A co piloti vojenských F16-tek? vůči pilotýům Mig-21? Ten počítač při Fly-By-Wire řízení přece vůbec nebere pilotovi možnost řídit let tak jak chce, jen mu bere možnost řídit ho tak, jak to letadlo nezvládne a jak psal Phantom, zbavuje ho nutnosti sledovat hromady parametrů, které na samotný let nemají vliv. Nemluvě o tom, že třeba B777 je na tom se systémy podobně, jako Airbusy, jen z jisté nostalgie (nebo spíš prakticého důvodu) Boeing ponechává klasický "volant" místo sidesitcku. Ovšem ten sidestick bych Airbusu hodně vytknul, protože ať je sebeprecizjěji udělaný, nikdy v jeho ovládání nemůže mít pilot takový cit, jako v klasickém řízení a to zejména z toho důvodu, že si letící pilot nemůže zvolit, kterou rukou ho ovládá, což u klasického řízení do určité míry lze. U Aribusu kapitán musí natvrdo ovládat sidestick levou rukou a druhý pilot pravou. Přitom zrovna kapitán může být pravák a druhý pilot levák a oba tak musí sidestick ovládat nepřirozenou rukou. Každý si může vyzkoušet, jak "jemně" je schopen zacházet doma s joystickem opačnou rukou, než je zvyklý. |
|