to, že nejsi zaregistrovaný jako ATC - hochu, hochu, to je hrubka
Já jsem z práce řídil přes tři roky, škoda, že teď už nemůžu. Každopádně ještě dodnes je na IVAO znát, že FIR Praha byl vyhlášen jako "kvalitně" obsazený hlavně přes den. Byly doby (a to často), že jsme měli obsazený CTR, APP, DEP, TWR, GND, DEL a ještě ten, co na něho nezbyla pozice dělal FOLLOW ME. Fakt, nekecám. Na IVAOvské LKPR "vyrostlo" hodně současných ATC, dokonce jsem tam v počátcích zaučoval i jednoho chlapíka z Indie a jednoho z Finska. Ten Fin to hlavně chtěl zkusit proto, aby si uvědomil, jak vypadá coby pilot z druhé strany. Doporučuji to také každému současnému pilotu, aby si to zkusil i jako ATC. Najednou si uvědomíte spoustu původně nedůležitých věcí, bez kterých ATC komplikujete práci
Ne sice kuchařka, to dost dobře nejde, ale Instruction Pack pro řídící je v sekci Departments|Training|Tutorials na IVAO (ke stažení zde: http://www.ivao.org/training/tutorials/Ipack.zip). Tam najdeš vše, co potřebuje ATC do začátků. Zbytek je drill, praxe, rutina, jak chceš...
Pokud bys potřeboval do ATC více zasvětit, tak se můžeš domluvit buď se mnou (karel.semerak ivao.cz) nebo s Lukášem Svatoněm (lukas.svaton ivao.org). Buď by se ti věnoval někdo z nás, nebo bychom mohli "zneužít" našeho TC (v současné době bez asignace) Martina Klumplera.
Ale obecně platí, že problém "málo ATC, tak lítám jinde" je starý a již mnohokrát řešený. Ono se to totiž ze strany ATC transformuje na: "není provoz, tak co tam budu čučet...". Vedou se o tom spory již několik let, ale řešení je pořád stejné. Nazval bych ho: "loajalita k FIRu". Jestliže budou piloti loajální s domácímu FIRu (Flight Information Region - v podstatě naše republika), tak za chvíli tam bude dostatek ATC. To samozřejmě platí i naopak, bezezbytku. Piloti ovšem mají o trochu větší volnost v rozhodování, kde lítat jinde. Dále je možno, i když ne tak ostře, mluvit i o "loajalitě k síti", což je velmi divný termín, ale platí. Na druhou stranu nikdo nikoho nikdy nebude nutit, aby létal na síti, kde cítí, že je nedostatek provozu, nekvalitní ATC, kámoši lítají jinde, ... vymyslet se dá cokoliv. A pak je to taky hodně o aktivitě a chuti lidí, kteří jsou takzvaně ve staffu. I touto konferencí proběhla v polovině listopadu zpráva, že divize IVAO CZ hledá nové lidi do staffu. Proč to nezkusit a nespoléhat na jiné
Karel |
|