FlightSim.CZ   Reklama  
SW Virtual
> Nejste přihlášen Login
  Dnes je pátek 29. 11. 2024, svátek má Zina Translate
ÚVOD
LETADLA
KRAJINY
AI PROVOZ
UTILITY
ČLÁNKY
FÓRUM
 Seznam příspěvků
ODKAZY
SCREENSHOTY
VIDEA
INZERCE
PLÁNOVÁNÍ LETŮ
VYHLEDÁVÁNÍ
O SERVERU
RSSRSS - fórum
RSSRSS - novinky
FacebookFacebook
MobileVerze pro PDA
Jak poznáte správné nastavení joysticku/yoke? (sensitivity, dead zone) Jeden příspěvek | Celý strom
Jak poznáte správné nastavení joysticku/yoke? (sensitivity, dead zone)   16. 10. 2003 / 14:15Fast_s
Už léta, co lítám na počítači, mi vrtá hlavou jestli mám alespoň trochu správně nastavené SENSITIVITY a DEAD ZONE na joyi (MS SW2).

Vím, že neexistuje univerzální nastavení, je to jiné pro jednotlivé ovladače. Navíc se to liší jestli lítáte F16 nebo 747. Přesto je mojím cílem mít to tak, aby při např. manouverability speed v B737 (cca 220-235 knots?) byla moje roll rate a pitch rate správně! Myslím tím pro letovou dynamiku ověřených autorů.

Jak to děláte vy? Podle čeho ty dva posuvníky pre jednotlivé osy nastavujete? Máte na to nějakou vychytanou proceduru?

Díky.


 

Re: Jak poznáte správné nastavení joysticku/yoke? (sensitivity, dead zone)   16. 10. 2003 / 14:47
Luděk Ch.
Doporučuji nechat ve FS vše na default a zbytek na autorech modelů. Reálné letadla (snad z vyjímkou Airbusu) nemají žádnou "dead zone", vše je mechanicky spojeno a funguje v celém rozsahu pohybu, ale v simu vzhledem ke kvalitě mech. provedení ovladače je vhodné ji ponechat, aby i při klidové poloze lehce "netáhl" na některou stranu. A zbytek nech na autorech letové dynamiky modelu. Maximálně trošku zvýšit citlivost, aby jsi měl jistotu, že mechanický doraz joysticku není před maximální výchylkou kormidel v letovém modelu letadla. Ale jak říkám, nejlepší je nechat to na default.
 

Re: Re: Jak poznáte správné nastavení joysticku/yoke? (sensitivity, dead zone)   16. 10. 2003 / 15:10Fast_s

Děkuju moc za odpověď, i když přiznávám, že mě překvapila. Před lety bývalo na Flightsim.com doporučené detailní nastavení tohoto pro FS98 připravené Peterem Jamesem, tehdy fanatickým redaktorem () a skutečným pilotem bizjetů. To se hodně lišilo od defaultu.

Také někteří autoři kvalitnějších add-onů připojovali ke svým modelů i doporučená nastavení těchto parametrů. Dost se podobaly tomu z fs.com. Vše jsem tehdy vyzkoušel, zprůměroval, drobně poupravil a používal.

Převzal jsem to i do FS2002, ale tam evidentně už to tak neplatí docela a nové reference nejsou. Vlastně jedna přece: Skutečný pilot 737 udělal dynamiku na default model z fsky (tuším real737v3.zip). K němu připojil i dvě situace, ve kterých si uživatel má změřit svoje pitch and roll rates a přidává cílové hodnoty. ALE: Místo, aby doporučil posunout posuvníky v nastavení fsky, ukazuje konkrétní místo v aircraft.cfg, kde se mají upravit parametry modelu. Takže zase nevím...

Teď aby se v tom čert vyznal... Natož virtuální pilot, který nikdy nedržel skutečný knipl za letu v ruce...

 

Re: Re: Re: Jak poznáte správné nastavení joysticku/yoke? (sensitivity, dead zone)   16. 10. 2003 / 15:21
Latom   
Sice mám doma jen obyč joy, ale myslím si, že s lepším bych toho stejně moc nenadělal, protože co lítám s Cessnou v reálu a pak to samé v simu, tak je tam rozdíl, který by joy asi nedokázal upravit. Proto taky souhlasím s názorem, vše na default a zbytek je holt na autorech modelů. V podstatě ani nevím, jak by jsi chtěl nastavit vyšší citlivost, lépe řečeno obratnost letadla přes joy, když model stojí za starou bačkoru?
A pokud opravdu to neznáš z reálu ani trochu, tak proč si s tím lámat hlavu v simu, když ti každý může na nos nasadit takových bulíků, až se budeš divit.
Takže pokud někdo udělá dobrý model, je ti nějaké lepší nastavování na nic a hlavně zbytečné.
Totéž platí i na špatný model. Stejně to bude lítat blbě.
Koukni třeba do historie, kdy tady byl flamewar jestli se v reálu ve Zlínu dává noha nebo ne. A to se hádali ti, co lítají nebo to aspoň tvrdili.100 lidí 101 názorů a pak si ty máš podle toho dělat hlavu v simu? To ti za to nestojí. )
 

Re: Re: Re: Re: Jak poznáte správné nastavení joysticku/yoke? (sensitivity, dead zone)   16. 10. 2003 / 15:31
-AG-
Já si teda dávám citlivost hodně malou, pak se mi to s mym joyem líp řídí.
 

Re: Re: Re: Re: Re: Jak poznáte správné nastavení joysticku...   16. 10. 2003 / 15:42Fast_s
Díky všem. Upřesňující poznámka pro Latoma: Já si nikdy nemyslel, že chci z toho dostat vyšší citlivost. Naopak jsem si ji vždycky dost snižoval, zejména pitch pro větší letadla. Ale se zbytkem souhlasím a směju se a ten default vyzkouším.

A taky sem postnu ty doporučené hodnoty skutečným pilotem a režim, ve kterém se mají měřit. Pak si všichni na nejoblíbenějším modelu Bulíka můžeme vyzkoušet, jak moc se lišíme....
 

Re: Re: Re: Jak poznáte správné nastavení joysticku/yoke? (sensitivity, dead zone)   16. 10. 2003 / 15:26
Luděk Ch.
Vpodstatě jde o to, aby maximální mechanická výchylka joye odpovídala maximální softwarové výchylce, která se přenese do simulátoru a její průběh by měl být lineární, což je u mechanicky ovládaných reálných letadel dáno konstrukcí a u MS SW2 (mám ho taky) to odpovídá. Jen je proti reálu nutno přidat onu "dead zone", (možná ji snad proti defaultu trochu zmenšit), tou se zbavíš mechanických vůli joye. A to, aby odpovídaly maximální výchylky řídících ploch letadla maximální výchylce joye je už dáno nastavením letové dynamiky modelu (buď v aircraft.cfg nebo *.air souboru).
 

Re: Re: Re: Re: Jak poznáte správné nastavení joysticku/yoke? (sensitivity, dead zone)   16. 10. 2003 / 22:47Petr Šulc
Naprostý souhlas. Jde jen o to, odstranit vůli v joysticku a vejít se do plné výchylky ploch u letadla. Jinak u modelů nechávám obvykle default a zatím vše funguje tak jak má.
 

Re: Jak poznáte správné nastavení joysticku/yoke? (sensitivity, dead zone)   17. 10. 2003 / 09:47
Vita Zenisek
Vsechno co je tady jsou zajimave prispevky. A vsichni tihnou k defaultu.
Ja si zase naopak sensitivity davam pomerne vysokou 80-90% toho posouvatka a null zone zase docela malou - tak 10%
Privedlo mne k tomu to, ze jsem jednou cumel na model 737 zvenku na zemi a prudce jsem pritahl a drzel. To melo za nasledek to, ze se vyskovka line zvedla nahoru (docela pomalu).
Tak jsem to prenastavil a zacalo to reagovat docela svizne. Takze kam paka, tam vychylka. Ted se mi s tim leta mnohem lepe.
Plati pro vsechna letadla...

Co jsem tim chtel vlastne rici je to, ze sim mensi sensitivity, tim vetsi setrvacnost to kormidlo ma. T.j. snazi se dele setrvavat v nejakem stavu ve kterem bylo pred pohybem paky.
 

Re: Re: Jak poznáte správné nastavení joysticku/yoke? (sensitivity, dead zone)   17. 10. 2003 / 09:52
Latom   
Na defaultu mi všechno funguje svižně.

Jenže před tím pohybem ho máš mít v neutrálu. )

Jinými slovy, když za to takto rveš, tak by se ti cestující poz...li. Nebo v horším případě by jsi při vzletu a nedostatku výkonu pěkně řachl s érem na zem na pádovce.
 

Re: Re: Re: Jak poznáte správné nastavení joysticku/yoke? (sensitivity, dead zone)   17. 10. 2003 / 10:00
Vita Zenisek
Ja prece nerikam, ze litam se 737 jako se stihackou B737 byla jen jako priklad. Stejne to funguje i s MiG-21 a tam zadny cestujici nejsou.
Jen mam problem s tim, ze kdyz pohnu pakou joye a ono to reaguje se zpozdenim, ridi se mi to dost blbe. Specialne ten MiG vyzaduje dost veky a presny vychylky pri pristani....
 

Re: Re: Jak poznáte správné nastavení joysticku/yoke? (sensitivity, dead zone)   17. 10. 2003 / 11:43Jirka S.
Z reálu mám ohledně citlivosti ovládání pár zajímavých zkušeností. S rostoucí velikostí letounu roste i prodleva v reakci na řízení. Svého času jsem měl zajímavou možnost zkusit řízení B737 na simulátoru v ČSA. A relativně nedávno pak ULL Tecnam Echo, předtím na pár chvil i Cessnu 172.
Kdysi jsem se ve FS pokoušel s Boeingem létat a štvalo mě špatné ovládání. Také jsem si nstavoval vysokou citlivost joysticku, abych tento "bug" alespoň částečně odstranil. Pak jsem ovšem zasedl za skutečné berany a zažil dosti veliké překvapení. Ono bylo možné za letu berany prudce otočit na stranu až na doraz a vrátit zpět do středové polohy než se letadlo naklonilo na příslušnou stranu !!! Za letu to ještě jde, ale při ručním přiblížení a ještě s bočním větrem je to pro nezkušeného člověka docela dřina udržet stroj v nějakém konkrétním kurzu. Od instruktora jsem dostal radu, že místo několika velkých výchylek mám dělat malé, zato jich musí být o to víc. Zkrátka to jen tak "lechtat." Ve finále jsem si připadal jako jezdec rallye, protože jsem neustále berany jemně kmital ze strany na stranu a k sobě a od sebe ) A opravdu to po čase docela šlo, je třeba si zvyknout, že stroj reaguje s opravdu značným zpožděním. Tehdy jsem pocítil skutečný obdiv k lidem, kteří takové stroje řídí každý den. Není to žádná legrace.
To Echo se chovalo úplně jinak. Je to sice celokovové, nicméně malé letadélko. Sebemenší pohyb kniplem byl okamžitě znát, stačila velmi malá výchylka a stroj okamžitě reagoval.
Zkrátka letový model FS není z nejdokonalejších, ovšem prodlevy v řízení velkých strojů nejsou chybou. Spíše je tam špatně modelována citlivost na samotnou výchylku řídících ploch. Bulík sice reagoval s velkým zpožděním, zato citlivě. Prudká výchylka zapříčinila prudký pohyb, pomalá výchylka zase adekvátně pomalou změnu polohy. Jen tam bylo to zpoždění.
 

Re: Re: Re: Jak poznáte správné nastavení joysticku/yoke? (sensitivity, dead zone)   17. 10. 2003 / 11:59
Latom   
Souhlasím, s tebou, proč dělat z bulíka akrobata. Od toho je Extra.

I na Cessně v reálu, když chci někomu zamávat křídly tak to má zpoždění a urychlím to přes nohy.

Jinak v bulíku si můžeš nastavit vliv sil do řízení, takže tam se to tím pádem kompenzuje, ale co takový let s L-410 ? To už je hezká posilovna. ) A pak leťte v gustingu z boku a ještě v ILS.

 

Re: Re: Re: Re: Jak poznáte správné nastavení joysticku/yoke? (sensitivity, dead zone)   17. 10. 2003 / 12:36
Vita Zenisek
Ja prece probuh nedelam z bulika akrobata...
Ja jen rikam, ze MS umoznuje pomoci sveho podezreleho sensitivity slideru nastavit, aby byla vychylka beranu nebo chces-li joysticku reprodukovana se zpozdenim.
To ze i Cessna ma zpozdeni pri mavani kridly je stejne jako u B737 nabo u Zephyru, ktereho letam ja dane fyzikou a ne tim, ze pohnes kniplem nebo otocis beranem, nacez kridylko chvilku premysli jestli se ma pohnout nebo ne a pak se teda pomalu zvedne...
V reale se to kridylko zvedne hned, jen chvili trva nez se to projevi na chovani letadla.
 

Re: Re: Re: Jak poznáte správné nastavení joysticku/yoke? (sensitivity, dead zone)   17. 10. 2003 / 12:30
Vita Zenisek
No jasne. Jenze u to Boeingu je ta setrvacnost dana fyzikalnimi vlastnostmi a ne tim, ze by jsi mel prodlevu mezi vychylkou beranu a vychylkou kridelek. I ve FS kdyz zarvu v Boeingu za kridelka tak to chvili trva nez se otoci. Zrejme to trva mensi dobu ez ve skutecnem, ale to je vec letoveho modelu.
Cely muj prispevek byl o tom, ze FS pomoci sveho senitivity slideru umoznuje, aby se pohyb joysticku a pohyb kormidla opozdoval.
A to si myslim ze je nesmysl. To je presne to co pises ve svem poslednim odstavci.
 

Re: Re: Re: Re: Jak poznáte správné nastavení joysticku/yoke? (sensitivity, dead zone)   17. 10. 2003 / 13:12
Luděk Ch.
Nastavení citlivosti joysticku má vliv pouze na to, jak velká výchylka je potřeba pro dosažení plné výchylky v simu. NEMÁ vliv na zpoždění. Jedině u joysticků, které jsou pomalé samy o sobě (většinou na gameportu) to naoko zrychlí reakci. Taky pozor na to, že vizuální model kormidel při externím pohledu nesleduje rychlost výchylky joysticku, pohybují se ještě pomaleji, než reaguje letadlo.
 

Re: Re: Re: Re: Jak poznáte správné nastavení joysticku/yoke? (sensitivity, dead zone)   17. 10. 2003 / 14:27Jirka S.
To jsme se asi špatně pochopili ) Já měl z Tvého příspěvku dojem, že chceš "vylepšovat" vlastnosti línějších letadel nastavením joye. Tak jsem reagoval osobními zkušenostmi v reálu, které mě tehdy docela překvapily. Chtěl jsem říct, že k takovému vylepšování nevidím důvod, protože větší letadla se chovají specifickým způsobem, kvůli své konstrukci a fyzikálním zákonům (jak jsi správně podotknul).
Já lítám dost s Dakotou, u té pro FS98/2000/2002 byla doporučená citlivost joye cca 25%, nechal jsem to tak i u té defaultní a jsem s tím spokojený.
Zpožďování, o kterém jsem psal, je můj subjektivní dojem z reálu. V reálu zkrátka trvá, než se konkrétní hmota pohne. Když se to děje ve FS u středních a velkých strojů, pokládal bych to za správné.
Možná termín "zpoždění" není úplně vhodný a může zmást. Vhodnější je asi "setrvačnost."
 

Re: Re: Re: Jak poznáte správné nastavení joysticku/yoke? (sensitivity, dead zone)   17. 10. 2003 / 14:58
-AG-
Podle mě to zpoždění, je setrvačnost letadla, přece jen i s tim Bulíkem pohnout není zas taková sranda, a když už se pohne, tak je docela fuška ( pro tu klapku ) to zastavit.
 

VWAC
FS Medlánky
MZAK
O serveru   |   Zveřejňování souborů ke stažení   |   Kontakt   |   © 1999-2024 FlightSim.CZ