| | | Rychlost letu - overspeed ?!? 16. 2. 2008 / 08:38 | |
| | Letu zdar,
včera jsem letěl LKPD-LTBA a pořeboval jsem to dát co nejrychlejc (letěl jsem s A340 (PSS)). Když tak pokukuju po IvAe tak vidim 737-700 letící z Iraklionu. No ale co nevidim ona letí rychlostí 419kts !! Má jen 2 motory je menší a Já moh letět jen 350 (pak už jsem měl overspeed). Nevíte někdo čím to je nebo jak zrychlit ?
Předem díky za odpověd (možná na blbou otaázku ) |
| |
|
| | | Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 16. 2. 2008 / 09:15 | |
| | Ivae ukazuje GroundSpeed, tobě se overspeed zobrazí při překročení IndicatedAirSpeed. Pokud máš vítr v zádech, tak na GroundSpeed to může dát hodně, i když podle přístrojů letíš pomalu a naopak můžeš letět rychle IAS a pokud máš vítr zepředu a ten by byl vyšší než tvoje IAS, tak klidně můžeš i couvat, když to přeženu. Takže se podívej jak to fouká a na GS - GroundSpeed - rychlost vůči zemi. |
| |
|
| | | | Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 16. 2. 2008 / 09:17 | |
| | Tak tak.. Při loňské long haul touře jsme letěli s Ričim a Láďou Dolákovic z Tokia do Vancouveru a měli jsme na našich 767mách ground speed 620kts.
Pár legů před tím jsem letěl z Honk-kongu do Dilí a měl jsem ground speed 330kts.
U těhle long haul letů je vítr hodně znát a dokáže hodně otrávit život. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 16. 2. 2008 / 11:04 | |
| | vcera jsem daval pres 650 GS. jsem zvedavy jestli mi napisou ze jsem letel nadzvukem |
| |
|
| | | Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 16. 2. 2008 / 09:16 | |
| | Tak především je nutný uvádět správné jednotky rychlostí... V IVAE je totiž zobrazována GS, o jaké mluvíš ty, to se neodvážím hádat, pokud také o GS, popř. TAS, mělo by to jít rychleji, samozřejmě pokud nemáš venku klapky, nebo třeba podvozek, pokud ale mluvíš o IAS, v nějakém FL360 se není čemu divit. Neznám sice parametry A340, ale i tak se mi 350 KIAS zdá v téhle výšce mnoho, takže ujasni pojmy, pak můžeme případně řešit... |
| |
|
| | | Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 16. 2. 2008 / 09:58 | |
| | Jednoduše se dá říct, že čím výš letíš, tím ukazuje rychloměr menší hodnotu, i když se vůči zemi pohybuješ pořád stejně. To je to, co se ti zobrazuje v letadle na rychloměru - indikovaná rychlost. Ale IvAe zobrazuje skutečnou rychlost letadla vůči zemi, proto se ti zdá, že všichni ostatní letí mnohem rychleji Ve skutečnosti letíš stejně nebo i rychleji. Ostatně PSS a všechny trochu vyspělejší modely letadel ukazují na displeji HSI i skutečnou rychlost vůči zemskému povrchu - označeno GS. |
| |
|
| | | | Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 16. 2. 2008 / 12:17 | |
| | a asko prepocitam GS na km/h ? skusal som nejake vzorce ale zdalo sa mi malo letiet s b737-700 len 600km/h bo FL360
|
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 16. 2. 2008 / 12:35 | |
| | Uzel je NM za hodinu. NámořniMíle je zhruba 1.8km, takže to vynásob 1,8 a máš přibližně km/h. |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 16. 2. 2008 / 12:37 | |
| | Na to nepotřebuješ žádné vzorce, jeden kt = 1NM/h. No a jedna NM je něco málo přes 1,8km, takže přibližně GS x 1,8 = km/h |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 16. 2. 2008 / 12:57 | |
| | Bývalý (nejmenovaný) kapitán ze 154 mi radil takto:
(GS x 2)-10%=cca km/h
Nebo-li ground speed vynásob dvěma a od výsledku odečti 10% - výsledek je v km/h (by voko). |
| |
|
| | | Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 18. 2. 2008 / 18:10 | |
| | Omlouvám se že zpětně reagujitak pozdě ale neměl jsem přístup k netu.
Jde o to že v IvApu vyplňuje pilot rychlost, kterou plánuje letět. No a některé stroje tam mají např.: 0,85 Machu. jenže mě moje A340/319 nedovolí letět více jak 0,57 Machu. Tohle je to na co sem se ptal...
|
| |
|
| | | | Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 18. 2. 2008 / 18:52 | |
| | esli ti nedovoli letiet viac ako 0,57 machu, tak je "neco" spatne, uved parametre letu (vyska, IAS, TAS) |
| |
|
| | | | | Re: Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 19. 2. 2008 / 07:30 | |
| | Takže byl to let LKPD-LTBA -> FL330, IAS-350, TAS-391, GS-(cca)419
Letoun: A340 (ale to samé mám i u A319....) |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 19. 2. 2008 / 07:35 | |
| | To moc nevychází. Zkus si to přepočítat na machovo číslo a uvidíš k jakému výsledku se dostaneš. |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 19. 2. 2008 / 08:03 | |
| | Nevim, možná ty hodnoty nejsou uplně presne, ale na pristojich mi to nedovoli překročit rychlost 350kts....! A to je ten hlavní problém |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 19. 2. 2008 / 08:15 | |
| | Podívej se do manuálu nebo jinde, kde máš uvedené maximální rychlosti. 350 kts mi přijde celkem v pořádku, vzdušnýautobusák nejsem, ale pes bude zakopaný jinde. |
| |
|
| | | | | | Re: Re: Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 19. 2. 2008 / 08:43 | |
| | Tak to počítám. Zjednodušil jsem si to a beru rychlost zvuku suchého vzduchu při 0 st C = 331,4 m/s. Po přepočtení TAS je to 195,5 m/s (doufám, že tam nemám chybu)
Machovo číslo - poměr rychlosti k rychlosti zvuku.
M = v / c (Machovo číslo = rychlost / rychlost zvuku)
M = 195,5 / 331,4
M = 0,5899
Takže můj první odhad byl mylný, je to přesné. Odchylka od výpočtu je způsobena právě rychlostí zvuku suchého vzduchu při 0 st C. |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 19. 2. 2008 / 09:04 | |
| | Tak Ti moc děkuju že mi komečně někdo vysvětlil jak s tim počítat !! Díky, ale i tak bych potřeboval od nějakého znalce "Áček" vědet jestli je 350kts provozní rychlost nebo se "někde něco po....", nebo je to moje chyba v prgramování letadla (MCDU). |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 19. 2. 2008 / 09:19 | |
| | 350kts tak vysoko neber v úvahu. Nad FL250 se to měří právě v násobcích Machu. Pro A320 je standard M0.78 za běžných podmínek bývá GS kolem 450kts .... Zkus si pohrát s cost indexem, zkontroluj jestli nemáš venku klapky, speedbrake, jestli máš vypnuté APU, jestli máš v kompjůtru správně zadanou cruising level, podívej se jakou ti to ukazuje optimální level, jakou maximální, atd... už mě víc nenapadá. |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 19. 2. 2008 / 10:05 | |
| | jaka provozni rychlost? co to je za kravinu? o jaky rychlosti tady mluvis?
jestli je to indikovana rychlost, tak je to hodne. pokud budes nekde na tech FL300-FL360 (neresim ted machy) tak IAS budes mit kolem 210 - 250 (+/-).
kdyz uz to chces takhle silene prepocitavat, tak si odecti rychlost co ti sviti u GS (ground speed), tu vynasob 1.8 a vyjde ti jak rychle letis ... |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 19. 2. 2008 / 17:00 | |
| | Jo a ještě pitotka - vyhříváš ? |
| |
|
| | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 19. 2. 2008 / 17:15 | |
| | kdyby nevyhrival (a zamrzla) tak mu fska bude ukazovat rychlost nula ... |
| |
|
| | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 19. 2. 2008 / 18:45 | |
| | No právě, že ne. Ona se ta rychlost potom různě mění a ukazuje to nesmysly. |
| |
|
| | | | | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 19. 2. 2008 / 20:20 | |
| | Právěže ne, zamrzlá pitotka v FS-ce = údaj rychloměru "nula". Nic jiného než správnou hodnotu nebo nulu při zamrznutí FSka nesimuluje |
| |
|
| | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 19. 2. 2008 / 10:02 | |
| | Tvuj odhad byl zcela spravny, protoze vychazel z logiky veci. Vypocet je sice spravny, ale imho je pocitam ze spatnych vstupnich dat - je tozi trochu divne mit TAS 391 kdyz mam IAS 350 a letim ve FL330 |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 19. 2. 2008 / 10:04 | |
| | presne tak...
IAS 350 je dost velka, nezapomente, ze s vzrustajici vyskou, klesa IAS. Prepocet na TAS je tedy 350+165 coz je 515kt a to je uz doste velka rychlost, tam je nejaky problem mezi IAS a TAS... |
| |
|
| | | | | | | | Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rychlost letu - overspeed ?!? 19. 2. 2008 / 10:10 | |
| | To souhlasím, ale vstupní data byla dána. |
| |
|
|