Třeba jak bylo teď nedávno v katastrofách, že to pilota málem vysálo z letadla a on se zachytil o berany a táhl tak letadlo k zemi. To by se ti v Airbusu nestalo. Neberu teď to že tam ty berany ani nejsou, ale když by někdo takto táhl letadlo k zemi, tak si to ty počítače přeberou a vyrovnají ho.
Jinak FBW zlepšuje ovladatelnost a zvyšuje stabilitu, zamezuje stallu, overspeed, do 33° náklonu točí zatáčky koordinovaně, kompenzuje ztrátu motoru a asi ještě plno dalších věcí. Pro piloty je to určitě plus a pokrok. Pak se taky ty počítače kontrolují navzájem, jsou chráněný před elektromagnetickým polem, zásahem blesku, atd. Ale i tak když se v takovýmto letadle veškerá elektronika po..., tak bůh s cestujícíma. Jediný co je v A320 mechanicky zálohované je směrovka a trimování výškovky - prej se s tím dá přistát. Ale stejně pravděpodobnost výpadku veškeré té elektroniky je asi malá.
Srozumitelně jsou všechny tyto fíčurky popsaný v "A319/A320/A321 Flightdeck and systems briefing for pilots" - docela zajímavý počtení.
A mimo jiné, věděli jste, že některý ty počítače v A320 mají za procesor Intel 80186 (předchůdce 80286 - dvaosmšestky ). Nevím, jestli je i v novějších modelech, ale docela mě to zaujalo. |
|