FlightSim.CZ   Reklama  
CVARS - zrychlí vám tep...
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 29. 11. 2024, svátek má Zina Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Pravidla letani VFR Jeden příspěvek | Celý strom
Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 21:14
Žaba   
Ahoj

Chtel by zacit letat VFR lety. Jsou nekde ke stazeni pravidla, jak komunikovat-frazeologie, mapy atd. Předem dekuji za odpovědi.

 

Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 21:20
Tragédie v JRD
cece, google ti nic nerika? .)

napr. http://www.vacc-cz.org/forum/viewtopic.php?id=459
 

Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 21:28
memorex
 

Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 21:29
Tragédie v JRD
jo , jinak dotaz do google byl

VFR navigace komunikace

nic tezkeho...
 

Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 21:59
Mike2811
Možná bys mohl vydat manuál vyhledávání na google a pak ho můžeme přilípnout někam nahoru tady na flightsimu...
P.S.: Neber to jako provokaci, myslím to vážně.
 

Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:03
FSPilot   
Tak mě napadá, jestli náhodou Tragéd není autorem Googlu (aspoň české verze), když je to programátor a pořád na něj upozorňuje, aby si tak zajistil co největší návštěvnost
 

Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:09
Mike2811
NO, Tragéd je v tomto ohledu velmi schopný, ale řekl bych, že PR strategie google.cz na něm nestojí...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:09
Tragédie v JRD
)
 

Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:08
Tragédie v JRD
na to neni treba manual. staci prumerna inteligence.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:11
Mike2811
Zkus si spočítat kolik odpovědí s odkazem na google vyřešilo problém tazatele, hoď to do poměru s počtem členů zdejšího fóra a obávám se, že ti vyjde nepříliš dobrý výsledek ohledně průměrné inteligence naší grupy - to bude v něčem jiném...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:14
Tragédie v JRD
jo, je to v necem jinem. v lenosti nad problemem trosku premyslet. mnohem rychlejsi je to sem rovnou flaknout a at se snazi ostatni.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:16
Mike2811
Jo jo krutá realita všedního dne...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:24
FSPilot   
nojo, ale to by pak tady na fóru bylo mrtvo a třebas by jsme se nezasmáli některým zajímavým blbinám Samozřejmě ale všeho s mírou, takže s tím goodlením bychom se měli trošku polepšit, nicméně ani takové dotazy někdy nevýjdou úplně na prázdno, protože jak ta naša grupa mocnego uderzenija začne, tak se odbočí úplně od původního přízpěvku a člověk se někdy dozví velmi zajímavé věci, které by ho ani nenapadly Takže i tak Všeho s mírou (nebo googlem?)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:27
OK-PPT (AVP57T)   
Já piju s Mírou, s Googlem jsem to ještě nezkoušel.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:28
FSPilot   
Tak to zkus, možná najde i něco zajímavějšího k pití On je to strašný šťoural
 

Re: 8x: Pravidla letani VFR   24. 10. 2007 / 10:16
Latom   
Nevím jak zdatný jsi v pití s Mírou, ale jelikož Google má zatím bezedné hranice, tak takový nápor by asi tvoje játra a ledviny nemusely vydržet. A což jestli máš rodinu, by jsi si jen skočil na jedno a byl by jsi tam třeba půlroku. Jestli mi rozumíš.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:28
Mike2811
Uklidni se, ty naša mocna grupo, nevstáváš zítra brzy ráno ?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:28
FSPilot   
Ne, bo jsem nemocný. Jak bacilem, tak z PC
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:30
Mike2811
Tak to tu máte, milá komunito, zase jednou moravskoslezskou invazi... Tak se rychle uzdrav, bo jestli budeš nemocný i v pátek, tak se na tebe zajedu podívat a to nepřežiješ...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:31
OK-PPT (AVP57T)   
To má z toho, že vůbec nepije. Mi co občas spálíme bacila něčím ostřejším, jsme v poho.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:33
FSPilot   
Já pálím zásadně kerosin nebo letecký benzín
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:35
OK-PPT (AVP57T)   
Jo tak na tebe si budu dávat bacha, ať tě nesrazím na přechodě, jak tam budeš obrubník oťukávat bílou holí.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:37
Mike2811
To se dá i pít ? To jsem netušil...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:38
FSPilot   
Jste másla... nic nevíte... musíte ještě hodně poznat
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:39
OK-PPT (AVP57T)   
Všechno se dá pít, některé věci bohužel jen jednou.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:40
FSPilot   
Ale za to v pořádém množství
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:40
miua
Záleží na tom, jak rychle piješ :=).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:41
OK-PPT (AVP57T)   
Někdy i rychleji.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:33
FSPilot   
JAk v pátek? Co je sibiř? To snad ne... já teda doma budu do konce týdne, ale tož... no nedělaj si ze mě pjer*el. Mi ten ucpaný nos tlačí na ty už dost utlačované zbytky mozku
 

Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   24. 10. 2007 / 13:03
Palo-LM   
NO TO JE NAAAAAPAD 100 bodu
 

Re: Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 21:34
Žaba   
Google google, neni to na vyhledavani
Samozřejmě dík
 

Re: Re: Pravidla letani VFR   24. 10. 2007 / 09:30
MaPa   
Co mě tahle odpověď jen připomíná?...
.. a už vím: http://www.backora.cz/shared_files/images/balbin.jpg
 

Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   24. 10. 2007 / 10:41
FSPilot   
To je síla
 

Re: Pravidla letani VFR   23. 10. 2007 / 22:02
FSPilot   
VFR neboli Visual Flight Rules (v česku Za viditelnosti země). Co se týče minim standardních letů VFR, tak je to od země min 150m, vně oblaků v horizontální vzdálenosti 1500m a vertikální 300m a za dohlednosti 8km, teď abych nekecal, tak mám pocit že v CTR je to 5km a tak, že vždy musíš vidět zem. Nad oblaky je možno létat pouze při oblačnosti 4/8 a méně a za předpokladu, že opět vidíme zem.

Co se týče frazeo, tak je to jednoduše řečeno odvykládání toho, co chceš, nebo chystáš co nejjasněji a nejstručněji slovy, které nejsou zaměnitelné s jinými a pokud jsou, tak se hláskují. To už jesli jsi lítal IFR znáš
 

Re: Re: Pravidla letani VFR   24. 10. 2007 / 06:20
Marky Parky   
Slušný zmatek v číslech , takže to uvedeme na pravou míru.

a) Let VFR není! let za viditelnosti země. VFR jsou pravidla pro let za viditelnosti (tj. za určitých podmínek může probíhat let VFR aniž by pilot viděl zem). Podmínkou pro to, aby let mohl být VFR je udržování tzv. VMC (což je to, o čem píšeš dál jako o minimech)

b) VMC (Visual Meteorological Condition) je souhrn podmínek, které se liší podle třidy i typu vzdušného prostoru. Detailně viz AIP ČR a L2, letmé shrnutí základních údajů v ČR! (to znamená, že v jiném státě mohou tyto hodnoty být jiné...):

Ve třídě G je to dohlednost 5km, vně oblačnosti, za viditelnosti země. Pokud pilot udržuje IAS menší, než je 100násobek dohlednosti, může se dohlednost snížit až na 1500m, pro vrtulníky 800m.

Ve třídách E, D a C pod FL100 je to dohlednost 5km, horizontální vzdálenost od oblaků 1500m a vertikální 1000ft/300m.

Ve třídách E, D a C nad FL100 je to dohlednosti 8km, horizontální vzdálenost od oblaků 1500m a vertikální 1000ft/300m.

Uvnitř řízených okrsků (CTR) je to 5km, vně oblačnosti, za viditelnosti země. Pokud pilot dostane letové povolení jako zvláštní let VFR, potom může dohlednost opět klesnout až na 1500m/800m pro letadla/vrtulníky.
 

Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   24. 10. 2007 / 11:01
FSPilot   
Jop, máš pravu, píše se Let za viditelnosti. No, nicméně, to, že nemusí vidět na zem... Cituju z L-2ky

"Lety VFR letadel, která nejsou
vybavena pro lety IFR, nebo jsou vybavena pro
lety IFR, ale pilot nemá kvalifikaci pro lety IFR,
musí být prováděny za stálé viditelnosti země. Let
nad oblačností může být proveden, není-li celkové
pokrytí oblohy oblačností pod letadlem větší než
4/8 a je možné provádět let podle srovnávací
navigace."

Ono když máš éro vybavené na IFR a certifikované, tak když nevidíš na zem, tak letíš podle přístrojů a tím pádem už to není VFR (aspoň mám takový pocit, ikdyž to tak jednoznačné z téhle citace není).
A zmatek v číslech? Co jsem tam uvedl špatně? Horizontální a vertikální odstup od oblačnosti mám správně a za to dám ruku do ohně (dle ICAO mapy) a za dohlednosti 8km a to s těmi 5km jsem si nebyl jistý, tak jsem psal, že nevím jestli to píšu správně Když už, tak se ještě doplním. Nad zastavěnými částmi a shromážděním lidí se musí lítat min 300m(1000ft) v okruhu 600m od letadla.

Ostatně nejlépe je to tady http://lis.rlp.cz/predpisy/predpisy/index.htm

Samozřejmě ty další minima jsou už pro zvláštní VFR, ale o tom tady nebyla řeč (proto jsem psal "standardních letů VFR") Nechci se hádat, ale toto mám podložené Teda až na ten překlad VFR
 

Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   24. 10. 2007 / 12:18
Marky Parky   
Ach jo, ty jsi nepoučitelný.

Takže nejpre v letům VFR kdy není vidět zem.

Právě z toho odstavce který uvádíš celkem jednoznačně vyplývá, že pokud letíš VFR, tak vidět zem musíš jen pokud nesplňuješ uvedené podmínky (IFR certifikace letadla a IFR kvalifikace pilota). Takže pokud máš IFR pilota v IFR vybaveném letadle, tak klidně může letět nad mraky, nevidět zem a stále zůstává! letem VFR. To že letíš VFR totiž vůbec nijak nesouvisí s tím, jakým způsobem se naviguješ či jakou máš kvalifikaci a vybavení v letadle. Je to pouze soubor pravidel, který říká v jakých meteorologických podmínkách se můžeš pohybovat, jaké jsou ti poskytovány služby, kde jsou ti zajišťovány rozstupy, kdy podléháš letovému povolení, povinnosti být na spojení a další podmínky jako rozstup od terénu atd... to všechno v souladu s klasifikací vzdušného prostoru.


Co se týká zmatku v číslech, tak pro zvláštní let VFR nejstou "ta další minima", ale jen ta jediná a úplně poslední podmínka. Všechny ostatní co jsem uvedl jsou "standardní lety VFR" a . Naopak to co jsi uvedl ty by platilo pouze pro velmi omezenou podmnožinu všech letů VFR.

Na závěr k tvému "podloženému" tvrzení - to že máš nějaké podklady nestačí, chce to nejenom z nich vytahovat čísla a citace, ale ta čísla a citace pozorně číst a dávat dohromady s ostatními údaji.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   24. 10. 2007 / 15:29
FSPilot   
Tak v tom případě mě napadá, že vlastně můžu (teoreticky) letět "kdykoliv a za jakýchkoliv podmínek" a stačí si říc, že jsem VFR a je to jenom signál pro ATC, aby věděli, co se mnou budou dělat? Stačí mi dohlednost 5km, mimo mraky a když mám IFR kvalifikaci a IFR éro, najdu nějakou díru v macích a vyletím nad ně, pod sebe vidím kulové a spokojeně si takhle můžu lítat? to je docela zajímavé... Když poletím normálně v takových podmínkách jako IFR, jaký je to pro mě jako pilota rozdíl (mimo to, že můžu vesele lítat v mracích)? Musím dodržovat nějaké specifické postupy (letět po přesně dané trati nebo můžu letět stejným způsobem, jako ten VFR, kerý je nad mrakama a letí taky podle přítrojů)?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   24. 10. 2007 / 15:31
Marky Parky   
Tohle jsou docela zajímavé a důležité dotazy, takže se o nich rozepíšu víc, protože jsou často předmětem různých fám, zažitých omylů a pod....

Rozhodně si nemůžeš lítat "kdykoliv a za jakýchkoliv podmínek" - to tam nikde nepíšu. Stále musíš respektovat uspořádání a třídy vzdušného prostoru se všemi pravidly a omezeními co se k nim vstahují podle kde letíš - a jsou to stejná omezení, jako kdyby mezi tebou a zemí ty mraky nebyly.

Vezmu tvoje jednotlivé dotazy popořadě:

a) Stačí si říct, že jsem VFR a je to signál pro ATC?
Ne. Záleží zase na třídě a druhu vzdušného prostoru. U nás ve třídě E pod FL95 stačí si jen říct. Ale třeba v CTRkách a TMAčkách třídy D už můžeš jen na základě ATC povolení a v třídě C dokonce jen na základě ATC povolení a podaného letového plánu.


b) když mám IFR kvalifikaci a IFR éro, najdu nějakou díru v macích a vyletím nad ně, pod sebe vidím kulové a spokojeně si takhle můžu lítat?
Ano. Přesně takhle to funguje. Ta nutnost mít IFR kvalifikaci a IFR éro je tam proto, aby ses bezpečně dostal pod mraky, kdyby se to pod tebou "zavřelo" - pak bys přešel na IFR a proklesal mraky za IFR. Ale klidně můžeš odstartovat z jednoho místa za VFR, prostoupat dírou mraky, nad nima přeletět jinam a tam zase jinou dírou proklesat a celou dobu zůstat VFR.

c) Když poletím normálně v takových podmínkách jako IFR, jaký je to pro mě jako pilota rozdíl (mimo to, že můžu vesele lítat v mracích)?
- Pozor, tady to vypadá na velké nedorozumění - ty nikdy nebudeš lítat ve stejných podmínkách jako IFR a nesmíš lítat v mracích. Ty smíš litát nad! mraky, ale stále musíš držet podmínky VMC (tedy dohlednost, vertikální i horizontální rozstup od oblačnosti). Tedy pokud je vrstva mraků pokrývající 8/8 mezi 3000ft a 4000ft tak ty můžeš vesele létat od 5000ft výš (1000ft vertikálně od oblačnosti), ale nesmíš do ní vlétnout - maximálně najít minimálně 3x3 kilometry velkou díru (abys udržel i horizontální rozstup když budeš prolétat) a mraky prolétnout skrz tuhle díru.
Rozdíly jsou třeba v povinném plánování letů - IFR musí mít vždy podaný letový plán, VFR jen někdy. Navíc u nás IFR musí (téměř až na pád vyjjímek) vždy létat po tratích ATS bez ohledu na výšku, VFR musí na tratě ATS jen pokud je nad FL95.

Další rozdíl je i v rozstupech - opět podle třídy vzdušného prostu, například ve třídě E je IFR povinně na spojení a jsou mu zajišťovány rostupy s jiným IFRem, zatímco VFR na spojení být nemusí a rostupy se mu nezajišťují. Nebo ve třídě C se zajišťují rozstupy mezi IFR a IFR, či mezi IFR a VFR, ale mezi VFR a VFR se poskytuje jen informace o provozu a VFRy se musí vyhnout sami.

e) Musím dodržovat nějaké specifické postupy (letět po přesně dané trati nebo můžu letět stejným způsobem, jako ten VFR, kerý je nad mrakama a letí taky podle přítrojů)?

Na tohle jsem už částečně odpověděl výše - nicméně shrnu to tak, že stále jsi letem VFR a jako takový musíš splnit určité podmínky a dodržovat určité předpisy - bez ohledu na to, jestli jsi pod nebo nad oblačností. Ten rozdíl, proč IFRově kvalifikovaný pilot na IFRové mašině může nad mraky i když jsou víc než 4/8 je jen proto, že on se dokáže bezpečně dostat skrz ně, kdyby se to zavřelo tím, že můźe přejít na IFR. Ale dokud to neudělá, je VFR jako každý jiný....
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   24. 10. 2007 / 15:40
Fabo™   
@a:

Da sa to spravit tak, ze po VFR starte prestupam cez dieru a letim... ale ejhle, diera nikde v okoli destinacie, tak prejdem na IFR, preklesam.. a po preklesani prejdeom zas na VFR?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   24. 10. 2007 / 16:26
Marky Parky   
Ano dá.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   24. 10. 2007 / 15:44
FSPilot   
No, k tomu c) Myslel jsem to tak, že mezi VFR a IFR je "jen rozdíl v tom, že IFR může do mraků a VFR ne, jinak je to totéž". Teď jsi mě přesvědčil, že tomu tak není Takže jestli správně chápu, tak jako IFR musím mít vždy podaný letový plán (pokud nejsem ten VFR s IFRovou kvalifikací a érem nad kompletně zataženou krajinou a nemám jinou možnost než to ve vzduchu zěnit ) a musím lítat po oněch tratích, takže když třebas vzlétnu z LKPR a budu si chtít lítat třeba na OKL radiály apod., tak bych měl být spíš jako VFR (pokud na to jsou podmínky) a v případě, že bych chtěl jako IFR, tak letový plán vyplním jakým způsobem, když řeba chci vzlétnout, nalítnout radiál od VORu a pak dát tréningové přiblížení ILS (nebo VOR/DME, to je jedno) a udělat letmé přistání a vzlet, pak pokračovat na další radiál od VORu a zase udělat cvičné přiblížení ILS nebo cokoliv podobného?
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   24. 10. 2007 / 16:43
Marky Parky   
i) Pokud letíš IFR, tak ano, vždy musíš mít podaný letový plán.

ii) Trénink můžeš u nás řešit dvěma způsoby.

- a) Buďto jako let VFR - pokud se budeš držet v prostoru třídy E či G, tak si můžeš létat radiály od VORů jak chceš. Pokud chceš cvičit sestupy na ILS či jakékoliv jiné přiblížení, a domluvíš si to s příslušným stanovištěm ATS (většinou to chtějí dopředu), tak je tak můžeš létat. Jediné čím jsi omezený je právě to, že jsi VFR a tedy musíš udržovat VMC.

- b) Jako let IFR si můžeš trénink naplánovat taky. Poté se používá tzv. STAYINFO. Do pole plánu napíšeš BOD STAYx/čas, kde x je pořadí (kolikátý STAY v tvém plánku to je) a čas je ve hormátu HHMM doba po kterou bude STAY probíhat. Do pole 18 letového plánu pak uvedeš STAYINFOx/textový_popis_činnosti.

Příkladem takového plánku může být třeba trať
LKTB
BODAL W32 VOZ STAY1/0100 VLM W32 BODAL STAY2/0130 HLV
LKMT

a v poli 18 uvedeno
STAYINFO1/VOR TRAINING STAYINFO2/TRAINING APPS LKTB
 3x  

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   24. 10. 2007 / 17:10
FSPilot   
Aha, aha, takže u toho tvého příkladu vzlétnu z LKTB, nalétnu na BODAL, pak přes W32 na VOZ, tam budu blbout kolem na dobu 1 hod., pak se nasměřuju přímo na VLM, odtamtud přes W32 na BODAL (mimoch. W32 vede od HLV přes BNO a BODAL na VOZ a tím přes VLM nevede ), odkud budu hodinu a půl trénovat přiblížení na LKTB (APPS - approaches?) a pak budu pokračovat na HLV a přistání v LKMT Chápu to správně? To STAYINFO je zajímavá věc
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   25. 10. 2007 / 08:20
Marky Parky   
Přesně tak (psal jsem to z hlavy, takže s tou tratí jsem se sekl...)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   24. 10. 2007 / 15:56
Petlok
Píšeš, že: "Navíc u nás IFR musí (téměř až na pár výjimek) vždy létat po tratích ATS". V Dangerous World tour ale plánují trasy - často i dost dlouhé -, které tratě absolutně ignorují, což se dá ověřit celkovou uvedenou délkou letů, která v těch případech přesně odpovídá letu BOD DCT BOD... To jsou ta slovíčka "u nás" pro formulaci předpisů tak důležitá , nebo autoři tour vědomě nabádají k nekázni ?
(I přes smajlíka je dotaz míněn vážně).
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pravidla letani VFR   24. 10. 2007 / 16:25
Marky Parky   
To slovíčku "u nás" je opravdu důležité. Každá země má buďto přímo ve svém AIP nebo v jeho Supplementech uvedené limity pro používání přímých tratí (tebou zmiňovaných DCT). U nás jsou tyto zcela zakázány, vyjma několika málo vyjímek (přílety a odlety z letiště LKCS, LKNA, odlety z letišť LKKB, LKVO a potom přelety mezi pražskými letišti a LKPD). I tyto limity mají svoje omezení (například první bod tratě na který se plánuje DCT nesmí být dále než 60NM od letiště a pod..)

V jiných zemích se tyto hodnoty a pravidla mohou lišit, takže je klidně možné, že třeba hned za hranicemi si člověk může naplánovat 200 mílový direct.
 

Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 07:29
orlík
Člověče, to se mi nějak nezdá, nemám sice IR, ale pokud vím, tak se buď letí VFR, nebo IFR. Přejít z VFR na IFR za letu lze, ovšem to za předpokladu, že máš podaný letový plán. Ten ovšem lze vyjímečně podat i za letu. Ale nikde jsem neslyšel, že by se dalo lítat bez viditelnosti země VFR. To se přece samo o sobě popírá (nemáš možnost výběru nouzové plochy, nejsi na spojení pro řízení letu, atd...)
 

Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 07:40
milan
NIE!
 

Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 08:19
Marky Parky   
Takže rozebereme trošku do detailu...

"Ten ovšem lze vyjímečně podat i za letu." - Přesně tak a když se podíváme do AIPu, ve kterých výjmečných případech to lze, tak tam jsou dva: změna destinace a zhoršení meteorologických podmínek. To druhé je náš případ.

"Ale nikde jsem neslyšel, že by se dalo lítat bez viditelnosti země VFR." - Dříve v tohle vlákně je citovaný kus L2ky, tentýž odstaveček je i v AIP - je jasně stanovené kdy musíš letět za viditelnosti země a kdy ne. To myslím stačí ne?

"To se přece samo o sobě popírá (nemáš možnost výběru nouzové plochy, nejsi na spojení pro řízení letu, atd...)" - Nic se nepopírá -
i) na ten IFR nemůžeš přejít tak nějak automaticky, to je na základě ATC povolení, a abys ho získal, tak musíš být na spojení se službou řízení
ii) možnost výběru nouzové plochy - tímhle argumentem jsi mě docela pobavil - troufám si tvrdit, že pokud ty mraky pod tebou nesahají až na zem, tak máš daleko větší možnosti si vybrat nouzovou plochu než obyčejný VFR let, který letí v 500ft nad zemí nebo přelétávající větší vodní plochu či les . Nicméně nikde není stanoveno, že VFR let musí být prováděn tak aby sis mohl okamžitě a kdykoliv vybrat nouzovou plochu. Podmínky pro "doklouzání" někam, které jsou v L2ce, se týkají pouze přeletu obydlených oblastí...
 

Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 09:01
Marky Parky   
A ještě jen pro zajímavost, zrovna včera přilétal takhle nad mraky VFR do Příbrami a protože nad LKPM byla souvislá oblačnost, popolétl si severně, sklesal v díře mezi mraky a pak se vrátil. A to není výjmečný případ. Takže to není akademická debata o skulinách v předpisech, ale běžná praxe.
 

Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 09:30
Kitty Hawk
Bylo by možné nějak stručně popsat frazeo+postup pro takovou změnu z VFR na IFR "za letu". Tzn. podání letového plánu během letu a to nejdůležitější, co s tím souvisí?

Hlavně mi jde o létání na síti - př. v reálu pilot někam zavolá / oznámí řídícímu podání letového plánu, zatímco na síti si ho vypíšu v IvApu za letu ručně nebo to pouze oznámím řídícímu a ten mi ho vypíše přes IvAc nebo se nebude nic vypisovat?
 

Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 10:01
Marky Parky   
Nejprve rozeberme reál:

Důležité je tady nemíchat dohromady dvě věci - změnu z VFR na IFR a podání AFIL. Za určitých okolností (letím VFR bez plánu a musím přejít na IFR kvůli počasí) je nutné provést oboje, za jiných provádím jen jednu z těchto dvou věcí. Takže

a) Podání AFIL v reálu probíhá tak, že si pilot po frekvenci požádá, řídící vezme tužku a papír, pilot mu diktuje všechna pole FPL, tak jak jsou ve formuláři, řídící si to zapíše a předá nějak ke zpracování. Případně pokud jde o změnu části plánku, tak nadiktuje změněnou část. Protože je to zatěžující, blokující frekvenci, atd.. může se to dělat jen výjmečně.

b) Přechod z VFR na IFR. Jakmile má letadlo podaný letový plán (ať už původně podaný na VFR let, nebo AFIL), tak může za letu (pokud splní všechny ostatní náležitosti) požádat o přechod na IFR a na základě toho plánku pak dostane letové povolení, atd..

Pokud jsme tedy v situaci VFR letadla, co chce přejít na IFR kvůli špatnému počasí, mohou nastat dvě eventuality:
i) Letíme na plánek, potom požádáme, a když nám bude povolen přechod, řídící si už dále informaci o tom, že let probíhá jako IFR předávají ve správách EST.
ii) Letíme bez plánku, potom si nejprve podáme AFIL (ve kterém rovnou nahlásíme, že chceme pokračovat IFR) a potom si požádáme. Všichni tedy už vědí, že dál jsme IFR rovnou z plánku.

Tak a teď na síti.

Podání AFIL ve smyslu "nového plánku" na síti zcela odpadá, protože není možné provést let bez plánku. Takže AFIL na síti, kde by se diktoval celý plán řídícímu není důvod řešit. Jistou vyjímku tvoří buďto změna trati a nebo když chceme přejít ze "simplified VFR flightplan", který má v poli Trať jen DCT. Tam bych doporučoval se s řídícím domluvit na tom, že měníš plánek, ale změnu udělat sám přes interface IVAPu (řídící nemusí mít možnost všechno z IVACu změnit).

b) Zbývá nám tedy přechod z VFR na IFR u existujícího plánku - teoreticky by si informaci o změně pravidel letu měli mezi sebou vyměňovat řídící, nicméně vzhledem k tomu, že v prostoru jsou "díry" bez řízení a informace by se nemusela dostat dál, doporučoval bych se opět domluvit s řídícím a změnu poté udělat přes IVAP.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 10:06
Kitty Hawk
Perfektní. Díky moc za vysvětlení.
 

Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 09:21
orlík
No tvým rozborem jsi mi potvrdil, co jsem si myslel - totiž, že lze přejít z VFR na IFR. Ale rozhodně nemůžu letět VFR bez viditelnosti země.
 

Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 09:33
Lowmick   
Me to taky pripada nejaky divny... ze se to praktikuje vim, kdo to taky nezkousel ze jo. Ale to ze jdu nad deku a pak nekoho otravuju s tim jak vysoko maj mraky nebo se modlim aby to nebylo az na zem je moje vina a muj problem (o tom ze tohle uz bez GPSky temer nejde praktikovat pokud kopce nevykukujou skrz oblacnost, coz uz by znamenalo relativne problem , se ani nezminuju ).

Proste VFR mimo oblacnost a za viditelnosti zeme.
 

Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 09:43
Marky Parky   
Tak na to pojďme opačně, ostatně i v soudnictví se ctí presumpce neviny...

Já tvrdím následující:

Let VFR nemůže být prováděn nad oblačností a bez viditelnosti země, pokud nejsou splněny určité podmínky na vybavení letadla a pilota (AIP ENR 1.2.2.7) a dále letět za viditelnosti země požadováno ve třídě G. Jakmile jsou tyto podmínky splňeny jsou (tedy jsem mimo Gčko, vybavený a s licencí), nic dalšího už nebrání tomu, aby let byl nad oblačností proveden.

Pokud vy tvrdíte opak (tedy že se nesmí létat VFR bez viditelnosti země), tak mi ukažte nějaké předpis/dokument, který to zakazuje .
 

Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 10:20
Lowmick   
no jo pozoor, tak to musis mit ale odpovidajici masinu a v kapse rating, si to rovnou muzes strihnout za ifru...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 10:39
turbík
Ach jo...koukam ze tu porad motate hrusky s jabkama.Ale s tim ma i v realu spousta lidi problem.Kdzy to vezmu opacne tak treba vizualni priblizeni je priblizeni za VMC ale stale je to IFR.
Duvod proc si to nemuzes strihnout naprosto stejne za IFR je ut jednou zmineny letovy plan.Musis litat na spojeni nemuzes si litat jen tak kam chces.Za IFR je spousta omezeni ktere jako VFR nemusis resit.Nazory ridicich na tuto problematiku na APP PRaha se ruzni.
Me treba priletel VFR 60 ale oblacnost nedovolila viditelnost zeme tak sem ho nechal sklouznout po ILS 31 az pod mraky a dal uz pokracoval vlastni navigaci.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 10:49
turbík
A jeste jeden priklad za vsechny - Z dob kdy jeste lital Fischer a na oblasti se stavkovalo-Rozhodl se tenkrat jeden nejmenovany pilot od Fischera ze uz toho vseho ma dost a podal si plan na kombinovany let a s bulickem opravdu z republiky v 95 odletel za VFR a az pak zahajil IFR.Vyhnul se tak stavce oblastnich ridicich a dostal tak zavazkum ktere Fischer mel vuci koupakum))))Letadlo vybavene IFR pilot mel IFR rating ale za IFRu opravdu letet nemohl.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 11:00
Tragédie v JRD
tak to se mi libi .. to musel byt spravnej rizek
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 10:55
Marky Parky   
No jsou situace, kdy se ti hodně nehodí si to střihnout za IFR - představ si třeba, že oblačnost je od 4000 do 5000ft, pokrývá 6/8 a ty potřebuješ letět ze Strunkovic do Vrchlabí ve FL80. Jednak to stejně nemůžeš celé letět za IFR, musíš kombináč, trať toho kombináče bude mít místo 100NM najednou 180, protože musíš plánovat po tratích ATS a hlavně - za službu řízení zaplatíš za to nemalý peníz, zatímco za VFR si to střihneš pěkně ve FL80, direct a za řízení nezaplatíš ani korunku.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 12:08
orlík
No jo, člověče, ale to jsou výšky v jakých se člověk pohybuje za VFR vyjímečně, většinou se lítá v G, ne? Jinak to tedy asi fakt jde, nicméně jak bylo řečeno musíš na to mít IFR mašinu, což taky není zcela běžný. No a pak je otázka, co dělat, kdyby mraky byly fakt až na zem, nebo hodně nízko. Celý mi to přijde poměrně dost odvážný. To při letech třeba do toho Vrchlabí. Jak tam pak přistávat? Z jedný strany hory, z druhý město. Éro v mracích. Jestli toto praktikuješ, pak je opravdu hodně na místě se k mrakům nepřibližovat, aby z nich náhodou nevypadl nějaký VFR let s IR.
Ale jinak uznávám, máš v principu pravdu, VFR bez viditelnosti země principielně lze, jen si to člověk pořád vztahuje na malý letadla. Pokud poletím na řízený letiště, jistě není problém.
K výběru nouzové plochy - ano z velké výšky mám rozhodně lepší možnost výběru než ze 300m, ale to asi jen v případě, že vidím na zem. Nevidím-li nemám šanci. A rozumné je létat tak, abych měl kdykoli kam přistát. Samozřejmě jsou místa, kde to holt nejde. A k těm IFR letadlům - jednomotorových jich mnoho není, certifikace je poměrně komplikovaná. Ale jestli lítáš s dvoumotorákem, pak je to jiná. To jsi za vodou...
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 13:17
Marky Parky   
Tak já zas rozeberu postupně co píšeš, protože jsou tam nějaké nepřesnosti...

"Ale to jsou výšky v jakých se člověk pohybuje za VFR vyjímečně, většinou se lítá v G, ne?"
- Většina VFR letů se pohybuje v prostoru třídy E. Gčko u nás je jen do 1000ft AGL.

"Éro v mracích. Jestli toto praktikuješ, pak je opravdu hodně na místě se k mrakům nepřibližovat, aby z nich náhodou nevypadl nějaký VFR let s IR."
- Už na to upozorňuju v tomhle vlákně podruhé, takže tentokrát projistotu tučně - NIKDY a NIDKDE tady nezmiňuju o tom, že by se mohl provádět V OBLAČNOSTI. Bavíme se sice o letu bez viditelnosti země, ale v podmínkách VMC! To znamená, že při splnění těch podmínek můžeš NAD mraky, takže nevidíš zem, ale stále musíš udržovat rozsup 1500m horizontálně a 1000ft vertikálně od oblačnosti. Doufám, že už je to dostatečně polopatě popsané.

Jinak tím rovnou asi odpovídám i na ostatní z tvých dotazů - jak tam přistávat? No za VMC - najdu díru v oblačnosti, proklesám, a pak pokračuju na přistání pod ní. Když by byly mraky nízko? Tak tam prostě nemůžu přistát (stejně jako tam nemůže přistát žádný jiný VFR). Co když jsou mraky nízko všude a nemůžu nikde přistát? Změním pravidla letu za IFR a divertuju na IFR letiště.

"A k těm IFR letadlům - jednomotorových jich mnoho není, certifikace je poměrně komplikovaná."

K výběru nouzové plochy - ano z velké výšky mám rozhodně lepší možnost výběru než ze 300m, ale to asi jen v případě, že vidím na zem.
- i pokud by došlo k tomu úplně nejhoršímu scénáři a motor vypadl tak rychle, že bych musel nouzově sklesat skrz tu oblačnost, tak na tom budu líp, než kolega kterýmu se totéž stane v těch 300, nebo nedej bože 150m. Vypadnu ze základny oblačnosti výš než je jeho cestovní hladina. Takže jedině snad, že by došlo k nejhoršímu z nejhoršího a současně mi vypadl motor a ještě byly mraky podemnou až na zem.

"Ale jinak uznávám, máš v principu pravdu, VFR bez viditelnosti země principielně lze, jen si to člověk pořád vztahuje na malý letadla. Pokud poletím na řízený letiště, jistě není problém."
- tohle nemá nic společného s malým nebo velkým letadlem, či řízeným či neřízeným letištěm, to prostě jde obecně...

"A rozumné je létat tak, abych měl kdykoli kam přistát."
O tom žádná... naprostý souhlas. Ale to se dá i nad oblačností, pokud není opravdu deka 8/8.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 13:33
orlík
No jasně, E,sorry prepsal jsem se. Celkove jsi to ted vyjasnil. Jaks to myslel. Protoze prve to nebylo tak uplne jasny. Kazdopadne vse je tedy podmineny nalezite velkou dirou v mracich, kterou muzu proklesat. Neni-li dira - musim prejit na IFR - proto pozadavek na IR a IFR masinu - a letet na rizeny letiste. Coz ovsem muze celou akci dodatecne prodrazit. Jak rika jeden muj znamy - chces-li nekam dorazit presne a levne, neletej tam letadlem, jed autem. A tim bych tuto diskusi ukoncil.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 13:39
Marky Parky   
Jo, přesně tak. Jsem rád, že je to konečně jasné
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 13:39
turbík
Mam se tu i vykakat nebo je to jasne)))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 14:16
FSPilot   
"Většina VFR letů se pohybuje v prostoru třídy E. Gčko u nás je jen do 1000ft AGL"
No, sice neznám nějaké statistiky nebo něco podobného, ale s tímhle bych až tak nesouhlasil Pokud beru takové ty standardní polítavca jako ULL a malé éra bez IFR certifikace a éra s pilotama, kteří na IR nemají, tak tihle se pohybudou většinou v Gčku. Já osobně lítám raději výš (jednak je pěknější výhled a jednak víc času, než ze 300m na zem), ale už ve škole se srovnávací navigace ze 2 km neučí, tam se lítá právě v těch 300m a níž a člověk tak je schopen rozeznávat přesněji místa, přes které letí O těchle VFR na ACC Praha ani nemusíš vědět, protože se tam nehlásí a radar je nemusí zachytit, obzvlášť, když je to nějaký chachar bez odpovídače
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 14:32
Marky Parky   
Schválně zkusím nějaké statistiky sehnat (pokud se vůbec vedou), jinak to byl můj odhad na základě dosavadní zkušenosti jak z práce, tak z pokecu s okolními piloty.

Já sám osobně to střídám, líbí se mi lítat nízko, ale ne vždy se to hodí....

Takže můj soukromý tip je, že většina VFR provozu se pohybuje mezi 1000ft AGL a 5000ft AMSL, nad těch 5000ft už leze jen sem tam někdo, ale konkrétní čísla nevím zdali se dají sehnat.



 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 15:30
FSPilot   
No, to by nebylo špatné se na toto koukout Ony statistiky se vedou ke každé volovině, tak proč by se nevedly k tomuto A s těmi výškami s tebou souhlasím AMSL A když si vezmeš, že LKPR má výšku 1250 ft AMSL, tak prostor G kolem končí kolem 2000-2200ft AMSL Takže pozor na ty výšky LKMT je třebas cca 850ft AMSL a když lítám okruhy v 1800ft na QNH, tak jsem stále pod hranicí 1000ft AGL, takže kdyby tam nebylo CTRko, tak jsem v Géčku LKFR a okolí to má ještě výš, protože tam jsou kopce, ale nejde tam dost dobře v tom Gčku kopírovat terén A takhle to může pokračovat až do 900m AMSL (jestli to ještě je), nad které už Gčko není
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 15:46
Marky Parky   
Hms, upřímě v tom zmatku smajlíků, spojených vět nějak nechápu co tím chtěl básník říci, proč píšeš "pozor na ty výšky", zmiňuješ řízená letiště s CTRky a pod? Vždyť jsem napsal, že odhaduji, že většina letů probíhá mezi mezi 1000ft AGL a 5000ft AMSL....





 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 17:27
FSPilot   
Jé sorky Já so toho AGL nevšim
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 14:58
orlík
Osobně tipuju, že většina VFR provozu je mezi 1000 ft - 5000 ft. Ale spíš oněch 300 m nad zemí. Podletí se tak v pohodě lecjaké prostory, je vidět, a prostě se tak lítá.
Jinak se trochu podivuju nad tvou poznámkou o pilotech "co nemají na IR". Jak to myslíš? Když chci lítat soukromě, věsměs pro radost, je IR poněkud zbytečná kvalifikace. Všichni držitelé IR, které znám, si tuhle kvalifikaci pořizovali proto, aby se lítáním živili. Nehledě na to, že IFR letadla fakt nejsou běžně k mání a když jsou tak, za úplně jiný peníze, než VFR. A zrovna tak nevidím nic špatnýho na tom lítat bez odpovídače. To k těm "chacharům bez odpovídače".
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 15:24
FSPilot   
S tím IR to bylo myšleno tak, že v těch větších výškách jako VFR lítají, ale letí podle IFR tratí. Ono se už i v těch 5000feetech nedá moc dělat srovnávací navigace, protože pod sebou sice vidíš mapu, ale už některé ty věci v určitých místech moc dobře nepoznáš nebo nenajdeš, je to prostě moc daleko A ti "chachaři" byla jenom taková poznámka (nebylo to míněno urážlivě taky jsem tak lítal na ULL )
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 15:32
orlík
No jo, pravda je, ze naprosta vetsina lidi, ktry znam a litaji sem tam i vys, nez 300 m, tak litaji stejne podle GPS.
Ull jsou fajn, je to litani za uplne jiny prachy a vykony ty era maji nekdy neuveritelny. Ale odpovidac nemam ani treba ve 205, resp. v aeroklubech celkove je docela malo eroplanu s odpovidacem, to jen na okraj. A jinak fakt neznam nikoho, kdo by letel IFR jen tak pro radost. Ono ani s dvoumotorakem se dnes uz pro radost nelita.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 15:45
FSPilot   
To je velký problém s tou GPSkou Je to obrovská pomoc, ale když to náhodou vypadne, tak je takový pilot víš kde (to jsou takoví ti pilot doslova na baterky)
S tím odpovídačem to je samozřejmost Tam, kde to není nutnost jsou to zbytečné náklady na údržbu (sice netuším, co to obnáší, ale udržet certifikovaný odpovídač v éru určitě zadarmo nebude) a v aeroklubech apod. se šetří, kde se dá, to je logické

No, s tím IFRem Asi budu první, kdo si bude lítat IFR pro radost Zatím k tomu mám teda daleko, ale IR plánuju a né teda s dvoumotorákem, ale dokud se mi nepodaří najít práci jako pilot, tak budu vesele využívat v tomto stromě nabytých poznatků a budu vesele poletovat jako VFR nad mrakama a vysokoo
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 15:49
Marky Parky   
První nebudeš, minimálně vím o jednom člověku, co IFR pro radost létal, kdykoliv to šlo...

 

IFR letadla   25. 10. 2007 / 15:58
orlík
Víš něco certifikaci IFR letounu? Před časem jsme o tom debatovali a vo podstatě podle známých informací takové letadlo musí být dvoumotorové, resp. U jednomotorových je to dost problém. Docela by mě zajímalo, jestli o tom někdo zde přítomný ví více.
 

Re: IFR letadla   25. 10. 2007 / 16:36
milan
IFR lietadlo moze byt samozrejme aj jednomotorove.
podmienkou je avionika, ktora musi pozostavat z pristrojov, ktore su redundantne istene:
2x NAV - VOR/LLZ/ILS indikator
2x COM - VHF radio odolne proti FM ruseniu
2x ADF
1x XPDR
1x GNSS
Samozrejme svetlomety a pozadovane kvalitne osvetlenie interieru a exterieru.
 

Re: Re: IFR letadla   25. 10. 2007 / 17:04
Marky Parky   
Tohle se mi nějak nezdá, nejsem si úplně jistý, jestli to něco nedoplňuje, nicméně dle L6 je povinná výbava co se týká palubních přístrojů pouze toto:

magnetický kompas,
hodiny,
dva výškoměry,
rychloměr,
zatáčkoměr s příčným sklonoměrem, umělý horizont, gyro (nebo ekvivalentní zařízení nahrazující jejich funkci) včetně indikace jejich funkce
teploměry (vnější a vnitřní)
variometr

Co se týká avioniky, tak je pouze uvedeno, že "vybavení které umožní let podle jeho provozního letového plánu a podle požadavků letových provozních služeb". Náš AIP pak dále říká kde je povinné mít jakou radiostanici, odpovídač, a/p, splňovat požadované RNP, atd...


Ten tvůj seznam mi přijde podezřelý už minimálně kvůli požadavku na GNSS, jsem si celkem jistý že i značná část dopravních letadel, co u nás létají, GNSS nemá ...
 

Re: Re: Re: IFR letadla   25. 10. 2007 / 17:33
FSPilot   
Koukám, že český AIP a L předpisy znáš nazpaměť

Ty dva VHFka a NAV by tam měly být, aspoň podle toho, co jsem se dozvěděl od instruktorů, mimo to, co píšete oba Přesně to nevím
 

Re: Re: Re: Re: IFR letadla   25. 10. 2007 / 17:46
Marky Parky   
Neznám na zpaměť, ale (většinou) vím kam se kouknout, abych zjistil nebo se utvrdil.

Nicméně ještě k té výbavě:
Transponder u nás platí, ale ten vychází z požadavků v AIPu na IFR lety, nikoliv z povinného vybavení letadla jako takového...

Ty dvě VHFka + VOR reciever mám v podvědomí taky odněkud, ale nemůžu si právě vzpomenout na souvislosti a ten zbytek v tom seznamu už mi vůbec nesedí..
 

Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 20:38
Rychlokvaška
Já budu trošku jiný jako obvykle a naruším statistiku ;o)
Letošních 140 hodin jsem jako VFR lítal ve výškách min 5000ft, většinou tak 7-8, občas až 12000. A osobně mi přijde, že čím výš, tím líp. Nejenom že člověk letí rychleji, ale taky je díky menší turbulenci let klidnější, není v létě takový vedro a pokud jde o to čtení mapy - klasická pětistovka jde imho nejlíp číst právě z oněch cca 10k - níž člověk vidí zbytečně příliš mnoho detailů, který na té mapě stejně nejsou a jenom to plete. Tím nechci říct, že nelítám rád nízko, ale pro přelet odněkud někam je to dost otrava, zvlášť když člověk někoho veze.
 

Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 20:54
Lowmick   
To ATPL te nici...
 

Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 21:28
Rychlokvaška
No ne, vážně...představa letu 100nm v 1000ft AGL v trošku divočejším terénu mně příliš příjemnými prožitky nenaplňuje ;o) Plánovat v takové výšce někde v půlce diversion a hledat pak něco naprosto neznámého mně dokonce naplňuje pocity přesně opačnými ;o)
 

Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 22:15
FSPilot   
Minulý týden jsem letět s pár lidma (bohužel jako zátěž, papíry ještě nejsou ) z LKMT do LKRO a po třech dnech zpět a naše výška nepesáhla 2500ft po celou dobu letu (změř si vzdálenost ) a bylo to relativně v pohodě 2h 20min
 

Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 22:12
FSPilot   
No, na jednu stranu s tebou souhlasím, ale na druhou, kdy máš podmínky na to, aby jsi mohl takhle lítat? Na to by bylo vhodné mít max. tak 1-2/8 a možná už to by ti mohlo začít dělat potíže a takové počasí nebývá každý den Ale jinak asi jo... To je subjektivní
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 12:19
turbík
Je mile ze si vybral zrovna Vrchlabi)))
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 13:06
orlík
Jo, to jo, mimochodem, Vrchlabi vybral Marky. Ja se snazim porad prijit na to, jak to vlastne je. Je pravda, ze v i letectvi je pomerne dost nejdnoznacnych predpisu. Resp. jeden predpis neco zakazuje a jiny zase totez za urcitych podminek umoznuje. Cert aby se v tom pak vyznal. Kazdopadne nemaje IR, stejne podobny finty nehodlam vyuzivat, a budu si dal poletovat "za viditelnosti zeme". Ale zajima me to.
Jinak k tvymu prispevku - beru, ze leti-li treba dopravak vizualni priblizeni je to porad IFR - plan byl podany na IFR. Ale neni to totez, jako opacne. Totiz IFR pristane na IFR letisti a v podstate nepotrebuje moc videt ven. U VFR je to prece naopak.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 13:18
Marky Parky   
Musí vidět ven, ale (někdy) nemusí vidět zem ;+)
 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vážně může VFR let být bez viditelnosti země   25. 10. 2007 / 13:32
turbík
Reakce byla na Markyho prispevek))
 

VWAC
FS Medlánky
L39.CZ
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ