět úplně totéž jako NDB/DME, v případě použití RMI vlastně úplně totéž. Navíc je mnohem snažší díky neexistujícím chybám jako u NDB a pokud máš navíc ještě HSI (s indikací odchylky od kurzu), je to už úplná pohoda. Krom toho, všechna nepřesná přiblížení se létají s plnou konfigurací (klapky podvozek) a rychlost je tak daná od FAFu a stejná, ať je to NDB/DME nebo VOR/DME nebo třebas LOC/DME nebo SRA (za předpokladu stejného gradientu klesání samozřejmě). Profíky, kteří by lítali nepřesné přiblížení jako hispeed (se změnou konfigurace v průběhu klesání) jsem ještě nepotkal, krom zřejmých důsledků na bezpečnost by to bylo hodně velká makačka. |
|