Omlouvám se, že se k tomu ještě vracím, rozepsal jsem to před asi 2 hodinami, ale musel jsem od toho několikrát odejít za prací - takže to posílám se zpožděním. Rozhodně se musím zastat Matese, protože se tu pořád míchaj (míchaly...) hrušky s jablkama - na původní otázku nikdo seriózně neodpověděl (CS=Carlos to byl jen joke ) a pro někoho, kdo se na takovou věc ptá jako začátečník je to zcela nepřehledné. Takže nejprve:
Co je míněno jako "české OK" ..? Možnosti jsou dvě:
1) první dvě písmena registračních značek letadel (OK-WDA, OK-FBI, OK-WWW atd. atd.)
Tato kombinace písmen nám byla přidělena s "přeznačkováním" všech letadel na světě při vzniku ICAO (1944-1947) - a jestli si to vybavuji dobře, tak ČSR (Československu) bylo přiděleno písmeno "K" prostě podle pořadí členství (nebo abecedy, to nevím a nikde jsem to nenašel - viz též dále). Protože:
1-a) do té doby měly jednotlivé státy pro označení letadel přiděleno jedno písmeno (Velká Británie: G, Francie F, Itálie I, Německo D, Švédsko S atd. - proč zrova tyhle písmena je jasné.) Na menší a méně významné státy (protože už v té doby bylo států s letadly více než je 27 písmen abecedy) se pak použivala kombinace dvou písmen, první se mohlo vyskytovat stejné u více menších zemí - nepředpokládalo se, že tyto státy budou mít více letadel. Československá letadla tak v té době používala jako značku kombinaci L-B... (např.: L-BOSA, L-BONK a podobně). V té době měla poznávací (imatrikulační, registrační, rejstříkovou) značku jen letadla, nikoliv letiště.
1-b) na základě rohody z roku 1944 vznikla ICAO, jejímž členem se v roce 1947 stala i ČSR. ICAO zavedla jednak nový systém značení letadel (rejstřikové značky) ale úplně nově i kódové značení letišť. Zakládajícím velkým státům zůstaly jejich historické značky (G-, F-, D-, I- atd.), ostatní malé státy byly poděleny zbylými písmeny. Stejně jako před válkou ale velké státy (GB, F, N, I...) dostaly jedno písmeno - a čtyřpísmenou kombinaci (na víc letadel), ty menší dostaly dvojpísmennou kombinaci - a k ní prostor pro třípísmennou kombinaci pro letadlo. Počet imatriklluačních písmen byl unifikován na 5. Řada států Evropského regionu začíná všeobecně písmenem "O" a pak mají přiděleno svoje písmeno - pro ČSR to bylo "K" (OK-ABC pro ČSR, "H" pro Švýcarsko, OH-ABC, "Y" pro Dánsko, OY-ABC, "P" pro Polsko, SP-ABC atd.). Jak bylo přidělováno právě to či ono "národní písmeno" (pro nás "K" atd.) nevím, asi tam ale byla nějaká tlačenka, OH až příliš připomíná "Helvetia" a "P" Polska - ale kdo ví. Naše OK má jistě velké kouzlo...
U některých států se národní písmeno opakuje na druhé pozici i v kódech letišť (EDxx - Německo, ESxx Švédsko, EPxx Polsko LKxx - Československo, přičemž první je písmeno regionu: E= Severní Evropa, L=jižní Evropa atd.).
Podle stejných pravidel byla vytvořena i rejstříková značka Slovenska - OM-ABC. Kódy letišť jsou na slovensku značeny jiným, než "národním" písmenem (LZxx) - zřejmě mezi rejstříkovými značkami bylo "M" volné, ale mezi letišti už vybylo jen "Z". V současnosti jsou kombinace písmen spotřebované a přiděluje se kombinace číslice a písmena (5y-ABC)
V této situaci je třeba zmínit dvě velmoci, které své registrační značky tvoří jinak - je to Sovětský Svaz (nyní Rusko), které používal CCCP-xxxx (čtyřmístné číslo) a nyní R-xxxx a na druhé straně Spojené Státy, které nejčastěji (ale nikoliv jenom!!) používají jako první písmeno "N" ("N" pouze pro letadla registrovaná v normální kategorii!) následované číslem a písmeny (např. N100HF). V USA ale značky nepodléhají tak přísným pravidlům, jako tvorba rejstříkových značek na našem kontinentu (až donedávna u nás: OK-1., 2., 3., kdy 1.= písmeno odpovídající roku zápisu do rejstříku, 2. písmeno typu anbeo karegorie, 3. písmeno podle pořadí v daném roce pro daný typ)
A druhý význam "našeho OK":
2) označení čísla letů společnosti ČSA (např. OK260/OK261).
Zde je jasné, že v době, kdy bylo nemyslitelné, že by stát měl více velkých leteckých dopravců, si nikdo nedělal hlavu s použitím zkratky OK, která se shodovala s imatrikulací. Pro IATA tak nebylo těžké pro ČSA tuto zkratku zaregistrovat. V 80. letech toto sloužilo jako reklami slogan (viz příspěvky výše), ale větší význam to nemá.
TAKŽE:
pokud by někdo uvažoval, že uplatí ČSA aby pustila zkratku "OK" před čísly svých letů a použila něco jiného - a ČSA by souhlasila, IATA to jistě odsouhlasí - jde jen o obchodní jednání a o částku, která by za toto byla jinou společnosti (nikoliv státem!) nabídnuta.
Pokud by někdo uvažoval, že by převzal naši imatrikulační zkratku OK-... tak to je zcela absurdní a dle mého soudu to absolutně nepřipadá v úvahu (musel by stát jednat se státem a zajistit souhlas ICAO - proč by to USA dělaly, že...)
A teď slibuju, že budu (aspoň hodinu) mlčet! |
|